Pagina 1 van 1

Snelladers bezet door PHEV's

Geplaatst: 10 dec 2014 17:32
door erijder
Al op diverse plekken besproken, maar er nog geen draadje voor.
Ik kom steeds vaker in de knoop omdat er (vaak) plug-in hybrides uren lang staan geparkeerd bij een (semi) snellandpaal. Gisteren was het weer raak bij van de Valk in Vught :cry: (Groenflux 22 kw, zeker 4 uur lang 2 Volvo V60's die de plekken bezet hielden). Ook bijvoorbeeld bij Van der Valk in Breukelen (4 x Groenflux 22 kw) lukt het bijna nooit om op te laden omdat alle plekken eigenlijk altijd (uren achter elkaar) bezet zijn. :cry:

Maar laatst ook bij een Alego paal in Eindhoven :cry2: (zeker 2,5 uur lang bezet door Outlander)

Hier moet toch wat aan te doen zijn? Connectietarief zou werken, maar als dat pas ingaat als de auto vol is en je staat op je gemakje met 3,6 kw te laden aan de snellader is er ook geen prikkel om de auto weg te halen.

Andere ideeën zijn bordjes bij de palen dat het de bedoeling is je auto weg te halen (wellicht in ieder geval wat sociale druk), whiteboard waar je, je telefoonnummer kunt opschrijven, het 'parkeerschijf' idee dat eerder voorbij kwam. Als er een conectietarief is, zoals dat bij Allego / TNM volgens mij het geval is, dan in ieder geval duidelijk wat het kost of het plaatsen van een heel aantal 'gewone' laadpalen (3,6 kW / 11 kW), met daarbij dan ook de vermelding welke auto's er kunnen laden.

Er moet toch wat aan te doen zijn? De Zoe is een stuk minder bruikbaar voor langere ritten als je niet het vertrouwen hebt dat je bij een snellader ook daadwerkelijk terecht kunt.

Wellicht nog andere ideeën? En zou het helpen als we onze ideeën neerleggen bij de verschillende aanbieders?

Re: Snelladers bezet door PHEV's

Geplaatst: 10 dec 2014 20:29
door BB-One
Ik heb niet direct een algemene oplossing, maar het vermelden van het tarief zou al veel beter zijn en zeker bij de snelladers het tarief per minuut melden, en ook een tarief per minuut rekenen ongeacht of je aan het snelladen bent of langzaam laden.

Re: Snelladers bezet door PHEV's

Geplaatst: 11 dec 2014 07:25
door GertjanVB
Bestel bij TNM een paar "Laadpaal bezet" kaartjes.
Verder kun je denken aan systemen waarbij je je telefoonnummer moet bekend maken voor je kunt laden en alle varianten van het Ladidaartje.Maar dat is niet 1,2,3 geregeld, normaal fatsoen gekoppeld aan begrip wat ze nu eigenlijk doen als ze een laadpaalplaats gebruiken als parkeerplaats, zou de oplossing zijn, ware het niet dat een groot deel van die PHEV-rijders daar helemaal niet mee bezig is. Hebben die jongens en meisjes ook een forum waarop ze hun belevenissen delen en is daar wellicht een topic te starten?

Update: ja dat is er, je vind het hier. (Wel aardig blijven!)

Re: Snelladers bezet door PHEV's

Geplaatst: 11 dec 2014 14:16
door MarcoZE
Mitsubishi PHEV kan wel snelladen met ChaDeMo. We moeten denk ik juist het V60 forum opzoeken. Die kan niet snelladen.

Afgelopen dinsdag stond er een voor de snellader bij vd Valk Eindhoven en deze was zelfs niet aangesloten, maar hield zodoende wel de laadpaal bezet...

Re: Snelladers bezet door PHEV's

Geplaatst: 11 dec 2014 17:31
door daf55
Met de standaard kabel kan je soms net er langs heen, gewoon klem parkeren! Wel in de buurt blijven als dat nodig is, dan voelt zo'n rijder pas wat hij heeft gedaan.

Re: Snelladers bezet door PHEV's

Geplaatst: 11 dec 2014 18:43
door MarcoZE
Haha leuk idee. Echter niet uitvoerbaar want bij de snellader zit de kabel aan de paal en die is te kort.

