Pagina 1 van 4

Geen nieuwe AC-laders meer bij Fastned

Geplaatst: 28 nov 2017 10:06
door hugo-zoe
Zojuist de nieuwsbrief van Fastned gekregen.
Daarin staat aangekondigd;
Let op!
We hebben besloten om het aantal AC-laders niet verder uit te breiden omdat het aantal gebruikers verder afneemt. We bouwen momenteel station De Watering (Oostzaan, A8), echter zal je hier geen AC stekker kunnen vinden. In de toekomst zullen we meer stations bouwen zonder AC-stekkers. Op de bovengenoemde nieuwe stations, Jupthaas en Portland, zullen nog wel AC-stekkers te vinden zijn.
Zo dat is niet fijn. Is de Renault Zoe al op z'n retour?

Re: Geen nieuwe AC-laders meer bij Fastned

Geplaatst: 28 nov 2017 10:32
door NielsTn
Ik las het.
Dat wordt mijn Zoe gewoon zakelijk oprijden en afscheid nemen van Renault. De accu upgrade laat ik dus liggen, en leg die 3,5k wel bij een ‘ander’ neer.

Misschien dat Renault tot samenwerking over wenst te gaan en de 43kW AC laders te sponsoren/bij te dragen?

Re: Geen nieuwe AC-laders meer bij Fastned

Geplaatst: 28 nov 2017 11:52
door Sordone
Of Renault moet een 150kw CCS ombouwsetje maken. :-)

Re: Geen nieuwe AC-laders meer bij Fastned

Geplaatst: 28 nov 2017 12:53
door VanGieterveen
Heel vervelend, zeker omdat Fastned langs de snelweg de beste plekken heeft (nog).
Als ze de bestaande maar niet gaan weghalen binnenkort / überhaupt.
Af en toe wel gemakkelijk.

Ombouwsetjes zal wel niet gebeuren. Eerder een Zoe #zoveel uitbrengen met DC aansluiting.

Re: Geen nieuwe AC-laders meer bij Fastned

Geplaatst: 28 nov 2017 13:21
door zoe2goe
Sta me toe een tegengeluid te laten horen.
1) Bij de meeste stations waar ik langsrij is het niet zo druk......... Ik heb de folder voor de prospectus zojuist in de prullenbak gegooid.
2) Met de 40kW batterij is en-route opladen, zeker in Nederland, bijna helemaal niet meer nodig (ik praat in grote gemiddelden, natuurlijk zijn er mensen die dit wel hard nodig hebben);
3) 2019 ZOE krijgt naar veler verwachting CCS; (koffiedik);
4) ZOE is de best verkochte BEV in Europa (maar niet in Nederland). De relatief grote range draagt er aan bij dat je ze weinig bij FastNed ziet;
5) De laadproblemen bij FastNed stations zijn "Renault's schuld" (lees: we doen er niks aan). Dat helpt ook niet bij de gemiddelde rijder.

Kortom:
1) De allerbelangrijkste constatering is: niks aan de hand, gewoon doorrijden;
2) Accu-update lijkt me hiermee voor de veelrijder juist iets aantrekkelijker geworden;
3) FastNed kiest er voor om nu de meest succesvolle BEV met de allergoedkoopste laad techniek aan de "paal kant" links te laten liggen. Prima. Doen;
4) Op termijn pakt het allemaal wel goed uit. Dat AC SNEL-laden zou stoppen weten we allemaal. Dat FastNed er *nu* op gaat bezuinigen kun je naar keuze als korte termijn denken of een geweldige lange termijn strategie beschouwen.

Persoonlijk mijd ik ze. Ik vind ze te duur en veel te onbetrouwbaar (jaja, met mijn ZOE). Ik heb gemakkelijk praten, ik kom vrijwel overal met thuis- en bestemmingsladen en dat geldt niet voor iedereen.

