Pagina 1 van 1

Wisselend resultaat met laden

Geplaatst: 01 aug 2018 14:40
door MegaBleek
Sinds enige tijd hebben we een (tweedehands en geïmporteerde) Zoe voor de deur staan. Over het algemeen heel tevreden over. We hebben wel wat vreemde problemen met het laden.

Dat soms een laadpaal niet werkt, neem ik nog enigszins voor lief. Maar wat vervelender is, is dat de laadpalen op mijn werk het vrijwel nooit doen. Ze staan een halve tot een hele minuut op blauw en klappen er dan uit. De beheerder moet de paal dan helemaal resetten. Inmiddels hebben we zelfs maar afgesproken dat ik helemaal niet meer kan laden op het werk. Andere auto's (met name Foutlanders) vertonen geen problemen. We hebben ook een andere Zoe getest, maar die laadde wel goed. Ook de kabels onderling verwisseld, met hetzelfde resultaat.

Een paar weken geleden hebben we ook een openbare laadpaal voor de deur staan. Daar is het zo mogelijk nog vreemder. Aan de ene kant van de paal haal ik een 100% score met laden. Dat wil zeggen: iedere keer als ik de Zoe aan de paal hang, gaat-ie gewoon laden. De andere kant van de paal is een heel ander verhaal. Van de 4 keer dat ik het geprobeerd heb, bleek-ie 2x helemaal niet geladen te hebben. Een andere keer begon het laden goed en ben ik na 2 minuten weggelopen toen het dashboard 'nog 02:00 laden' aangaf. De volgende ochtend (14 uur later) stond-ie nog te laden en stond-ie op 96%.

Iedereen wijst nu een beetje naar elkaar. Echt in de problemen ben ik nog niet gekomen, maar het risico dat ik straks ergens met te weinig actieradius sta en niet op kan laden, wordt zo wel wat te groot.

Is er iemand die dit herkent? En/of weet waar ik hier nu definitief voor aan moet kloppen?

Re: Wisselend resultaat met laden

Geplaatst: 01 aug 2018 16:03
door Dave_de_W
Software update bij de dealer halen voor de laadunit.

Re: Wisselend resultaat met laden

Geplaatst: 01 aug 2018 17:10
door Riesbak
Iemand met CanZe en dongle vragen, en dan ff kijken wat voor software versie je hebt, sinds mijn update heb ik zelden nog laadproblemen. Heel soms nu vanwege de hitte en aanslaande koeling van Zoe is een laadpaal kort van slag.

Re: Wisselend resultaat met laden

Geplaatst: 02 aug 2018 08:57
door MegaBleek
Dank! Sowieso opvallend dat dit schijnbaar geen 'vreemd' probleem blijkt te zijn. Ook omdat hier alle betrokkenen elkaar maar een beetje glazig aankijken en geen verantwoordelijkheid pakken.

Ik ga maar eens een (echte) Renaultdealer opzoeken.

Re: Wisselend resultaat met laden

Geplaatst: 03 aug 2018 08:44
door PieterZoe
Onderstaande adviezen zijn zeker je 'next step'. Maar de opmerking dat de de palen op je werk eruit klappen is zorgelijk. Dat zou er op kunnen wijzen dat de lader in je auto (BCB-unit) defect is. Eerst maar eens beginnen met de software update en dan nog eens testen op je werk.

Re: Wisselend resultaat met laden

Geplaatst: 04 aug 2018 11:10
door MegaBleek
Dat klinkt al flink wat serieuzer. Ik snap alleen echt niet waarom het op sommige palen vlekkeloos gaat, en bij andere palen altijd mis is. Met de paal in mijn straat als vreemdste: het linker laadpunt geen problemen, het rechter punt altijd problemen. Maar wel dezelfde paal. Raar toch?

Wisselend resultaat met laden

Geplaatst: 05 aug 2018 10:00
door MartijnEV
PieterZoe schreef:Onderstaande adviezen zijn zeker je 'next step'. Maar de opmerking dat de de palen op je werk eruit klappen is zorgelijk. Dat zou er op kunnen wijzen dat de lader in je auto (BCB-unit) defect is. Eerst maar eens beginnen met de software update en dan nog eens testen op je werk.
Als de palen op het werk EV-Boxen zijn, is het een bekend issue: nieuwere versie van de software in de EV-Box is dan de oplossing.
In sommige gevallen komt het probleem niet door software, maar door een unshielded UTP kabel tussen EV-Boxen en centrale modem. De driefase en sterkere 32A stroom zorgt dan voor interferentie op de data die over de UTP kabels gaat. De EV-Box besturing gaat dan in de war en de EV-Box waar je Zoe aan hangt gaat dan in storing. Overigens zou dit probleem dan ook bij Tesla’s voor moeten komen, want die laden ook driefasig, en in stroomsterkte tot 28A.
Is de unshielded UTP de oorzaak, dan moeten die kabels vervangen worden door afgeschermde (shielded) UTP kabels.

