Pagina 1 van 1

Laden - bezig met controleren

Geplaatst: 20 jan 2020 11:45
door sanchez999
Sinds enkele weken heeft mijn vriendin de nieuwe Zoe ZE50 - 135. Fijne auto en bevalt goed, enkel nu een aantal keer problemen gehad met laden aan openbare palen. Dit was bij:
Ikea Haarlem - 2 van de 4 werkte wel
Openbare laadpaal in Egmond aan Zee
Singel parkeer garage in Alkmaar.

De auto blijft aangeven bezig te zijn met controleren of na enkele pogingen wordt ZE Logo boven de stekker aansluiting rood en staat in display AC laden niet mogelijk. Kort met de dealer gesproken en die geeft aan dat de laadpaal een upgrade nodig heeft echter in Alkmaar Stond er een Tesla 3 en X, Hyundai en een golf allemaal succesvol te laden. Denk dat het dus een beetje moeilijk verhaal wordt om te bellen met iedere laadpaal eigenaar als wellicht alleen de ZOE hier last van heeft.

Iemand ook ervaring met dit probleem en wellicht bekend met een oplossing? Wel al veel gelezen over dit probleem met de vorige ZOE maar ik weet niet of dat hetzelfde probleem is.

Re: Laden - bezig met controleren

Geplaatst: 20 jan 2020 12:39
door Sordone
De oude Zoe heeft minimaal 10 A nodig op 3 fase en 8 A op 1 fase. Als de laadpaal dit niet levert dan gaat de Zoe niet laden. Een aanrader is om een 1 fase kabel te kopen zodat je dan wel kan laden al kost je dit wel extra geld. Bij mij heeft dit al heel veel problemen opgelost indien er al een andere auto aan een laadpaal met twee aansluitingen staat.

Re: Laden - bezig met controleren

Geplaatst: 20 jan 2020 18:34
door Knarf93
Ik kom ook uit de omgeving en ik heb bij bovenstaande laders altijd succesvol geladen?, Heb je de stekker er wel helemaal in gedaan en hoor je dat de stekker ook vergrendelt?

Re: Laden - bezig met controleren

Geplaatst: 21 jan 2020 16:41
door Riesbak
Ik sluit me aan bij Sordone. Als ik een andere wagen zie laden, en zeker bij een Tesla, pak ik direct maar de 1 fase kabel. Beter een beetje stroom, dan helemaal geen stroom.

Re: Laden - bezig met controleren

Geplaatst: 19 feb 2020 07:36
door waschera
Ik heb ook een paar keer gehad dat laden niet werkte. In mijn geval kwam ik erachter dat ik de verkeerde volgorde deed. Je moet altijd eerst je pas scannen, dan pas de stekker in de paal. Ik deed toen namelijk eerst de stekker, dan de pas en dan kon ik eeuwig wachten met de melding dat hij aan het controleren was.

Re: Laden - bezig met controleren

Geplaatst: 04 mar 2020 15:01
door zbmuts
Ik heb vandaag ook weer hetzelfde probleem. Laden bij een Pitpoint paal lukt niet. Helaas de enige paal in Callantsoog. Nu dus een uur wachten bij Fastned langs de snelweg. Als een 1 fase kabel de oplossing is ga ik die maar bestellen. Mag dit elke 1 fase kabel met een Mennekes aansluiting zijn?

Re: Laden - bezig met controleren

Geplaatst: 04 mar 2020 16:05
door Injector1
Wat de volgorde betreft, afgelopen vrijdag de Zoe geladen, in parkeergarage in Waddinxveen.
Ik heb eerst de de kabel in de Zoe gestoken en daarna aan de laadpaal.
Vervolgens de smartcard voor de lezer gehouden en er werd geladen.
Dit ter info.

