Pagina 1 van 1
ZOE met Wallbox Plus
Geplaatst: 01 mar 2023 15:54
door rve
mijn ZOE (52kWh) van een jaar oud heeft regelmatig problemen met het laden vanuit mijn Wallbox Plus. De melding in de wallbox app is dan dat hij wacht op een laadverzoek van de auto.
De auto is getest door Renault Stam garage en daar is niets geks gevonden.
De auto laad probleemloos bij een publieke laadpaal.
En een andere EV (niet ZOE) laad probleemloos op mijn wallbox.
De Wallbox is vervangen maar geeft nog steeds hetzelfde resultaat.
Het maakt niet uit of ik laad op de zonnepanelen of 's nachts op laag tarief via een planning in de wallbox. Soms gaat het probleemloos, maar ik kan er niet op vertrouwen dat de auto de volgende ochtend geladen is.
Zijn er andere ZOE rijders met een Wallbox die dit herkennen?
De tip van de Wallbox helpdesk is om mijn kabel (3x4mm2) naar de Wallbox te vervangen door een kabel met een aardscherm. Iemand daar ervaring mee?
Re: ZOE met Wallbox Plus
Geplaatst: 01 mar 2023 19:25
door Elektriek
Ook ik heb bijna een jaar nauwelijks kunnen laden via mijn wallbox (Alfen). Opladen bij een publieke paal lukte wel en bovendien konden andere EV’s probleemloos laden bij mij. Uiteindelijk bleek de aarding van mijn huis niet goed te zijn. Ik had een weerstand van 280 Ohm! Elektrotechnisch bedrijf had meting verricht en nieuwe (lange!) pin geslagen. Probleem opgelost. Duidelijk is dat de Zoe met slechte beaarding veel laadproblemen geeft.
Re: ZOE met Wallbox Plus
Geplaatst: 02 mar 2023 09:22
door zoe2goe
En hoe vervelend ook: gelukkig maar. Een juiste (lage) aardweerstand is een must voor een veilig netwerk in en om je huis.
Of dit ook echt het probleem is weet ik natuurlijk niet, maar als je CanZE hebt kun je in het Laadscherm in de Technische sectie de aardweerstand bekijken. Hoger dan 150 (100 voor oude firmware) weigert de auto.
Re: ZOE met Wallbox Plus
Geplaatst: 02 mar 2023 09:59
door rve
De aardweerstand is bij mij uitstekend, dus dat kan het niet zijn. Mijn hoop is nu gevestigd op een kabel naar de Wallbox met een aardscherm.
Re: ZOE met Wallbox Plus
Geplaatst: 02 mar 2023 13:14
door Pepone
De tip van de Wallbox helpdesk is om mijn kabel (3x4mm2) naar de Wallbox te vervangen door een kabel met een aardscherm. Iemand daar ervaring mee?
Ik weet niet of het een grondkabel is, deze hebben meestal een gevlochten aarde ader.
Denk dat de tipgever dit bedoeld.
Groet, Ron.
Re: ZOE met Wallbox Plus
Geplaatst: 02 mar 2023 13:37
door rve
Inderdaad een Grondkabel met een gevlochten scherm. Nu heb ik naast fase en nul een aarddraad.
Re: ZOE met Wallbox Plus
Geplaatst: 02 mar 2023 16:51
door zoe2goe
Als je aardweerstand uitstekend is (vind de ZOE dat?), dan is, met alle respect, het vervangen van de kabel door een met een aardscherm nonsens.
Re: ZOE met Wallbox Plus
Geplaatst: 02 mar 2023 16:56
door rve
Aardweerstand is door meerdere mensen gemeten, met speciale apparatuur. Kabel met aardscherm was de oplossing volgens Wallbox helpdesk. Ik ben bereid dat te proberen ook al heb ik er niet al te veel vertrouwen in dat dan het probleem over is. Ik wil het eerst uitsluiten voor ik volgende stappen ga overwegen. Maar bedankt voor je eerlijke reactie

Re: ZOE met Wallbox Plus
Geplaatst: 04 mar 2023 17:30
door Andere Peter
Je schreef, ik heb nu naast fase en nul een aardedraad, ik hoop maar dat je die eerder ook al had maar dan in het snoer
Ook over het type aardlek schakelaar is een hoop geschreven op dit forum, zoek hier even op is mijn tipje
Re: ZOE met Wallbox Plus
Geplaatst: 04 mar 2023 18:35
door rve
Ja andere Peter, nu heb ik nog een aarddraad, deze week wordt de Grondkabel gelegd met een aardscherm. Ben heel benieuwd. Dank voor de tip over de aardlek schakelaar. Ga ik naar zoeken!
Re: ZOE met Wallbox Plus
Geplaatst: 09 mar 2023 13:33
door rve
Grondkabel tussen meterkast en Wallbox is gisteren aangelegd, maar de ZOE start nog steeds vaak niet met laden.
