Pagina 1 van 1

end of live snelladen ZOE ZE?

Geplaatst: 05 aug 2021 22:13
door zoerijder
Fastned heeft niet altijd een oplaad punt voor een ZOE. Dat gaan er relatief ook niet meer worden over tijd
Dan nu ook Shell met hun oplaad punten die aangeeft dat ze AC beschikbaarheid terug gaan schroeven.

Wat betekend dat voor ons als eigenaren? komt er een adapter die jwe gratis kunnen krijgen? of komt er adapter voor een echte hoofdprijs? (TM Renault)

Of is er niets aan de hand en heb ik me vergist?

Ik hoor graag jullie inzichten

Re: end of live snelladen ZOE ZE?

Geplaatst: 06 aug 2021 10:43
door Riesbak
CCS is nu de standaard, mij maakt het persoonlijk niet uit. Heb net vanaf maart 8200 kilometer erop zitten, heb ik ooit een Fastned snellader nodig gehad (kan zelf niet laden met CCS, heb ik niet op mijn ZE50), nee nooit. Range is groot genoeg, ben je van Fastned "afhankelijk" begrijp je misschien EV rijden niet. Als je denkt stroom nodig te hebben, ga dan niet ergens heen daar parkeren en daarna stressen over stroom. Nee, rij naar 1 van de heel vele openbare laadpalen en ga daar dan staan.

En misschien om commentaar voor te zijn: mijn vorige Zoe was een Q210 22kW versie, heb er 82.000 kilometer mee gereden en maar heel incidenteel bij Fastned gestaan.

En zoek eens op 22kW opladers bij McDonald vestigingen, zijn er meer als je verwacht.

Re: end of live snelladen ZOE ZE?

Geplaatst: 14 aug 2021 08:51
door ffonz
Ik weet niet of je een Q210 of Q90 hebt, maar voor de Q90 vind ik de tijdwinst tegen vallen. Ik heb een Q90 en met CanZE meet ik tegenwoordig de laadsessies. In de grafiek (zie bijlage) mijn laatste laadsessie. Wat is het tijdsverschil tussen 43 kW en 22 kW laden?
De bovenste grafiek geeft in wit de laadsnelheid aan en in regenboog kleuren in de onderste grafiek hoe vol de accu is.
Ik heb geladen van 11:41 tot 12:50, van 6kWh tot 35 kWh. 1:09 uur totaal dus. Percentages SoC van de GOM weet ik niet meer precies, maar ik dacht iets van 13 tot 94%. Tot 11:49 is de laadsnelheid constant 37kW. Daarna gaat de snelheid ongeveer lineair van 37 tot 20 kW omlaag. Het 1e sprongetje in de laadgrafiek klopt niet. Mijn telefoon stond toen een paar minuten uit en registreerde daardoor geen metingen. Vanaf ongeveer 12:21 is de laadsnelheid net zo snel als bij een 22 kW laadpaal. Ergens tussen 11:49 en 11:57 is de laadsnelheid langzaam omlaag gegaan. Voor het gemak neem ik even aan dat de laadsnelheid in een rechte lijn afneemt van 37 kW tot 22 kW tussen 11:49 en 12:21. Het oppervlak onder de lijn is het aantal kWh. De eerste 8 minuten is 'vol' vermogen geladen met 37 kW (43 kW haal ik dus nooit met mijn Q90). Het oppervlak is hier een rechthoek in de grafiek. Dus (37 - 22) x 8 / 60 = precies 2 kWh. Het oppervlak van de driehoek onder de schuine lijn omlaag is (37 - 22) / 2 = 7,5 kW in 32 min = precies 4 kWh. (7,5x32/60). Mijn 'winst' tussen snelladen en versneld laden (22kWh) is dus 2+4=6,0 kWh. Op een 22 kWh paal kost me dat 6/20 x 60 = 18 minuten extra laadtijd. Er vanuit gaande dat een laadpaal van 22 kW slechts 20 kW kan leveren. Bij een 22 kW laadpaal had deze laadsessie dus 1:27 uur gekost. Met een paar minuten foutmarge in de berekening zal het dan tussen de 1:25 en 1:29 liggen.

En nu het antwoord op je vraag: Voor mij vergaat de wereld niet als er geen 43kW laders meer zouden zijn. Ik ben nu op vakantie in Frankrijk en geen snellader in de buurt. Ik ben maar wat blij dat ik met 22kW in 1,5 tot 2 uur helemaal vol ben. Eventjes een dorpje of restaurantje bezoeken en ik zit weer vol. Ik moet er niet aan denken dat ik hier een Jaguar I-pace zou hebben. Dan kan ik nog geen 10% per uur laden hier. De dichtstbijzijnde laadpaal is op 20 minuten rijden, dus een nachtje aan de laadpaal laten staan is ook geen optie. En iedere andere EV kan maar 11kW laden waardoor even vol gooien al gauw 4 uur duurt. Na een etentje in een restaurant zit er dan max 50% bij.

Re: end of live snelladen ZOE ZE?

Geplaatst: 14 aug 2021 09:38
door Knarf93
Een adapter gaat het sws niet worden, CCS en Chademo is DC en de Zoe laad op AC.

Leuk dat ik nu ook op Leaf fora zit; Muxsan is voor de leaf CCS aan het ontwikkelen en volgens dit bericht komt hij er misschien ook aan voor de ZOE.

https://gathering.tweakers.net/forum/li ... 73550/last

Re: end of live snelladen ZOE ZE?

Geplaatst: 14 aug 2021 10:28
door ffonz
Gebruiker Hachy van Laadpastop10 heeft een gesprek op Clubhouse met hem gehad. Ik heb van Maarten begrepen dat die CCS voor een oude Zoe zo'n €3k gaat kosten. Vind ik het niet waard voor een auto met een restwaarde van zo'n €10k. Onder de €1000 was ik enthousiast geworden.

Re: end of live snelladen ZOE ZE?

Geplaatst: 15 aug 2021 20:13
door zoerijder
hatertelijk dank voor de reacties to zo ver. Maar begrijp ik nu dat snel laden voor mijn zoe wel of niet mogelijk gaat blijven zonder 3k e (TM Rrenault) veel te dure add ons?

Re: end of live snelladen ZOE ZE?

Geplaatst: 18 aug 2021 16:27
door Riesbak
Stel je betaald 3K voor de ombouw, en er gaat wat kapot, ben benieuwd wat Renault gaat doen i.v.m. een eventuele garantie. Heb je wel een snellaad mogelijkheid nodig? Als je met een EV rijd zoals je met een fossiel rijd meestal wel. Ik heb een Zoe gehad met 22kW accu, als ik ergens heen ging parkeerde ik niet zomaar ergens, maar bij een laadpaal, bij klanten, vrienden, bij uit eten gaan etc.

Wat doet iedere auto het meest? Nee, niet rijden, maar stilstaan, en dan kan je prima opladen. Wil je perse snellladen, koop dan een EV met CCS.