Pagina 1 van 2
Nieuwe kostenstructuur publiek opladen
Geplaatst: 05 jun 2014 19:15
door DutchTrafficConsult
Het lijkt wel of de nieuwe prijsstelling van publiek opladen ZOË-rijders voorbij gaat. Niemand heeft het hier erover, het is de talk of the town in EV-Nederland. E-laad heeft de kWh-prijs verhoofd naar 35ct en een startarief van 61ct toegevoegd. Verder rekent TNM standaard 35ct verwerkingskosten voor de eerste 20 laadsessies per maand.
Publiek laden wordt dus flink duurder.
Groet, Alex
Re: Nieuwe kostenstructuur publiek opladen
Geplaatst: 05 jun 2014 21:23
door Roy-ZOE
Ik zit er net ook naar te kijken! inderdaad flink hoger! Ook bij plekken waar 20 ct op de paal staat moet ik nu 29 betalen. Weird!
Re: Nieuwe kostenstructuur publiek opladen
Geplaatst: 08 jun 2014 22:05
door avdvee
Het was me opgevallen bij de laatste Essentrekening dat de prijzen significant hoger zijn. ZO ook bij Fastned. Thuisladen scheelt dus bijna de helft .....
Re: Nieuwe kostenstructuur publiek opladen
Geplaatst: 08 jun 2014 23:57
door PieterZoe
Arnold, ik heb mijn meest recente Essentrekening (abonnement 'vaak') ook gekregen 2 weken geleden maar zag geen prijsverhoging. Ook nu is het tarief 20ct per kwh. (Ex btw) zoals alle voorgaande facturen. Ik kan me ook niet voorstellen dat je een hogere rekening krijgt zonder dat ze eerst nieuwe tarieven aankondigen
Re: Nieuwe kostenstructuur publiek opladen
Geplaatst: 09 jun 2014 02:23
door E-mission
Ook mijn Essent rekening (Laadpas Soms) is nog steeds op 28 ct per kW (incl BTW), niet veranderd. En dat klopt ook nog steeds conform de prijzen nu op de site:
https://www.essent.nl/content/particuli ... ragen.html
Re: Nieuwe kostenstructuur publiek opladen
Geplaatst: 09 jun 2014 17:02
door Roy-ZOE
het is 1 juni ingegegaan, dus we zouden volgende maand iets moeten zien
Re: Nieuwe kostenstructuur publiek opladen
Geplaatst: 17 jun 2014 22:31
door PieterZoe
In Amsterdam zullen de tarieven voor openbaar opladen ongewijzigd blijven. Zie
https://m.facebook.com/AmsterdamElektrisch
Re: Nieuwe kostenstructuur publiek opladen
Geplaatst: 20 jun 2014 11:20
door rgr
Is er verder niemand die zich hier druk over maakt? Het hele idee van een auto is toch de "vrijheid". Als ik nu moet bijladen aan een publieke laadpaal, dan kan ik dus een verrassing verwachten op de afrekening. Ik voel niet de behoefte om alleen maar thuis te laden, zo kom ik niet verder dan 70Km van mijn huis (enkele rit dan), om vervolgens weer thuis te laden.
Re: Nieuwe kostenstructuur publiek opladen
Geplaatst: 20 jun 2014 11:48
door HarmOtten
@rgr: Ik maak me daar zeker druk om, want ik vind het, op z'n zachtst gezegd, een zorgelijke ontwikkeling. Het kan en mag niet zo zijn dat de kosten zo hoog worden dat het zelfs duurder wordt dan rijden op brandstof!
Ik weet dat de ANWB er ook mee bezig is richting de overheid om te proberen er wat aan te doen. Daarnaast ken ik de persoon achter de website
http://www.nber.nl/. Ik ga het met hem ook bespreken.
Wat zou jij willen doen?
Groet,
Harm.
Re: Nieuwe kostenstructuur publiek opladen
Geplaatst: 20 jun 2014 11:49
door fivari
Je zal zien dat je bijna altijd thuis laadt. Zeer uitzonderlijk is een laadbeurt tussenin noodzakelijk om op je bestemming te geraken. In heel wat gevallen kan je met een mobiel laadstation (zie mijn pm naar aanleiding van je vraag) bij vrienden of familie of bij de firma die je bezoekt, bijladen. Dus het aantal laadbeurten aan publieke laadpalen blijft een marginaal aandeel in het totaal.
