Pagina 1 van 2
Melding in display "Accu laden niet mogelijk"
Geplaatst: 02 sep 2016 22:18
door Sordone
Deze melding kan komen door het open laten van de deuren van de Zoe tijdens het laden.
Advies is om de deuren gesloten te laten tijdens de start van en gedurende het laden.
Is het laden gestart dan kan er beperkt (minder als 3-5 ? minuten tijdelijk de deuren open gedaan worden)
Treedt dit op dan kan de regelaar en begrenzer niet meer gebruikt worden. Rijden kan wel.
De workaround is om de Zoe stil te zetten en voor 6 minuten volledig af te sluiten. De sleutel gaat dan weg.
Zijn er nog andere workarounds of tips ?
Re: Melding in display "Accu laden niet mogelijk"
Geplaatst: 02 sep 2016 22:41
door zoe2goe
Zie
http://canze.fisch.lu/resetting-the-cha ... situation/
Nitpick: de sleutel gaat pas weg na succesvol laden (hoe kort ook), en DAT gaat pas na de "regendans" (= 6 minuten stilstand).
Het deuren dicht laten verhaal: Ik snap dat het verhaal van de dealer het tenminste enige geloofwaardigheid geeft, maar ik herken het helemaal niet (en rotzooi wat an met de deuren) en ik heb het ook eens op het Engelse forum gezet en meerdere mensen herkennen het niet. Vooralsnog is die bij mij in het mandje "ZOE Fairy Tales" (tm) gegaan.

Re: Melding in display "Accu laden niet mogelijk"
Geplaatst: 02 sep 2016 23:20
door GertjanVB
Ik kan er vooralsnog geen rode draad in herkennen, maar met enige regelmaat heb ik er mee te maken en dan begint idd de digitale regendans, waarbij alle potentiele oplossingen die op diverse fora verzameld zijn, ingezet worden. Vanwege het creatieve proces en het spontane karakter van de dans, is het niet altijd duidelijk wat nu de doorslag heeft gegeven.
Re: Melding in display "Accu laden niet mogelijk"
Geplaatst: 03 sep 2016 11:54
door zoe2goe
Kun je dat toch iets aanscherpen Gertjan? Ik bedoel, de oorzaak van een rode neus is vaak gissen, daar ben ik het volledig mee eens. Renault zegt dat de drie meest voorkomende oorzaken aardfouten, over- of undervoltage, en te sterke harmonischen zijn. Daar kun je als gebruiker weinig mee.
Het er van af komen is in mijn ervaring niet creatief en zoals beschreven in de CanZE post. Ik ben echt benieuwd of je andere (succesvolle) alternatieven in je arsenaal hebt. Ik geef toe dat mijn ervaringen met een rode neus relatief beperkt zijn.
Re: Melding in display "Accu laden niet mogelijk"
Geplaatst: 03 sep 2016 13:10
door Nivve
Ik open altijd mijn duur vlak na en gedurende het laden, nooit een probleem mee gehad met een foutmelding
(ik open altijd na de start van het laden de deur om mijn kaart terug in de auto te leggen).
Re: Melding in display "Accu laden niet mogelijk"
Geplaatst: 03 sep 2016 14:01
door GertjanVB
@zoe2goe: daar heb je gelijk in. Gewoon afsluiten en 6 minuten overal afblijven. Ik vind 6 minuten heel erg lang en probeer dan toch allerhande andere opties, die zijn tot op heden niet succesvol en dan moet ik toch nog die 6 minuten overal afblijven.