Re: Geen nieuwe AC-laders meer bij Fastned

Geplaatst: 28 nov 2017 13:40
door Jopie66
Ik heb nooit problemen bij Fastned gehad. Gek geoeg wel bij Allego (jl zondag nog bij een 22 kw station langs de A12 problemen met Allego/vandebron). Ik ben met mijn R90 een redelijke veelrijder en heb Fastned af en toe wel nodig. Hoe zo gaat AC snelladen stoppen?

Re: Geen nieuwe AC-laders meer bij Fastned

Geplaatst: 28 nov 2017 14:21
door Hachy
Laat me raden, hellevliet. Die geeft al jaren problemen bij alle AC 3 fase auto’s. AC snelladen gaat stoppen omdat er in de EU voor CCS als standaard is gekozen om diverse redenen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Re: Geen nieuwe AC-laders meer bij Fastned

Geplaatst: 28 nov 2017 15:02
door Jopie66
Hellevliet inderdaad. Ik ga er niet meer heen. Ik ben bijzonder benieuwd naar argumentatie voor de keuze voor CCS Waar kan ik dat terugvinden?

Re: Geen nieuwe AC-laders meer bij Fastned

Geplaatst: 28 nov 2017 15:39
door Hachy
Hier op het forum al veel over gepost; en via Google kan je ook veel artikelen vinden.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Re: Geen nieuwe AC-laders meer bij Fastned

Geplaatst: 28 nov 2017 16:11
door zoe2goe
Versimpelde technische versie: hogere vermogens mogelijk, offloaden van zware dure elementen in elke auto *) naar relatief veel minder palen.

Versimpelde politieke versie: dat ging tussen ChaDeMo en CCS. Japan liep met ChaDeMo sterk voorop en dat vonden de Europese autofabrikanten niet zo grappig, dus die hebben wat anders (CCS) doorgedrukt, en "the rest is history". ChaDeMo is natuurlijk een ramp voor wat betreft de plug, maar veel slimmer met de signalering (CANbus op de plug).

*) ZOE gaat daar slim mee om, maar dat is de enige.

Re: Geen nieuwe AC-laders meer bij Fastned

Geplaatst: 28 nov 2017 17:15
door NeufegliseThierry
zoe2goe schreef:Sta me toe een tegengeluid te laten horen.
1) Bij de meeste stations waar ik langsrij is het niet zo druk......... Ik heb de folder voor de prospectus zojuist in de prullenbak gegooid.
Dat laatste heb ik ook gedaan, hoe goed ze ook hun best doen, met het NL business model gaat het mis omdat ze dachten alleenrecht te hebben bij verzorgingsplaatsen langs de snelweg maar na BP begint nu Shell flink uit te rollen (kwam nu een nieuwe laadpaal van Shell bij Gouda langs A20 tegen).

De eerste observatie kan ik echter niet delen: vandaag 2 keer opgeladen, 1 keer bij A6 Lelystad en 1 keer bij A4 Schiphol. In beide gevallen was ik de 3e auto die aansloot (dan is het fijn dat we op 43 KW laden want dan kan er gewoon een 2e auto op 1 paal opladen) en bij Schiphol kwam er zelfs een 4e bij in de tijd dat ik aan het opladen was.

Re: Geen nieuwe AC-laders meer bij Fastned

Geplaatst: 28 nov 2017 17:40
door WillemS
Binnenkort dan maar bij Shell stations langs de snelweg opladen daar komen laders die 4x sneller zijn dan de snelste lader die nu bestaat.
IONITY is een samenwerking van Daimler,VAG en BMW, Ford en natuurlijk Shell.
Er komen per station gemiddeld 6 laders van 350Kw.
Het volledig opladen duurt dan tussen de 4 en 8 minuten, heb je geeneens tijd voor een bakkie pleur.
mvg WillemS

Re: Geen nieuwe AC-laders meer bij Fastned

Geplaatst: 28 nov 2017 19:28
door GertjanVB
Met jouw permissie “laad” ik die Shell stations links liggen. Genoeg alternatieven.
Oud zeer, vooruitkijken, ik weet het...

