Pagina 1 van 1

Oplaadsnelheid beperken

Geplaatst: 18 nov 2022 21:13
door BertXL
Binnenkort wordt capaciteitstarief ingevoerd. Als ik nu onze renault zoe insteek, begint deze steeds volle kracht op te laden (22 kW). Ik kan de laadpaal beperken tot 11kW, maar dat zal niet voldoende zijn om de kosten te beperken.

Is er een manier om de laadsnelheid van de Zoe te beperken? In mijn Tesla kan ik de amperes gewoon instellen.

Alvast bedankt
Bert

Re: Oplaadsnelheid beperken

Geplaatst: 18 nov 2022 21:42
door ZoeKees
Dit gaat over België neem ik aan?

De Zoe ZE20/40 hebben geen mogelijkheid tot beperken in de auto. ZE50 dacht ik ook niet. Je zult dit dus in je laadpaal moeten regelen.

Als je de laadpaal niet op minder dan 16A in kunt stellen, zou je plaats van 3 fasen ook op 1 fase kunnen gaan laden. Dan heb je 3.6 kW (16A) of 7.4 kW (32A).

Re: Oplaadsnelheid beperken

Geplaatst: 18 nov 2022 22:00
door Pepone
Een granny misschien een oplossing?
Die van mij kan je instellen op 6 8 10 13 16 Amp’s

Groet, Ron.

Re: Oplaadsnelheid beperken

Geplaatst: 18 nov 2022 22:02
door BertXL
Op 1 fase laden is idd een goede tip die ik even moet bekijken. Ik weet niet of mijn laadpaal dat kan maar het is de moeite om het te onderzoeken

Re: Oplaadsnelheid beperken

Geplaatst: 19 nov 2022 09:17
door Andere Peter
Een 1 fase kabel zou al simpel genoeg zijn zonder te sleutelen
2 kabels in je laadpaal loshalen is ook een optie, dan kan je de meterkast met rust laten, al moet je wel opletten welke ;-)
Is het inderdaad in Belgie ? Hoe meten ze de hoeveel ampere die je op een bepaald moment gebruikt dan?

Re: Oplaadsnelheid beperken

Geplaatst: 19 nov 2022 10:29
door BertXL
Het is inderdaad in Belgie en op 1 januari wordt capaciteitstarief ingevoerd. Voor pieken van meer dan 3.5kW van langer dan 15' betaal je meer (simpel uitgelegd). Het is dus beter om langer op te laden met minder vermogen.

Re: Oplaadsnelheid beperken

Geplaatst: 19 nov 2022 15:57
door zoe2goe
Da's niet veel, zo'n 5A per fase als je 3 fase laadt, en dat pakt de ZOE niet eens. Dus ik zou zeker voor één fase laden gaan, en een klok (of ZOE's klok). Als je een lader hebt zonder vaste kabel, kun je het hele probleem oplossen door een één fase oplaadkabel te kopen, dan kun je nog kiezen ook als je haast hebt. Ook kun je eenvoudigweg de draden voor L2 en L3 losmaken (maar ook echt alleen die. ZOE laadt terecht niet op van één fase op L2 of L3).

Re: Oplaadsnelheid beperken

Geplaatst: 19 nov 2022 17:24
door ZoeKees
3.5 kW is niet veel. Houd er ook rekening mee dat de efficiëntie van opladen slecht is bij lagere laadstroom. Bij 1 fase 13A is het nog maar 74%. Terwijl bij 3 fasen 16A de efficiëntie 92% is. Dus wat je denkt te besparen op capaciteitstarief, ben je misschien wel kwijt aan extra stroomkosten.
Zie ook hier:
https://canze.fisch.lu/charger-efficiency/

Sowieso ben ik van mening dat het altijd goed is om met zo min mogelijk verliezen op te laden, ongeacht of je netbeheerder dat financieel stimuleert of niet. Je moet vooral opletten dat je buiten piekuren probeert op te laden, om de netbelasting te beperken.

Re: Oplaadsnelheid beperken

Geplaatst: 19 nov 2022 20:38
door Andere Peter
Heb even gezocht vind het een interessant onderwerp 🤔
https://lumiworld.luminus.be/up-to-date ... ettarieven'.
Als je dus een boiler voor warm water heb word het puzzelen net als met de auto dus
Hoe het berekend word met analoge meter is mij nog duister en ook zonnepanelen vereist nog enige studie 😬

Re: Oplaadsnelheid beperken

Geplaatst: 20 nov 2022 09:11
door BertXL
ZoeKees schreef: 19 nov 2022 17:24 Sowieso ben ik van mening dat het altijd goed is om met zo min mogelijk verliezen op te laden, ongeacht of je netbeheerder dat financieel stimuleert of niet. Je moet vooral opletten dat je buiten piekuren probeert op te laden, om de netbelasting te beperken.
Het is niet zo dat je een keuze hebt om al dan niet over te schakelen naar capaciteitstarief... 🤕 Ik zou ook zo efficiënt mogelijk willen opladen maar niet als het me dubbel zoveel kost.
Piekuren zullen volgens mij dan ook niet meer bestaan qua prijs. Wel qua belasting natuurlijk.