Uiteraard zou een duidelijk overzicht van de tarieven handig zijn en zouden de tarieven best zo laag mogelijk liggen.
Re: Nieuwe kostenstructuur publiek opladen
Geplaatst: 20 jun 2014 12:02
door rgr
Ik heb nu nog makkelijk praten, ik heb nog geen Zoe. Maar ik vind dit meer dan zorgelijk. Voor mij is betekent een auto vrijheid, dan wil ik overal naartoe kunnen, zonder in mijn achterhoofd te hebben dat het wel eens een dure rit kan worden.
Het thuisladen of bij vrienden/familie/kennissen is een leuk verhaal, dat gaat wellicht op voor sommigen van jullie. Ik heb geen familie/vrienden etc in Utrecht en omstreken. Ik wil mensen ook niet lastigvallen met mijn auto, omdat ik perse elektrisch wil rijden.
Wat ik zou willen doen? Geen idee, ik heb bij essent om opheldering gevraagd, maar daar blijft het stil. Zal ze eens bellen. Dat de ANWB er iets mee gaat doet is mooi, ik denk echter dat de investeerders hun geld terug willen (logisch wel), maar niet over mijn rug.
Ik denk niet dat ik de afspraak morgen laat door gaan, ik had al enkele twijfels, maar nu alleen maar meer. Zo kan en wil ik geen 20.000 euro uitgeven.
Re: Nieuwe kostenstructuur publiek opladen
Geplaatst: 20 jun 2014 12:18
door BB-One
Voor wat betreft de ANWB: m.i. heeft deze organisatie boter op zijn/haar hoofd. Zij vragen voor hun oplaadpalen € 2,40 als starttarief (incl BTW)
http://www.anwb.nl/auto/themas/elektris ... aadservice. Ik vind dat juist een organisatie als de ANWB een lans moet breken om oplaadsessies zo goedkoop mogelijk te laten zijn.
Qua prijsstelling denk ik dat een hoog starttarief daar niet in past, maar dat de vergoeding voor kwh wellicht hoger moet.
Dat is niet om zo goedkoop mogelijk uit te zijn als consument, maar meer de vergoeding in lijn te laten zijn met de dienst die verleend wordt. Bij een tankstation betaal je toch ook geen 'starttarief'?
Aanvullend: het wordt m.i. door de huidige prijsstelling een oerwoud aan tarieven die niet meer te vergelijken zijn. Wat is er mis met gewoon een prijs per kwh (of dat nu € 0,70 is of € 0,10) dat is makkelijk te vergelijken en bevordert mijns inziens de concurrentie.
Re: Nieuwe kostenstructuur publiek opladen
Geplaatst: 20 jun 2014 12:20
door Roy-ZOE
Ik woon in Utrecht en daar is het 'probleem' maar zeer te dele aanwezig. Ben 80% afhankelijk van publieke palen omdat ik thuis geen laadmogelijkheid heb. de andere 20% is semi-publiek bij bedrijven die ik bezoek.
De palen van e-laad hebben een starttarief gekregen. Dat is nog maar een klein deel. De palen van de gemeente (witte zuilen) hebben gewoon het oude tarief gehouden. Als je daar dus je auto 'thuis' laadt verandert er weinig.
The New Motion heeft een mooie kaart met alle stations en hu tarieven er op. Die is volgens mij niet helemaal accuraat, maar je kunt in ieder geval zien of er een start tarief of hoge stroom prijs is.
Voor onderweg. Als ik echt de accu helemaal leegrijdt. BV naar Hengelo (128 km snelweg) dan vind ik het niet zo erg om daar 60 ct extra te betalen als 'start tarief'.
De palen langs de snelweg zijn flink duurder, dat was altijd al de inventie van fastned/greenflux etc. Daar ga ik wat kritischer naar kijken.
Al met al verwacht ik wel iets hogere kosten/mnd, maar niet zoveel dat ik het ect vervelend vind. Ergens moeten commerciële partijen hun geld gaan verdienen. Daarnaast denk ik dat de concurrentie de prijzen nog wel wat gaat drukken in de toekomst, of als de palen leeg blijven.