Re: Snelladers bezet door PHEV's

Geplaatst: 11 dec 2014 19:16
door LE-driver
Outlanders verbieden, esthetisch enorm vervuilende auto's.....

Re: Snelladers bezet door PHEV's

Geplaatst: 06 jan 2015 21:54
door avdvee
En niet alleen qua estetica; de gemiddelde leaserijder interesseert zich geen bal qua CO2 arm rijden ....

Bij mij op de zaak ca. 20 laadpalen en sinds kort regelmatig alle plekken vol. 70% Outlanders, zooi Ampera's en een verdwaalde Tesla.

Gisteren 3 plekken bezet door auto's die niet eens aangesloten waren (Tesla, Ampera en Prius). Bij mijn vertrek kwam er net een dame in een Prius bij en parkeerde haar auto op een laadplek; loopt ze weg zonder aan te sluiten. OP mijn vraag waarom ze dat deed kreeg ik het antwoord:'de auto is volgeladen'.

Ik krijg het gevoel dat een gemiddelde hybriderijder:
a) geen idee heeft dat er ook EV's zijn
b) het idee hebben dat het een PARKEERplek is en geen LAADplek
c) maling heeft aan anderen

Re: Snelladers bezet door PHEV's

Geplaatst: 06 jan 2015 22:07
door avdvee
Afbeelding

Afbeelding

Re: Snelladers bezet door PHEV's

Geplaatst: 06 jan 2015 22:09
door avdvee
Afbeelding

Afbeelding

Re: Snelladers bezet door PHEV's

Geplaatst: 13 jan 2015 10:23
door GertjanVB
Nu al een paar keer een Volvo netjes aan de Lolo aangesloten aangetroffen naast de TNM/Allego snellader. Netjes! :thumb:
image.jpg

Re: Snelladers bezet door PHEV's

Geplaatst: 13 jan 2015 10:48
door WillemS
Ik ben bang dat deze problemen alleen maar groter zullen worden.
Zoals wellicht algemeen bekend gebruiken veel zakenmensen de Van der Valk's als hun kantoor, dus ze zitten er vaak vele uren, en dan is het toch handig dat je je wagen daar heel lang kunt laten staan.
Heb al meegemaakt dat die lieden er gedurende een werkdag van vroeg tot laat in de middag blijven zitten om al hun afspraken af te handelen.
Succes!
mvg WillemS

Re: Snelladers bezet door PHEV's

Geplaatst: 13 jan 2015 14:44
door GertjanVB
In dit geval was er geen sprake van een probleem. De Volvo was netjes aan het laadpunt aan het laden dat ik niet nodig heb. Op de terugweg was ik net voor twee BMW i3's. 43 kWh AC en CCS kunnen blijkbaar prima gelijktijdig laden. Dus de BMW's moesten even op elkaar wachten. De heren hebben dat netjes onderling geregeld aan een bak koffie, ziehier het ontstaan van de laadetiquette!
Belangrijk is wel dat je elkaar weet te vinden dus de Ladidaartjes zijn welkom of simpelweg je telefoonnummer zichtbaar wegleggen mbv de laadkaart die op dit forum te vinden is.

Re: Snelladers bezet door PHEV's

Geplaatst: 13 jan 2015 22:13
door avdvee
"Heb al meegemaakt dat die lieden er gedurende een werkdag van vroeg tot laat in de middag blijven zitten om al hun afspraken af te handelen"

Kortom; betalen per minuut in plaats van per kW ... probleem snel opgelost.

Re: Snelladers bezet door PHEV's

Geplaatst: 13 jan 2015 22:14
door avdvee
BTW: bovenstaande kaartjes zijn gratis te verkrijgen via TNM: ik heb nu een setje in mijn wagen liggen .........

Re: Snelladers bezet door PHEV's

Geplaatst: 14 jan 2015 08:55
door lvanoort
Ja ik ook! Sinds ik inderdaad ook eens 1.5 heb moeten wachten op een Volvo die de snellader bij van de valk bezet hield..... Hoop dat het werkt want vraag me af als je dat doet je wel de moeite neemt van berichten als je weg gaat.....

