Pagina 1 van 1

Opladen en verbruik ZOE R90/R110

Geplaatst: 16 nov 2018 09:05
door Faiz
Hoi,

In afwachting van onze ZOE (R110 Limited met een 43kW accu, op 16" wielen), ergens medio december (van dit jaar hoop ik), heb ik nog even wat vraagjes aan de ervaringsdeskundigen hier.
Even wat achtergrond info. We hebben een Tesla Model X, dus aardig gewend met het elektrisch rijden :)

Waar ik even benieuwd naar ben, is of je bij het laden van de ZOE de "stroom input" kan aanpassen. Bij de Tesla kan ik deze in het laadmenu terugschroeven van 24A naar 4 of 5A. Dan laadt ie inderdaad trager, maar voorkomt m.i. problemen bij palen waar geen loadbalancing is (voor zover die er nog zijn), of in geval de stroomvoorziening niet heel stabiel is.

Volgende vraag, wat is zo gemiddeld het verbruik van een R90 (beetje vergelijkbaar met de R110 denk ik) met een 43kW accu? Het is onze "tweede" auto, dus voornamelijk stadsritjes (parkeren in de stad, voornamelijk in parkeergarages, is met een Tesla Model X een aardige uitdaging, heb ik gemerkt :roll: ), en zo af en toe een snelweg ritje op 110km/u. Als je het in stad/snelweg kilometer verhoudingen zou bekijken dan zou je kunnen stellen dat we op 60/40 zitten. Als ik het een beetje bereken kom ik op het volgende uit, theoretisch:
Bruto capaciteit van de accu is 43kW, stel dat we 10% als reserve aanhouden, dus je netto capaciteit is dan 38,7kW.
Volgens de website van Renault zou je nu met de ZOE R90/R110 300km (echte km op basis van een aantal criteria) moeten halen. Laten we de "marketingcorrectie" nog even buiten beschouwing laten en aannemen dat het klopt wat er staat. Dan kom ik op (38,7/300) op 0,129Wh/km uit, oftewel 12,9kW/100km, best netjes als je het mij vraagt (met de Tesla zit ik op 40.000km op 22,4kW/100km, dit is inclusief vakantiekm's en stoplichtsprintjes :mrgreen: )

Als ik op de Renault ZOE site de simulatietool, om het actieradius te kunnen bekijken, erbij pak dan kom ik op het volgende.
Mijn gemiddelde snelheid voor dagelijkse een deur-tot-deur snelweg rit met de Tesla ligt op zo'n 85-90km/u (ik ben een redelijk ontspannen rijder 8) )
Gaan we van het voorzichtige uit, weinig files, gemiddeld 90km/u, dan kom ik op de volgende waarden uit met de kachel / airco aan:
Buitentemperatuur - actieradius
0 gr - 224km = 17,3kW/100km
10 gr - 250km = 15,5kW/100km
20 gr - 263km = 14,7kW/100km
Zijn deze waarden een beetje representatief voor het dagelijkse praktijkverbruik? Of nog even een correctie van x% hierop loslaten.

Tegenwoordig kan je overal wel laden, dus "range anxiety" is het probleem niet. Maar als cijferneuroot ben ik daar wel benieuwd naar (en ook wel een beetje de sport om het verbruik zo laag mogelijk te krijgen, zonder dat je een gevaar op de weg bent). :D

Re: Opladen en verbruik ZOE R90/R110

Geplaatst: 16 nov 2018 10:22
door zoe2goe
Welkom!

JE kunt de laadstroom niet in de ZOE aanpassen. Uiteraard kan een beetje laadpunt dat wel en ZOE gaat daar keurig mee om, maar dat was niet de vraag!

De verbruikscijfers komen mij niet onredelijk voor, maar zoals je ongetwijfeld al weet maken kleine verschillen in weer en rijstijl grote verschillen in verbruik. Ik denk dan ook dan niet zozeer een correctie aan de orde is maar het nemen van enige verstandige marge.

Re: Opladen en verbruik ZOE R90/R110

Geplaatst: 16 nov 2018 15:47
door fivari
Voor een realistisch verbruik kan je de website spritmonitor raadplegen. Het verbruik van mijn Zoe varieert erg volgens de seizoenen en die slaapt binnen. Gemiddeld 15,23 kWh/100 km.
Een Zoe die buiten slaapt, scoort in de winter nog veel slechter: het voorverwarmen van de batterij is niet mogelijk.
Zoals het verbruik van jouw MX je allicht leert: snelheid is alles. Bij een rit die wat spannend dreigt te worden: vanaf het begin de snelheid wat terugschroeven.
Het aanpassen van de laadstroom kan alleen langs de kant van het laadstation zoals Jeroen het al stelt. Bij sommige laadstation moet je daarvoor open schroeven en en dipswitches opnieuw instellen. Er zijn laadstations, ik noem geen namen, waarbij dat veel eenvoudiger kan: met een knopje of zelfs met wifi.

Re: Opladen en verbruik ZOE R90/R110

Geplaatst: 16 nov 2018 16:24
door Sordone
Hi Faiz. Bij een Zoe hoef je je niet druk te maken over vol laden tot 90% of leeg laden tot 10% zoals wel bij een Tesla het geval is. Het Renault BMS regelt dat allemaal. Gewoon vol tot 100% in je display (is niet je “echte” accu) en leeg rijden tot 0% indien je durft :-). Je cijfers lijken redelijk accuraat tov van mijn Q210. Bij laadproblemen kan een enkel fase kabel ook helpen als je de lader niet kan aanpassen.

