Pagina 1 van 1
Eerste 5 laadervaringen, niet zo best
Geplaatst: 16 mar 2021 14:36
door SaltyZoe
Ik ben sinds zaterdag de gelukkige eigenaar van een Zoe Q210 uit 2015.
Heel erg blij mee, en ook wel trots dat elektrisch rijden voor ons nu al mogelijk is.
Maar mijn eerste pogingen om op te laden aan een publieke paal zijn niet goed verlopen.
Nummer 1: Allegro laadpaal, 11kW. Na aansluiten een rode neus en melding op het dashboard.

Daarna wilde het laden niet meer lukken totdat ik de auto minstens 6 minuten gesloten liet staan. Dat deed ik thuis, toen met de granny charger wel weer succesvol geladen.
Nummer 2: Allegro laadpaal, 11kW, staat er pas net. Na aansluiten leek de auto heel eventjes te laden, toen een rode neus, na 30 seconden weer laden, en weer rode neus. Bij de derde poging ging het laden goed leek het. Maar ik kreeg een smsje dat het opladen na 10 minuten weer was gestopt.
‘Onverwachte beeindiging van het laden werd veroorzaakt door een storing in de auto of ter plaatse.’
Nummer 3: EVbox, 22kW, nieuwe paal in sjieke parkeergarage. Na het aansluiten ging de auto meteen netjes laden. Weg gegaan bij de auto, en doordat ze in de garage stond kon ik niet op afstand zien wat er gebeurde. Na een uur terug bij de auto: was niet meer aan het laden. En later kreeg ik diverse smsjes met: laden gestart en laden gestopt.
Nummer 4: Allegro laadpaal. 11kW. Helemaal succesvol gestart en geladen.
Thuis laad ik nog met de granny kabel, dat gaat altijd helemaal goed.
Ik hoop dat dit niet een voorbode is voor hoe laden altijd gaat, want op deze manier valt er weinig te plannen qua laden op publieke plekken.
Ik heb al een afspraak gemaakt bij de garage om te kijken of er een BMS update is die nog uitgevoerd moet worden. Hopelijk helpt dat.
Andere tips ontvang ik natuurlijk ook graag. (Ik heb al flink wat ingelezen over mogelijke problemen en oplossingen).
Re: Eerste 5 laadervaringen, niet zo best
Geplaatst: 16 mar 2021 15:59
door zoe2goe
Ik denk dat je auto niet de laatste firmware update heeft gehad. Medio 2016 (zeg ik even uit mijn hoofd) is er een update geweest die deze problemen vrijwel geheel heeft verholpen.
Als je CanZE hebt (of een andere ZOE rijder in de buurt) kun je de firmware versie zelf nakijken, en anders kan je dealer dat uiteraard doen.
Re: Eerste 5 laadervaringen, niet zo best
Geplaatst: 16 mar 2021 16:31
door SaltyZoe
Ik hoop en denk dat je gelijk hebt.
Mijn OBD2 dongle is onderweg. Maar die zal er niet zijn voordat de auto bij de dealer staat. Hopelijk gaat het lader daarna soepeler.
En tijd voor een eigen laadpaal natuurlijk.
Re: Eerste 5 laadervaringen, niet zo best
Geplaatst: 25 mar 2021 11:40
door nzcanadian
Hoi,
Ik heb ook een "nieuwe" Q210 uit 2015.
Ik had ook een probleem met de 12V accu dat laadproblemen gaf. Dat is nu opgelost is maar ik krijg nog steeds de rode neus bij sommige laadpalen, ongeveer 2/10 werken voor mij dus niet. Is dit normaal? Valt er hier iets aan te doen?
