Pagina 1 van 3

R-Link en type telefoon

Geplaatst: 29 nov 2013 09:07
door Ad van der Meer
Ik heb, zoals waarschijnlijk iedereen, problemen met de R-Link en ik word langzaam een beetje A-Link.

Ik heb mijn onvrede bij Renault kenbaar gemaakt en ik heb gisteren een belletje van de dealer gehad en al mijn problemen (en dat is een fors lijstje) kenbaar gemaakt.

De werkplaatsmedewerker meent nu dat =al= mijn R-Link problemen aan mijn Samsung SIII zou kunnen liggen. Ook met de IPhone 5 zouden problemen kunnen ontstaan. Nu zijn deze twee telefoons waarschijnlijk de meest verkochte modellen op de markt, dus dat zou lekker zijn.

Ik geloof er echter geen bal van en heb bluetooth op de R-Link en mijn telefoon uitgezet om het te testen. Nu, voorlopig heb ik nog steeds geen TT-Live services en nu is het wachten tot één van de andere problemen weer de kop op steken. Ik gok dat mijn dealer mij weg wil houden tot er een bruikbare update is.

Mijn vraag aan jullie de andere forumgebruikers met een R-Link in de auto: Hebben jullie een andere telefoon dan een Samsung SIII of een Iphone 5, maar ook één (of meerdere) van de volgende problemen:

1) Bediening van de R-Link komt soms vertraagd door.
2) De radio speelt soms gewoon door terwijl ik de auto uitgeschakeld heb, uitgestapt ben en de centrale deurvergrendeling zich zelf gesloten heeft. (Radio schakelt uit, maar dat duurt...)
3) TT-Live services werkt soms wel en soms ook niet
4) Het beeld van de achteruitrijcamera knippert soms
5) Het beeld van de achteruitrijcamera komt soms niet
6) De R-Link maakt soms als ik net weg rij een harde reset (zo lijkt het)
7) Als ik het geluid via de bediening aan het stuurwiel uitgeschakeld heb en daarna in de instellingen van de R-Link ga spelen, dan komt het geluid weer terug als ik uit de menu structuur bij het hoofdscherm kom zonder dat ik daar opdracht voor gegeven heb.

Re: R-Link en type telefoon

Geplaatst: 02 dec 2013 23:22
door PieterZoe
Ja helaas. De bluetooth communicatie vraagt veel van de Rlink capaciteit. Toestellen als iphone 5 en recente Samsung modellen geven veel data via bluetooth door. Meer dan andere toestellen. Dat vraagt zoveel van de processing power van Rlink dat andere processen (volumeregeling, beeldverwerking) blijkbaar onderbroken worden.
Bluetooth-standaarden worden zoiezo slecht gehandhaafd. Dat geldt voor zowel producenten van mobile devices als ook voor andere OEMs (zoals automobielfabrikanten). Daardoor krijgt Rlink soms onverwachte informatie van de telefoon (bijv. een emailadres terwijl het een tel.nr verwacht) waardoor er ook veel vertraging ontstaat.
Het lijkt erop dat Renault de Bluetooth standaard niet heel nauwkeurig heeft geïmplementeerd. Mogelijk zien we verbeteringen met toekomstige Rlink updates

Re: R-Link en type telefoon

Geplaatst: 03 dec 2013 15:51
door avdvee
1) Bediening van de R-Link komt soms vertraagd door >>> JA
2) De radio speelt soms gewoon door terwijl ik de auto uitgeschakeld heb, uitgestapt ben en de centrale deurvergrendeling zich zelf gesloten heeft. (Radio schakelt uit, maar dat duurt...) >>> NEE
3) TT-Live services werkt soms wel en soms ook niet >>> NEE, sinds ik de instellingen teruggezet heb op 'auto' lijkt dit opgelost te zijn.
4) Het beeld van de achteruitrijcamera knippert soms >>> JA (gisteren voor het eerst)
5) Het beeld van de achteruitrijcamera komt soms niet >>> NEE
6) De R-Link maakt soms als ik net weg rij een harde reset (zo lijkt het) >>> NEE
7) Als ik het geluid via de bediening aan het stuurwiel uitgeschakeld heb en daarna in de instellingen van de R-Link ga spelen, dan komt het geluid weer terug als ik uit de menu structuur bij het hoofdscherm kom zonder dat ik daar opdracht voor gegeven heb. >>> NEE

Overall genomen vind ik R-link erg traag, gebruiksonvriendelijk (niet logische GUI) en niet meer van deze tijd.