Re: Geen nieuwe AC-laders meer bij Fastned

Geplaatst: 28 nov 2017 22:01
door HarmOtten
Ik snap Fastned wel, slechts 6% van de klanten is ZOE, en dat aandeel neemt af. Ik verbaasde me eerlijk gezegd dat er afgelopen jaar nog snelladers met 43kW AC bij kwamen. In Noorwegen zijn er zelfs al diversen weggehaald, en vervangen door 22kW! Renault wil helaas niet bijspringen om 43kW AC toch op alle stations beschikbaar te maken. Jammer, maar wel begrijpelijk. Ze hebben inmiddels aangekondigd dat de nieuwe ZOE CCS krijgt, dus het is duidelijk. AC snelladen loopt op z'n eind. Gelukkig zijn er in Europa toch nog redelijk wat (semi-)snellaad mogelijkheden voor AC, maar reken er op dat deze niet veel meer zullen worden uitgebreid.
NeufegliseThierry schreef:...hoe goed ze ook hun best doen, met het NL business model gaat het mis omdat ze dachten alleenrecht te hebben bij verzorgingsplaatsen langs de snelweg maar na BP begint nu Shell flink uit te rollen (kwam nu een nieuwe laadpaal van Shell bij Gouda langs A20 tegen).
Daar is het laatste nog niet over gezegd. Fastned heeft de rechtzaak hierover gewonnen. Shell gaat in hoger beroep, maar volgens signalen die ik heb opgevangen maken ze weinig kans. Het zou ook erg vreemd zijn als Fastned niet het alleenrecht op deze 201 verzorgingsplaatsen zou hebben. Ten tijde van de officiële loting waren er maar een beperkt aantal partijen die interesse hadden, en Shell zat hier niet bij. Voor meer info hierover, lees [De Fastned story, deel 1 & 2].

Re: Geen nieuwe AC-laders meer bij Fastned

Geplaatst: 28 nov 2017 22:20
door hugo-zoe
Dit is een interessant draadje geworden met een hoop info wat ik nog niet wist. Dank daarvoor!
Fastned zegt via Twitter als reply op een bericht van mij:
We zien dat snelladen naar steeds hogere snelheden gaat. Op de nieuwe generatie snelladers is de AC stekker helaas geen optie meer. Het plaatsen van AC laadpalen voor alleen de Renault ZOE is helaas niet haalbaar. Uiteraard kun je op alle bestaande stations gewoon laden met AC.
Zo klinkt het natuurlijk wel een beetje anders. Als de nieuwere laders die optie niet hebben, klinkt het al wat anders dan niet willen.

Ik hoop eigenlijk dan dat een oude Zoe ook te upgraden is naar een CCS-variant, zoals nu ook de accu's te upgraden zijn.

Re: Geen nieuwe AC-laders meer bij Fastned

Geplaatst: 28 nov 2017 22:44
door fivari
De nieuwe, pas geïnstalleerde snelladers in België, zoals deze, hebben wel een 43 kW AC mogelijkheid.
Ze zijn inderdaad met Europese sponsoring, maar ook in samenwerking met BMW, Renault en Nissan neergezet.
Ze hebben links en rechts de CCS en Chademo en achteraan de AC.
OP zich valt er wel iets te zeggen voor het uit de auto halen van de zware en dure AC-DC converter en het vermogen ervan te beperken tot een praktisch minimum. Voor Nederland allicht 3f16A of 11 kW max. Ware het niet dat Renault dat zo knap voor mekaar heeft met de Kameleonlader.
Het helpt natuurlijk niet dat de nieuwe Zoe's zelf die 43 kW laadmogelijkheid niet meer aan boord hebben. De R240 en de R90 al helemaal niet en de Q90 eigenlijk ook maar binnen zeer nauwe banden. Eigenlijk heeft alleen de Q210 een echte 43 kW lader aan boord. De Q210, de Q90 en de BYD taxi's zijn de enige modellen met een hoger AC laadvermogen dan 22kW.
Afbeelding

