Pagina 1 van 1
Start laadproces
Geplaatst: 21 okt 2014 19:38
door MartijnEV
Thuis op ons 1-fase 16A laadpunt ziet de start van het laadproces er zo uit.
Je ziet dat de Zoe niet in een keer klabang 16A gaat trekken, maar in enkele seconden het laadvermogen opbouwt.
Keurig.
ImageUploadedByTapatalk1413913094.737153.jpg
Re: Start laadproces
Geplaatst: 21 okt 2014 22:48
door zoe2goe
Is ook mijn ervaring. Je hoort het ook aan de piep, het komt "rustig" in. Ik kan die verhalen van korte gigantische impulsen helemaal niet plaatsen. Misschien een verhaal uit de oude doos, eerste exemplaren / oude software?
Re: Start laadproces
Geplaatst: 22 okt 2014 10:27
door fivari
Bij het stoppen van het laadproces via de afstandbediening van de Zoe of via de laadpaal, is er wel die ogenblikkelijke verandering in de stroomsterkte van 16A naar 0. Dat geeft, wanneer ik het laden onderbreek via mijn laadstation wel degelijk vonken. Ik bouw om die reden voortaan een 63A contactor in ook al is 32A de maximale stroomsterkte.
Re: Start laadproces
Geplaatst: 23 okt 2014 19:07
door zoe2goe
Logisch, inductive load, komt de piep vandaan, en als dan de contactor opent, BANG, de electronen will verder marcheren! Wel een goed punt trouwens fivari. Volgens mij heeft de auto geen contactor (ik hoor niets klikken?) en uitzetten via de auto zou dus "aardiger" moeten zijn voor het net en het relais in de paal. Dus eerst dat, en dan de pas zwaaien?
Re: Start laadproces
Geplaatst: 23 okt 2014 20:04
door MartijnEV
Zo zie ik het ook. Mijn idee voor stoppen laden is daarom ook:
Bij de gewone palen: eerst knop Zoe, dan pasje laadpaal.
Bij de Efacec 43kW snelladers: eerst pasje en stopknop Efacec, dan wachten tot relais Efacec uitklikt, dan knop Zoe.