Pagina 1 van 4

Thuisladen

Geplaatst: 04 okt 2017 19:55
door forzajappie
Hoi allemaal,

nieuw op het forum en helaas nog niet voldoende (electriciteits) technisch onderlegd. Ik wil binnenkort de nieuwe Zoe gaan bestellen maar vroeg me nog even 1 ding af. Wij hebben een bovenwoning en moeten gebruik gaan maken van publieke laadpalen. Op zich geen probleem, maar ik zag dat ik ook een extra kabel kon bestellen met een normale stekker. Nu vroeg ik me af hoe dit precies werkt. Kan ik deze simpelweg in een stopcontact thuis stoppen? Als ik mijn auto recht voor de deur kan zetten dan kan ik met een kabel van 6,5m de auto bereiken. Maar ook bij vrienden op het platteland (laadpunten zijn dan helaas ver te zoeken) zou dat heel goed uitkomen, waardoor we niet afhankelijk zijn van de (dure) laadpunten langs de snelweg.

Ik weet dat een groep maximaal 3600 watt kan leveren, maar we hebben geen ongebruikte groep of iets dergelijks, deze zou dan aangelegd moeten worden, maar is dat dat wel nodig? Heeft dit nog ergens gevolgen als we de batterij laden op een groep waar ook andere apparaten op aangesloten zijn? We horen het graag!

Re: Thuisladen

Geplaatst: 04 okt 2017 22:15
door zoe2goe
Welkom!

Dat heet een "oma kabel". In principe kun je daar inderdaad mee opladen op een gewoon stopcontact. Die dingen zijn in principe geknepen op 10 ampère. Een gedeelde groep kan dat, mits de magnetron er niet op zit zal ik maar zeggen en het stopcontact en bedrading van goede kwaliteit is wel aan. Je moet je beseffen dat opladen van een ZE40 batterij dan echt heel erg lang duurt, in de orde van 20 uur; anders gezegd je laadt ergens in de buurt van 15 km/uur. Kortom, prima voor nood of "net dat laatste stukje", minder geschikt voor permanent gebruik. Dat laatste ook om wat andere redenen, m.n. de relatief lage efficiency en de iets minder veilige werking dan een "echte" Type 2 laadpaal.

Hope this helps :-)

Re: Thuisladen

Geplaatst: 04 okt 2017 22:30
door forzajappie
@Zoe2goe: Dank voor je reactie!

Kun je uitleggen waarom het opladen langer duurt, ik bedacht me net bv dat de wasmachine een aparte groep heeft. Zolang we die niet gebruiken kunnen we prima die groep gebruiken dacht ik. Maar als ik je zo lees dan kan ik maar 2KW per uur opladen?

Re: Thuisladen

Geplaatst: 04 okt 2017 23:52
door tijl
Ik heb me laten wijsmaken dat de adapter van de thuislader "voelt" of "meet" hoeveel stroom er kan getrokken worden, maar weet niet of dat klopt. Bij mij wordt de geschatte duurtijd aangegeven op 13 uur om de 22 kW batterij van leeg naar vol op te laden. Maar ook dit heb ik niet getimed.

Als ik de wagen oplaadt op het dichtstbijzijnde stopcontact, springt de zekering (15 A) binnen het half uur af. Er hangt verder, buiten enkele ongebruikte stopcontacten, enkel een frigo/diepvriezer aan de kring. Misschien gebeurt dit van zodra de compressor hiervan aanspringt..

Verder raad ik aan om verlengkabels te vermijden, en als je ze toch gebruikt liefst zo kort mogelijk en met zo dik mogelijke aders (minstens 1,5 mm² , veel verlengkabels zijn slechts 1 mm²). Dit voor de veiligheid en bijkomend de efficiëntie.
Het beste is om een (type 2-)lader te installeren (3,3 kW in occasie voor 300 € te vinden) of als het niet anders kan een stopcontact beneden plaatsen.

Re: Thuisladen

Geplaatst: 05 okt 2017 00:03
door zoe2goe
Wijsmaken is het goede woord ;-) Geen verbruiker kan "voelen" wat kan worden afgenomen. Verder helemaal eens met wat je zegt tijl.

