Pagina 1 van 1

Laadsnelheid R90 bij temperatuur -1

Geplaatst: 14 apr 2017 15:34
door Janpat1
Ik heb vandaag 2x geladen met mijn Zoe R90. Ik ervaarde het als schokkend dat het niet sneller ging dan 8 kwh. Om zeker te stellen dat het niet aan de lader lag heb ik ook bij een ander laadstation geladen met hetzelfde resultaat. Bij een temperatuur van +10 graden kom ik aan 20 kwh.

Ik zou graag willen weten of dit normaal is ?
Ik begon te laden bij een 58% en had reeds een uur gereden.

Re: Laadsnelheid R90 bij temperatuur -1

Geplaatst: 14 apr 2017 17:01
door zoe2goe
Daar is echt heel weinig van te zeggen zo:
- we hebben nog geen goed model van de ZE40 batterij;
- we weten wel dat de ZE40 batterij eerder geknepen wordt (ervaring GertJan);
- buitentemperatuur zegt echt niks, de temperatuur van de batterij kan zo 10C anders zijn. Dit kun je met CanZE uitvragen;

Het enige wat ik kan zeggen is dat voor een 22 kW batterij op 58% SOC er wordt geknepen naar 4kW (dat zou de vergelijkbare case zijn naar mijn mening) bij een batterijtemperatuur van ongeveer 3C. Het lijkt me dus niet helemáál onaannemelijk. In die regionen maakt één graad verschil overigens al substantieel verschil.

En dan is er nog het gerucht van een softwareupdate van de batterijcomputer van de '90.

Re: Laadsnelheid R90 bij temperatuur -1

Geplaatst: 15 apr 2017 21:52
door Janpat1
Bedankt voor je reaktie, ik heb inmiddels een dongle bestellt om de batterijtemperatur uit te kunnen lezen.
Inmiddels heb ik begrepen dat het vrij normaal is voor ze40 om bij lage temperaturen de laadsnelheid te beperken tot 8 kwh. Dat maakt lange ritten op winterse dagen(bv 150 km heen en 150 km terug) tot een "onmogelijkheid".

Niet zo fijn om 4 uur te wachten in de winter tot je auto weer opgeladen is. Af en toe begrijp ik niet hoe auto-ontwikkelaars denken.

Re: Laadsnelheid R90 bij temperatuur -1

Geplaatst: 15 apr 2017 22:23
door zoe2goe
Als je echt van plan bent 150 km te rijden zou je aan het einde een heerlijk warme batterij moeten hebben, vooral als je juist niet te zuinig doet. Laden zal dan, verwacht ik, aanzienlijk sneller gaan dan 8 kW. Hoog vermogen laden vereist een zo leeg mogelijke en zo warm mogelijke batterij, lees, aan het einde van een stevig ritje. Het snelladen zelf doet er dan nog een schepje bovenop (op te temperatuur).

Om dan van verondersteld leeg (lijkt me onwaarschijnlijk) naar 150 km te laden (snelladen naar vol kan helemaal niet), zul je ongeveer een uur moeten laden. Minder voor het gedeelte wat je nog in de batterij hebt. Je veronderstelling is echt véél te pessimistisch. Naar mijn mening.

Re: Laadsnelheid R90 bij temperatuur -1

Geplaatst: 15 apr 2017 23:19
door Janpat1
Ik hoop dat je gelijk hebt. Morgen ga ik de proef op de som nemen, het wordt een rit van 167 km heen en 167 terug, ik start met een koude batterij.

Re: Laadsnelheid R90 bij temperatuur -1

Geplaatst: 17 apr 2017 11:15
door Janpat1
20170416_175822.jpg
Gisteren na een rit van 160 km en een batterij van 30% begonnen te laden met als resultaat 17,95kwh na een uur.
Buiten was het ongeveer 0 graden. Ik had natuurlijk liever 22 kwh gezien en het is me toch een beetje tegengevallen.

Buiten dat had ik ook nog eens koude tenen.

Re: Laadsnelheid R90 bij temperatuur -1

Geplaatst: 17 apr 2017 18:30
door GertjanVB
Voor een R90 vind ik dat geen slecht resultaat. Je bent wel een snellaadpaal aan het gebruiken voor een max. 22 kWh ladende auto zie ik, niet echt de bedoeling en onnodig duur. Volgens mij zijn er voor 22 kWh meer opties en strategie zal zijn zoveel mogelijk te laden als je stopt en niet alles op te sparen tot 1 grote laadsessie. Heb je vaker langere ritten, dan had je zeker geen R90 moeten kiezen maar een Q90

Re: Laadsnelheid R90 bij temperatuur -1

Geplaatst: 18 apr 2017 09:41
door Janpat1
Helaas is de Q90 niet te koop in Zweden.
Heb nu ook getest nadat de Zoe een nachtje in een verwarmde garage (16gr) heeft gestaan met als resultaat 20-22 kwh. Dus dat is best OK.

Re: Laadsnelheid R90 bij temperatuur -1

Geplaatst: 18 apr 2017 12:14
door fivari
Ik vind het resultaat van Janpat toch wel interessant omdat de laadpaal geen enkele beperking oplegt aan de auto. De CP laat de auto toe om aan - vermoedelijk - 59A te laden, daar waar de 22 kW laadpalen vaak slechts 30A toelaten. Als het opgenomen vermogen dan minder groot is dan 22 kW, weet je nog niet of het de paa of de auto is die de beperking oplegt.
Het feit dat in deze indeale condities waarbij de batterij mooi opgewarmd is, na één uur slechts 18 kWh is geladen is dan toch een slechts resultaat en toont nog maar eens aan dat het met de laadsnelheden van de nieuwe generatie Zoe's niet snor zit.

Re: Laadsnelheid R90 bij temperatuur -1

Geplaatst: 18 apr 2017 13:53
door zoe2goe
Ik wacht nog steeds met grote smart op (vele) laadgrafieken (CAN SEE ;-) ) zodat we een model kunnen maken i.p.v. speculaties op basis van eind-punten ;-)

Re: Laadsnelheid R90 bij temperatuur -1

Geplaatst: 18 apr 2017 14:07
door Janpat1
Helaas werkt mijn elm327 dongle niet maar ik heb een nieuwe bestellt die binnenkomt door de bus komt.