Re: Melding in display "Accu laden niet mogelijk"
Geplaatst: 03 sep 2016 19:37
door Sordone
Ik heb het nu twee keer gehad en bij beide keren was de sleutel na 6 minuten afsluiten weg. De oorzaak is voor mij ook gokken. Bij beide keren had ik de linkerdeur open EN zat de passagier in de stoel. Misschien is dat de sleutel tot de oranje sleutel.
Re: Melding in display "Accu laden niet mogelijk"
Geplaatst: 03 sep 2016 22:18
door zoe2goe
@GertjanVB: herkenbaar
@Sordone: Allemachtig, dat zou wel leip zijn zeg!
Re: Melding in display "Accu laden niet mogelijk"
Geplaatst: 06 sep 2016 19:39
door BB-One
Nope dat is het niet... Laatst zonder passagier maar wel met de deur open...
Re: Melding in display "Accu laden niet mogelijk"
Geplaatst: 06 sep 2016 21:27
door Sordone
Zonder passagier heb ik de melding met de deur open ook niet gekregen. Nu twee keer met passagier en dat is teveel toeval. Wees erop alert en doe je voordeel met de workaround ALS het je overkomt.
Re: Melding in display "Accu laden niet mogelijk"
Geplaatst: 13 okt 2016 22:30
door RudyH
Ik krijg dagelijks de rode neus en het oranje accu symbool.
Lekker laten staan, de auto probeert 3 keer de opnieuw te laden en na de 3de keer stopt het laden en komt de waarschuwing niet terug. Haal ik tijdens de waarschuwing de stekker uit de auto dan blijft de waarschuwing staan en verdwijnt pas na x km gereden te hebben te stoppen auto op slot en x aantal minuten weer verder rijden.
Het snelst is om de auto aan de stekker te laten staan en te wachten tot ie weer gaat laden en de stekker te ontkoppelen.
Daarnaast hebben we gezien dat de ZOE boven de 12 ampere 3 fase het minste storing geeft. Met de laadpaal leverancier diverse tests gedaan. (Laadpaal bij mijn vriedin op het werk) Helaas is bij ons op het werk waarschijnlijk de harmonische storing die de auto er tow aan zet om te stoppen met laden. Als de auto nu 3 keer storing heeft gehad en ik de auto handmatig weer aanzet (deur even open) wordt het laden hervat op 1 fase. En op 1 fase heeft de ZOE nergens last van. Ook thuis kan ik helaas niet 3 fase laden gezien de storingen, waardoor geen idee. 1 fase en 2fase laden gaat perfect.
Re: Melding in display "Accu laden niet mogelijk"
Geplaatst: 14 okt 2016 14:47
door Sordone
Dank je Rudy voor deze tests. Heel nuttig om te weten. Zo zie je maar, je moet het madammeke soms haar gang laten gaan en niet te snel ingrijpen.
Re: Melding in display "Accu laden niet mogelijk"
Geplaatst: 15 okt 2016 19:01
door BartKers
Deze melding heb ik ook gehad bij een vestiging van mijn werk. Dit zit op een industrieterrein waarvan ik vermoed dat de spanningskwaliteit slecht is. De reactie van RudyH brengt me op een idee. Zou het mogelijk zijn om in z'n geval een 1fase laadkabel te gebruiken zodat de Zoe zonder ellende en meldingen goed 1-fasig kan laden (je schrijft: "op 1 fase heeft de ZOE nergens last van")? Werkt dat überhaupt (een 1-fase laadkabel op een Zoe)? Heeft iemand misschien een 1-fase laadkabel te leen om deze theorie uit te proberen?

Re: Melding in display "Accu laden niet mogelijk"
Geplaatst: 15 okt 2016 20:25
door blauwe baby
Omdat in Zaandam bij de Nuon laadpalen driefasen laden niet mogelijk is hebben wij van de dealer een witte laadkabel in gebruik voor 1 fase laden. Ik gebruik hem normaal gesproken wel maar deze kan ik voor de test van de theorie uitlenen voor een week.
Re: Melding in display "Accu laden niet mogelijk"
Geplaatst: 15 okt 2016 21:10
door BartKers
Ik heb je een PB gestuurd om te kijken of we enigzins in de buurt wonen. Eventueel zou je mijn 3-fasen laadkabel dan die week mogen. Je moet wel zelf ook kunnen laden