Re: Thuisladen

Geplaatst: 05 okt 2017 20:34
door forzajappie
Dank voor jullie reacties, we hebben ook een stopcontact beneden, en ben me nu aan het inlezen over electra in huis :). Als ik het zo lees moet ik dus gaan kijken naar een groep die zo min mogelijk gebruik wordt gedurende de tijd dat we opladen, zorgen voor een goed zekering (15 a 20 Ampere) en kan ik max met 2,3KW (10A *230 V) per uur opladen.

Het idee om thuis te laden is natuurlijk ook mede ingegeven door de prijs van electra, de lader van de gemeente is 26 cent exclusief. Thuis of bij familie/vrienden 19 cent.

Net ook even mijn zwager gesproken, die is electricien en volgens hem kunnen we vrij makkelijk een extra groep maken, dus probleem lijkt opgelost :)

Re: Thuisladen

Geplaatst: 06 okt 2017 09:25
door fivari
Ik zou toch, en dat zowel voor het beperken van de reële laadverliezen als voor het beperken van de laadtijd, een laadvermogen van minstens 3,7 kW nastreven. Dus enkelfasig 16A, minstens.

Re: Thuisladen

Geplaatst: 06 okt 2017 11:19
door Nivve
forzajappie schreef: Het idee om thuis te laden is natuurlijk ook mede ingegeven door de prijs van electra, de lader van de gemeente is 26 cent exclusief. Thuis of bij familie/vrienden 19 cent.
Je laadt alleen inefficiënter, dus de vraag is of het echt goedkoper is om thuis aan de oma-lader te hangen dan de openbare laadpaal te gebruiken. Misschien dat iemand dit al eens heeft gemeten en uitgerekend?

Re: Thuisladen

Geplaatst: 06 okt 2017 13:46
door OlafH
Dat heb ik een tijdlang bijgehouden. De omalader is veruit het minst efficiënt. Van de 2,5 kW komt er nooit meer dan 1,5 in de auto. Onder de streep goedkoper aan een publieke paal. Dus inderdaad een enkelfasig laadstation met type 2 stekker als minimum. Omaladen is niet erg geschikt voor dagelijks gebruik.

Re: Thuisladen

Geplaatst: 07 okt 2017 23:46
door PieterZoe
Interessant. Dus 1kwh gaat tijdens het laadproces verloren in de vorm van warmte. Weet iemand hoe dat komt en waar (in de keten tussen stroompunt en batterij) die energie dan verloren gaat?

Sent from my SM-N910F using Tapatalk

Re: Thuisladen

Geplaatst: 08 okt 2017 10:04
door OlafH
Ik heb het een aantal maanden bijgehouden bij verschillende laadsnelheden en het verlies lijkt altijd minimaal 1-1,5 kW te zijn. Het neemt wel toe naarmate het laadvermogen toeneemt, maar veel minder in verhouding tot de toename van het laadvermogen. Mijn vermoeden is dat het verlies vooral in de electronica van het gelijkrichten van de wisselstroom zit en niet zozeer in de omalader zelf. Anders zou die behoorlijk heet worden als daar 1 kW in kwijtraakt.
Heb het bijgehouden in een sheet op mijn vorige telefoon, zal eens kijken of het nog boven water te krijgen is.
Overigens meen ik dat het verlies bij 3,6 kW mode 3 laden wel wat minder was dan bij mode 2.

Thuisladen

Geplaatst: 09 okt 2017 00:52
door Hachy
In het kader van een foto zegt meer dan 1000 woorden. Dit is een oma lader aangesloten op mijn Zoe met 41kWh batterij die daar nog voor 4% gevuld is. Laadtijd bijna 27 uur.... I rest my case.

Installeer minimaal een 3,7kW laadpunt dan ben je met 12 uurtjes klaar, op dezelfde kabel voor je aparte groep. (16A 1 fase)

Afbeelding

Deze foto is 1 minuut later gemaakt maar nu aangesloten op m’n 11kW laadpunt.

Afbeelding

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Re: Thuisladen

Geplaatst: 11 okt 2017 12:27
door forzajappie
@OlafH en Hachy, dat zijn duidelijke cijfers.

