Pagina 1 van 1

Zoe wil niet laden op thuislaadpunt 11kw, Nissan Leaf wel

Geplaatst: 29 sep 2014 20:28
door SanderZOE
Ik heb een laadpunt thuis laten plaatsen voor mijn Renault Zoe. Omdat ik al in een vergunninggebied woon kan ik geen eigen parkeerplaats voor mijn huis 'claimen' en ben ik gewoon 'in concurrentie' met buren en wijkgenoten om een plekje te krijgen. Daarom is het laadpunt zo aan de gevel geplaatst, dat ik er, als ik geen officieel plekje kan krijgen, net op het hoekje op de stoep kan staan en er bij kan komen zonder hinder voor voetgangers of andere weggebruikers. Daarom dus wel een 11kw laadpunt - dan is ie lekker snel vol en kan ik weer snel een keurig eigen plekje zoeken.

Een keurige officiële installateur heeft het ding geplaatst (eigen merk van laadpaal-direct), inclusief aardlekschakelaar type B met dank aan dit forum. Helaas wil het ding mijn Zoe niet opladen ('kan accu niet laden' zegt de Zoe). Na wat gezoek en gedoe hebben we er maar een Nissan Leaf aangehangen en die laadt natuurlijk wel perfect (maar dan langzamer hè :-) ). Kortom, het laadpunt aan de muur is in orde en alle bedradingen erheen ook. Waarschijnlijk ligt het dus aan het bekende probleem van de aarding, maar dan dus van de huisaansluiting zelf.

Als ik het goed begrepen heb moet ik de aardverspreidingsweerstand van de huisaansluiting laten meten. Maar hoeveel moet dat eigenlijk zijn wil de Zoe wel gaan laden? En als deze te hoog is, hoe krijg ik 'm dan omlaag? Overigens: de installateur verweest naar Liander, de eerste Liander-medewerker verweest naar een 'aardingsbedrijf'(nooit geweten dat die ook bestaan) en de tweede Liander-medewerker verweest naar de gemeente.

Aangezien ik voor wat betreft elektriciteit een absolute analfabeet ben (ik kan nog net een lamp verwisselen, dat is het dan ook wel), ben ik het hier ernstig kwijt. Heeft iemand anders iets dergelijks ook gehad? Tips? Trucs? Dank alvast!

Re: Zoe wil niet laden op thuislaadpunt 11kw, Nissan Leaf we

Geplaatst: 29 sep 2014 21:26
door zoe2goe
@SanderZOE Wat een goedoe man, je verwacht toch "dat het gewoon werkt". Dat gezegd hebbende, aarding is ingewikkelde materie en vereist specialistische kenneis en meetapparatuur. Het is een probleem van het netwerkbedrijf (Liander), maar daar heb je dus al een paar keer je neus gestoten begrijp ik. Ik zou toch daar "volhouden" zei de gek tegen beter weten in.

Maar, je moet wel zeker weten dat dit het probleem is. Als ik mij niet vergis gaat bij een aardingsprobleem het LEDje in de neus rood-roze knipperen (help forum-leden!).

Ik zou er ook nog even wat jan-boeren-fluitje uitzoekwerk op loslaten: wellicht is een vande forumleden te strikken de Zoe even aan te sluiten; je had al eerder problemen met de oma kabel geloof ik, dus wie zal het zeggen, kan ook nog in de auto zitten. Misschien een idee even aan te geven waar je ongeveer zit?

Re: Zoe wil niet laden op thuislaadpunt 11kw, Nissan Leaf we

Geplaatst: 29 sep 2014 21:31
door SanderZOE
Goed idee. De Zoe krijgt inderdaad een 'roze neus'. Mocht er iemand binnenkort in de buurt van Haarlem zijn, altijd welkom voor een bakkie - bijladen ook maar niet gezegd dat het werkt :-) . De oma-kabel wil ook nog niet, maar bij de Renault dealer wel dus ook dat lijkt betrekking te hebben op aarding....

Re: Zoe wil niet laden op thuislaadpunt 11kw, Nissan Leaf we

Geplaatst: 29 sep 2014 21:35
door zoe2goe
Kijk, even kort door de bocht: Als je een koperpijp van een meter of drie de grond in ramt en met een dik stuk geel-groene kabel aan de aarding van het huis zet, heb je dikke kans dat het probleem is opgelost. Maar je geeft het al aan (gloeilamp ;-) ) de vraag is of je wel in je meterkast wil gaan rommelen zeg maar. Maar je kunt dit wel eens aan je instalateur voorleggen.

Neuslichtje en oma kabel maken aarding inderdaad verdachte nummer een. Balen maar is ECHT een veiligheids-issue, dus treur er niet te hard om. Makkelijk praten uit mijn stoel, weet ik.

Re: Zoe wil niet laden op thuislaadpunt 11kw, Nissan Leaf we

Geplaatst: 29 sep 2014 22:43
door PieterZoe
Ja rode neus is volgens mij indicatie van aardeprobleem. Bij de publieke laders in Amsterdam waar dit zich tot nu toe voordeed, en waar ik de storingsdienst voor gebeld heb, was het met de schoevendraaier wat vaster draaien van de schroef waarmee de aarde vast zat soms al genoeg om het probleem op te lossen! Ik ben geen technicus maar wellicht is dit de moeite van het proberen waard?