Wat mij betreft: gewoon kopen die Zoe. Als je meer info wilt over de utrecht situatie stuur je me dan even een mail?
roy@sijgers.net
Re: Nieuwe kostenstructuur publiek opladen
Geplaatst: 20 jun 2014 12:34
door rgr
Ik bedoel dit niet negatief, maar uit de beurs van een ander praten is gemakkelijk. Ik denk niet dat we morgen nog gaan kijken voor een Zoe ben ik bang. Op deze manier wijken we eerder uit naar een hybride (geen PHEV) of een zuinige benzine. Pionieren, geen probleem, geld uitgeven, geen probleem, maar ik trek wel ergens een grens en die is wellicht eerder dan jullie dat doen.
1 juni 2014 is voor mijn gevoel een weg ingeslagen die niet goed is. Kijk maar naar het " kwartje van Kok".
Edit:
Wat ik dan weer zo gek vind is dat ik die 60% nergens kan terugvinden op de sites van de aanbieders.
Re: Nieuwe kostenstructuur publiek opladen
Geplaatst: 20 jun 2014 13:29
door BB-One
Even advocaat van de duivel spelen: Je weet ook niet hoe het verder gaat met de brandstof prijzen, gezien het hele midden oosten verhaal denk ik dat de benzineprijzen ook nog wel weer omhoog gaan, afgezien van eventuele accijnsverhogingen.
Het probleem is inderdaad dat je niet kan inschatten wat de toekomst gaat brengen. Ik heb overigens het geluk dat ik thuis kan gaan opladen en dat ik al een setje zonnepanelen op het dak heb liggen...
Wat je moet vergelijken als je de kosten gaat vergelijken is wat kost een zoe mij per kilometer en wat kost een benzine auto. Als je uitgaat van een starttarief van 0,60 + 0,30 per kwh en dat je per keer laden 15kw laadt, dan kost een kilometer je dus uitgaande van 15 kw/100km: (0,6+15*0,3)/100 = 4,7 ct /km
Een benzine kost je € 1,70 / 18 = 9,4 ct/km
Een diesel kost je dan € 1,40 / 20 = 7,0 ct /km
(even afgezien van verschil in vaste kosten etc)
Vraag is dus of je voor dat verschil wil pionieren, en dat is de vraag die jezelf moet beantwoorden. (maar om die vraag te beantwoorden moet je ook eens een proefrit maken

(Ik heb ook nog geen Zoe, maar hij is besteld en verwacht er volgende week in te kunnen rijden...)
Re: Nieuwe kostenstructuur publiek opladen
Geplaatst: 20 jun 2014 13:43
door rgr
We hebben al een proefrit gehad en waren beide verkocht. Daar ligt het dus niet aan.
mja, vanavond nog maar eens overleggen dan.
Re: Nieuwe kostenstructuur publiek opladen
Geplaatst: 20 jun 2014 14:34
door Roy-ZOE
Het verhaal is denk ik voor een Zoe best redelijk allemaal. Wij hebben een 22 KW accu.
Als je nou een kleinere accu hebt van een PHEV, tja dan komt er iedere laadbeurt van 6-7KW 60 ct bij. Dan is 60% wel te verklaren.
Kunst wordt om in de buurt van je huis een zo goedkoop mogelijk punt te vinden. Als het even kan laadt ik bij een garage 200 m van mijn huis. Daar kan iedereen terecht en.... relatief goedkope stroom zonder toeslagen.
Ik kan zo aan de slag bij de Marketing van Renault als ik dit zo hoor. (is ook nodig daar...

)
Maar ben toch echt een enthousiaste gebruiker die vanaf minuut 1 van het elektrisch zoeven geniet. Dacht dat mijn diesel ook nodig zou zijn, maar die is inmiddels de deur uit.
Re: Nieuwe kostenstructuur publiek opladen
Geplaatst: 20 jun 2014 16:35
door Smartrix-Zoe
Niet dat ik de bestaande laadpaal aanbieders wil ondermijnen en misschien is het een dom idee

maar als we zelf een slimme openbare 22kw lader aan de muur hangen die de kosten kan verrekenen. Misschien kun je de kosten voor de zwaardere aansluiting dan wel terug verdienen. Geen starttarief en 35 cent per kw uur en we breiden het 22kw netwerk uit!