Ik heb de kabel uit de offerte gehaald en met een wachttijd van 4 maanden heb ik nog voldoende tijd om te kijken of het met een wallbox of iets dergelijks gaat lukken :)
Veel dank voor alle info!

Re: Thuisladen

Geplaatst: 11 okt 2017 14:41
door BartKers
PieterZoe schreef:Interessant. Dus 1kwh gaat tijdens het laadproces verloren in de vorm van warmte. Weet iemand hoe dat komt en waar (in de keten tussen stroompunt en batterij) die energie dan verloren gaat?

Sent from my SM-N910F using Tapatalk
Dat klopt m.i. niet. Ik heb die langzame lader aan een meetapparaat gehangen. Inderdaad zo'n 2,4 kVA (= schijnbaar vermogen, S) en 1,6kW (= reëel vermogen, P) wat de auto ingaat. Ook CanZE geeft 1,6kW aan (dus die 1,6kW komt ook 'aan' bij de auto).

Dat betekent een slechte cosinus phi van de langzame lader. Dat is niet hetzelfde als verlies. Het geeft wel wat extra verliezen in de voedende kabel (ordegrootte enkele Watts). Maar zeker geen 1kW.. dan zou dat alles flink staan te gloeien en dat is - bij mij in ieder geval - niet zo 8)

Re: Thuisladen

Geplaatst: 11 okt 2017 19:17
door OlafH
Wat ik heb bijgehouden is het verschil tussen het beschikbaar laadvermogen en het DC vermogen, beiden in CanZE.

Re: Thuisladen

Geplaatst: 15 okt 2017 13:05
door jef_vda
Hallo allemaal,

Ben nieuw op dit forum daar ik men ZOE nog maar juist heb besteld.
Doch een vraagje i.v.m. thuisladen.

In men woning word 230 volt binnen gebracht doch via een oud net 3 x 230 volt

Dit houd in dat ik twee phaze binnen krijg en geen nulgeleider.
Heb getest met een omalader en deze werkte niet
Zijn er laad installatiets die dit kunnen oplossen ?????

Zijn er nog zoe eigenaars die dit probleem hebben tegengekomen

Dank bij voorbaat voor iedere reactie

Re: Thuisladen

Geplaatst: 15 okt 2017 13:51
door tijl
Zou dit te maken hebben met de 3 x 230v aansluiting? Zal het niet eerder aan de aarding liggen waar er te veel weerstand is?

Re: Thuisladen

Geplaatst: 15 okt 2017 14:00
door jef_vda
Tijl

Aarding gekeurd tijdens de plaatsing van men zonnecellen en deze is ok

Re: Thuisladen

Geplaatst: 15 okt 2017 15:14
door landfort
Sorry verkeerd begrepen

Re: Thuisladen

Geplaatst: 15 okt 2017 20:21
door zoe2goe
Als je een zwevend net hebt (ik wist warempel niet dat dat in Nederland nog voorkwam), m.a.w. dat de N en Aarde in feite niet met elkaar verbonden zijn dan wordt een laadpunt een tamelijk ingewikkelde zaal. In feite moet je dan een scheidingstransformator installeren met voldoende vermogen. Forumlid "fivari" heeft dat gedaan en gedocumenteerd; dat is in België. "Not for the faint hearted" zal ik maar zeggen.

Voor een absoluut noodgeval kun je dat nog wel met een trucje omzeilen, maar als je niet heel erg goed waar je mee bezig bent is dat ZEER af te raden.

Re: Thuisladen

Geplaatst: 15 okt 2017 21:28
door fivari
De Zoe wil tussen aarde en nulgeleider (het sterpunt van driefasige netwerken) een spanning dicht bij 0V en een weerstand tussen aarde en nulgeleider die ook nagenoeg 0 Ohm bedraagt. Als je een driehoekig netwerk binnen krijgt, heb je geen nulgeleider maar drie fasen die elk 135V spannings verschil met de aarde hebben. De enige manier om dat te bekomen is met een scheidingstransformator.
Ik dacht dat ik het verhaal hier ook al gedaan had, maar ik vind het niet terug.
Op het Teslaforum vond ik het wel terug: link

Re: Thuisladen

Geplaatst: 16 okt 2017 07:36
door jef_vda
Bedankt Fivari voor de duidelijke uitleg .
Ik had al een vaag vemoeden dat dit de oorzaak was

Re: Thuisladen

Geplaatst: 16 okt 2017 09:56
door fivari
@jef_vda: waar woon je ergens. Ik dacht inderdaad dat dit uitsluitend een Belgisch (en Noors) probleem was.
Zelf woon ik in de buurt van Leuven en ik wil gerust wel een en ander komen toelichten/demonstreren.

