Pagina 1 van 1
Verlies van lading?
Geplaatst: 11 nov 2013 08:17
door electronaut
Ik gebruik altijd de kalender om mijn Zoe vanaf ongeveer 4 uur 's-ochtends op te laden. Gisterenavond had zij nog 86%, dus het laden was volgens de e-mailmelding van Renault om 5:12 vanochtend al klaar. Er werd in de e-mail een lading aangegeven van (uiteraard) 100% en een bereik van 127 km.
Maar toen ik om 6:45 instapte om naar mijn werk te gaan, gaf het dashboard een lading aan van 98% en een bereik van 121 km. Wat is er met die 2% en 6 km gebeurd? Zou het iets met de kou te maken hebben? Heeft iemand anders hetzelfde meegemaakt?
Re: Verlies van lading?
Geplaatst: 11 nov 2013 08:45
door avdvee
Dat is grappig; precies hetzelfde % had ik gisteravond toen ik wilde rijden. Vroeg ik me ook al af waar die 2% gebleven was.
Re: Verlies van lading?
Geplaatst: 11 nov 2013 09:09
door Smartrix-Zoe
Het was koud vanochtend. Accu stort dan wat in volgens mij.
Re: Verlies van lading?
Geplaatst: 11 nov 2013 09:47
door avdvee
Op zich is dat nog wel begrijpelijk maar kennelijk is de computer dan niet zo slim om bij te laden ?
Re: Verlies van lading?
Geplaatst: 11 nov 2013 13:14
door MarcoZE
Is mij ook al 2x overkomen. Vanmorgen en vorige week donderdag. Beide keren met de standkachel aan. Of vreet dat ding meer stroom als dat ik kan laden?
Re: Verlies van lading?
Geplaatst: 11 nov 2013 15:34
door WillemS
Bij vorst kan er wel 40-50% van de capaciteit verloren gaan.
Dit is een bekend verschijnsel, en ja ook de standkachel gebruikt een beetje stroom.
Wellicht kan je de accu watlater in de nacht opladen, dus zodanig dat deze opgeladen is vlak voor gebruik.
Re: Verlies van lading?
Geplaatst: 11 nov 2013 16:05
door renault15.17
Is mij tot nu toe ook 1 keer opgevallen. En inderdaad zoals MarcoZE zegt in combinatie met het voorverwarmen.
Re: Verlies van lading?
Geplaatst: 11 nov 2013 17:33
door electronaut
De standkachel gebruikt netstroom, dus dat kan het niet zijn. Volgens mijn tussenmeter maximaal zo'n 2 kW, dus ook op enkelfase zou de Zoe niets uit de accu nodig hebben. Die standkachel (op timer) werkt trouwens alleen als zij is aangesloten, dat lijkt me ook niet voor de grap...
Ik dacht ook al dat het iets met de kou te maken zou hebben. Normaal is de accu tussen de 30% en 50% als ik begin met laden en dan gaat het meestal door tot vlak voordat ik wegrijd. Dat heeft twee effecten: er is minder tijd om lading te verliezen en door het laden wordt de accu warmer en kan die meer lading bevatten. Ik ben benieuwd of ik de invloed op de capaciteit van de opwarming door het laden nog kan meten.
Maar bedankt voor de reacties, dan weet ik dat dit een normaal verschijnsel is. Ik kan alleen de 2% verlies van lading niet verenigen met de 6 km verlies aan bereik. Dat is 3 km per procent, oftewel een bereik van 300 km. Als dat eens waar kon zijn...
Re: Verlies van lading?
Geplaatst: 11 nov 2013 19:31
door avdvee
Hmmmmm, normaal of niet ik vind dat dit softwarematig opgelost zou moeten worden.
Re: Verlies van lading?
Geplaatst: 11 nov 2013 21:18
door WillemS
Zoals ik al eerder stelde, zorg dat het einde van de laadcyclus vlak voor je eerst gebruik ligt. Dan is de capaciteit nog het grootst.
Als de accu vol geladen is zo rond 22.00 uur, dan zal de koude nacht voor een behoorlijk verlies aan capaciteit zorgen.
En hoe kouder het wordt, des te groter het verlies. Anders toch maar met de fiets.
Re: Verlies van lading?
Geplaatst: 12 nov 2013 12:59
door MarcoZE
Volgens mijn heeft het laadmoment er niets mee te maken. Ik kan mij voorstellen als je een tijdslot hebt aangegeven voor opladen, dat de auto buiten het tijdslot niet meer oplaad. Ik geef echter nooit een tijdslot in voor het laden. Toch stond bij mij de accu de afgelopen dagen 2 keer op 98%. Normaal zie ik altijd bij ladingverlies, bijvoorbeeld als de auto aan de lader staat en ik doe de deur open (interieurlampje gaat branden), dat de auto weer begint met laden. Op kantoor kan ik mijn auto aan de laadpaal zien staan en dan zie ik soms ook de laadpaal aanspringen in de loop van de middag. Kortom bij laadverlies begint de auto direct bij te laden.
Het enige wat ik mij op dit moment kan voorstellen is dat er laadverlies optreedt in de periode dat de auto wordt voorverwarmd en dat op dat moment de laadstroom niet genoeg is om de voorverwarming en het laadverlies gelijkertijd te voeden.
Re: Verlies van lading?
Geplaatst: 12 nov 2013 18:12
door HarmOtten
Vraag: Als door (vries)koude de batterijmeter minder aangeeft dan 100%, neemt het percentage lading dan ook weer toe als de accu door een externe bron wordt verwarmd?
Re: Verlies van lading?
Geplaatst: 12 nov 2013 22:18
door renault15.17
Ja, dat maak ik elke dag mee. 's Morgens als ik naar mijn werk ben gereden staat de SOC meestal rond de 78%. Maar als het 's middags warmer is en ik kom bij de auto, staat de SOC soms wel 5-6% hoger.
Re: Verlies van lading?
Geplaatst: 12 nov 2013 22:22
door WillemS
Tijdens het laden wordt de accu warmer, stopt het laden omdat de accu vol is dan zal de accu weer afkoelen door de lagere omgevingstemperatuur. Is dat nog uren verwijderd van je vertrek dan kan de accu zover afkoelen(bij vorst bv) dat de capaciteit flink is gedaald.
mvg WillemS