Bingokaart aan technische problemen Zoe vol...
Geplaatst: 26 mar 2024 14:46
Ruim twee jaar geleden een Renault Zoe gekocht uit 2013. Slechts 19.000 op de teller, accu nog goed, dus wat kan er misgaan?
In eerste instantie als 2e auto bedoeld, maar het bleek al gauw een fijn karretje en ondanks de beperkte actieradius (~150 km) reden we zoveel mogelijk met de Zoe. Inmiddels staat de teller op 65.000 km. Redelijk probleemloos ,totdat...
- het opladen bij publieke palen steeds vaker fout ging, paal in storing. Hier viel wel mee te leven, thuis opladen met de grannystekker gaat ook wel
- motor maakt enigszins herrie, al wordt het niet erger, ik hoor het zelf nauwelijks.
- Af en toe een storing: 'elek systeem controleren'. Behalve dat de cruise control dan niet werkt, verder geen probleem en de storing verdwijnt net zo snel als ie komt.
- het wordt nauwelijks nog warm (of koud) in de auto, airco/warmte-pomp maakt herrie. Diagnose, aircopomp overleden. Kosten ca EUR 2.500 bij Renault specialist. Navraag bij Zoe-specialist is ook weinig hoopgevend, als je pech hebt moet het hele systeem gespoeld worden, aircocondensor, -droger vervangen. Dan kom je op wel EUR 3.500 uit. De auto rijdt verder nog prima, we rijden nog even door en gaan opzoek naar een vervanger en ruilen de Zoe in.
- Nieuwe auto in aantocht, maar helaas geeft de Zoe er in het zicht van de haven toch de brui aan en is er ook een eind gekomen aan het zelfhelend vermogen van de Zoe... Althans de auto rijdt nog steeds prima, maar hij laadt nu helemaal niet meer op, waardoor het rijden ermee enigszins beperkt wordt... (zachtjes uitgedrukt). Het probleem bij de openbare palen doet zich nu altijd voor en ook het opladen op de 220V-stekker werkt niet meer ,de aardlekschakelaar klapt eruit thuis. Soms doet ie het nog een paar minuten, maar meestal klapt ie er nu direct uit. Telefoontje aan de Renault-specialist leert dat dit (uiteraard) ook weer een dure grap is: waarschijnlijk een of andere sensor midden in de motor (twee dagen sleutelen) of iets met een kabelboom (ook duur). En men zit de komende maand volgepland. Nog wat dingen geprobeerd, 12-volt-accu los gekoppeld, geen soelaas.
Nog een paar weken tot de nieuwe auto (gewoon weer lekker op benzine, ben wel klaar met dit gedoe...). De beoogde inruilprijs was al vrij dramatisch, net als alle EV's, maar met deze defecten zal het er niet beter op worden... Wie heeft nog de ultieme tip om te proberen het apparaat weer te reanimeren?
In eerste instantie als 2e auto bedoeld, maar het bleek al gauw een fijn karretje en ondanks de beperkte actieradius (~150 km) reden we zoveel mogelijk met de Zoe. Inmiddels staat de teller op 65.000 km. Redelijk probleemloos ,totdat...
- het opladen bij publieke palen steeds vaker fout ging, paal in storing. Hier viel wel mee te leven, thuis opladen met de grannystekker gaat ook wel
- motor maakt enigszins herrie, al wordt het niet erger, ik hoor het zelf nauwelijks.
- Af en toe een storing: 'elek systeem controleren'. Behalve dat de cruise control dan niet werkt, verder geen probleem en de storing verdwijnt net zo snel als ie komt.
- het wordt nauwelijks nog warm (of koud) in de auto, airco/warmte-pomp maakt herrie. Diagnose, aircopomp overleden. Kosten ca EUR 2.500 bij Renault specialist. Navraag bij Zoe-specialist is ook weinig hoopgevend, als je pech hebt moet het hele systeem gespoeld worden, aircocondensor, -droger vervangen. Dan kom je op wel EUR 3.500 uit. De auto rijdt verder nog prima, we rijden nog even door en gaan opzoek naar een vervanger en ruilen de Zoe in.
- Nieuwe auto in aantocht, maar helaas geeft de Zoe er in het zicht van de haven toch de brui aan en is er ook een eind gekomen aan het zelfhelend vermogen van de Zoe... Althans de auto rijdt nog steeds prima, maar hij laadt nu helemaal niet meer op, waardoor het rijden ermee enigszins beperkt wordt... (zachtjes uitgedrukt). Het probleem bij de openbare palen doet zich nu altijd voor en ook het opladen op de 220V-stekker werkt niet meer ,de aardlekschakelaar klapt eruit thuis. Soms doet ie het nog een paar minuten, maar meestal klapt ie er nu direct uit. Telefoontje aan de Renault-specialist leert dat dit (uiteraard) ook weer een dure grap is: waarschijnlijk een of andere sensor midden in de motor (twee dagen sleutelen) of iets met een kabelboom (ook duur). En men zit de komende maand volgepland. Nog wat dingen geprobeerd, 12-volt-accu los gekoppeld, geen soelaas.
Nog een paar weken tot de nieuwe auto (gewoon weer lekker op benzine, ben wel klaar met dit gedoe...). De beoogde inruilprijs was al vrij dramatisch, net als alle EV's, maar met deze defecten zal het er niet beter op worden... Wie heeft nog de ultieme tip om te proberen het apparaat weer te reanimeren?