Publieke laadinfrastructuur in België
Geplaatst: 13 jan 2014 17:35
De oplaadpalen in België zijn niet zo dik gezaaid als in Nederland. Oplaadpalen.nl is een veelgebruikte site voor het vinden van de laadinfrastructuur, ook in België. Het is belangrijk te beseffen dat niet alle laadpalen in Vlaanderen en al zeker niet in Wallonië op deze kaart zijn opgetekend.
Er zijn enkele alternatieve kaarten met oplaadfaciliteiten.
Uiteraard is er de kaart die door de inspanningen van Martijn al een schat aan info samenbrengt, ook uit België, en focust op de snelladers en versnelde laders: http://www.ac-lader.nl
Voorts is er http://www.asbe.be/
De lovetoload-kaart op https://www.lovetoload.com/ en de behoorlijk werkende bijhorende App.
Bovenstaande kaarten zijn meestal wel gekend. Er is nog de minder bekende kaart van EVA:
http://www.elektrischevoertuigeninactie.be/oplaadpunten/oplaadpunten
Dan heb je nog enkele andere internationale kaarten die opnieuw en vreemd genoeg soms laadpalen bevatten die op de bovenvermelde kaartent ontbreken.
Voor Wallonie is http://fr.chargemap.com/ een goede bron met eveneens een mooie App, en zelf kijk ik regelmatig op http://plugsurfing.com/met een fijn werkende App.
De firma ZeMo installeert nogal wat laadpalen en heeft een eigen site: http://www.ze-mo.be/ze-mo/la-carte/
Misschien is http://www.plugshare.com/ wel de meest volledige kaart van het moment. In elk geval geeft ze nuttige info en laat, net als andere sites, toe om een laadpunt te evalueren. Verder is er nog [urlhttp://openchargemap.org]http://openchargemap.org[/url]
Tot slot nog dit: Alle Ikea-vestigingen in België hebben laadinfrastructuur. Ik vermoed telkens twee Type 2 @11 kW. Deze palen zijn niet (altijd) terug te vinden op de kaarten. De stations in volgende Belgische steden
Antwerpen-Centraal (P1)
Brugge (P1)
Gent-Sint-Pieters (P1)
Hasselt (P1)
Leuven (P1)
Namur (P1)
Ottignies (P1)
hebben een prima laadinfrastructuur: Telkens zes (6!) 22 kW laadpalen, gratis te activeren met de Mobib-kaart. Zo'n kaart kost eenmalig 5€. In die gevallen moet wel de parking betaald worden (1€/u), maar het tanken is tot einde van het jaar gratis.
Heel wat palen zijn geplaatst door Blue Corner. Alle Blue Corner palen die ik al bezocht hebben telkens een Schuko en een Type 2, Mennekes aansluiting zoals wij die zo graag hebben. De Schuko’s laat ik met plezier aan anderen, maar de Mennekes testte ik wel. Op één paal na leverden die allemaal 22 kW. De ene paal leverde nog altijd een 15 kW, dus ook dat gaat al mooi vooruit.
Zelf kreeg ik toegang tot alle Bluecorner laadpalen met een gratis RFID-kaart van TheNewMotion, aangevraagd en geactiveerd via http://www.thenewmotion.be/.
Activeren met een SMS zou ook moeten lukken, maar dat was voor mij nodig niet nodig. Ik las trouwens ergens dat het activeren met SMS vanaf een Belgische provider moet gebeuren. In dat geval is het geel oplossing voor vakantiegangers uit de buurlanden.
Omdat E-laad en TheNewMotion samenwerken voor Roaming in Nederland, vermoed ik dat ook het omgekeerde geldt en dat Nederlanders met E-laad kunnen tanken in België.
Tot maart 2014 is laden op die manier gratis. Ik heb ook nog geen enkele laadsessie op mijn online registratielijst van LoveToLoad zien verschijnen, dus ik vermoed dat de betaalfunctionaliteit nog niet geïmplementeerd is. Dat laatste vind ik niet zo erg. Maar ooit komt hieraan een einde.
Er zijn enkele alternatieve kaarten met oplaadfaciliteiten.
Uiteraard is er de kaart die door de inspanningen van Martijn al een schat aan info samenbrengt, ook uit België, en focust op de snelladers en versnelde laders: http://www.ac-lader.nl
Voorts is er http://www.asbe.be/
De lovetoload-kaart op https://www.lovetoload.com/ en de behoorlijk werkende bijhorende App.
Bovenstaande kaarten zijn meestal wel gekend. Er is nog de minder bekende kaart van EVA:
http://www.elektrischevoertuigeninactie.be/oplaadpunten/oplaadpunten
Dan heb je nog enkele andere internationale kaarten die opnieuw en vreemd genoeg soms laadpalen bevatten die op de bovenvermelde kaartent ontbreken.
Voor Wallonie is http://fr.chargemap.com/ een goede bron met eveneens een mooie App, en zelf kijk ik regelmatig op http://plugsurfing.com/met een fijn werkende App.
De firma ZeMo installeert nogal wat laadpalen en heeft een eigen site: http://www.ze-mo.be/ze-mo/la-carte/
Misschien is http://www.plugshare.com/ wel de meest volledige kaart van het moment. In elk geval geeft ze nuttige info en laat, net als andere sites, toe om een laadpunt te evalueren. Verder is er nog [urlhttp://openchargemap.org]http://openchargemap.org[/url]
Tot slot nog dit: Alle Ikea-vestigingen in België hebben laadinfrastructuur. Ik vermoed telkens twee Type 2 @11 kW. Deze palen zijn niet (altijd) terug te vinden op de kaarten. De stations in volgende Belgische steden
Antwerpen-Centraal (P1)
Brugge (P1)
Gent-Sint-Pieters (P1)
Hasselt (P1)
Leuven (P1)
Namur (P1)
Ottignies (P1)
hebben een prima laadinfrastructuur: Telkens zes (6!) 22 kW laadpalen, gratis te activeren met de Mobib-kaart. Zo'n kaart kost eenmalig 5€. In die gevallen moet wel de parking betaald worden (1€/u), maar het tanken is tot einde van het jaar gratis.
Heel wat palen zijn geplaatst door Blue Corner. Alle Blue Corner palen die ik al bezocht hebben telkens een Schuko en een Type 2, Mennekes aansluiting zoals wij die zo graag hebben. De Schuko’s laat ik met plezier aan anderen, maar de Mennekes testte ik wel. Op één paal na leverden die allemaal 22 kW. De ene paal leverde nog altijd een 15 kW, dus ook dat gaat al mooi vooruit.
Zelf kreeg ik toegang tot alle Bluecorner laadpalen met een gratis RFID-kaart van TheNewMotion, aangevraagd en geactiveerd via http://www.thenewmotion.be/.
Activeren met een SMS zou ook moeten lukken, maar dat was voor mij nodig niet nodig. Ik las trouwens ergens dat het activeren met SMS vanaf een Belgische provider moet gebeuren. In dat geval is het geel oplossing voor vakantiegangers uit de buurlanden.
Omdat E-laad en TheNewMotion samenwerken voor Roaming in Nederland, vermoed ik dat ook het omgekeerde geldt en dat Nederlanders met E-laad kunnen tanken in België.
Tot maart 2014 is laden op die manier gratis. Ik heb ook nog geen enkele laadsessie op mijn online registratielijst van LoveToLoad zien verschijnen, dus ik vermoed dat de betaalfunctionaliteit nog niet geïmplementeerd is. Dat laatste vind ik niet zo erg. Maar ooit komt hieraan een einde.