Re: Geen nieuwe AC-laders meer bij Fastned

Geplaatst: 28 nov 2017 23:36
door Sordone
Ik snap niet wat het probleem met de AC is. Hoe wordt DC gemaakt ? Met AC. Kwestie van aftappen dus. Je hebt het over minder dan 5% van de kosten van een lader. Of worden alle nieuwe Fastneds met uitsluitend batterijen gevoed ? En werkt alle electronica op DC ? Ik vind het prima als er maar een gratis 32A CEE steker bij de lader komt waar ik mijn eigen 22kw lader aan kan hangen. Deal.

Re: Geen nieuwe AC-laders meer bij Fastned

Geplaatst: 28 nov 2017 23:40
door Hachy
Tja en dat verhaal van ‘de nieuwe generatie heeft het niet’ is natuurlijk dikke BS. Als Fastned het wil dan zit het erop. Bovendien is de Zoe al tijden de best verkochte EV van west Europa dus ik begrijp het weglaten van de simpele AC socket/kabel niet.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Re: Geen nieuwe AC-laders meer bij Fastned

Geplaatst: 29 nov 2017 00:46
door GertjanVB
Volgens mij valt die zgn besparing wel mee en levert het weglaten van een AC aansluiting niet veel op, in tegendeel wordt goodwill bij potentiele gebruikers ingeleverd. Maar die waren toch al niet interessant voor Fastned, Weer die boekhouders waarschijnlijk...

Re: Geen nieuwe AC-laders meer bij Fastned

Geplaatst: 29 nov 2017 10:22
door Smartrix-Zoe
Wat een lelijke lader!! wie heeft dat ontworpen?

Re: Geen nieuwe AC-laders meer bij Fastned

Geplaatst: 29 nov 2017 11:48
door Sordone
Hij lijkt hier op: https://www.chademo.com/portfolios/tritium-charger-09/
Tritium Veefil 50kW, hij lijkt wel op Robbie the Robot. :-)

Re: Geen nieuwe AC-laders meer bij Fastned

Geplaatst: 29 nov 2017 17:20
door Smarti48
Wat ik eigenlijk niet snap. Alle publieke laadpalen bij parkeerplaatsen e.d. hebben allemaal een type-2-stekker. Dat zijn dan toch allemaal AC-laadpalen. Of werkt dat anders. Hebben de andere merken dan hiervoor aparte kabels ?

Re: Geen nieuwe AC-laders meer bij Fastned

Geplaatst: 29 nov 2017 18:00
door fivari
Smartrix-Zoe schreef:Wat een lelijke lader!! wie heeft dat ontworpen?
Smaken verschillen. Het gebruik is in elk geval zeer handig en je krijgt alle nodige informatie:
Je komt toe en het icoontje "inpluggen" knippert. Na het inpluggen knippert het icoontje "swipen", dan de startknop. Tijdens het laden knippert terug het "swipen" en heb je de laadtijd en de laadenergie in beeld. Eens de laadpas opnieuw gescand werd, knippert de stopknop en na het ontkoppelen knippert het terugplaatsen van de laadkabel. Je krijgt ook een duidelijke biep wanneer de RFID gescand is. Iedereen kan deze laadpaal gebruiken.
Ook te activeren met TNM, Plugsurfing. Voorlopig gratis. Ik ben fan!