Re: R-Link en type telefoon

Geplaatst: 24 dec 2013 14:34
door GertjanVB
De door Ad vd Meer geschetste problemen heb ik niet behoudens de vertraagde reactie. PieterZoe heeft een punt tav de beperkte rekencapaciteit van de RLink, gekoppeld aan de eveneens beperkte capaciteiten van de SIMkaart heb je het overgrote gedeelte van de klachten afgedekt. De slechte GUI maakt het af: de irritatie die daardoor ontstaat, staat acceptatie van de andere zwakke punten in de weg (alle nieuwigheden komen met gebreken). Hier maken de iPhones 4S probleemloos contact met de RLink en worden de adressen bijgewerkt, het neemt wel wat tijd. Benaderen van deze iPhones via USB is weer een te vermijden actie.

Re: R-Link en type telefoon

Geplaatst: 27 dec 2013 12:19
door sjoerd1970
Ik heb punt 2 ook pas gehad, erg vervelend, de radio stond keihard omdat mijn vrouw aan de volumeknop bleef draaien toen die niet reageerde. De garage heeft de Rlink gereset, maar dat lost het probleem natuurlijk niet op. Het is waarschijnlijk een software probleem.

Re: R-Link en type telefoon

Geplaatst: 28 dec 2013 06:37
door RogerS
De meeste zaken herken ik maar omdat het de auto van mijn vrouw is rij ik er maar af en toe in.

1) Bediening van de R-Link komt soms vertraagd door. >> JA
2) De radio speelt soms gewoon door terwijl ik de auto uitgeschakeld heb, uitgestapt ben en de centrale deurvergrendeling zich zelf gesloten heeft. (Radio schakelt uit, maar dat duurt...) >> NEE
3) TT-Live services werkt soms wel en soms ook niet >> Geen idee wij hebben het abonnement in ieder geval niet verlengd.
4) Het beeld van de achteruitrijcamera knippert soms >> JA
5) Het beeld van de achteruitrijcamera komt soms niet >> JA
6) De R-Link maakt soms als ik net weg rij een harde reset (zo lijkt het) >> JA :cry: :cry2:
7) Als ik het geluid via de bediening aan het stuurwiel uitgeschakeld heb en daarna in de instellingen van de R-Link ga spelen, dan komt het geluid weer terug als ik uit de menu structuur bij het hoofdscherm kom zonder dat ik daar opdracht voor gegeven heb.

Ik heb zelf een Samsung SIII. Mijn vrouw klaagt er ook over.
In mijn eigen auto, Skoda Superb, heb ik het navigatie/multimedia-systeem van Skoda (Columbus)/Volkswagen(RNS510). Afgezien dat dat systeem geen directe eigen internet connectiviteit heeft, is het in alle opzichten superieur aan de R-Link oplossing. Zeker qua stabiliteit en bedieningsgemak. Al die Bluetooth problemen heb ik niet met de premium carkit van Skoda.

Daarnaast werkt het programmeren via de telefoon ook zeer slecht (meestal niet...) en is de auto 's ochtends gewoon koud als mijn vrouw wilt wegrijden. Het is dat het abonnement van de bediening via de telefoon standaard bij de Intens zit maar zowel de geboden functionaliteit als de onbetrouwbaarheid zijn de 5 euro per maand zeker niet waard...

Re: R-Link en type telefoon

Geplaatst: 28 dec 2013 15:21
door GertjanVB
Wow, programmeren via de telefoon; hoe doe je dat,wat gebruik je daarvoor?
Via slinkse wegen (nep belgisch adres opgegeven) heb ik me uiteindelijk kunnen aanmelden voor de ZE-services App, maar dat is 1-richtingsverkeer; ik kan zien hoe hij oplaad meer niet. Programmeren van de standkachel doe ik in de auto.
Voor het gemak ga ik er vanuit dat je het over een ZOE Intens hebt.

Re: R-Link en type telefoon

Geplaatst: 29 dec 2013 23:02
door renault15.17
Hmmm, ik heb nauwelijks last van bovenstaande problemen. Alleen zo af en toe dat de melding in het scherm verschijnt "geen kaarten gevonden". Maar dit is altijd slechts tijdelijk (< 40-50 sec.) en aangezien ik zelden de navigatie gebruik, niet echt een probleem. Een harde reset heb ik een keer meegemaakt, maanden geleden.