Re: Thuisladen

Geplaatst: 16 okt 2017 10:02
door jef_vda
Fivari

ik ben inderdaad een landgenoot en woon in Deurne bij Antwerpen.

Re: Thuisladen

Geplaatst: 17 okt 2017 15:48
door tijl
Ik heb zelf ook 3 x 230 V (waarvan slechts 2 fasen toekomen in mijn appartement, dus eigenlijk 2 x 230 V).
Goed om weten dat ik in een noodgeval waarschijnlijk niet ga kunnen opladen via mijn gewone stopcontacten thuis.
Ik woon in het centrum van Brussel. Blijkbaar komt het in Antwerpen ook nog voor, afgaande op de locatie van Jef. (Had niet gezien dat er nog een 2e pagina was en Jef al geantwoord had)

Re: Thuisladen

Geplaatst: 18 okt 2017 15:21
door fivari
Het neuterprobleem is verspreid over heel België, soms hangt het af van de straat in een wijk of je 3x230V zonder neuter hebt of 3x400V met neuter.
In de Ardennen is de kans zeer reëel dat je ermee te maken krijgt.

Re: Thuisladen

Geplaatst: 14 nov 2017 21:13
door Devewe
Hier (Puurs, Antwerpen) oorspronkelijk ook een 230v net zonder neuter waarop de Zoe niet wou laden. Maar na omschakeling op 400v+N en aanpassing van de meter- en zekeringkast laden we thuis zonder probleem.
Een scheidingstransfo plaatsen is waarschijnlijk de eenvoudigste en goedkoopste oplossing voor het absurde belgische net, maar heeft ook zijn nadelen (sluimerverbruik , volume, plaatsing, etc.)

Verstuurd vanaf mijn Nexus 6P met Tapatalk

Re: Thuisladen

Geplaatst: 30 mei 2018 01:00
door Stamp
Als ik het goed begrijp is er altijd 1kw verlies bij elk vermogen. En 1.5kw verlies bij hoger vermogen.
Stel ik laad 1000kwh bij verschillende vermogen, wat kost mij dat?
Dus
1/2.3kw = 43% verlies => 1430 kWh x 0.23 = €328
1/3.7kw = 27% verlies => 1270 kWh x 0.23 = €292
1.5/11kw= 13%verlies => 1130 kWh x 0.35 = €395
1.5/22kw= 6% verlies => 1060 kWh x 0.35 = €371
1.5/43kw= 2% verlies => 1020 kWh x 0.60 = €601

Als mijn berekening kloppen is thuis laden met een vermogen van 3.7kw voordeliger dan met de "omalader" van 2.3kw maar altijd nog voordeliger dan aan een openbare lader. En hoe hoger het vermogen, hoe minder het verlies dus hoe goedkoper het laden. Behalve bij een snellader van 43kw want dan betaal je meer voor de kWh.

Re: Thuisladen

Geplaatst: 01 jun 2018 01:53
door tijl
Stamp schreef:Als ik het goed begrijp is er altijd 1kw verlies bij elk vermogen. En 1.5kw verlies bij hoger vermogen.
Weer wat bijgeleerd. Je kan het idd ook zo omschrijven. Het lijkt toch min of meer te kloppen (althans voor de Q-versie) met de resultaten op https://pushevs.com/2016/12/17/renault- ... fficiency/ t.e.m. 11 kW
Hoger dan 11 kw zou blijkbaar geen extra stroomverlies opleveren.

Laden aan 11kW lijkt me dan ook het ideale evenwicht tussen efficiëntie en batterijlevensduur bij thuisladen.

