Eigen laadpaal smartEVSE storing ‘ residual fault current detected’
Geplaatst: 16 jul 2021 21:10
Ik hoop dat iemand een goed idee heeft. Sinds gisteravond heeft mijn 2019 Zoe R110 problemen met laden aan mijn eigen laadpaal.
De auto:
03-2019 Z.E40 R110
Als ik hem oplaad aan een allego 22kw paal, dan wil hij prima tot 22kw laden. De lekstroom die ik met CanZE (TestFlight iOS) meet, is aan die paal redelijk stabiel rond de 2mA. Ik heb hier vanmiddag 75 minuten staan laden om zeker te weten dat hij er niet na een uurtje mee stopt)
Mijn laadpaal:
Zelfbouw, SmartEVSE, 3x 25A afgezekerd met een Aardlekautomaat die tot 30mA AC beveiligt. In de laadpaal een DC/AC Residual sensor (6mA dc, 30mA ac). Vaste kabel van 5 meter)
Probleem:
Afgelopen nacht is volgens het laadprogramma om 23:00 begonnen met laden. Na 12kw is de aardlekautomaat in huis in storing gegaan. Ik vermoed dat (gezien dit een type A aardlekautomaat is) hij eruit is geklapt op een avond lekstroom >30mA.
Vanmorgen de kabel ontkoppeld, aardlekautomaat ingeschakeld, laadkabel verbonden en laden gestart. Na 1 of 1,5 seconde klapte de contractor uit en gaf de smartEVSE de melding dat er een ‘ residual fault current detected’. De aardlekautomaat klapte er NIET uit.
Bij een reset van de smartEVSE klapt de aardlekautomaat er vervolgens wél uit.
Mijn Zoe heeft sinds 12 mei perfect geladen op 1x32A en na uitbreiding van mijn hoofdzekeringen, sinds 10 juni probleemloos op 3x25A (loadbalanced) op kunnen laden.
Ik woon op kleigrond en die is de laatste dagen extreem vochtig geworden in vergelijking met de periode vanaf 10 juni. Kan hierdoor een verandering in Aarde-weerstand zijn ontstaan?
Ik hoop dat dit verhaal duidelijk is. Ik hoop ook dat iemand me een goed advies kan geven in welke richting ik het beste kan gaan zoeken.
Dank!
Arno
De auto:
03-2019 Z.E40 R110
Als ik hem oplaad aan een allego 22kw paal, dan wil hij prima tot 22kw laden. De lekstroom die ik met CanZE (TestFlight iOS) meet, is aan die paal redelijk stabiel rond de 2mA. Ik heb hier vanmiddag 75 minuten staan laden om zeker te weten dat hij er niet na een uurtje mee stopt)
Mijn laadpaal:
Zelfbouw, SmartEVSE, 3x 25A afgezekerd met een Aardlekautomaat die tot 30mA AC beveiligt. In de laadpaal een DC/AC Residual sensor (6mA dc, 30mA ac). Vaste kabel van 5 meter)
Probleem:
Afgelopen nacht is volgens het laadprogramma om 23:00 begonnen met laden. Na 12kw is de aardlekautomaat in huis in storing gegaan. Ik vermoed dat (gezien dit een type A aardlekautomaat is) hij eruit is geklapt op een avond lekstroom >30mA.
Vanmorgen de kabel ontkoppeld, aardlekautomaat ingeschakeld, laadkabel verbonden en laden gestart. Na 1 of 1,5 seconde klapte de contractor uit en gaf de smartEVSE de melding dat er een ‘ residual fault current detected’. De aardlekautomaat klapte er NIET uit.
Bij een reset van de smartEVSE klapt de aardlekautomaat er vervolgens wél uit.
Mijn Zoe heeft sinds 12 mei perfect geladen op 1x32A en na uitbreiding van mijn hoofdzekeringen, sinds 10 juni probleemloos op 3x25A (loadbalanced) op kunnen laden.
Ik woon op kleigrond en die is de laatste dagen extreem vochtig geworden in vergelijking met de periode vanaf 10 juni. Kan hierdoor een verandering in Aarde-weerstand zijn ontstaan?
Ik hoop dat dit verhaal duidelijk is. Ik hoop ook dat iemand me een goed advies kan geven in welke richting ik het beste kan gaan zoeken.
Dank!
Arno