Pagina 1 van 1

Verbruiksmeter laadpaal

Geplaatst: 11 feb 2020 17:32
door Franske84
Ik weet niet of hier juiste plek is voor een topic starten.

Ik was vanmiddag naar de verbruiksmeter van de laadpaal gekeken en er was 130,93kwh verbruikt. Vervolgens ging ik naar mijn Zoe om km stand opnemen en het was 542 km. Als ik zo uitreken kom ik op 24,15kwh per 100 km. Op boordcomputer stond 17,5-18kwh per 100.
Normaal moet het tegen 97,56 (542km x 0,18) zijn. Er is dus 33,37 kwh verloren. Komt het door kou? Of pakt mijn Zoe stiekem extra kwh?

Hebben jullie ook het verbruik vergeleken met jullie eigen laadpalen verbruiksmeter? Zo ja, ervaren jullie het ook?

Ik zal mijn hoofdverbruiksmeter komende tijd ook in gaten houden of het aan Zoe of de verbruiksmeter van laadpaal liggen.

Re: Verbruiksmeter laadpaal

Geplaatst: 11 feb 2020 22:12
door zoe2goe
De boordcomputer meet wat uit de batterij komt. Wellicht ook ex warmtepomp maar dat weet ik niet zeker. Je kWh meter meet vóór de hele laad-infrastructuur, intrinsieke verliezen in de batterij, verliezen in de lader, eventuele fans voor de batterij en de "big metal boxes", en het "wakker" houden van de boordcomputers (ca 200W) gedurende het laden.

Re: Verbruiksmeter laadpaal

Geplaatst: 13 feb 2020 11:56
door Franske84
Aha, dus ik heb 3x opgeladen van 25-30% naar 100% en een verlies van 33,37 kwh. Dit is wel wat te veel vind ik. Verbruiksmeter ligt overigens in de laadpaal, dus laad infrastructuur (van meterkast naar laadpaal) telt niet mee bij mijn geval.

Praktijkverbruiken bij https://ev-database.nl kloppen helaas niet. Er moet ook rekening mee gehouden met verlies van ruim 10 kwh per laadbeurt.
Voor mij is niet erg in verband met zonnepanelen maar voor mensen zonder zonnepanelen kost wel extra geld. 2 a 2,50 per laadbeurt lijkt niet veel maar als je minstens 3x per week opladen dan is het wel behoorlijk veel geld.

Re: Verbruiksmeter laadpaal

Geplaatst: 13 feb 2020 13:40
door Andere Peter
Ik heb hier al meer over gelezen op dit forum maar nog niet echt duidelijk gekregen waar dat aan liggen kan.
als je met 11 kWh laad dan ben je met max 5 uur vol (denk ik dan) dan is de boordcomputer totaal 1 kW
blijft er nog 9 over in een sessie dan moet dan erug warm worden ergens.
Ik rijd beroeps matig ook elektrisch en hoe langer het voertuig stilstaat hoe meer kWh per km er gebruikt word, dus alles uit de batterij word meegeteld. (geen Zoe)
(Heb zelf nog geen gegevens want mijn auto staat nog in Frankrijk, waarschijnlijk nog in delen ;-) )
10 kWh per laadsessie extra kost dan idd 25% van totaal.

Re: Verbruiksmeter laadpaal

Geplaatst: 13 feb 2020 15:17
door zoe2goe
Zonder tegendraads te willen zijn, snap ik de discussie niet helemaal. In een ICE kijk je toch ook wat er aan peut in gaat, en niet naar het asvermogen geïntegreerd over de tijd? Prachtige ratio komt daar uit trouwens maar dat terzijde. Elke verplaatsing of conversie van energie leidt tot warmteontwikkeling en dat noemen we dan verliezen of inefficienties.

Het zou meer terecht zijn lijkt me om kritiek te hebben op het tonen en adverteren van het verbruik in termen van wat de motor in gaat. En afgeleid daarvan de waarschijnlijk verschillende meetmethoden die daarbij worden gehanteerd per OEM. Lang leve de PR.

Re: Verbruiksmeter laadpaal

Geplaatst: 14 feb 2020 19:12
door Franske84
Het is niet discussie maar het punt is inderdaad dat adverteren en tonen te rooskleurig zijn. Ik had laadverlies al verwacht maar ruim 25% verwacht ik echt niet. Ik dacht meer aan 5-10% verlies...

Andere Peter, mijn laadpaal is 11kw maar laadt tussen 5-6 kWh dus zal 8 a 10 uren in beslag nemen. Dus 2 kWh verbruikt om computer wakker houden per laadbeurt in de nacht.