Re: Opladen en verbruik ZOE R90/R110

Geplaatst: 17 nov 2018 08:27
door Faiz
Merci beaucoup!
@fivari Ik ga eens even kijken bij spritmonitor. :thumb:
@Sordone, leegrijden tot 0%, eens kijken of me dat gaat lukken. Voor de zekerheid een 25mtr haspel (3500W) in de kofferbak mee :mrgreen:
Ik, en vooral mijn vrouw, kijk(t) al uit naar de ZOE (ZOË, of ZOE, of Zoe, of Zoë :roll: )

Re: Opladen en verbruik ZOE R90/R110

Geplaatst: 23 nov 2018 00:28
door Govert
Hallo Faiz,
Ik heb toevallig vanavond het gemiddeld gebruik over de afgelopen 3 dagen uitgerekend. Gemiddeld gebruik, dus zowel rijden in de stad als grote weg (100 km/uur) bij ochtend en avond temperaturen (2 - 4 °C) . +/- 17 Kw/100 km.

Re: Opladen en verbruik ZOE R90/R110

Geplaatst: 23 nov 2018 00:47
door zoe2goe
Faiz: ZOE. Meervoud ZOEs. Geen kleine letters, geen accenten, niks van dat soort nieuwerwets gedoe :D

Govert: wat de auto zegt (lees: wat er uit de batterij gaat)? Of wat ze heeft geladen. Ik vraag het omdat daar zo maar 15% verschil aan laadverliezen in kan zitten.

Re: Opladen en verbruik ZOE R90/R110

Geplaatst: 23 nov 2018 13:12
door Gliset
image018.png
Verbruik over 16000km, zowel wat de auto aangeeft (ik reset de B-getallen ongeveer elke 1000km-1500km) als wat ik uit de overzichten van mijn laadpas kan halen. Na begin oktober heb ik die niet, want Maingau Plus laat dat niet zien (niet relevant: xkm keer €0/km is altijd €0 :dance: )

Re: Opladen en verbruik ZOE R90/R110

Geplaatst: 23 nov 2018 14:10
door PieterZoe
Die getallen komen me heel bekend voor. Je zit duidelijk wat meer op de snelweg dan ik. Als de ritten wat meer stads en streekverkeer zijn, dan schuift de auto-grafiek ongeveer 1.5-2.0kwh naar beneden over de hele linie

Re: Opladen en verbruik ZOE R90/R110

Geplaatst: 23 nov 2018 20:59
door Faiz
De praktijkcijfers vallen me nog best mee. Zou betekenen dat 250km in de kou redelijk goed haalbaar is.

Re: Opladen en verbruik ZOE R90/R110

Geplaatst: 24 nov 2018 11:55
door PieterZoe
Bij snelheden onder de 80km/h haal je dat zeker. Bij een ritje snelweg zit het er niet in. In winter kom je dan op 200-220 km

Sent from my SM-N950F using Tapatalk

Re: Opladen en verbruik ZOE R90/R110

Geplaatst: 26 nov 2018 15:58
door Faiz
Ritje Amersfoort-Arnhem-Amersfoort zonder tussentijds bij te laden is ruim haalbaar. Ik houd het nu een beetje in de gaten met de Tesla. Ik zit op zo’n 32kWh verbruik op een dagelijks ritje Amersfoort-Arnhem-Amersfoort, iets van 125km rijafstand.

Re: Opladen en verbruik ZOE R90/R110

Geplaatst: 26 nov 2018 16:03
door Faiz
Even een bijkomend vraagje. Ik ben aan het kijken naar een langer laadsnoertje voor de ZOE. Iemand ervaringen met de groene Ratio kabels? De lengte die ik nodig heb is 10 mtr (vanwege de oprit en de plek van de ZOE, daarbij ook nogeen kabelmat voor over de stoep, worstcase scenario)

Re: Opladen en verbruik ZOE R90/R110

Geplaatst: 27 nov 2018 09:51
door PieterZoe
Ik heb zo'n ratio-kabel al vijf jaar in gebruik en zonder klachten. De stekkers zitten nog steeds keurig vast zonder speling etc. Reden voor de aanschaf was dat ik juist een korte kabel (3 meter) wilde hebben. Dat was voor oplaad-nomaden (alleen publiekladen, geen laadpunt thuis) zoals ondergetekende een zegen omdat je zo'n korte kabel met een hand kunt gebruiken.

Opmerkingen over de ratio-kabel:
  • de witte stekker gaat iets stroever in de connector aan de autokant dan de Renault-kabel (of Fastnetkabel, die er zelfs bijna uitvalt tijdens gebruik). Geen probleem, zolang je de stekker met beleid plaatst en loshaalt. Beetje siliconen op rubber aan binnenkant stekker doet het in de winter ook goed. wel uitkijken dat siliconen niet op de connectoren komt
  • de witte stekker zit met schoefklemmen (trekontlasting) vast op de groene kabel. Dat is kwetsbaarder dan via vulkanisering zoals bij de Renault-kabel. ook hier geldt dus met beleid oprollen zodat er niet te veel torsiekracht ontstaat tussen kabel en stekker

Re: Opladen en verbruik ZOE R90/R110

Geplaatst: 27 nov 2018 14:43
door Faiz
Thanks PieterZoe! Nuttige info die ik niet van het plaatje kon aflezen. Ik kies toch liever voor een kabel die zonder klemmen vastzit. Ik kijk eventjes verder