Daarnaast heb je zelf ook een stuk minder laadverlies kw/uren door de snelle lader. Vorige week had ik uitgerekend dat er 1.34 kw per geladen kw nodig had. Toch wel veel laadverlies bij 1fase 16A
Re: Nieuwe kostenstructuur publiek opladen
Geplaatst: 24 jun 2014 15:11
door zoe2goe
Zojuist de email van Essent binnen
****************
Essent gelooft dat elektrisch vervoer belangrijk is in de overgang naar een duurzame toekomst. Daarom zijn wij supporter van elektrisch rijden. Zo bieden we particuliere en zakelijke rijders een laadpas aan waarmee je je elektrische auto kunt laden bij elk openbaar laadpunt in Nederland.
Recente marktontwikkelingen
Vanaf 1 juni 2014 verhogen diverse exploitanten van openbare oplaadpunten in Nederland hun tarieven. Ze geven aan dat dat nodig is om de kosten te dekken. Om dezelfde reden introduceren verschillende exploitanten van openbare oplaadpunten bovendien een starttarief voor het gebruik van hun laadpunten. Dat betekent dat bij aanvang van een laadsessie er een vast bedrag in rekening wordt gebracht bovenop de kosten per geladen kWh stroom.
Deze verhoging gaat over het tarief dat (andere) exploitanten aan Essent berekenen voor uw laadbeurten op hun laadpunten, het zogenaamde verrekentarief voor gast-gebruik.
Uw tarieven
Dit alles betekent dat Essent genoodzaakt is per 1 augustus 2014 ook haar tarieven voor uw Laadpas te verhogen. De gemeente Amsterdam blijft elektrisch rijden stimuleren. Daarom is de verhoging op deze laadpunten kleiner en rekenen wij hier nog steeds géén starttarief. Per 1 augustus zijn de tarieven inclusief btw voor openbaar laden met uw Essent Laadpas als volgt:
Voor het gebruik van een normaal laadpunt in de gemeente Amsterdam van Essent of Nuon betaalt u 0,36 euro per kWh.
Voor het gebruik van normale laadpunten elders in Nederland betaalt u een starttarief van 0,61 euro en daarnaast 0,40 euro per kWh . Indien een exploitant geen starttarief rekent, wordt het ook niet bij u in rekening gebracht.
Het kan gaan voorkomen dat exploitanten en eigenaren van laadpunten nog hogere verrekentarieven in rekening zullen brengen. Omdat Essent niet nog hogere tarieven in rekening wenst te brengen aan haar klanten, zullen wij in dat geval mogelijk het gebruik van deze laadpunten gaan uitsluiten.
****************
Wat niet glashelder is of Essent deze verhoging ook op zijn eigen infra doorvoert (buiten Amsterdam). De tekst suggereert van niet, het tarieven overzicht van wel. Ik zal de vraag nog even per email stellen.
Re: Nieuwe kostenstructuur publiek opladen
Geplaatst: 24 jun 2014 17:03
door HarmOtten
Zojuist heb ik ook dezelfde mail van Essent ontvangen. Hier staat niks in over abonnementskosten die berekend zullen worden. Terwijl op hun website staat nu dat die €2,50 per maand worden!
Meteen even met Essent gebeld, maar de persoon aan de telefoon kon mij niet vertellen hoe het zit. Ik wordt binnen 48 uur teruggebeld.
Wordt vervolgd...

Re: Nieuwe kostenstructuur publiek opladen
Geplaatst: 24 jun 2014 17:04
door renault15.17
Ja, ik heb de mail ook gehad. Daarmee wordt het opladen van een half accupakket (11 kW) inderdaad ruim 60% duurder:
Tot 1 augustus:
11 kWh x € 0,28 = € 3,08
Vanaf 1 augustus:
11 kWh x € 0,40 + € 0,61 = € 5,01
Bij een volle accu (22 kW) opladen, wat natuurlijk alleen theoretisch kan, is het verschil nog altijd 53%
In Amsterdam is het minder dramatisch, maar toch nog steeds een forse stijging. Misschien toch mijn werkgever vragen een laadpaal op het terrein te zetten.