Re: Zoe wil niet laden op thuislaadpunt 11kw, Nissan Leaf we

Geplaatst: 30 sep 2014 12:02
door E-mission
Oma kabel had je ook al op andere stopcontacten geprobeerd? Zonder verlengsnoer? Ik heb wellicht tijd voor een bakkie vanmiddag met m'n Zoe (en elpa lader) als dat uitkomt?

Re: Zoe wil niet laden op thuislaadpunt 11kw, Nissan Leaf we

Geplaatst: 30 sep 2014 12:15
door SanderZOE
Helaas, vanmiddag ben ik er niet....wel zeer geïnteresseerd in een testje met de ELPA lader. Ik stuur je wel even een berichtje om te kijken of we iets af kunnen spreken. Thanks!

Re: Zoe wil niet laden op thuislaadpunt 11kw, Nissan Leaf we

Geplaatst: 30 sep 2014 12:16
door Verwijderd 18461
Gewoon een electricien / aardingsbedrijf laten komen en een extra aardpin laten slaan. Kost je wellicht zo'n 150 euro, maar is wel de enige juiste en zuivere oplossing!
Had de installateur van je laadpunt ook kunnen (laten) doen.

Re: Zoe wil niet laden op thuislaadpunt 11kw, Nissan Leaf we

Geplaatst: 30 sep 2014 13:02
door E-mission
Vanavond kan ook. Al lijkt mij inderdaad dat alles wijst naar aarde.

Re: Zoe wil niet laden op thuislaadpunt 11kw, Nissan Leaf we

Geplaatst: 30 sep 2014 21:09
door SanderZOE
De installateur zal de aardweerstand meten maar wil eerst van Renault horen welke aardverspreidingsweerstand door de Zoe nog wel en niet meer 'geslikt' wordt. Zodat hij ook iets kan dan met de waardes die hij meet, bijvoorbeeld extra aarding slaan. Iemand enig idee wat de aardverspreidingsweerstand moet zijn voor de Zoe?

Re: Zoe wil niet laden op thuislaadpunt 11kw, Nissan Leaf we

Geplaatst: 30 sep 2014 21:12
door SanderZOE
@E-misson: zie dat ik jou geen PB kan sturen (?). Beetje druk op werk en met kleintjes thuis. Eerstvolgende mogelijkheid is vrijdagmiddag of avond. Zou dat een mogelijkheid zijn?

Re: Zoe wil niet laden op thuislaadpunt 11kw, Nissan Leaf we

Geplaatst: 30 sep 2014 22:33
door E-mission
Sorry, Sander. Ik zie in mijn gebruikerspaneel dat die mogelijkheid standaard uit stond. Het kan nu wel. Maar vrijdag zit ik in Vancouver. Vanaf zondagmiddag heb ik weer een week de tijd voor je :-).

Re: Zoe wil niet laden op thuislaadpunt 11kw, Nissan Leaf we

Geplaatst: 11 okt 2014 21:15
door SanderZOE
Even een update - het euvel is verholpen. Het bleek inderdaad een probleem met de aarding van de huisaansluiting want....we bleken helemaal geen aarding te hebben (oeps). Er loopt een aarddraad van het aardpunt naar de CV en van daar naar de meterkast. Onder de CV kwam ie keurig tevoorschijn. Het draadje naar de CV lag er ook keurig bij. De twee waren alleen nooit aan elkaar verbonden. Nu blijkt dus dat na de verbouwing van afgelopen winter waarin alle elektra vernieuwd is, dit gewoon vergeten is! Is de gevoeligheid van de Zoe dus toch nog ergens goed voor!
Wel wonderlijk dat
-bij de verbouwing de aarddraden dus wel zijn aangelegd maar dat de aarding nooit gemeten is bij het afmonteren van de nieuwe meterkast
-bij de verzwaring van de huisaansluiting de monteurs van de Liander dit ook niet geconstateerd/gemeten hebben
-dat de installateurs van de laadpaal dit ook niet hebben gemeten/gezien. Pas toen de 'chef' zelf kwam is hij het draadje even langsgelopen en heeft dit simpele maar gevaarlijke euvel geconstateerd...

Als elektriciteits-analfabeet ben ik er altijd van uitgegaan dat als ik professionals inhuur, dit soort basis dingen gewoon netjes gebeuren. Weer een lesje geleerd. En in het dagelijks gebruik van mijn elektra heb ik dit natuurlijk nooit gemerkt....

Hoe dan ook, thuisladen werkt! Zowel op 220 als op 11kw!

Re: Zoe wil niet laden op thuislaadpunt 11kw, Nissan Leaf we

Geplaatst: 11 okt 2014 21:32
door zoe2goe
;-) Je mag je Zoe wel dankbaar zijn inderdaad Sander. Een foute aardsituatie is vele malen gevaarlijker dan ongeaarde apparaten, omdat de aarding van je apparatuur aan elkaar zit, en dus een probleem in één apparaat door kan werken naar alle andere.

Super dat jullie het hebben gevonden. Vanwege de gecorrigeerde fout, en natuurlijk vanwege ongetwijfeld toegenomen autoplezier!