Ter zijde: ik veronderstel dat de stroomprijzen de je opgeeft in jouw situatie en omgeving van toepassing zijn? Ik gebruik zo'n 5 laadpassen op meer dan 10 netwerken, met elk hun eigen prijzen. En die variëren soms nogal sterk. Laden aan 43 kW is niet altijd duurder dan laden aan lagere vermogens. Aan de Lidl (discount supermarkt) hier in de buurt is het zelfs gratis.

Re: Thuisladen

Geplaatst: 05 jun 2018 20:42
door Stamp
Overmorgen haal ik mijn zoe op. Dan moet ik het laden allemaal nog leren en dan optimaliseren. Bij de 2e hands zoe zat een omalader bij. Daar ga ik het voorlopig mee proberen. Een laadpaal vind ik nog te duur. Kan ook op mijn werk laden dus dat scheeld en een openbare laadpaal is om de hoek. Woon-werk is 15km.

Als ik newmotion moet geloven is laden rond Rotterdam veelal 0.35ct/kWh. Fastned 60ct en allego is vaag. Heb ac-lader op Google Maps en chargemap lijk mij ook wel handig. De goedkope laadpalen moet ik nog vinden :)

Re: Thuisladen

Geplaatst: 06 jun 2018 00:41
door HarmOtten
jef_vda schreef:In men woning word 230 volt binnen gebracht doch via een oud net 3 x 230 volt

Dit houd in dat ik twee fase binnen krijg en geen nulgeleider.
Strict genomen staat in deze oude situatie op elke fase 133V, en tussen 2 fasen 230V.
In Noorwegen, waar dat probleem vrij algemeen is, hebben ze daar een goede oplossing voor, zodat je toch veilig kan laden.
Hier zijn enkele scheidingstrafo's te koop. (Prijzen in NOK)
Of je kan de zogenaamde ZapCharger Portable bestellen.
BartKers schreef:
PieterZoe schreef:Interessant. Dus 1kwh gaat tijdens het laadproces verloren in de vorm van warmte. Weet iemand hoe dat komt en waar (in de keten tussen stroompunt en batterij) die energie dan verloren gaat?
Dat klopt m.i. niet. Ik heb die langzame lader aan een meetapparaat gehangen. Inderdaad zo'n 2,4 kVA (= schijnbaar vermogen, S) en 1,6kW (= reëel vermogen, P) wat de auto ingaat. Ook CanZE geeft 1,6kW aan (dus die 1,6kW komt ook 'aan' bij de auto).

Dat betekent een slechte cosinus phi van de langzame lader. Dat is niet hetzelfde als verlies. Het geeft wel wat extra verliezen in de voedende kabel (ordegrootte enkele Watts). Maar zeker geen 1kW. dan zou dat alles flink staan te gloeien en dat is - bij mij in ieder geval - niet zo 8)
Klopt!
Al zou je in dit geval beter van een slechte [Power factor] kunnen spreken i.p.v. slechte [Cos Phi], omdat het geen pure fase verschuiving is :wink:.
De [Power factor] wordt slechter naarmate de stroom lager wordt. Boven zo'n 13 à 14 Ampère wordt het een stuk beter.

@forzajappie,
Voor thuis-laden kan ik je de fivari-charger aanbevelen. Dan kan je thuis, met het juiste dikke verlengsnoer en stekkers, minimaal 1 fase 16A (3,7kW) laden, of zelfs 3 fasen 16A (11kW). In dat laatste geval moet je huisaansuiting wel 3 fasig zijn.
Stamp schreef:Als ik het goed begrijp is er altijd 1kw verlies bij elk vermogen. En 1.5kw verlies bij hoger vermogen.
Stel ik laad 1000kwh bij verschillende vermogen, wat kost mij dat?
Dus
1/2.3kw = 43% verlies => 1430 kWh x 0.23 = €328
1/3.7kw = 27% verlies => 1270 kWh x 0.23 = €292
1.5/11kw= 13%verlies => 1130 kWh x 0.35 = €395
1.5/22kw= 6% verlies => 1060 kWh x 0.35 = €371
1.5/43kw= 2% verlies => 1020 kWh x 0.60 = €601
Nee dat is niet juist. Omdat die 1 of 1,5 kW niet verloren gaat, maar als het ware wordt teruggekaatst, wordt dat vermogen ook niet in rekening gebracht. Er gaat alleen minder je batterij in.