Re: Nieuwe kostenstructuur publiek opladen
Geplaatst: 24 jun 2014 17:06
door zoe2goe
@Smartrix: Dat is een mooi idee. Het uitdaging daarbij is tweeledig. Ten eerste zitten de meest rijders denk ik niet op een hele handige locatie. Maar dat is te onderzoeken. Het andere is dat je voor een 22 kW laadpaal ten minste een 3 x 32 A aansluiting moet hebben van het netwerkbedrijf (theoretisch, in de praktijk zal het 3 x 40 (of 50) zijn. Bij de gemiddelde netwerkbeheerder zal dit zo 1.000 euro per jaar extra kosten, zonder dat een kW extra is afgenomen.
http://www.stedin.net/SiteCollectionDoc ... ek_KVB.pdf
Vandaar dat het ook veel en veel gunstiger is om dit idee op bedrijfspanden los te laten, immers die hebben vrijwel altijd al een netwerk-aansluiting waar het meekan, alhoewel de sprongen ook daar er bepaad niet om liegen (zie dat tarievenblad).
Voor de (oplettende) thuislader zal bijna altijd 11 kW het maximum zijn, als hij tenminste een 3 x 25 (24,9

) aansluiting heeft. De lader neemt dan 3 x 16 A, dan kan de kookplaat ook nog aan.
Re: Nieuwe kostenstructuur publiek opladen
Geplaatst: 24 jun 2014 17:08
door zoe2goe
En hier is het antwoord:
Hartelijk dank voor uw reactie. De reden dat het op de huidige wijze is geformuleerd komt voort uit het feit dat Essent laadpalen (bijna) uitsluitend in Amsterdam staan. Bij de enkele laadpalen van Essent buiten Amsterdam wordt uiteraard ook het goedkopere tarief gehanteerd.
Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
Roy Broeils
Essent Elektrisch Rijden
Re: Nieuwe kostenstructuur publiek opladen
Geplaatst: 24 jun 2014 20:09
door Roy-ZOE
Dan is het pasje van de new motion iets voordeliger voor ons met een grotere accu.
Die rekenen 35 ct per lading + starttarief exploitant + werkelijke kosten, Veelal 29, of 30 cent/kwh
Wordt nog een interessante discussie.
In utrecht ook geen starttarief bij palen van de gemeente; wel bij e-laad
Laden duurder aan de openbare laadpalen.
Geplaatst: 24 jun 2014 22:15
door VanAssen
De energiebedrijven hebben het moeilijk.
Alle bronnen van inkomsten worden aangeboord om hun penibele financiële situatie te verbeteren.
De huidige openbare infrastructuur ligt er al tijden en nu ineens moeten de kosten worden gedekt?
Dat we voor de energie betalen, ok.
Net als voor de fossiele gebruikers voor hun benzine / diesel, maar ze betalen ook geen starttarief aan de pomp.
Weer een tegenslag om het e rijden te ontmoedigen.

Re: Nieuwe kostenstructuur publiek opladen
Geplaatst: 24 jun 2014 23:28
door E-mission
Het ergste is wellicht dat het niet eens meer inkomsten gaat geven. Voorheen scheelde het niet veel met thuisladen, maar nu zal ik meer proberen palen te ontwijken (en Fastned al helemaal, over slechte prijsstelling gesproken). Als je afhankelijk bent van een publieke laadpaal ben je extra genaaid natuurlijk, dat bevordert nieuwe EV aanschaf in ieder geval niet.
Re: Nieuwe kostenstructuur publiek opladen
Geplaatst: 25 jun 2014 08:41
door BB-One
Starttarieven hebben wel als voordeel dat er waarschijnlijk minder phev's op laadplekken gaan staan...
Re: Nieuwe kostenstructuur publiek opladen
Geplaatst: 25 jun 2014 10:09
door VanAssen
Laten we dat maar hopen dan, maar als de e rijder niet meer publiek laadt, met als gevolg dat de openbare laadpalen (toch een redelijke noodzaak voor de volledige e-rijder) hun functie in de visie van beleidsbepalers gaan verliezen.
Ik zie deze prijsontwikkeling duister in.
Re: Nieuwe kostenstructuur publiek opladen
Geplaatst: 25 jun 2014 11:16
door zoe2goe
@VanAssen: De energieproductiebedrijven hebben het vooral moeilijk omdat ze in het tamelijk recente verleden totaal verkeerd hebben gegokt en hebben ingezet op gas. Dat de stroom vrijwel gratis uit Duitsland komt, is mede een gevolg van massieve inzet daar op alternatieve bronnen. Ik weet het, een iets te simpele voorstelling van zaken en ook het Duitse RWE verkeert in zwaar weer, maar dat splinternieuwe gasturbines ongebruikt moeten worden verkocht geeft m.i. aan dat er iets zwaar schort aan de strategische planning.