En ik kan me helemaal niet vinden in de opmerking dat het gebruikersonvriendelijk is. Ik bedien de R-link vrijwel intuïtief en vind het logischer en beter dan mijn "moderne" thuistablet. Maar wellicht is dat omdat ik al een eeuwigheid Renault rijdt en de Renault logica helemaal eigen heb gemaakt. :lol:

Het meest irritante aan het R-link systeem vind ik nog dat er geen voorkeursinstellingen onthouden worden. Ik wil geen meldingen bij flitspalen, maar hoe vaak ik dat ook uitzet, elke keer komt die irritante piep weer. En als ik dan een route plan via de TT, dan wil ik gevraagd worden wat voor een route er berekend moet worden. Maar ook hier weer standaard elke keer de snelste route. GRRRR :( :cry2:

Re: R-Link en type telefoon

Geplaatst: 29 dec 2013 23:05
door renault15.17
Wow, programmeren via de telefoon; hoe doe je dat,wat gebruik je daarvoor?
Via slinkse wegen (nep belgisch adres opgegeven) heb ik me uiteindelijk kunnen aanmelden voor de ZE-services App, maar dat is 1-richtingsverkeer; ik kan zien hoe hij oplaad meer niet. Programmeren van de standkachel doe ik in de auto.
Voor het gemak ga ik er vanuit dat je het over een ZOE Intens hebt.
@GertjanVB: via de ZE app kan je bij de Intens en Zen uitvoering het opladen en het verwarmen/koelen starten en plannen. Tenminste in theorie. Dit werkt eigenlijk zelden en dus hoef je er niet rouwig om te zijn dat je een Life versie hebt. :wink:

Re: R-Link en type telefoon

Geplaatst: 30 dec 2013 10:44
door sjoerd1970
Ik vind de gebruikersvriendelijkheid van het systeem ook prima. Onze telefoons (daar ging deze topic over) worden prima herkend: Een oude iPhone 4 en een nieuwere Nokia met Windows 8. Koppeling met telefoonboek werkt erg snel en beter dan ons vorig systeem in de Nissan Qashqai.

Wat ik handig vind is dat je meerdere systemen tegelijk kunt paren. Bijvoorbeeld telefoonverkeer en muziek over twee telefoons. Dan kan dochterlief haar muziek streamen, terwijl mijn berichten binnen komen.

Re: R-Link en type telefoon

Geplaatst: 31 dec 2013 09:37
door avdvee
En ik kan me helemaal niet vinden in de opmerking dat het gebruikersonvriendelijk is. Ik bedien de R-link vrijwel intuïtief en vind het logischer en beter dan mijn "moderne" thuistablet. Maar wellicht is dat omdat ik al een eeuwigheid Renault rijdt en de Renault logica helemaal eigen heb gemaakt.
Sja, wat zal ik er van zeggen. Na een tijdje raak je gewend aan de manier van denken van Renault maar het feit dat ik als ervaren IT'er (zeg een jaartje of 30) moet gaan zoeken hoe ik zaken moet instellen leert me dat het systeem niet intuitief is. De 'tree' (annex boom) met instellingen voelt krom aan. Na een tijdje puzzelen, ik heb immers de Nokia's en HTC's van deze wereld ook overleefd, kom ik er wel uit maar het nodigt niet uit tot veelvuldig gebruiken. Dat in tegenstelling tot iOS dat heel logisch aanvoelt; daar krijg je niet eens een handleiding bij.

Combineer ik de onsamenhangende manier van opties en instellingen (het is duidelijk bij elkaar geraapt in de Zoe) met de schermbesturing (je moet soms hard drukken/ duwen met je nagels in plaats van licht aanraken met je vingers) dan irriteert me het ook nog eens dat Rlink erg traag (dus niet snappy) aanvoelt/ reageert en achterloopt op 'mijn snelheid'. En dan zwijg ik maar over de waarschuwingen/ blokkeringen die ik krijg zogenaamd ter bevordering van mijn veiligheid. Daarmee toont Renault helemaal aan de plank mis te slaan want als gevolg van hun slechte implementatie moet ik een iPhone/ iPad gebruiken voor het navigeren naar oplaadpalen en/ of moet ik tijdens het rijden onnodig op knoppen drukken. Dat is juist niet veiliger.

Nou ben ik een lastpak en stel hoge eisen maar mijn vrouw gebruikt daardoor Rlink liever helemaal niet. Ze vind het gedoe. Dat zegt mij voldoende.

Re: R-Link en type telefoon

Geplaatst: 31 dec 2013 09:41
door avdvee
Ik vind de gebruikersvriendelijkheid van het systeem ook prima. Onze telefoons (daar ging deze topic over) worden prima herkend: Een oude iPhone 4 en een nieuwere Nokia met Windows 8. Koppeling met telefoonboek werkt erg snel en beter dan ons vorig systeem in de Nissan Qashqai.
Je hebt het nu over functionaliteit. Dat is, mits het werkt en dat is niet overal het geval, niet eens zo verkeerd. Nee het gaat om de manier van werken. De logica en opbouw van de schermen. Ik ben benieuwd of jouw vrouw het ook prettig vind werken?? Heb jij bijvoorbeeld de achteruitrijcamera al eens ingesteld?