Re: Wisselend resultaat met laden

Geplaatst: 05 aug 2018 11:17
door MegaBleek
Dank Martijn. Het zijn Nuon-palen op het werk, maar ik stuur het sowieso door naar onze TD (al heeft een andere Zoe probleemloos geladen op het werk). Verklaart nog niet het verschil bij de 2 outlets op 1 paal voor de deur. Eerst maar de software afwachten en weer testen.

Begin steeds banger te worden voor een verkeerde koop. Niet de Zoe, maar wel deze Zoe.

Re: Wisselend resultaat met laden

Geplaatst: 05 aug 2018 21:12
door Riesbak
Naaah, toen ik mijn Zoe kreeg had ik ook bij sommige palen problemen, na de updates vrijwel nooit meer.

Re: Wisselend resultaat met laden

Geplaatst: 08 aug 2018 17:01
door Hachy
Precies. Ik heb ook heel veel problemen gehad. Met de laatste software is het nu vrijwel overal OK, heel enkel keertje nog problemen maar dit blijkt dan na uitzoeken altijd aan het laadpunt zelf te liggen.

Re: Wisselend resultaat met laden

Geplaatst: 13 aug 2018 08:41
door MegaBleek
Inmiddels nieuwe software gekregen bij de Renault dealer in Den Haag (gratis, waarvoor hulde). Nu 1x geladen bij de paal in mijn straat. Dat lijkt goed te gaan, maar dat ga ik nog wat vaker testen. Op mijn werk nog wel problemen, al is het nu wel iets anders dan de vorige keer. Voorheen ging de paal van heel lang geel, naar heel even blauw naar rood. Nu gaat-ie van even geel, naar even blauw, weer terug naar geel. Maar de Zoe krijgt dan nog wel z'n rode neus.

Later nog maar een keer testen. En anders terug naar de dealer waar ik 'm gekocht heb.

Re: Wisselend resultaat met laden

Geplaatst: 13 aug 2018 08:59
door zoe2goe
Dat lijkt toch echt een aardings-probleem, dat kan de auto namelijk pas controleren als het grote relais in de paal is gesloten. Ik neem aan dat je bij de overgang naar en van blauw ook in de paal een forse "klik"hoort. Het is erg onwaarschijnlijk dat dit aan de auto ligt. Ze wil het nu eenmaal binnen de specificaties hebben. Soms frustrerend, maar wel veilig.

Re: Wisselend resultaat met laden

Geplaatst: 13 aug 2018 09:07
door MegaBleek
Thx. Ik ga vanmiddag nog even goed luisteren. En dan maar wachten tot onze TD terug van vakantie is.

Re: Wisselend resultaat met laden

Geplaatst: 13 aug 2018 14:14
door Riesbak
Ik heb bij 1 nieuw geplaatste paal hier in Nieuwegein problemen "PIEP PIEP PIEP" en de paal wil niet, aantal keren geprobeerd de afgelopen weken. Dus ik bel Allegro eens. Zucht....... het is een Zoe, en Zoe's"hebben altijd problemen". NEE beste helpdeskmedewerker, die paal heeft het, nee het is je Zoe.... Nee helpdeskmedewerker, die 2 palen ernaast van jullie geven geen problemen, de paal 100 meter verderop van jullie geeft geen problemen, de paal van jullie 150 meter verderop van jullie geeft geen problemen. Oh......., de helpdeskmedewerker wil nu wel helpen, wil dat ik wat test gaan doen met de paal en mijn auto.

Inmiddels gebeurt er iets heel zeldzaams: het gaat regenen, en flink ook, dus de helpdeskmedewerker bedankt, verteld dat ik vast dezelfde discussie volgende week weer met zijn collega ga voeren, heb ik tijd (vakantie\ en is het hopelijk dan droog. Waarom reageert de medewerker zo? Omdat Renault erg nalatig en traag software updates aan de Zoe's doet, geeft de auto onterecht een slechte reputatie.