Re: Laden - bezig met controleren

Geplaatst: 05 mar 2020 14:01
door Riesbak
zbmuts schreef: Als een 1 fase kabel de oplossing is ga ik die maar bestellen. Mag dit elke 1 fase kabel met een Mennekes aansluiting zijn?
bb

Ik heb deze: https://www.4ev.nl/laadkabel-renault-zo ... -16a-recht#

Hoofdreden (behalve gratis parkeren in Utrecht) voor de 1 fase kabel: mijn Q210 heeft een flinke startspanning nodig en zeker bij de veel voorkomende Tesla's kon ik nooit opladen bij een openbare paal als ik de normale meegeleverde laadkabel gebruikte. Nu met de 1 fase kan ik altijd laden.

Werkt prima, ze hebben ook een 1 fase 32A kabel, die laad met 7kW, maar meestal staat mijn Zoe toch ergens voor een langere tijd stil te staan, hoeft voor mijn niet perse sneller te laden. Ik heb de langzame kabel toen ook bewust aangeschaft omdat je toen als je aan het laden was in Utrecht geen parkeergeld hoefde te betalen, nu wel helaas.

Re: Laden - bezig met controleren

Geplaatst: 07 mar 2020 15:02
door zbmuts
Dank je wel. Ga ik het ook met die kabel proberen.

Re: Laden - bezig met controleren

Geplaatst: 03 jul 2020 17:08
door groninge
Goededag,

Wij hebben sinds 2 weken een Zoe Q210 uit 2013. Bij de ene pitpoint paal krijgen we op beide aansluitingen na enige tijd de melding dat er niet geladen kan worden. Bij een andere pitpoint paal kunnen we op beide aansluitingen zonder problemen opladen. Een medewerker van pitpoint geeft aan dat er dan waarschijnlijk een verschil in aarding is tussen de 2 palen en dat de Zoe hier als enige EV gevoelig voor is.

Is dit euvel ook te verhelpen door een 1 fase 16A kabel te gebruiken voor de pitpoint paal waar we nu niet kunnen laden? Zo ja is er toevallig iemand in de buurt van Alkmaar, die er 1 heeft en welke ik eventueel even zou mogen lenen om dit te testen?

Re: Laden - bezig met controleren

Geplaatst: 03 jul 2020 19:25
door Sordone
Een fase kabel gaat bij een fout in de aarde niet helpen. Bij Pitpoint op aandringen dat de fout in de aarde opgelost wordt. Of wil Pitpoint graag dat hun gebruikers gevaar lopen door een slechte aarde ? Wat dat betreft is de Zoe een heel veilige auto want hij weigert een foute aarde te accepteren. Lastig maar wel veilig. Ik heb wel vaker hier een monteur op laten draven en dan blijkt de aardpin fout of afwezig (!!) te zijn.

Re: Laden - bezig met controleren

Geplaatst: 03 jul 2020 20:32
door groninge
Sordone schreef: 03 jul 2020 19:25 Een fase kabel gaat bij een fout in de aarde niet helpen. Bij Pitpoint op aandringen dat de fout in de aarde opgelost wordt. Of wil Pitpoint graag dat hun gebruikers gevaar lopen door een slechte aarde ? Wat dat betreft is de Zoe een heel veilige auto want hij weigert een foute aarde te accepteren. Lastig maar wel veilig. Ik heb wel vaker hier een monteur op laten draven en dan blijkt de aardpin fout of afwezig (!!) te zijn.
Bedankt voor je reactie.

Pitpoint zegt letterlijk “Omdat aarding van laadpalen nogal eens verandert door grondwaterstand kan het zijn dat je bij de ene paal wel terecht kan, en bij de andere niet.”.

Ik zal maandag weer even contact met ze opnemen om te vragen of ze wellicht dan een monteur kunnen langssturen om de aarding te controleren.

Re: Laden - bezig met controleren

Geplaatst: 04 jul 2020 14:44
door Mastah
groninge schreef: 03 jul 2020 20:32 Pitpoint zegt letterlijk “Omdat aarding van laadpalen nogal eens verandert door grondwaterstand kan het zijn dat je bij de ene paal wel terecht kan, en bij de andere niet.”.
Dit komt inderdaad soms voor, maar als het altijd (ongeacht het weer / vochtigheid) deze fout optreed, kun je ze ook eens vragen wat ingesteld is op de paal voor beschikbare vermogen bij aanvangen van het laden. Want als deze te laag staat ingesteld, wil de Q210 ook niet starten met laden.
Heb je trouwens de meeste recente BMS updates gehad? Daar was de gevoeligheid van het laden ook iets mee verbeterd.