Re: Eerste 5 laadervaringen, niet zo best
Geplaatst: 25 mar 2021 12:37
door Riesbak
Ik had ook een Q210 en soms problemen met niet willen laden, zeker niet als er een Tesla aan de andere kant van de paal "hangt". Mijn oplossing die bijna altijd werkte: een 1 fase kabel gebruiken, laad traag, maar je laad dan wel op. (kabel ligt nog steeds in de auto, voor het geval dat)
Re: Eerste 5 laadervaringen, niet zo best
Geplaatst: 25 mar 2021 18:57
door zoe2goe
[mention]nzcanadian[/mention] Ja, zie mijn antwoord op de OP
Re: Eerste 5 laadervaringen, niet zo best
Geplaatst: 27 mar 2021 19:46
door barreman
Het is erg compleze materie, de oude zoe en opladen. De Zoe is kritisch op een aantal aspecten, waaronder weerstand op de aardedraad, die mag niet over de 150 ohm gaan, en dat is bij sommige palen wel het geval. Vooral in Liander gebied, want daar mag in de paal de aarde niet met de nul worden kortgesloten, zoals nogal eens de oplossing is bij slechte aardweerstand.
Het volgende waar ie kritisch op is, is minimale laadstroom. Als die ( met een Tesla oid aan de andere kant ) onder een bepaalde waarde zakt ( al is het maar even ) dan kapt de Zoe met laden. Dit probleem doet/deed zich ook voor bij EVBOX laders, die met een heel lage stroom willen beginnen met laden. Voor dit laatste probleem is er de BMS update uit 2017 ofzo, maar die helpt niet altijd is mijn ervaring.
heel vasthoudend zijn bij de laadpaalboer en bij de mensen die er daar verstand van hebben aangeven dat je een oudere Zoe hebt wil nog wel eens voor begrip en zelfs voor een oplossing zorgen. Ik heb het voorelkaar gekregen om bij 2 palen in Hilversum de aarde te laten verbeteren ( extra aardpen ws ).
Re: Eerste 5 laadervaringen, niet zo best
Geplaatst: 27 mar 2021 23:03
door zoe2goe
[mention]Barreman[/mention] Correct. Paar kleine toevoegingen:
150 ohm zit in genoemde 2017 update, daarvoor was het 100 ohm (dus dat scheelde al flink). Hoe irritant ook, wees er blij mee want het is een serieuze beveiliging.
Minimale laadstroom voor een Q is ca 12 ampere.
Die EVBoxen moet je echt mijden als de pest. Het is een instelling maar om volstrekt onverklaarbare redenen hebben ze die "soft-start" alleen uitgezet als iemand er om vraagt en die idiote "feature" niet landelijk uitgezet.
Re: Eerste 5 laadervaringen, niet zo best
Geplaatst: 27 mar 2021 23:26
door barreman
Ik snap beveiliging voor rotte aarde wel. Maar als iedereen nog kan laden bij een aardweerstand van 200 ohm en mijn Zoe niet ben ik er toch minder blij mee. Zeker op een plek waar je echt even moet laden. Vaak ook in de regen, met omringende laders bezet door anderen die allang vol zijn.
Re: Eerste 5 laadervaringen, niet zo best
Geplaatst: 28 mar 2021 12:49
door zoe2goe
Ik hoor je over blijheid.
Een aardfout in de regen. OK
Maareh, eerst even die update laten installeren. Ik heb sinds die tijd eigenlijk nooit meer problemen met mijn Q210. We dwalen weg in details waar je toch niks aan kan doen.
Re: Eerste 5 laadervaringen, niet zo best
Geplaatst: 29 mar 2021 22:36
door djeffoo
wat kan, niet gezegd dat het zo is....
onze Q210 laadde de eerste maand probleemloos op 1 fase, totdat we 3 fasen kregen i.v.m. zonnepanelen. Daarna ging het laden in sprongen; 20->40, 39->66. 65->83 etc.
niet te lang mee wachten zou ik zeggen, in elk geval de bms update laten doen en na laten kijken bij de dealer. We kregen een geheel nieuwe laadunit er in en neem aan dat je nog wel even garantie hebt. Meeste dealers zijn volgens mij nog wel redelijk courant aangezien het een defect kan zijn welke al langer aanwezig kan zijn maar onopgemerkt blijft als de vorige eigenaar alleen maar op 1 fase heeft geladen.
De onze was ook al reeds 7 maanden in NL voordat wij het ontdekten....