Re: Verbruiksmeter laadpaal

Geplaatst: 14 feb 2020 21:03
door zoe2goe
Je moet dat karretje een beetje leren kennen als je met deze getallen gaat stoeien. Als je lader 11 kW is, en de auto neemt maar 6 kW, dan is er of iets mis, of de batterij is relatief koud. Volgens mijn data kan een ZE40 (hebben we het daar over? Ik kan dat niet van iedereen onthouden, misschien een idee dat in je signature te zetten?) bij 30% SOC 11 kW opnemen tot een temperatuur van 1C. Bij die temperatuur wordt geknepen tot 6 kW rond de 60% SOC. Als de auto ook begint bij 6 kW is mijn conclusie: Something's rotten.


Re: Verbruiksmeter laadpaal

Geplaatst: 14 feb 2020 22:26
door Franske84
Goede tip, ik zal signature opzetten. Ik heb ZE50 135 en sinds 31 januari in bezit (in december op kenteken gezet maar was er probleem met ene onderdeel). Tot nu toe was ook koud buiten, vandaag 1e keer in de middag met 8 graden buiten opladen en er was 54% om half 3 en om 6u heb ik lader uitgezet en het was 89%. Ik heb helaas niet opgelet naar de snelheid. Zondag wordt 15 graden verwacht en ik zal het opladen. Als het nog steeds 5-6 kwh is dan is er iets mis met de laadpaal of Zoë zelf.

Re: Verbruiksmeter laadpaal

Geplaatst: 02 mar 2020 22:00
door Franske84
Ik heb gisteravond verbruiksmeter bij de laadpaal en de km stand genoteerd. Er is 613kwh verbruikt en 2603 km gereden sinds 31 januari. Ik kom uit op rond 235,5 watt (0,2355 kWh) per km.

Op boordcomputer stond 17,6 kWh per 100 km. Er is dus ca 6 kWh verlies per 100km. Bijna 155 kWh laadverlies bij 2603km dus. Ik zal komende maanden bijhouden, misschien zijn in de voorjaar, zomer en najaar minder laadverlies dan in de winter (in februari was eigenlijk niet zo'n koude maand).

Als ik dat eerder geweten over forse laadverlies dan had ik extra aantal zonnepanelen laten plaatsen. Ik had aantal zonnepanelen toen aangeschaft op basis van praktijk verbruik bij ev database en thuis/winkel verbruik + 3 panelen extra voor onvoorziene omstandigheden.

Re: Verbruiksmeter laadpaal

Geplaatst: 02 mar 2020 22:46
door zoe2goe
Dat verschil zal in de zomer kleiner zijn. In die 6 kWh/100 km meen ik a) (zoals eerder gezegd ben ik niet zeker of die wel of niet in he 17.6 zitten!) de warmepomp, b) langere laadtijd vanwege temperatuur en daarom langer "aan" van diverse systemen, en iets lagere efficiëntie van de lader zelf.

Re: Verbruiksmeter laadpaal

Geplaatst: 09 apr 2020 19:28
door Andere Peter
Ik heb de accu bijna leeg gereden.
daarna meteen aan de oplader zie foto's
dus 57 kWh geladen
52kWh accu min 3% ongeveer 50 netto nodig
11kWh lader maar dat dus ook niet continu
zoveel verlies had ik zelf niet verwacht maar ja, je rijd er wel ontzettend lekker mee :P
Leer er wel mee leven.

Re: Verbruiksmeter laadpaal

Geplaatst: 05 jun 2020 12:59
door sjonniekroket
Ik zie dat dit draadje al even oud is, maar ik lees aan de reacties dat het nog niet helemaal duidelijk is. Zelf heb ik thuis een MID meter en ik heb een Wallbox die via de app ook mijn stroom laat zien. Ik verbaasde me ook over de hogere kW's die de Wallbox app liet zien dan wat er in de accu gaat. Echter laat de MID meter heel wat anders zien. Mijn gevoel is dus dat de stroom meters van de laadpalen lang niet altijd even accuraat zijn.

Re: Verbruiksmeter laadpaal

Geplaatst: 05 jun 2020 16:51
door Andere Peter
Er zijn nog veel ouder post waarop gereageerd word, dat is dus geen probleem gelukkig :-)
Hier boven getoonde foto komt van een vattenfall laadpaal aan de openbare weg.
We mogen toch wel aannemen dat die met (ooit) geijkte meters werken.

De verschillen die je ziet zijn die zo vreselijk groot om ons zorgen over te maken?