Re: R-Link en type telefoon

Geplaatst: 15 jan 2014 13:01
door sjoerd1970
Hoi Arnold,

Ik heb geen achteruitrij camera. Ik zou het wel prettig vinden om een camera te hebben in combinatie met de sensoren (die ik wel heb). Maar dan gaan we off topic.

Mijn vrouw kan prima overweg met het systeem zonder de handleiding te lezen. Koppeling met telefoon e.d. werkt bij ons goed (iPhone4, Android en Windows8). Daar ging deze topic toch over?

Het enige wat m.i. ingewikkeld is: Je moet eerst naar MyRenault (account aanmaken en hopen dat alles correct is geregistreerd), apps kopen, updaten of activeren, RLink communicatie programma op je PC installeren (toen we onze CLio kregen was er geen fatsoenlijke handleiding, SD kaart uit je auto en in PC. Daarna gaat het wel. Een beetje net als hoe je vroeger je IPAD of iPhone moest updaten via iTunes op je PC. Dat hoeft nu niet meer en sindsdien is het Apple IOS leven super simpel. Renault loopt daarmee nu wel achter de feiten aan. Maar qua interface vind ik RLink niet zo beroerd. En de bluetooth pairing gaat prima.

Re: R-Link en type telefoon

Geplaatst: 05 mei 2014 12:14
door rgeldorp
Ik heb sinds een paar weken een nieuwe Captur met dat prachtige R-Link systeem. In principe werkt alles prima, behalve het handsfree bellen! Ik heb nu al een paar telefoons geprobeerd (waaronder Nokia C2) maar of de telefoon wordt helemaal niet gekoppeld of als hij wel gekoppeld is, hoor ik niemand aan de lijn en ze horen mij ook niet. Volgens Renault Nederland is de Nokia C2 niet geschikt voor het R-Link systeem.

Kan iemand mij toestel types noemen waar de ervaringen met het handfree bellen wél goed zijn en die ook nog redelijk betaalbaar zijn???

Re: R-Link en type telefoon

Geplaatst: 05 mei 2014 15:48
door Theo-R-link
Onderaan de lijst van de telefoons waar R-Link zou mee werken. Persoonlijk heb ik een Alcatel One Touch. Die staat niet in de lijst maar de verbinding gebeurde simpel, behalve dat ik de telefoonlijst niet binnenkrijg. Voor mij is dat niet erg, ik gebruik zelden mijn GSM als telefoon (Prepaid +/- 20€ per jaar), zodat ik de enkele telefoonnummers die ik gebruik eenmalig bel en dan komt hij in 'recente verbindingen'. Ook spraakgestuurd werkt alles perfect.
Lijst:
http://web.renault.nl/downloads/service ... mm2012.pdf

Re: R-Link en type telefoon

Geplaatst: 04 feb 2016 12:21
door Scenic1650
Mijn wagen staat al sinds 12 jan 2016 in de garage, omdat bij mij steeds mijn R-Link uitviel. Met als gevolg geen radio, telefoon ,GPS en ook de verwarming die uitviel.
Nu zal de rekeneenheid moeten vervangen worden, maar kan niet bested worden, zijn er nog mensen met dit probleem.
Mijn wagen is een Espace.

Re: R-Link en type telefoon

Geplaatst: 04 feb 2016 17:39
door Bas1975
Combi R-Link met Nokia Lumia 630= perfect.

Re: R-Link en type telefoon

Geplaatst: 04 feb 2016 20:46
door DHL
Iphone 6 plus... werkt perfekt.

Re: R-Link en type telefoon

Geplaatst: 05 feb 2016 00:20
door ps.clio
lumia 710 en ook 735 doen het prima

Re: R-Link en type telefoon

Geplaatst: 21 feb 2016 12:55
door GertjanVB
Combinatie met iPhone4s was prima, nu al weer een tijdje volkomen ruk. Verwijderen en opnieuw verbinden levert geen oplossing. De verbinding komt tot stand, maar horen doe je elkaar niet. Update van Apple zal weer de oorzaak zijn en Renault volgt dat dus niet op de voet en/of de updates komen niet door. De "service-al-weer-een-tijdje-buiten-gebruik-probeer-het-later-nog-maar-een-keer" mededeling staat alweer enige weken in de diverse browsers op diverse besturingssystemen.
En ik zou verder niets meer zeggen over de combi software en Renault dus.....