Re: Thuisladen

Geplaatst: 06 jun 2018 15:14
door Hachy
Stamp schreef:Overmorgen haal ik mijn zoe op. Dan moet ik het laden allemaal nog leren en dan optimaliseren. Bij de 2e hands zoe zat een omalader bij. Daar ga ik het voorlopig mee proberen. Een laadpaal vind ik nog te duur. Kan ook op mijn werk laden dus dat scheeld en een openbare laadpaal is om de hoek. Woon-werk is 15km.

Als ik newmotion moet geloven is laden rond Rotterdam veelal 0.35ct/kWh. Fastned 60ct en allego is vaag. Heb ac-lader op Google Maps en chargemap lijk mij ook wel handig. De goedkope laadpalen moet ik nog vinden :)
Oma lader voor een 22kWh Zoe; hou rekening met 14 uur laadtijd. Voor €500 koop je een Tesla destination charger met vaste kabel die je aan een normale 16A groep kan aansluiten (3,7kW). Daar zou ik mee beginnen als ik jou was.

Allego normale laadpalen zijn altijd max €0,35 cent basis tarief zonder startkosten. (met bijv. een laadpas van oplaadpunten.nl of Chargepoint)
Voor goedkoper laden hou vooral mijn blog in de gaten; http://goedkoperrijden.blogspot.nl

Groet

Re: Thuisladen

Geplaatst: 09 jun 2018 12:27
door Stamp
Afgelopen donderdag mijn Zoe Q210 uit 2015 opgehaald. Was 150km naar huis dus moest onderweg laden. In de stad, bij fastned en allego ging het allemaal goed. (Heb meer geladen dan nodig om uit te proberen).

Met 130km/h, binnendoor (met eco-stand aan). In de file ( ook met eco-stand). Overal rijd Zoe heerlijk :D. Het was 27 a 30 graden en de airco werkte prima in de eco stand.

Thuis laden met de omalader en verlengsnoer (haspel helemaal uitrollen natuurlijk) ging ook goed. De stoppen vlogen er niet uit. Niet ideaal en gaat langzaam natuurlijk maar gaat om het idee.

Re: Thuisladen

Geplaatst: 09 jun 2018 13:45
door zoe2goe
Nee dat is niet juist. Omdat die 1 of 1,5 kW niet verloren gaat, maar als het ware wordt teruggekaatst, wordt dat vermogen ook niet in rekening gebracht. Er gaat alleen minder je batterij in.
Het is deels het ene, deels het andere. Inderdaad is er sprake van terugkaatsing (power factor < 1), maar tijdens laden gaat er wel degelijk het nodige verloren in de laad-electronica.

Half gerelateerd: het wordt nog erger als er wordt gekoeld. Ik kwam laatst binnen na een km of 30 snelweg, prikte aan op mijn eenvoudige 16A enkelfasige lader en tot mijn verbazing sprong de koeling aan. CanZE erbij die dat bevestigde (Climate scherm). Het vermogen naar de batterij was een schamele 2 kW (Charging scherm). Plug er uit en twee uur later weer aangepikt toen ik naar bed ging: geen koeling en 2.7 kW naar de batterij met dezelfde vermogens-opname.

Re: Thuisladen

Geplaatst: 10 jun 2018 12:58
door Stamp
We willen thuis allemaal zo hoog mogelijk laden. Wat je eigen aansluiting toe staat maar voor mensen met zonnepanelen kan dat misschien anders zijn.

Tot 2020 geldt nog de salder regeling (eigenlijk een accu op afstand) dus geen probleem. Na 2020 wordt het anders, hoe dat weet nog niemand.

Een thuis batterij is veel te duur maar Zoe kan uitkomst bieden. Omdat mijn vermogen van de zonnepanelen rond 1.5kw is, is het dus gunstiger om gewoon met de omalader te laden. :think: De zonne-energie wordt direct voor de auto gebruikt. :D

Maarja op een zonnige dag gaat de koeling misschien aan dus meer verlies :think:

Van de Zoe kan je een leuke studie maken