Re: Melding in display "Accu laden niet mogelijk"
Geplaatst: 18 okt 2016 19:57
door Hachy
Dit is wel erg toevallig. Mijn Zoe is nog maar 3 maanden oud, ik had dit soort problemen nooit, maar sinds 8 oktober lijkt dit ineens op te treden bij met name publieke 11kW laadpalen. Bij de snelladers @43kW nergens last van en ook thuis op vaste 11kW niks aan de hand. Maar bij publieke palen heb ik sindsdien erg vaak het volgende ritueel, het duurt telkens ongeveer 30 seconden:
- aansluiten
- aftasten
- enkele seconden laden
- rode neus
Na 3x dit ritueel start'ie dan soms bij de 4e keer spontaan wel, of als ik hem aan de andere kant op een ander aansluitpunt aansluit dan wel na 1 of 2 keer.
Het vreemde was dat ik 7 oktober bij een bekende 11kW laadpaal in Rotterdam stond, aansluiten - laden.
24 uur later bij dezelfde laadpaal ineens bovenstaand gedrag...
Herkennen jullie dit? Is er een software update of iets dergelijks geweest?
/update En zo ziet dat er dan uit in de mailbox. Je ziet dat hij na 9 minuten wél begint en er vervolgens ongeveer 2:30 over doet, dus wel 11 kW zou je zeggen.
https://postimage.org/
RudyH schreef:]Ik krijg dagelijks de rode neus en het oranje accu symbool.
Lekker laten staan, de auto probeert 3 keer de opnieuw te laden en na de 3de keer stopt het laden en komt de waarschuwing niet terug. Haal ik tijdens de waarschuwing de stekker uit de auto dan blijft de waarschuwing staan en verdwijnt pas na x km gereden te hebben te stoppen auto op slot en x aantal minuten weer verder rijden.
Het snelst is om de auto aan de stekker te laten staan en te wachten tot ie weer gaat laden en de stekker te ontkoppelen.
Daarnaast hebben we gezien dat de ZOE boven de 12 ampere 3 fase het minste storing geeft. Met de laadpaal leverancier diverse tests gedaan. (Laadpaal bij mijn vriedin op het werk) Helaas is bij ons op het werk waarschijnlijk de harmonische storing die de auto er tow aan zet om te stoppen met laden. Als de auto nu 3 keer storing heeft gehad en ik de auto handmatig weer aanzet (deur even open) wordt het laden hervat op 1 fase. En op 1 fase heeft de ZOE nergens last van. Ook thuis kan ik helaas niet 3 fase laden gezien de storingen, waardoor geen idee. 1 fase en 2fase laden gaat perfect.
Re: Melding in display "Accu laden niet mogelijk"
Geplaatst: 18 okt 2016 21:05
door BartKers
Vandaag het experiment gedaan bij een laadpaal die altijd problemen oplevert. Met de 1fase laadkabel van de hybride van de buurman. En zowaar.. Zonder enig probleem geladen! Wat mij betreft bevestigd: op 1fase is de Zoe minder kieskeurig!
Re: Melding in display "Accu laden niet mogelijk"
Geplaatst: 19 okt 2016 21:51
door RudyH
Hallo Hachy,
Mijn ZOE is vanaf mei diverse keren bij de Renault dealer geweest om het probleem te onderzoeken.
Heb me zelfs een dure nieuwe laadkabel aan laten smeren. (je bent op een gegeven moment moedeloos en wil alles proberen)
Conclusie van de Renault dealer was dat het laden bij hun laadpaal gewoon goed ging en er geen probleem met de auto was.
Ik had vooral thuis en bij diverse 11kw publieke palen een probleem. Het laden bij mij op het werk ging goed tot dat ze de laadpaal van 22kw naar 11 kw gebracht hadden. Op dat moment ging er een lampje bij mij branden en ben ik de link gaan leggen tussen 11 kw en hoger.
Mijn conclusie is dat ik bij een 22 kw paal en hoger geen problemen ondervind en bij laadpalen van 11kw eigenlijk niet kan laden. Thuis kan ik laden op 2 fase met 16 ampere. Is voldoende voor thuis.
Daarnaast merk ik als de auto voor >50% vol zit deze steeds op storing springt en wanneer ik bijna leeg aan kom <20% dan laad de auto wel naar 100%. Hier heb nog geen verklaring.
Bij toeval
Re: Melding in display "Accu laden niet mogelijk"
Geplaatst: 19 okt 2016 22:10
door RudyH
@bartkers, Oja een 1 fase kabel is idd ook nog wel een oplossing. Hoef ik niet telkens naar de auto te wandelen en nu het steeds kouder wordt. brrrrr.
Auto kan in principe toch bijna 8 uur laden op het werk.
Re: Melding in display "Accu laden niet mogelijk"
Geplaatst: 19 okt 2016 23:24
door Hachy
Allen bedankt voor het delen van jullie ervaringen. Ik ben er nog niet over uit. tot datum x laadt de splinternieuwe Zoe bij alle laadpalen, dus ook publieke 11kW palen zonder problemen. Sinds 8 oktober gedraagt hij zich anders bij bepaalde publieke 11kW's.
Ik heb vanavond nog een ronde gereden langs diverse laadpalen om het probleem verder te onderzoeken. Eerst een gemeentepaal 11kW... De Zoe ging 9x proberen, gele ring, 1 seconde blauwe ring / gele ring / 1 seconde blauwe ring etc tot hij er helemaal mee stopte en dus niet ging laden.
Daarna naar een semipublic 22kW, geen probleem, toen nog een andere (oude) gemeentepaal 11kW, ook geen probleem, nog bij wat bedrijven aan de paal gehangen Een 1-fase lolo en chargepoint/reewoud 22kW geen probleem, 1x EVbox die een rode ring gaf. Beats me.
Mijn collega heeft ook een Zoé uit dezelfde batch als deze. Ik wil eigenlijk met hem samen nog een paar laadpalen proberen waar die van mij dus vreemd doet. Om echt uit te sluiten dat het aan de paal ligt.
Re: Melding in display "Accu laden niet mogelijk"
Geplaatst: 20 okt 2016 00:07
door zoe2goe
Ik hoor rode ringen en dat ruikt naar EV-Box. Ik weet dat diverse rijders er prima ervaringen mee hebben, maar breek mij de bek niet los.........
Re: Melding in display "Accu laden niet mogelijk"
Geplaatst: 21 okt 2016 21:30
door MartijnEV
Oude (paar jaar geleden geïnstalleerde) EV-boxen gaven/geven wel eens problemen. Nieuwe (onlangs geïnstalleerde, en dat zijn de meeste) werken uitstekend.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Re: Melding in display "Accu laden niet mogelijk"
Geplaatst: 26 okt 2016 20:24
door Sordone
@Hachy Van het weekend hetzelfde verschijnsel gehad op een Rotterdam Elektrisch = Ev-box paal. Ik kreeg geen oranje sleutel in de display. Alleen aan de 11KW paal, eerst links, 9x gele ring, blauwe ring, gele ring, blauwe ring, etc.