Onze grote roerganger op het ministerie helpt natuurlijk ook niet, alhoewel ik moet zeggen dat zijn prioriteit lijkt: eerst de staat (belastingen), dan de netwerkbedrijven (de staat!), dan de productiemaatschappijen ("kritische nationale infra"), dan de grootverbruikers, dan de consument. Het klinkt een beetje als een zure "rant", dat begrijp ik, maar best is het ook niet.
Mij viel zaterdag op de zoe rijders bijeenkomst op dat veel mensen het een beetje zat zijn en stevig inzetten op besparing en eigen opwekking (LED, PV, wind, warmtepompen). Toegegeven, dit is natuurlijk een beetje volk dat voor de muziek uitloopt.
Hoe dan ook, goed voor ons is inderdaad: wegwezen die Outlanders bij de palen. Voor die auto's met speelgoedbatterijen telt een start tarief extra zwaar

Ik hoop stilletjes dat social charging (plugsurfing) nog iets beter van de grond komt.
Re: Nieuwe kostenstructuur publiek opladen
Geplaatst: 25 jun 2014 12:25
door VanAssen
@Zoe2goe,
Daar kan ik het nou helemaal mee eens zijn

,zie het ook bij mijn werkgever.
Toevallig een van de grotere stroom leveranciers in NL.
Re: Nieuwe kostenstructuur publiek opladen
Geplaatst: 25 jun 2014 13:22
door fivari
zoe2goe schreef:Ik hoop stilletjes dat social charging (plugsurfing) nog iets beter van de grond komt.
Die weg zou het perfect kunnen uitgaan. Elk huis heeft een stopcontact, elke EV-rijder heeft een laadpunt met in veel gevallen een aanvaardbaar vermogen. Elk bedrijf heeft krachtstroomaansluiting. Dat schept ongekende mogelijkheden, maar men verhindert dat ze gebruikt worden.
We zitten met de reglementering die op maat van de grote bedrijven is geschreven. Elektriciteit doorverkopen mag niet. Ik ben benieuwd naar de argumenten hiervoor.
Er is het type2 laden waardoor alle bestaande aansluitingen een hulpstuk (het laadstation) nodig hebben om een EV te kunnen bedienen. Hier begrijp ik wel dat de veiligheid aan de grondslag ligt van deze verplichting, maar voor laadplaatsen die onder toezicht staan, verschilt een aansluiting voor het laden van een voertuig toch niet zoveel van een andere elektrische aansluiting waarop men gelijk welk instrument kan aankoppelen.
Er is de complexe manier van betalen en vooral de veelheid aan laadpasjes die men nodig heeft. Daardoor moet men, zeker voor buitenlandse reizen, de trip zeer goed voorbereiden. Men moet op voorhand voorzien welke pas men nodig heeft. Met het gevolg dat men bijna verplicht is ze allemaal in de auto te hebben.
Als men toch graag een laadpassysteem wil invoeren, waarom het niet combineren met een betaling via bankkaart/kredietkaart of beter nog een systeem vergelijkbaar met SMS-parkeren of de smartphone laten gebruiken?
Of terug zoals vroeger bij een telefooncel: een muntenautomaat: 2€, goed voor 8 kWH. Het tarief kan men laten afhangen van het tijdstip en de ligging. Werkt altijd, geen enkele voorbereiding nodig. Vergrendeling langs de kant van het laadstation actief van zodra het voertuig aangesloten wordt, stroomtoevoer geactiveerd van zodra het muntje erin gaat en er nog kWh betaald werden. Afrekenen en ontgrendeling bij het loskoppelen van het voertuig.
Re: Nieuwe kostenstructuur publiek opladen
Geplaatst: 25 jun 2014 18:44
door GertjanVB
In een mailing informeert Essent gebruikers over de tariefstijging, tevens laat Essent weten hoe ze met de stijgingen omgaan;
Het kan gaan voorkomen dat exploitanten en eigenaren van laadpunten nog hogere verrekentarieven in rekening zullen brengen. Omdat Essent niet nog hogere tarieven in rekening wenst te brengen aan haar klanten, zullen wij in dat geval mogelijk het gebruik van deze laadpunten gaan uitsluiten.
Apart.
