Pagina 1 van 1

Eigen laadpaal smartEVSE storing ‘ residual fault current detected’

Geplaatst: 16 jul 2021 21:10
door ArnoNijhof
Ik hoop dat iemand een goed idee heeft. Sinds gisteravond heeft mijn 2019 Zoe R110 problemen met laden aan mijn eigen laadpaal.

De auto:
03-2019 Z.E40 R110
Als ik hem oplaad aan een allego 22kw paal, dan wil hij prima tot 22kw laden. De lekstroom die ik met CanZE (TestFlight iOS) meet, is aan die paal redelijk stabiel rond de 2mA. Ik heb hier vanmiddag 75 minuten staan laden om zeker te weten dat hij er niet na een uurtje mee stopt)

Mijn laadpaal:
Zelfbouw, SmartEVSE, 3x 25A afgezekerd met een Aardlekautomaat die tot 30mA AC beveiligt. In de laadpaal een DC/AC Residual sensor (6mA dc, 30mA ac). Vaste kabel van 5 meter)

Probleem:
Afgelopen nacht is volgens het laadprogramma om 23:00 begonnen met laden. Na 12kw is de aardlekautomaat in huis in storing gegaan. Ik vermoed dat (gezien dit een type A aardlekautomaat is) hij eruit is geklapt op een avond lekstroom >30mA.
Vanmorgen de kabel ontkoppeld, aardlekautomaat ingeschakeld, laadkabel verbonden en laden gestart. Na 1 of 1,5 seconde klapte de contractor uit en gaf de smartEVSE de melding dat er een ‘ residual fault current detected’. De aardlekautomaat klapte er NIET uit.

Bij een reset van de smartEVSE klapt de aardlekautomaat er vervolgens wél uit.

Mijn Zoe heeft sinds 12 mei perfect geladen op 1x32A en na uitbreiding van mijn hoofdzekeringen, sinds 10 juni probleemloos op 3x25A (loadbalanced) op kunnen laden.

Ik woon op kleigrond en die is de laatste dagen extreem vochtig geworden in vergelijking met de periode vanaf 10 juni. Kan hierdoor een verandering in Aarde-weerstand zijn ontstaan?

Ik hoop dat dit verhaal duidelijk is. Ik hoop ook dat iemand me een goed advies kan geven in welke richting ik het beste kan gaan zoeken.


Dank!


Arno

Eigen laadpaal smartEVSE storing ‘ residual fault current detected’

Geplaatst: 17 jul 2021 19:18
door ArnoNijhof
Ik dacht het gevonden te hebben. De nul zat niet helemaal lekker vast en dat is sowieso een probleem. Die heb ik vast gezet.

Als ik de zoe nu aansluit dan hoor ik de contactor dicht gaan en na twee seconden weer open. In het display van de zoe staat ‘controleer laadstation’

Iemand een idee?

Re: Eigen laadpaal smartEVSE storing ‘ residual fault current detected’

Geplaatst: 17 jul 2021 21:23
door zoe2goe
Als het probleem zich zoals je beschrijft voordoet NA het sluiten van het zware relais in de laadpaal vrijwel zeker of een aardfout (lees de waarde uit met CanZE) of een ernstige onbalans in de fases.

JE moet natuurlijk niet uitsluiten dat er een daadwerkelijke storing in de auto of de paal zit, en dat wordt het moeilijker. Ik ken SmartEVSE niet maar in OpenEVSE kun je in ieder gevak de current coils en de aardlek in de laatpaal nog uitschakelen, dan sluit je weer een probleem uit.

Re: Eigen laadpaal smartEVSE storing ‘ residual fault current detected’

Geplaatst: 18 jul 2021 23:26
door ArnoNijhof
Ik kon het met CanZE dus niet opsporen want het laadprocedure stopt al tijdens de controle voorafgaand aan het opladen. In 2 seconden was het gedaan.


Maarrr. Ik heb het gevonden.

Ik heb een tesla gevonden die mijn kabel even wilde proberen. Met een Tesla kun je wél op 2 fasen laden. Aangezien SmartEVSE netjes op het scherm aangeeft hoeveel stroom er per fase doorgegeven wordt, kon ik daaruit afleiden dat er iets mis is met L3. Nog een keer alles nagelopen en toen viel mijn oog op een vervormd terminal block. Die is iets te warm geworden blijkbaar. Verbazingwekkend genoeg is deze geschikt voor 57A met een spanning van 800V. Ik heb het op 25A afgezekerd dus ik dacht wel dat dit kon. Maar goed; er zit geen merkje op deze terminalconnector dus die ga ik even vervangen door een wago topjob.

Lessons learned:
Zoe wil echt 1 OF 3 fase stroom binnen krijgen
Terminal connectors kunnen smelten


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Re: Eigen laadpaal smartEVSE storing ‘ residual fault current detected’

Geplaatst: 19 jul 2021 00:38
door Sordone
Hi Arno. Mooi dat je de fout gevonden hebt. 32 Ampjes zijn serieuze stromen dus dan wil je geen slechte contacten hebben. Stay safe en check het drie dubbel.

Re: Eigen laadpaal smartEVSE storing ‘ residual fault current detected’

Geplaatst: 20 jul 2021 14:36
door Andere Peter
Top dat je het heb gevonden Arno
Ik zou mezelf dan wel afvragen waarom dat blockje zo warm is geworden