Pagina 1 van 2

actieradius loopt snel achteruit

Geplaatst: 09 jul 2017 12:30
door Jklaui
Beste,

Ik heb een vraag over het laden bij een Renault dealer. Gister ben ik daar wezen snelladen. Gestopt bij 99% en de actieradius gaf 150 km aan. Ik was de straat nog niet uit en hij was al gedaald naar 125km.
Ik heb het idee dat dit bij 11kw palen of laden tot 100% niet het geval is.
Is dit herkenbaar voor jullie?

Nb mijn boordcomputer zegt dat ik over de afgelopen 600km 12,7 kw/100km heb verbruikt

Groeten Johan

Re: actieradius loopt snel achteruit

Geplaatst: 09 jul 2017 15:17
door Hachy
Dat is wel érg veel. Meestal zwabbert hij wel wat meer bij de hogere percentages. Maar 25km in 1 minuut dat is me nog niet gelukt. Je kunt proberen eens de boordcomputer te resetten, misschien helpt dat.

Re: actieradius loopt snel achteruit

Geplaatst: 10 jul 2017 10:48
door cosmiccarbon
Lijkt op het SoH software probleem dat op dit moment veelvuldig wordt besproken.
Probeer eens het volgende:
Laad tot 98 of 99% en stop dan het laden - niet tot 100% (liefst ook niet bijna) en ook zeker niet gaan rijden :-).
Wacht een kwartiertje, of desnoods tot de volgende ochtend, en check dan je laadniveau. Komt dit veel lager uit dan de 98% waar je op zat dan heb je hetzelfde software probleem dat ik eerder ook had. Dit kan gewoon met een update opgelost worden.

Re: actieradius loopt snel achteruit

Geplaatst: 10 jul 2017 13:02
door zoe2goe
Als toevoeging (dus los van het advies van cosmiccarbon): reset is over het algemeen niet de beste strategie. Omdat de computer dan je "rijgedrag" vergeet krijg je juist dat in het begin erg veel wordt bijgesteld. En dan heb je de neiging om te resetten, waardoor, etc etc.

Re: actieradius loopt snel achteruit

Geplaatst: 10 jul 2017 19:38
door Jklaui
Dank voor jullie reacties!
Ik zal de voorgestelde handelingen uit gaan proberen.
Vandaag 3 maal gebruik gemaakt van Fastned en geladen tot een % of 80 maximaal en daar had ik geen verlies.
Kreeg het idee dat er bij Renault lucht in werd gepompt ipv stroom:)

Re: actieradius loopt snel achteruit

Geplaatst: 08 okt 2017 11:58
door Verwijderd 29599
Dit probleem heb ik ook.
Naar mijn idee is het sterker bij het rijden op niet-Eco. Wanneer ik Eco rijd gaat het prima.
Maar op de snelweg, net getankt, niet-Eco rijdend uiteraard, pff, alsof de kilometers met emmers tegelijk gebruikt worden
Maakt het ook nogal slecht in te schatten. Rijd soms van Fastned naar Fastned :?

Deze draad doorleest snap ik dus niet wat ik nu moet doen.
Heb 1 x gewist (auto is import uit Frankrijk en wilde de Franse adressen kwijt), heb de software update recent gedaan, dus wat moet ik nu precies doen?

--
Yvonne

Re: actieradius loopt snel achteruit

Geplaatst: 09 okt 2017 00:42
door Hachy
Wat je moet doen om je radius op peil te houden is gewoon niet boven de 100km/h rijden. Vanaf 90 gaat het verbruik zo exponentieel omhoog dat dit zeer nadelig is voor je actieradius . Daar zijn elders op het forum ook mooie grafiekjes van. Ga je voor range, ga je niet boven de 100km/h. Wil je sneller en haal je het laadpunt makkelijk dan gooi je lekker het gas erop.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Re: actieradius loopt snel achteruit

Geplaatst: 11 okt 2017 16:38
door Verwijderd 29599
Bedankt voor de tip Hachy!
Werkt als een zonnetje, kreeg kilometers toe ;-)

--
Yvonne

Re: actieradius loopt snel achteruit

Geplaatst: 23 okt 2017 22:59
door VanGieterveen
Even een tussenstand met de Q90 bereik.
Opvallend is de wisselende bereikwaardes die door de Zoe worden gegeven/berekend.
Eco is 87/100
We rijden (in alle (weers-) omstandigheden)) maximaal 90 km/uur.
Bereik neemt echter op dit moment behoorlijk af.
Laden op dit moment alleen nog met de oma-lader en alleen bij huis.
Lineair berekend vandaag met de stand 80 km en 32% is ca.260 km bereik.
Niet dat we mee uitkomen in ons gebruik, maar is wel relatief laag bij een 330 km eerder dit jaar.
Resetten van het geheel moet nog en uitlezen batterijgezondheid idem.