Re: Laden - bezig met controleren

Geplaatst: 04 jul 2020 18:59
door groninge
Het heeft deze week weer wat geregend (nu nog steeds) dus ik kan inderdaag even testen (morgen als t wat droger is) of de Zoe wel of niet wil laden.
Mastah schreef: 04 jul 2020 14:44 Heb je trouwens de meeste recente BMS updates gehad? Daar was de gevoeligheid van het laden ook iets mee verbeterd.
Ik heb geen idee. De auto komt tweedehands bij een Nissan dealer vandaan. En ik leer nu pas allemaal wat er bij een EV komt kijken :) De OBD dongle voor CanZE bijvoorbeeld is onderttussen ook besteld en onderweg.

Re: Laden - bezig met controleren

Geplaatst: 06 jul 2020 09:00
door Andere Peter
[quote
Pitpoint zegt letterlijk “Omdat aarding van laadpalen nogal eens verandert door grondwaterstand kan het zijn dat je bij de ene paal wel terecht kan, en bij de andere niet.”.
[/quote]

Ik zou de hond van de overburen vragen of die ff tegen de paal wil plassen.
Alsof (elke) paal zijn eigen aardpen heeft, wat een verstand...

Re: Laden - bezig met controleren

Geplaatst: 10 jul 2020 10:28
door zoe2goe
Dat is te kort door de bocht.

Niet alle palen zijn aangesloten volgens TN-C-S en sommige palen hebben wel degelijk een eigen aardpen. En die spreekwoordelijke hond (emmer water, liefst met wat mineralen) helpt dan wel degelijk. In Nederland komt dit echter niet zo veel voor. Wat wel vookomt is dat er aansluit- en configuratiefouten worden gemaakt. Voorbeelden zijn: niet goed aangetrokken aard-aansluitingen, dezelfde fasedraad op 2 of drie faseaansluitingen van de lader aansluiten, een hogere stroominstelling dan waarvoor de paal is afgezekerd (andere auto's trekken geen 63A als je ze dat toestaat "dus het ligt aan de ZOE"). Allemaal klassiekers.

ZOE, en met name de Q met zijn potentieel forse afname doet daar niet aan mee en is wel eens een laadpaaltester op wielen genoemd. Het geeft aan dat laadpaal-installateurs volstrekt onvoldoende testen. Bij de huisinstallaties is het nog erger.

Anyway...... Ik verwacht niet dat aarding het probleem is: die test wordt door de auto uitgevoerd vóórdat het laden begint. Ik begrijp (?) dat het laden pas na enige tijd stopt. Dat zijn lastiger problemen.

Edit: laatst gemeten aardweerstand is opvraagbaar in CanZE. Meer dan enkele tientallen ohms geeft reden tot onderzoek in die richting.

Edit2: Het is verstandig om even na te gaan of de ZOE recente (lees: van 2017) firmware heeft. Er zijn toen wat overgevoeligheden en bugs weggewerkt, Je kunt het zelf controleren met CanZE. De LBC moet een "Soft" van 0854 of hoger hebben.

Re: Laden - bezig met controleren

Geplaatst: 11 jul 2020 08:45
door groninge
Bedankt voor de uitgebreide toelichting.

Op de paal, die problemen geeft, laadt de Zoe niet. De melding, dat er niet geladen kan worden, verschijnt direct na de ‘bezig met controleren’ melding. De betreffende (niet-)laadsessie in de app geeft ook 0 euro aan.

Ik ben nog met smart aan het wachten op de obd dongle, dus ik kan helaas nog niets meten. Wat betreft de laatste edit: voert Renault dergelijke updates proactief uit bij onderhoud of alleen als de klant hierom vraagt?