Re: Snelladers bezet door PHEV's

Geplaatst: 04 jun 2015 15:54
door barreman
Ik heb zowel een Foutlander als een Zoe, en ik kan jullie vertellen ; er zijn meer mensen die oprecht het verschil tussen laders niet zien. En ook mensen die zich gewoon niet beseffen dat een bezette paal vervelend kan zijn voor anderen. Daar tegenover staat dat het gewoon parkeerplaatsen zijn, dus als je een keer een hele dag bij een paal staat ( al is het met een Zoe ) kan ik dat anderen niet echt kwalijk nemen.

..Maar ik realiseer me ook dat ik makkelijk praten heb, want ik woon in Amsterdam, waar altijd wel érgens een paaltje vrij is.

Re: Snelladers bezet door PHEV's

Geplaatst: 04 jun 2015 16:10
door GertjanVB
Al eerder discussie gehad over wat nu de status is van zo'n plaats bij een lader. Wat ik begreep is zo'n plaats alleen bedoeld voor een ladend elektrisch voertuig. Ergo geen normale parkeerplaats. Kan ook begrijpen (bij langzaamladers) dat je auto er nog even staat na het laden.

Van die langzaamladers vind ik dat je er gelijk een handje vol neer moet zetten op een parkeerplaats, die ook door ICE's zijn te benutten als de andere normale parkeervakken vol zijn en daarbij de verplichting een telefoonnummer zichtbaar te hebben. Handhaving wordt dan natuurlijk een probleem, maar is het proberen waard.

Bij snelladers heb ik zelf de dwang om de auto tw verplaatsen als hij vol is. De 30 min. Max laadtijd die meestal staat aangegeven, is bij meestal ietsjes langer om een volle batterij te krijgen.

Re: Snelladers bezet door PHEV's

Geplaatst: 27 sep 2017 17:09
door Verwijderd 29599
Echt heel irritant. Vanmiddag bij het winkelcentrum een benzine auto die op een laadplek stond. Was er nog 1 vrij voor mij, maar het is toch wel heel brutaal. Ik zou dat niet doen.

Een connectietarief kan werken, maar alleen als de auto ook daadwerkelijk is aangesloten. De rest is aan handhaving parkeerbeleid Ik dacht toch echt dat het niet was toegestaan te parkeren op een laadplek.

Re: Snelladers bezet door PHEV's

Geplaatst: 27 sep 2017 23:10
door zoe2goe
Een beetje humor kan ook. Ik heb ooit eens van TNM een set kaartjes gekregen. Bijvoorbeeld om aan te geven aan anderen "ik ben om xx:xx weer weg en mijn mobiele nummer is xxxx", maar ook een voor deze gevallen om achter de ruitenwisser te stoppen. De tekst was zoiets als (even uit mijn hoofd): "Uw volgende auto is ook elektrisch, en dan mag ook u hier staan! Tot die tijd is het fijn....... etc etc".

Re: Snelladers bezet door PHEV's

Geplaatst: 28 sep 2017 08:32
door Verwijderd 29599
Leuk!
Ga ik doen. Lang geleden printte ik zelf visitekaartjes. Heb nog wel van dat papier.

Re: Snelladers bezet door PHEV's

Geplaatst: 28 sep 2017 12:34
door fivari
Om zelf beriekbaar te zijn indien anderen de laadpaal nodig hbben, kan je deze afdrukken, uitknippen, dichtplakken en van je eigen nummer voorzien.
laadschijf.pdf

Re: Snelladers bezet door PHEV's

Geplaatst: 28 sep 2017 19:01
door Verwijderd 29599
Goed idee.
Helaas kan het soms niet anders. Ik sta 1 x per week bij een klein station en ga dan naar Amsterdam, dus de plek blijft bezet tot ik terug ben.
Er zijn 2 plekken en de andere is nooit bezet maar toch, is onhandig

Re: Snelladers bezet door PHEV's

Geplaatst: 29 nov 2017 23:51
door barreman
Ik heb nog nooit op een auto gekeken die een laadpaal bezet hield of er een briefje met telefoonnummer bij lag. Wel een aantal keren zo'n newmotion ik wil laden, bel mij aub kaartje achtergelaten. Dat heeft precies 1 keer geholpen.