Re: actieradius loopt snel achteruit

Geplaatst: 24 okt 2017 00:32
door Hachy
260 is heel normaal hoor voor 41kW rond deze tijd van het jaar. Wind en temperatuur doen meer met je bereik dan je denkt.

Met de 22kWh batterij was 120/130 ook zo’n beetje de norm in het voor- en najaar.

Die 330 km heb je zeker gezien bij een buitentemperatuur van ongeveer 25 graden?




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Re: actieradius loopt snel achteruit

Geplaatst: 24 okt 2017 09:08
door VanGieterveen
Dank voor je reactie, maar met onze Q210 waren gemiddeld rond de 150 / 160 km.
!20/130 haalden we pas in "extreme" kou, dus bij vorst.
Onze Eco score lag dan ook veel hoger (95/100) met toch dezelfde rijstijl.

Re: actieradius loopt snel achteruit

Geplaatst: 24 okt 2017 16:52
door NeufegliseThierry
Als je rekening houdt met de netto capaciteit van de kleine en grote accu en dan 260 relateert aan 150 klopt de verhouding gewoon.

Re: actieradius loopt snel achteruit

Geplaatst: 24 okt 2017 20:10
door Hachy
Gemiddeld 150/160 vind ik een knappe prestatie met de Q210.

Bij vorst heb ik ook wel eens 79km op de actieradius meter gezien.

Ik vind 120 bij vorst dan ook zeer netjes.

Die oude was geloof ik 26 kW bruto en 22,5 netto en de nieuwe iets van 42 bruto en 40 netto als ik het goed heb. Dus ongeveer het dubbele minus pakweg 30 km.

2*150 - 30 is 270. Komt inderdaad best in de buurt.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Re: actieradius loopt snel achteruit

Geplaatst: 24 okt 2017 20:16
door VanGieterveen
Als je het zo berekend inderdaad. Moet er blijkbaar ook getalsmatig nog even aan wennen. :D

Re: actieradius loopt snel achteruit

Geplaatst: 24 okt 2017 20:28
door NeufegliseThierry
Grote 'probleem' is dat de Zoe niet echt efficiënt met energie omspeelt. Bij vergelijkbare omstandigheden haalde ik met de 24 KW Leaf veel betere verbruikscijfers, waar ik de afgelopen week 15,5 KW per 100 km haalde was dat bij de Leaf naar mijn inschatting hooguit 14,0 geweest (jaarrond kwam ik met veel snelweg kilometers uit op 15,5, dat ga ik met de Zoe niet halen). Ik ga er dan ook vanuit dat de nieuwe Leaf met het 40 KW pakket duidelijk verder zal komen op een volle lading dan de Zoe met de 41 KW eronder geschroefd. De praktijk zal uitwijzen of mijn vermoeden klopt.

Re: actieradius loopt snel achteruit

Geplaatst: 24 okt 2017 23:37
door VanGieterveen
Dat de Zoe niet efficiënt omgaat met zijn energie waagt ik te betwijfelen.
Onze praktijkervaring (87K km's) met de "oude" Zoe in bereik gaf dat niet weer.
De nieuwe Q90 (oude Q210 met wat modificaties en de 40 kWh batterij) reageert anders.

Re: actieradius loopt snel achteruit

Geplaatst: 24 okt 2017 23:57
door NeufegliseThierry
OK, vooruit dan, wist niet dat er zo scherp op woordkeuze gelet werd: de Zoe springt minder efficiënt om met stroom dan een Leaf (even appels met appels vergelijken: een Zoe uit 2015 en een Leaf uit 2015). De Leaf van dit bouwjaar heeft natuurlijk ook een uiterst efficiënt warmtepomp en b.v. stoelverwarming (efficiëntere manier om het warm te krijgen dan het hele interieur verwarmen).

Mijn punt is heel simpel: bij vergelijkbare gebruiksomstandigheden (ik rij doordeweeks voor 90% op snelwegen en kan dus goed vergelijken) kom ik op een beter verbruik uit bij de Leaf dan bij de Zoe.