Re: Laden - bezig met controleren

Geplaatst: 11 jul 2020 11:29
door Sordone
Nee. Dat wordt niet proactief gedaan dus dat je een oproep krijgt. Bij een goede Renault ZE dealer nemen ze het mee met het jaarlijks onderhoud.

Re: Laden - bezig met controleren

Geplaatst: 11 jul 2020 11:33
door Mastah
Omdat het best wel wat tijd kost om de update uit te voeren (en dus ook de dealer geld kost) doen velen het helaas niet zonder dat je er om vraagt...

Re: Laden - bezig met controleren

Geplaatst: 17 jul 2020 14:54
door groninge
De obd dongle is binnen.

De soft van LBC & LBC2 is 650. Lager dus dan 854.
Vanavond ga ik de Zoe even aan de laadpaal hangen waar ie niet wil laden om dan de waardes daarvan te bekijken (technical -> charging -> ground resistance)

Re: Laden - bezig met controleren

Geplaatst: 17 jul 2020 20:24
door groninge
groninge schreef: 17 jul 2020 14:54 Vanavond ga ik de Zoe even aan de laadpaal hangen waar ie niet wil laden om dan de waardes daarvan te bekijken (technical -> charging -> ground resistance)
canZE meldt een ground resistance van 193.0 ohm bij de betreffende paal.

Re: Laden - bezig met controleren

Geplaatst: 17 jul 2020 23:30
door Mastah
groninge schreef: 17 jul 2020 14:54 De obd dongle is binnen.

De soft van LBC & LBC2 is 650. Lager dus dan 854.
Tip: kijk ook even direct naar je State of Health (SOH) waarde.
Toen wij de Q210 hadden, stond die op 72%, na een BMS-update ging die naar 98%. Dat betekend dus dat we plots een 1/3e meer range hadden (en dus veel meer genot van onze Zoe :D )

Re: Laden - bezig met controleren

Geplaatst: 18 jul 2020 10:21
door groninge

Mastah schreef:
Tip: kijk ook even direct naar je State of Health (SOH) waarde.
Toen wij de Q210 hadden, stond die op 72%, na een BMS-update ging die naar 98%. Dat betekend dus dat we plots een 1/3e meer range hadden (en dus veel meer genot van onze Zoe :D )
De SOH is 79% en de range is ongeveer 105km na volledig opladen.

Ik hoop dat we de updates onder de bovag garantie kunnen laten uitvoeren.



Sent from my Redmi Note 9S using Tapatalk


Re: Laden - bezig met controleren

Geplaatst: 18 jul 2020 10:41
door Aboriginal
Ik zou even bij de ZE Dealer langsrijden voor een update,heb je ook gelijk 1/3 meer bereik,hebben wij ook meegemaakt met onze 1e Zoe.

Re: Laden - bezig met controleren

Geplaatst: 18 jul 2020 12:37
door Riesbak
Bij mijn Q210 was de dealer eerst niet van plan om een BMS update te doen, lepelde een printje op vanuit Frankrijk dat mijn accu nog goed was ipv de 78% die CanZE aangaf. Pas na aandringen, de berg oplaadproblemen gingen ze overstag. Range ineens heel veel beter na de BMS update. Nu zwalkt mijn SOH tussen de 85% en 94%. Niet echt belangrijk, heb gewoon de normale range zoals na de BMS update.

Re: Laden - bezig met controleren

Geplaatst: 18 jul 2020 14:26
door groninge
Ik ga volgende week even langs bij Stockman in Alkmaar om te vragen of zij de updates willen uitvoeren.

Moet gewoon onder de bovag garantie kunnen lijkt mij.

Sent from my Redmi Note 9S using Tapatalk


Re: Laden - bezig met controleren

Geplaatst: 25 jul 2020 08:09
door groninge
De BMS update is gisteren uitgevoerd door Stokman. Omdat het op eigen verzoek was, was de rekening ook voor ons.