Re: Wisselend resultaat met laden

Geplaatst: 19 aug 2018 22:26
door Riesbak
Update, vandaag weer niet kunnen laden bij de bewuste paal. Weer Allegro gebeld, nu geen Zoe zeurkous, geprobeerd te laden aan weerskanten, daarna de paal ernaast geprobeerd, gelijk laden. Blijkt dat de kW meter niet goed is/niet werkt op de weigerpaal. Ze gaan een monteur sturen, en hij ging proberen of ze de paal op "rood" kunnen zetten. Staan er nog 2 bij zwembad Merwestein, dus geen probleem.

Re: Wisselend resultaat met laden

Geplaatst: 20 aug 2018 10:17
door zoe2goe
Volkomen zinloze opmerking natuurlijk, dat weet ik ook wel, maar het wordt hoog tijd dat de laadpaal providers eens ophouden met dat "zucht een ZOE" gezeur. Ze pikt er feilloos defecte of verkeerd geïnstalleerde palen uit, en wij, niet zij, hebben daar last van. Als we dan ook nog zo aardig zijn om daar over te bellen worden die rotte appels er (hopelijk) ook nog eens uitgevist. Het is een beetje vermoeiend.

Re: Wisselend resultaat met laden

Geplaatst: 28 aug 2018 14:41
door ericje
Ik volg dit draadje met interesse. Ik heb net dezelfde discussie met onze TD aangezwengeld, want ik heb vergelijkbare problemen. Op het werk (GreenFlux palen a la deze hier: https://laadpalenexpert.nl/icu-auto-opl ... aal-dubbel) na kabel aansluiten houd ik mijn pasje voor de lezer en blijft het proces steken met "Aanmelden" op het scherm. Uiteindelijk gaat mijn Zoe in time-out error en dat kan ik drie keer doen voordat ook de paal een time-out error geeft. Dat kan ik tot 4 keer moeten herhalen voordat er verbinding gemaakt word. Lukt dat eenmaal, dan gaat het laden verder prima. Met 11kW, dus ruim op tijd weer klaar, zelfs als ik de middag vrij heb.
Terugkoppeling van GreenFlux via de TD: "Mijnheer moet even langs de garage. Is een bekend probleem en er moet een parameter aangepast worden".

Hier boven lezend ga ik twee sporen uitzetten: TD wijzen op de shielded UTP kabels en tegelijkertijd kijken of ik een software pdate kan verkrijgen.
Het betreft in mijn geval een R240 Intens uit 2016, dus wellicht dat er nieuwere sofware (parameters) beschikbaar zijn.

Als ik met CAN ZE de softwareversie uitlees, kan iemand mij vertellen welke dan de laatste is?

Re: Wisselend resultaat met laden

Geplaatst: 28 aug 2018 16:39
door Riesbak
Kijk hier maar, deze versies horen het te zijn:

post200050.html#p200050

Re: Wisselend resultaat met laden

Geplaatst: 28 aug 2018 19:50
door zoe2goe
0854 (LBC en LBC2)

Re: Wisselend resultaat met laden

Geplaatst: 28 aug 2018 20:13
door ericje
Thanks Riesbak en zoe2goe.
Ik heb 0751 voor LBC en LBC2, dus dat klinkt in ieder geval een stuk ouder ;)

Re: Wisselend resultaat met laden

Geplaatst: 12 sep 2018 15:22
door MegaBleek
Mijn laadprobleem blijft interessant. Ik heb een week een andere Zoe meegekregen van de dealer (Bleeker in Purmerend). Geen enkel probleem met laden gehad, ook niet bij de palen waar ik met mijn eigen Zoe wél problemen had. Vandaag zijn de auto's weer omgeruild en heeft dealer zelf het probleem kunnen zien. De oplossing waar we nu achteraan jagen is dat het opstartvermogen van de laadpalen op mijn werk te hoog zou liggen voor sommige Zoe's. Iemand bekend daarmee? Een belletje naar EVBox en Nuon haalde vooralsnog niet veel meer uit dan de toezegging dat ze terug gaan bellen.

Re: Wisselend resultaat met laden

Geplaatst: 12 sep 2018 16:01
door zoe2goe
Te hoog bestaat niet. Te laag kan wel en is een bekend probleem van #$%&$&$@& EV-Box wat ze al jaaaaaren weten, maar kennelijk (?) nog steeds op incident basis wordt opgelost.