Re: actieradius loopt snel achteruit

Geplaatst: 25 okt 2017 00:38
door VanGieterveen
Gaat hier niet op de scherpte van het woord, maar om de beleving van verbruik / efficiëntie.
Met onze oude Zoe (Q210) waren ca 75% snelweg kilometers op Eco stand.
Nu ik met vroegtijdige pensioen ben en dus alleen nog prive kilometers maak en nog zelden de snelweg zie, ervaren wij dit met de Q90 niet echt als zuinig.
Nog altijd Eco en dezelfde rijgedrag. Maar als hierboven al aangegeven, is een beleving n.a.v. dat we maar 86/100 Eco score hebben en de Q210 niet lager dan 95/100.
Maar kan zijn dat dit nu anders berekend wordt in de Q90.

Re: actieradius loopt snel achteruit

Geplaatst: 25 okt 2017 00:59
door NeufegliseThierry
Het zal wel het tijdstip zijn maar volgens mij praten we wat langs elkaar heen: ik vergelijk de efficiency van een Leaf met die van een Zoe. Veel mensen verwachten bij een 40 KW accu een range van meer dan 300 km op jaarrond basis. Mijn stelling: dat ga je uitgaande van een Zoe met een 40 KW accu en een (nieuwe) Leaf met 40 KW accu eerder met laatstgenoemde halen.

Een goede indicator hiervoor is ook de Hyundai Ionic: ik heb 2 zakelijke relaties en die behaalden van de zomer met de 28 KW accu van de Ionic moeiteloos 220 kilometer. Als je dat omrekent kom je er op uit dat de Ionic veel efficienter omspringt met KW's dan de Zoe. En dat lijkt ook wel te kloppen o.b.v. het theoretische/normverbruik: 14,6 per 100 km voor de Zoe en 11,5 voor de Ionic. Beide auto's zijn op 17 kg na even zwaar.

Re: actieradius loopt snel achteruit

Geplaatst: 25 okt 2017 03:16
door VanGieterveen
De Ionic heeft een veel betere cW waarde als de Zoe.
Daarover is hier al eens gesproken op de forum.
Wanneer de Zoe (toen nog in de 22kW versie) dezelfde cW waarde zou hebben hij ca 35 km per charge meer zou kunnen rijden.
Houdt in dat de Zoe met zijn energie dus héél goed omgaat.
Alleen haar "figuur" zit haar niet mee. :wink:
Zo, ga eerst slapen. Wordt tijd. :Sleep:

Re: actieradius loopt snel achteruit

Geplaatst: 25 okt 2017 09:22
door NeufegliseThierry
Briljante laatste toevoeging. Ik eet zelf ook helemaal niet zoveel, ik heb gewoon een groot lijf te onderhouden ;-) om maar even een analoge redenering er op na te houden.

Oftewel we zijn het -denk ik- eens: de Zoe verbruikt relatief veel kWh's per 100 km. Alleen stel ik dat de Zoe relatief inefficiënt is, jij stelt dat dit komt door de relatief ongunstige CW waarde. Ik denk dat we dan uiteindelijk wel hetzelfde bedoelen :-)

Re: actieradius loopt snel achteruit

Geplaatst: 26 okt 2017 12:47
door OlafH
Als je het gemiddelde verbruik van verschillende elektrische auto's vergelijkt op Spritmonitor.de zie je inderdaad dat de Zoe vrijwel de meeste kW's per kilometer nodig heeft.

Re: actieradius loopt snel achteruit

Geplaatst: 26 okt 2017 15:35
door Sordone
Dus dat kan je dan ook uitleggen dat de Zoe zich het meest sportief laat berijden. Yes. Guilty.

Re: actieradius loopt snel achteruit

Geplaatst: 26 okt 2017 17:05
door fivari
OlafH schreef:Als je het gemiddelde verbruik van verschillende elektrische auto's vergelijkt op Spritmonitor.de zie je inderdaad dat de Zoe vrijwel de meeste kW's per kilometer nodig heeft.
Veel hangt af hoe je Sprintmonitor invult. Ik reken de energie die ik uit het net haal en indien niet beschikbaar ga ik ervan uit dat het laden een efficientie heeft van 85%. Dus bij een verbruik van 85 kWh vul ik als verbruik 100 kWh in.
Dat maakt dat mijn verbruik niet 17,60 kWh/100km is, maar slechts 14,96 kWh/100km.
Ik weet niet wat de anderen doen.
Hoe vul jij dat in Olaf?