Ik had gevraagd of ze na de update de Zoe konden opladen. Dit hebben ze gedaan en met 100% lading is de range 157 km (!).
Nadat ik echter 18 km gereden heb is de range gedaald tot 115 km. Is dit onderdeel van het opnieuw 'inleren' van de computers om de range te schatten? Is het dan nu ook 'beter' om de batterij zo leeg mogelijk te rijden zodat de computer de extremen weer leert kennen? En heeft het uitvoeren van de 2 pedalen reset nog zin?

Re: Laden - bezig met controleren

Geplaatst: 25 jul 2020 13:39
door Knarf93
Heb je de ZOE daar vandaan? Bij ons is de update daar onder garantie uitgevoerd.. ze verkochten mij de auto met 99% soh, en na de check met canze was deze 78%. Ik heb dan ook om deze update gevraagd.

Als ik de snelweg op sjees red ik 150km ook niet :)
Als je vaak op de snelweg rijd past de gom zich vanzelf aan.

Re: Laden - bezig met controleren

Geplaatst: 25 jul 2020 14:01
door Riesbak
Ik zou over de rekening contact opnemen met de Renault klantenservice. Bij mij en andere mede Zoe rijders is het onder "garantie" gedaan. Wat ik merkte dat het nu lijkt of de eerste 75% sneller "leeg" gaat en het laaste gedeelte langzamer "leeg" gaat en de range heel aardig klopt met je rijstijl (snelheid) op dat moment.

2 pedalen reset is leuk voor het getal boven het accu symbool, maar heeft geen zin.

Re: Laden - bezig met controleren

Geplaatst: 25 jul 2020 14:28
door Mastah
groninge schreef: 25 jul 2020 08:09 De BMS update is gisteren uitgevoerd door Stokman. Omdat het op eigen verzoek was, was de rekening ook voor ons.

Ik had gevraagd of ze na de update de Zoe konden opladen. Dit hebben ze gedaan en met 100% lading is de range 157 km (!).
Nadat ik echter 18 km gereden heb is de range gedaald tot 115 km. Is dit onderdeel van het opnieuw 'inleren' van de computers om de range te schatten? Is het dan nu ook 'beter' om de batterij zo leeg mogelijk te rijden zodat de computer de extremen weer leert kennen? En heeft het uitvoeren van de 2 pedalen reset nog zin?
Dat ze geld hebben gevraagd voor de update is niet netjes. Als jij het probleem van "kan regelmatig niet opladen" en "er is minder range dan behoort bij deze accu" neerlegt, zouden zij juist degenen moeten zijn die deze oplossing (die al wordt aanbevolen vanuit Renault op iedere Zoe te installeren) eigenlijk vinden en toepassen onder garantie. Jij hebt juist al (via dit forum) al een deel van hun werk gedaan...

De geprojecteerde range van de Guess-O-Meter (GOM) is gebaseerd op je (recente) rijgedrag. Deze geeft dus enkel een indicatie van hoe ver je kan komen op basis van jouw recente gebruik. De 2-pedalen reset enkel het verbruiksgetal waar mee gerekend wordt naar de fabriekswaarde, en verandert niks aan de echte range/capaciteit. De auto hoeft verder niets in te leren over de accu, dus je hoeft niet van 0% naar 100% te gaan, want het BMS houdt nauwkeurig alle accucellen zelf in de gaten.

Re: Laden - bezig met controleren

Geplaatst: 25 jul 2020 15:38
door groninge
Bedankt voor de reacties. Ik ga maandag even contact opnemen met de klantenservice van Renault.

De auto komt niet bij Stokman vandaan maar bij een Nissan dealer uit Amsterdam. En we leren nu pas wat er allemaal komt kijken bij een EV. Wat dat betreft is de Q210 wel een goeie auto om mee te beginnen.

Vwb de gom: het gemiddeld verbruik tot nu toe is 15 kwh/100 km. Dus we zouden rond de 145 km moeten kunnen uitkomen. We gaan het meemaken...