Re: Geen nieuwe AC-laders meer bij Fastned

Geplaatst: 29 nov 2017 19:06
door GertjanVB
Wordt/werd getest bij Allego. Stond vorig jaar in Arnhem in de “werkplaats”

Re: Geen nieuwe AC-laders meer bij Fastned

Geplaatst: 29 nov 2017 21:29
door Hachy
Smarti48 schreef:Wat ik eigenlijk niet snap. Alle publieke laadpalen bij parkeerplaatsen e.d. hebben allemaal een type-2-stekker. Dat zijn dan toch allemaal AC-laadpalen. Of werkt dat anders. Hebben de andere merken dan hiervoor aparte kabels ?
Ja, dat zijn allemaal AC laadpalen. Snellaadpalen met DC zijn vaak enorme kasten vanwege de omvormers die erin moeten zitten.
Andere merken auto's kunnen vaak AC én DC laden. AC via een normale Type2 kabel en DC met een andere die bij DC altijd aan de snellaadpaal vast zit. Ze hoeven voor DC dus geen aparte kabel mee te zeulen.

Re: Geen nieuwe AC-laders meer bij Fastned

Geplaatst: 29 nov 2017 22:37
door Smarti48
#Hachy bedankt

Re: Geen nieuwe AC-laders meer bij Fastned

Geplaatst: 04 dec 2017 13:39
door BB-One
Even afgezien of het logisch is dat Fastned geen AC-(snel)laders meer gaat plaatsen op nieuwe stations, volgens mij zijn zij wel verplicht om dat te doen. Het is namelijk onderdeel van de concessie om te zorgen dat alle elektrische auto's kunnen laden:

"Vanaf 10 januari 2012 kan op een verzorgingsplaats langs rijkswegen ook als basisvoorziening worden toegestaan: een energielaadpunt.

Technische eisen
De energielaadpunten, voor zover het betreft elektrische laadpunten, moeten geschikt zijn voor alle typen elektrische en hybride auto’s. Er mogen geen technische belemmeringen zijn waardoor een dergelijke auto niet kan worden aangesloten op het energielaadpunt
"

Link: https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... 23149.html

Re: Geen nieuwe AC-laders meer bij Fastned

Geplaatst: 04 dec 2017 13:56
door NeufegliseThierry
Het zal wel vast niet zo letterlijk bedoeld zijn deze tekst (of er zijn uitzonderingen mogelijk) want er zijn heel veel hybride auto's die niet bij Fastned (of andere snelladers) opgeladen kunnen worden. Denk alleen al aan alle auto's met een type 1 stekker.

Re: Geen nieuwe AC-laders meer bij Fastned

Geplaatst: 04 dec 2017 14:46
door Hachy
Goed gevonden BB-One. Wel apart want PHEV's en andere langzaamladers hebben nog nooit bij Fastned terechtgekund.

Re: Geen nieuwe AC-laders meer bij Fastned

Geplaatst: 04 dec 2017 15:18
door BB-One
Of het letterlijk zo bedoeld is weet ik natuurlijk niet, maar het staat er wel... :D
Langzaamladers hebben natuurlijk nooit belang bij laden bij Fastned gehad.

eigenlijk kwam ik dit tegen in het kader van de rechtszaak van Fastned tegen shell, stond ergens een verwijzing naar deze kennisgeving. Maar biedt natuurlijk wel perspectief. Enerzijds dat ofwel Fastned zich aan zijn kant van de deal moet houden, danwel dat mijns inziens het een Shell/Total/BP dan vrij staat om dan 43kw AC-laders neer te zetten.

Wat mij een beetje tegenstaat in de keuze van Fastned is dat Fastned zich altijd heeft opgeworpen als pionier van het elektrisch rijden en dat ze nu al een aantal jaar schermen met: wij hebben 200+ concessies en elke week openen wij een nieuw station etc. Door diverse oorzaken hebben ze dit niet voor elkaar gekregen, maar nu zonder enige inhoudelijke verklaring schuiven ze nu ineens een groot deel van hun markt terzijde. Let wel dat je een auto niet koopt voor 1-2 jaar maar voor langere tijd en ik ben destijds er wel vanuit gegaan dat in de nabije toekomst er een landelijk dekkend netwerk van snelladers zou zijn waar ik als zoe rijder gebruik van kon maken.