Re: actieradius loopt snel achteruit

Geplaatst: 26 okt 2017 20:32
door NeufegliseThierry
Sordone schreef:Dus dat kan je dan ook uitleggen dat de Zoe zich het meest sportief laat berijden. Yes. Guilty.
Dat kun je zo uitleggen maar hoeft niet ;-)

Re: actieradius loopt snel achteruit

Geplaatst: 26 okt 2017 22:31
door VanGieterveen
Sprintmonitor? Iets nieuws in het kunnen meten van de verbruiksenergie?
Is dit een algemene App voor (ughe) fossiel verbruik of ook voor EV's?
De getallen die Fivari noemt werpen een ander licht op e.a. en verklaart voor ons misschien de verschillen ECO data die R-link geeft tussen onze Q210 en de Q90.
Blijf dit namelijk vreemd vinden.

Re: actieradius loopt snel achteruit

Geplaatst: 27 okt 2017 09:34
door NeufegliseThierry
"sprit" in plaats van "sprint", wat staat voor brandstof/benzine.

Re: actieradius loopt snel achteruit

Geplaatst: 27 okt 2017 11:33
door VanGieterveen
Schrijffoutje. Zie ook Fivari. Dat Sprit staat voor brandstof is duidelijk. Maar dat was niet de vraag. :wink:

Re: actieradius loopt snel achteruit

Geplaatst: 27 okt 2017 12:54
door NeufegliseThierry
Ik weet dat het niet de vraag was, maar aangezien je aangaf "iets nieuws....." kon de schrijfwijze relevant zijn want spritmonitor bestaat al vrij lang en sprintmonitor had net zo goed een nieuw initiatief kunnen zijn, vandaar mijn toevoeging :-)

Re: actieradius loopt snel achteruit

Geplaatst: 28 okt 2017 16:30
door OlafH
fivari schreef:
OlafH schreef:Als je het gemiddelde verbruik van verschillende elektrische auto's vergelijkt op Spritmonitor.de zie je inderdaad dat de Zoe vrijwel de meeste kW's per kilometer nodig heeft.
Veel hangt af hoe je Sprintmonitor invult. Ik reken de energie die ik uit het net haal en indien niet beschikbaar ga ik ervan uit dat het laden een efficientie heeft van 85%. Dus bij een verbruik van 85 kWh vul ik als verbruik 100 kWh in.
Dat maakt dat mijn verbruik niet 17,60 kWh/100km is, maar slechts 14,96 kWh/100km.
Ik weet niet wat de anderen doen.
Hoe vul jij dat in Olaf?
Ik gebruik altijd het totaalverbruik uit het ritrapport van de boordcomputer. Anders zou ik bij elke laadbeurt spritmonitor moeten invullen. Nu doe ik dat om de 1.000 - 2.000 km. Geen idee of dit verbruik veel afwijkt van wat er uit het stroomnet komt, anders is mijn verbruik nog ongunstiger. Ik denk wel in het kader van de wet op de grote getallen, de resultaten van verschillende auto's in spritmonitor prima vergeleken kunnen worden.

Re: actieradius loopt snel achteruit

Geplaatst: 20 nov 2017 11:54
door dj87
Hallo alle,

Ik heb sinds 3 weken een zoe Q90 maar ik kom met het bereik niet verder dan 220km.....

Re: actieradius loopt snel achteruit

Geplaatst: 20 nov 2017 13:40
door Sordone
Je zou minder hard kunnen gaan rijden en je banden harder oppompen. Dan kom je verder op een lading. Tenzij je dit al doet maar dan meer info geven.

Re: actieradius loopt snel achteruit

Geplaatst: 20 nov 2017 15:52
door NeufegliseThierry
dj87 schreef:Hallo alle,

Ik heb sinds 3 weken een zoe Q90 maar ik kom met het bereik niet verder dan 220km.....
Dan stamp je aardig door ;-) Net als zo'n beetje iedere elektrische auto helpt het niet als je er mee rijdt zoals een benzinestoker. Wat ik daarmee bedoel? Zodra je 120 rijdt waar dat mag is het snel op met de elektra. Harder dan 100 rijden wordt meteen afgestraft in je verbruik.

Maar net als de vorige respons: het helpt als je aangeeft hoe je ritten eruit zien (bv veel in de stad of juist snelweg) en hoe hard je rijdt.

Re: actieradius loopt snel achteruit

Geplaatst: 20 nov 2017 16:20
door dj87
Ik rij meestal 110 en inderdaad veel snelweg. Ik hoor dat ik een vrachtwagenplakker moet worden :-)

actieradius loopt snel achteruit

Geplaatst: 20 nov 2017 21:15
door MartijnEV
Alleen als je die 220 km (of meer) nodig hebt! Als je batterij vol is en je maar een afstand van bijvoorbeeld 100 km hoeft te rijden (naar huis, of kantoor, of klant, waar je kunt laden), dan kun je gerust 120-130 km/u rijden, haal je makkelijk!