Toen maar eens naar de andere connector geswitcht en daar 7x gele ring, blauwe ring, gele ring, blauwe ring en toen hield de paal het laden vast.... Resultaat dus 16 SMSjes en tig mailtjes. Bij Ev-box moet je dus heel veel geduld hebben, soms....

Bellen naar Rotterdam Elektrisch heb ik opgegeven want er komt zelden wat uit

maar als je wilt heb ik wel een contact via PB.
Melding in display "Accu laden niet mogelijk"
Geplaatst: 26 okt 2016 23:50
door Hachy
Ik ben vandaag bij een stuk of 7 ev-box palen geweest. De eerste gaf dit gedrag, de andere zes deden het prima op verschillende snelheden. Toen ik daarna terugging naar de eerste toen werkte die plots wel.
Ik ben voor de zekerheid nog teruggereden naar de gemeentepaal die het vorige week ook niet deed. Die gaf nu weer storing dus melden maar weer. Wel prettig dat het dus kennelijk toch niet aan de auto ligt.
https://vimeo.com/189069919
Re: Melding in display "Accu laden niet mogelijk"
Geplaatst: 27 okt 2016 00:14
door Sordone
Het is heel herkenbaar want op dezelfde paal ging het de vorige keer direct goed. Dan ligt het niet aan onze Zoe's. Ik moet ook zeggen dat al een oudere paal is dus mogelijk zit er oude firmware in die een beetje brak is. Low cost prutspul imo. Je link krijg ik niet werkend.
Melding in display "Accu laden niet mogelijk"
Geplaatst: 27 okt 2016 00:30
door Hachy
link gefixt. Volgens mij zijn het inderdaad wel de wat oudere palen al. Ik heb nu 4 groene 11kw semi-public ev-boxen op dezelfde plek plus die ene paal uit het filmpje die ergens medio 2013 geplaatst is. Die groene boxen trouwens die gaven meteen een rode neus op het punt waar normaalgesproken het echte laden begint, (dat het ZE logo langzaam gaat knipperen)
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Re: Melding in display "Accu laden niet mogelijk"
Geplaatst: 27 okt 2016 20:57
door Hachy
Vandaag gebeld met Cofely / Engie en met evbox. Blijkt dat -conform verwachting- wat oudere evboxen en wat oudere gemeente-laadpalen in Rotterdam / Gelderland met evbox inbouw apparatuur erin vaak op een te laag start ampèrage staan ingesteld. 10-12A waar de Zoe minimaal 14A wil hebben om een laadsessie op 3-fase 16A (11kW) te starten.
De oudere evboxen kunnen ze vanaf afstand met een paar klikjes 'opvoeren'. De Cofely/Gemeente palen met gekleurde ringen aan de zijkant daarvan kan het handig zijn ze te testen terwijl je erbij staat. Beide nummers zijn 24/7 te bereiken:
Cofely/Engie: 088-3692914
EVbox Support: 088-7755450
@Sordone Heb jij in Rotterdam Elektrisch / EV-box paal al aangemeld als probleem paal?
Re: Melding in display "Accu laden niet mogelijk"
Geplaatst: 27 okt 2016 21:31
door EV-pioneer EVerhard
Vorige week ook een keer de melding gehad "accu laden niet mogelijk" na inpluggen in lader. Alle handelingen een paar keer over nieuw gedaan, deuren open en dicht gedaan maar nog steeds steeds niks. Balen dus!
Maar dankzij de goede tips op het forum toen maar even de "regendans" gedaan en 6 minuten gewacht opdat alle systemen uit waren en zie daar, Eureka!