Re: Nieuwe kostenstructuur publiek opladen
Geplaatst: 01 jul 2014 17:20
door HarmOtten
Zojuist heb ik bericht terug gehad van Essent over het abonnementskosten voor de "Essent laadpas Soms":
Wat betreft de tarieven bieden we voor nieuwe klanten het oude abonnement zonder
vaste kosten niet meer aan. Omdat we onze bestaande klanten met een kosteloos
abonnement niet plotseling een vast bedrag in rekening willen brengen blijft uw
abonnement inderdaad gratis.
Dus voor bestaande klanten van de "Essent laadpas Soms" blijft het abonnement gratis. Nieuwe klanten gaan €2,50 per maand (incl. BTW) betalen.
Re: Nieuwe kostenstructuur publiek opladen
Geplaatst: 01 jul 2014 18:52
door GertjanVB
Dan blijk ik op de valreep een Essent laadpas soms te hebben besteld!
Re: Nieuwe kostenstructuur publiek opladen
Geplaatst: 12 jul 2014 17:26
door IBDL
Er is best veel commotie aangaande de nieuwe kostenstructuur. Vanuit een Zoë perspectief ben ik echter van mening dat wij nog het meeste voordeel hebben aan deze nieuwe structuur. Zoals al door sommige mensen (terecht) aangegeven, is een starttarief niet altijd vervelend. Als je even op een 11kw lader 1 uurtje uur gaat laden (stel je hebt nog 30% accu bij de start) dan heb je in theorie, (en beetje in de praktijk) weer 80% actieradius. Het starttarief (vaak €0,61) komt dan bovenop de vaak €0,35 per kW. Uiteindelijk dis ongeveer €0,40 per kW uiteindelijk. Een PHEV is wel de Sjaak, met vaak maar 3-5 kW laden. Echter, meestal zijn dit zakelijke rijders die toch liever fossiele brandstoffen verbranden.
Als particulier blijven er nog legio mogelijkheden om gratis of tegen een sterk gereduceerd tarief bij te laden onderweg. Soms is het inderdaad even zoeken of accepteren dat het allemaal niet zo snel gaat als je zou willen. Zakelijk rijden is echter een héél ander verhaal. Ik ben juist bereid meer te betalen voor snelheid en beschikbaarheid. Uiteindelijk moet het elektrisch rijden zonder zware subsidie maatregelen interessant worden. Naar mijn mening is het tijdperk van zakelijk rijden met volledige elektrische auto's nu aangebroken. Met de Zoë, Fastned 43kW laders en een juiste planning kan er straks landelijk dekkend zakelijk gereden worden en tussen de afspraken/bezoeken in tijdens bijvoorbeeld pauze's of plaspauze's snel geladen worden op de route. Dit zal een minimale tijdsverlies tot gevolg hebben voor een vast bedrag per maand van €100 (Fastned).
Die 43kW laders zijn niet goedkoop, en moeten hoe dan ook worden terugverdiend. Zonder verdienmodel in het vooruitzicht ook géén 43kW laders. Zakelijk rijden moet even de "knop omzetten" en de potentie hiervan inzien. Ik zit met smart te wachten op een bestelauto met 43kW laadoptie (en hopelijk een 30kW accu) . Als Renault die zou hebben dan denk ik dat vele bedrijven wakker zullen worden en de potentie zien om voor €100 per maand onbeperkt te kunnen laden en hun pakjes rond te brengen. Uiteraard is het probleem een beetje het gewicht van de accu's, dit beperkt het laadvermogen uiteraard nadelig. Voor een bedrijf die met zijn tijd meegaat zijn nu de kansen. Iedereen moet pauze nemen, zo ook chauffeurs. Met 43kW kan je in een kwartiertje lekker even bijladen onderweg naar je volgende afspraak. Uiteindelijk zal het vraag en aanbod zijn. Veel vraag, veel aanbod, iedereen blij.
The New Motion is ook goed bezig met de nieuwe 43kW laders, echter zij hebben nog géén abonnementsvorm zoals Fastned. Zouden ze denk ik goed aan doen om dit te realiseren.
Afijn, ik denk dat we wel realistisch moeten blijven.... Filantropen zijn er zeker, maar zakelijk gezien zal er nou eenmaal iets meer betaald moeten worden voor comfort en snelheid. Je kan op vakantie ook zelf koken, of naar een restaurant gaan. Zelf koken zal al snel 5x goedkoper zijn dan uit eten... maar het is wel fijn om niet te hoeven inkopen, koken, opdienen en afwassen.