Nu rij ik al een aantal jaar een Zoe, maar ook voor degene die nu een zoe koopt wordt het effectieve rijbereik drastisch beperkt en heeft dit ook invloed op de waarde van de auto.
Het argument van Fastned:
"Voor ons is het plaatsen van aparte AC-laadpalen op onze stations voor alleen de Renault ZOE helaas niet haalbaar. " snijdt natuurlijk niet echt hout. Wat kost een laadpaal nu eigenlijk, desnoods hangen ze er een 22kWh laadpaal neer, kost geen drol en de bekabeling is al aanwezig. Mijns inziens meer een kwestie van niet willen dan van niet kunnen.

Tuurlijk leven we een vrij land en moet iedereen vrij zijn om keuzes te maken, maar de rechten waar Fastned zich op beroept (Wij hebben een concessie!) brengt ook verplichtingen met zich mee.

Re: Geen nieuwe AC-laders meer bij Fastned

Geplaatst: 04 dec 2017 15:19
door NeufegliseThierry
Hachy schreef:Wel apart want PHEV's en andere langzaamladers hebben nog nooit bij Fastned terechtgekund.
Behalve dan de Metsubsidie Outlander, dat is dan weer de enige uitzondering op de regel.

Re: Geen nieuwe AC-laders meer bij Fastned

Geplaatst: 04 dec 2017 16:04
door Hachy
Ja, de Foutlander heeft ook chademo he? Well. @BB-one gelukkig zijn alle bestaande stations gewoon voorzien van 43kW AC en er zijn meer snelladers dan die van Fastned. Als Shell doorgaat komen er behoorlijk veel 43kW AC laadpunten bij. In het buitenland zit op alle nieuwe snelladers ook gewoon 43kW AC dus ik zou dit strategische besluit van Fastned niet in één zin met de waarde vastheid van de Zoë willen noemen.

Aan de andere kant vind ik het ook raar en te vroeg dat Fastned deze keus maakt. De best verkochte EV van west-europa wordt gewoon de nek omgedraaid, er zitten bijna geen kosten aan de AC-kabel, er is geen trafo voor nodig. Dus waarom.... (?)

Ik heb besloten Fastned een klachtenmail te sturen en dit zojuist gedaan. Heb daarbij schaamteloos je stukje even gekopieerd @BB-One.

Re: Geen nieuwe AC-laders meer bij Fastned

Geplaatst: 04 dec 2017 17:31
door PieterZoe
@BB-one. goed argument. Als je de overheid ervan beschuldigt de regels niet te handhaven, Dan dien je toch minstens jezelf aan de regels te houden. En je kunt veel van de Zoë zeggen, maar niet dat deze een marginale rol speelt in het Nederlands EV-landschap
@Hachy @BB-one ik was hetzelfde van plan: een bezwaaremailtje schrijven. Vooral uit principe want met de grotere batterij wordt de noodzaak van snelladen in NL wel wat minder

Sent from my SM-N950F using Tapatalk

Re: Geen nieuwe AC-laders meer bij Fastned

Geplaatst: 04 dec 2017 19:04
door zoe2goe
Outlander ChaDeMo is een optie voor zover ik weet. Je hebt er natuurlijk weinig aan.

ZOE de nek omgedraaid door Fastned? Hahaha, nou ik denk het niet (ik lach je niet uit Hachy). De ZOE loopt gewoon voorop in het NIET nodig hebben (opnieuw: gemiddeld) van Fastned.

Ik zou als ik klachtenmails zou willen sturen deze niet aan Fastned richten. Een betere route is waarschijnlijk de politieke oppositie.

Re: Geen nieuwe AC-laders meer bij Fastned

Geplaatst: 04 dec 2017 20:26
door BB-One
Ik heb fastned vanmiddag al per mail gevraagd om hun besluit toe te lichten en dit zowel gevraagd als klant als aandeelhouder...
Plus subtiel gevraagd hoe zij hun besluit zien in het licht van hun verplichting om alle auto's de mogelijkheid te bieden om te kunnen laden. Wachten rustig af...