Vandaag een andere ZOE aan de Wallbox gehangen en die gaat elke keer probleemloos laden. Dan ligt het aan mijn ZOE zou je denken, maar garage kan niets vinden en mijn ZOE laad probleemloos bij publieke laadpalen.
Ik ben lost.
Re: ZOE met Wallbox Plus
Geplaatst: 10 mar 2023 10:35
door zoe2goe
Danis dus nu het moment aangebroken om met Renault klantenservice te gaan bellen. Als er voorlopig geen andere conclusie kan zijn dan dat het de auto is, is het onvoldoende dat de dealer niks kan vinden. In mijn ervaring is R-NL behoorlijk volhardend.
Re: ZOE met Wallbox Plus
Geplaatst: 10 mar 2023 11:35
door rve
Ja, ik denk het ook.
Re: ZOE met Wallbox Plus
Geplaatst: 26 jun 2024 13:44
door JeroenZoe
Hallo,
Helaas heb ik met onze "nieuwe" (2e hands) Zoe exact dezelfde problemen als hierboven. Kan wel laden bij andere laadpalen (publiek en bij buren), maar meestal niet met de Wallbox Plus thuis. (De BMW van de buurman werkt wel prima aan onze Wallbox...) De Wallbox gaat in error of de Aardlek schakelaar van de Wallbox klapt er uit. De aardweerstand is door een Elektricien doorgemeten en die was goed, maar ik twijfel of hij het goed heeft gemeten want hij deed de meting met een normale multimeter..
Ik zit te overwegen om toch maar een nieuwe aardpen te laten slaan, maar ik ben ook benieuwd of @RVE jouw probleem is opgelost? Zijn er nog andere mogelijke oorzaken waar ik naar kan kijken?
Mvg, Jeroen.
Re: ZOE met Wallbox Plus
Geplaatst: 27 jun 2024 11:12
door rve
@JeroenZoe Mijn probleem is nu helemaal opgelost. Na een heel lang traject met Wallbox en Renault heb ik het probleem zelf gevonden. Il ben in de Zoe gaan zitten met op het grote scherm de laadinstellingen. Als ik dan met de Wallbox App het laden starte, zag ik op het grote scherm de instelling verspringen van “direct laden” naar een schema met de willekeurige tijd waarna het laden direct stopte. Als ik het laadschema dan weer uit zet en hem op “direct laden” zet en de via de Wallbox App het laden weer start, dan herhaalde zich dat. Toen ik dit gedrag aan de Stam garage uitleg dan was de reactie: oh dan moet je een factory reset doen. Daarna was het probleem over en het laden gaat nu al heel lang voorspelbaar en betrouwbaar.
Ik weet niet of jouw probleem hetzelfde is, maar ik hoop anders dat andere ZOE rijders hier wat aan hebben. Het heeft mij veel tijd, geld en ergernis gekost.
Re: ZOE met Wallbox Plus
Geplaatst: 27 jun 2024 14:44
door JeroenZoe
Hallo,
Dank voor het antwoorden en fijn dat het voor je is opgelost!
Aangezien bij jou (volgens mij) de Wallbox niet error status ging, vrees ik toch dat dit niet voor mij de oplossing zal zijn..
Maar ik ga het in ieder geval proberen want een factory reset van de Renault Zoe kan geen kwaad. En dan ben ik hopelijk ook gelijk af van openstaande Duitse meldingen dat het abonnement is verlopen die ik niet kan wissen..(de auto was geïmporteerd door de vorige eigenaar).
Ik laat weten wat het resultaat is.
Re: ZOE met Wallbox Plus
Geplaatst: 27 jun 2024 15:45
door rve
Klopt Jeroen, de Wallbox gaf bij mij geen error.
Re: ZOE met Wallbox Plus
Geplaatst: 16 aug 2024 16:38
door JeroenZoe
Hallo,
Hier even een kleine update. Vandaag is er een nieuwe Aardpen van 3 meter geslagen, maar helaas schiet de Wallbox nog steeds gelijk in error.
Ik word er moedeloos van.....
Aangezien we de ZOE verder overal kunnen laden zonder problemen, denk ik toch dat het aan de Wallbox of schakelautomaat moet liggen. Ik heb Laadpaal 24 gebeld en een storingsformulier ingevuld. Hopelijk kunnen ze me verder helpen hiermee, wellicht door vervangen van de lader voor een ander merk (dus niet een Wallbox), of andere schakelautomaat.
Thanks, Jeroen.
Re: ZOE met Wallbox Plus
Geplaatst: 16 aug 2024 17:07
door Pepone
Ik heb een Alfen Eve Single Pro-line met kabel aan de muur.
Werkt al 4 jaar probleemloos samen met de Zoë.
Met drie fase aansluiting.
Ohmse weerstand naar aarde is 0 volgens CanZe.
Misschien een optie?
Groet, Ron.