Toegevoegd in 4 minuten 6 secondes:
en sommige laadpalen zijn inderdaad slecht geaard, maar die springen naar mijn ervaring meteen op tilt.. Lekker snel zelf een laadpaal installeren als je een beetje handig bent
Re: Eerste 5 laadervaringen, niet zo best
Geplaatst: 03 apr 2021 00:24
door nzcanadian
[mention]zoe2goe[/mention] Ik heb de laad storing bij mijne Q210 2015 bij de Renault garage laten nakijken en ze hebben de laad firmware geüpdate. Het bereik is nu 15km groter. Maar hij laad nog steeds niet op bij de Allegro laadpaal voor ons huis, met hetzelfde bericht "controleer laadstation", en de rode neus.
Is het een idee om één fase type 2 laad kabel te kopen voor gebruik met lastige openbare laadstations?
Re: Eerste 5 laadervaringen, niet zo best
Geplaatst: 03 apr 2021 07:13
door SaltyZoe
Ik had ook laadproblemem na het kopen van een 2015 Zoe.
De dealer heeft een BMS update en nog 3 andere laadonderdelen geupdate (ik kan de termen niet meer herrineren) en nu lijkt de auto met gemak op te laden bij openbare laadpalen. Ook Allegro palen.
Re: Eerste 5 laadervaringen, niet zo best
Geplaatst: 03 apr 2021 11:22
door zoe2goe
[mention]nzcanadian[/mention] Een een fase kabel kan helpen. Het gaat natuurlijk wel drie keer zo langzaam...... Als de paal een aardfout heeft gaat het niet echt helpen. Heb je CanZE, want dan kun je de laatste waarde van de aardweerstand zien, of wellicht iemand in de buurt (helpt als je even aangeeft in welke omgeving je woont)
Het is uiteraard uiterst lastig om te bepalen wat er aan de hand is zonder "hands on". Ik kan alleen maar adviseren goed op te letten op welke palen je problemen hebt. Wellicht is er een patroon. We hebben een geval gehad van een fase niet opladen, drie fase wel (zat in de auto). EVboxen met hun hopeloze "ramp up" algoritme waar ZOE zijn neus voor optrekt (pun intended!), zelfs een rotte laadkabel, etc. Er gaat niet vaak wat kapot, maar er kan wel heel veel (verschillends) kapot, en er wordt nog steeds soms slecht geïnstalleerd. Kortom, het is niet triviaal.
Toegevoegd in 1 minuut 41 secondes:
[mention]SaltyZoe[/mention] Waarschijnlijk de PEB (inverter), BCB (lader en HV distributie) en de LBC (computer in de batterij).
Re: Eerste 5 laadervaringen, niet zo best
Geplaatst: 05 apr 2021 15:14
door djeffoo
Lastig probleem..... aangezien Renault alles ge-update heeft en hij laad wel ok op andere plekken nu? (bij de Renault dealer bv, met je eigen kabel). Ik zou het geld voor een “gehandicapte” laadkabel dan liever gebruiken om Allegro plat te bellen tot er een monteur langs komt die ter plekke ziet dat de laadpaal problemen geeft
Re: Eerste 5 laadervaringen, niet zo best
Geplaatst: 07 apr 2021 18:55
door nzcanadian
[mention]zoe2goe[/mention] Hoi, bedankt voor het advies. Ik woon in Leeuwarden. De Zoe gaat vrijdag terug naar de dealer om weer naar het laadprobleem te kijken maar ze zeggen dat ze waarschijnlijk daar niks daar aan te kunnen doen. Ik ga wel de foutmelding code en aardeweerstand van hun vragen.
Bij de ene openbare laadpaal wil het niet wil laden, en dan bij de andere laadpaal wel, wat zo te zien een identieke laadpaal is. Dus denk ik aan een verschil in de laadpaal stekker of de laadpaal aarding in combinatie met mijn lange 5m laadkabel. En bij 2/2 van de "kantoorpalen" werkt het niet (op mijn werk en in een parkeergarage). Ze zijn niet EVbox merk.

Re: Eerste 5 laadervaringen, niet zo best
Geplaatst: 07 apr 2021 19:01
door barreman
Helaas onthoudt de ZOE alleen de storingen, en niet op welke datum, of in welke volgorde. Als er dus vaak wat mis is gegaan heb je niets aan dat fout log. Dan moet je de fouten laten wissen, 1 keer de fout laten optreden, en dan gelijk naar de dealer om uit te lezen.