Alles deed het weer, laden maar en foutmelding weg

Re: Melding in display "Accu laden niet mogelijk"
Geplaatst: 27 okt 2016 23:55
door Sordone
@Hachy ik heb in het verleden al drie keer deze paal (Duindoornstraat H'sluis) laten checken en ik dacht dat het verholpen was. Ik weet niet of ik nog de moed en zin heb om dit weer aan te zwengelen. Rotterdam Elektrisch is niet echt van de feedback, trekken aan een dood paard en zo.
Re: Melding in display "Accu laden niet mogelijk"
Geplaatst: 28 okt 2016 00:24
door zoe2goe
Dat langzaam opstarten van de EV-Boxen is een idiote strategie. Als een aansluiting x ampere is, is ie x ampere. Het geeft niets dan gelazer. Ik heb nog nooit meegemaakt dat een lader of auto "raar doet" omdat deze het door de paal toegestane vermogen gewoon afneemt (behalve als de paal lichter is afgezekerd dan de lader is ingesteld, ja, het komt voor).
Bovendien doet de ZOE ook nog eens aan softstart (het met x-honderd ampere opstarten is een "ZOE fairy tale (tm)").
Re: Melding in display "Accu laden niet mogelijk"
Geplaatst: 28 okt 2016 00:44
door Hachy
Nou ja hoe het ook zij, na mijn telefoontje vanmiddag kon ik vanavond bij de 4 probleem-ev boxen ineens perfect opladen.
Volgens de kerel die ik aan de telefoon had, had hij hem nu op 14A startvermogen ingesteld.
Het loont dus wel de moeite om er een belletje aan te wagen, is mijn ervaring tot nu toe.... En 24/7 bereikbaar vind ik ook netjes.
@sordone Jammer, misschien binnenkort voor de gein weer eens testen?
Re: Melding in display "Accu laden niet mogelijk"
Geplaatst: 28 okt 2016 15:04
door EV-pioneer EVerhard
Bij mijn bedrijf heb ik gekozen voor EV Box omdat ik het design erg mooi vond, we hebben dan ook 2 laadpunten van 22kW staan. In het begin waren er wat problemen met de GPRS module in de paal die zorgt voor de communicatie en weigerde een van onze Zoe's te laden. Na een bezoek van Renault Nederland en Installatiebedrijf VEB uit Almere die alle palen installeren in NL zijn de problemen nu verleden tijd en zijn we erg tevreden over de werking. De Zoe's zijn binnen het uur weer vol in de zomer, in de winter duurt het natuurlijk iets langer.
Alle Zoe rijders die in het oosten des lands moeten laden zijn van harte welkom voor een gratis 22kW laadbeurt met een gratis kop koffie, even melden bij de receptie

Daarnaast is dag en nacht laden altijd mogelijk met een laadpas, perfect te bereiken en nooit bezet door ICE'ers.
Re: Melding in display "Accu laden niet mogelijk"
Geplaatst: 28 okt 2016 17:45
door zoe2goe
Helemaal top!
Re: Melding in display "Accu laden niet mogelijk"
Geplaatst: 29 okt 2016 09:37
door OlafH
Kan ik jullie op de kaart van de gratis laadpunten zetten tijdens openingstijden, of heb je dat liever niet?
Re: Melding in display "Accu laden niet mogelijk"
Geplaatst: 29 okt 2016 22:52
door EV-pioneer EVerhard
Ja hoor is prima, als het echt de spuigaten begint uit te lopen en er ontstaan verkeersopstoppingen door dan schakelen we wel weer een tandje terug;-)