Re: R-Link en type telefoon

Geplaatst: 01 mar 2016 23:53
door HendrikJD
Ik vind de integratie van de Rlink met bepaalde toestellen dramatisch slecht.
Ik heb een Samsung S5 (niet direct erg oud) en mijn telefoonboek wordt op 9 nummers na niet herkend.
Heel vreemd genoeg ziet hij wel alle namen van mijn historie die ik dus niet in het telefoonboek tegenkom.
Een applicatie die in ieder geval enorm veel irritatie oproept.
En dat voor een Clio GT van 2014.

Re: R-Link en type telefoon

Geplaatst: 02 mar 2016 08:05
door Theo-R-link
Heb jij wel ingesteld om je telefoonboek te updaten? Ik kan niet geloven dat hij een deel wel en een deel niet herkent.

Re: R-Link en type telefoon

Geplaatst: 02 mar 2016 11:03
door HendrikJD
Ik heb gisteravond laat nogmaals van alles geprobeerd. Uiteraard heb ik het telefoonboek 'bijgewerkt'. Maar er wordt helemaal niets bijgewerkt. een persoon toevoegen als 'mijn contactpersonen' bijv. heeft totaal geen invloed hierop.
Ik vraag me af bij wie ik moet zijn om dit probleem te melden. TomTom verwijst naar Renault maar bij Renualt krijg ik geen antwoord (tot nu toe)

Re: R-Link en type telefoon

Geplaatst: 02 mar 2016 11:29
door DHL
Heb je de telefoon al eens verwijderd en terug gekoppeld? En je bewaart die nummers toch allemaal op dezelfde plaats in je telefoon. Ik bedoel, is het mogelijk dat die 9 nummers op je telefoongeheugen staan en de andere op je SIM kaart? Want volgens mij geeft hij de nummers van de sim niet door naar je rlink. Kopieer je nummers eens naar telefoon.

Re: R-Link en type telefoon

Geplaatst: 02 mar 2016 11:33
door DHL
@scenic 1650, ja er is hier iemand die dit ook gehad heeft. Staat geloof ik bij nieuw model espace.

Re: R-Link en type telefoon

Geplaatst: 02 mar 2016 11:34
door HendrikJD
Dank voor je reactie. Maar ik heb 330 namen (da's een hele lijst, dat weet ik) op mijn telefoon staan. Gesynchroniseerd via Google (android he). Er staan maar 3 nummers op mijn simkaart. Dat is het dus zéker niet.
En telefoon verwijderen en opnieuw koppelen heeft ook geen zin. Mijn echtgenote heeft een identieke S5 en ziet maar 6 namen staan in het telefoonboek. Het zit hem dus echt in de combinatie....

Re: R-Link en type telefoon

Geplaatst: 02 mar 2016 14:47
door Dennis4444
Met mijn Samsung Galaxy S4 nooit problemen gehad, ook niet met het adresboek. Binnenkort wellicht een Samsung Galaxy S6. Heeft iemand hier ervaring mee icm R-Link?

Re: R-Link en type telefoon

Geplaatst: 02 mar 2016 21:19
door Captur26-05-2014
All,
sinds 1,5 maand problemen met onze r-link en onze iphone's een 6+ en een 6.
Bij het kiezen van een nummer uit de historie met mijn 6+ belt hij zomaar een nummer uit de historie van de 6 die op dat moment niet eens in de buurt van de auto is. Vice versa gebeurt het ook.
ook gebeurt het regelmatig dat als ik een nummer bel het scherm zegt dat hij belt maar er is geen enkel geluid, ook als ik gebeld wordt dan geen geluid. Dit is zowel bij de 6 en de 6+.

Zijn er meer mensen die hier last van hebben?

Re: R-Link en type telefoon

Geplaatst: 02 mar 2016 23:11
door HendrikJD
Beste Dennis,
als de S5, de opvolger van de S4 wel problemen heeft met het telefoonboek, zou je dan ook niet verwachten dat de S6, de opvolger van de S5, problemen gaat krijgen?
Mocht je hem in je bezit krijgen, laat dat aub weten hoe dat verloopt.

Re: R-Link en type telefoon

Geplaatst: 03 mar 2016 06:52
door michelvd
Ik heb het idee dat het niet zozeer te maken heeft met het type telefoon, maar meer met de manier hoe de contacten beheerd en gesynchroniseerd worden. Met mijn s6 en contacten via Google account heb ik geen probleem. Mijn zakelijke telefoon is een Nexus 5 en daar gaan de contacten via een Exchange account en daar zie ik niet 1 contact van. Mijn vorige auto had een Pioneer systeem waar het precies hetzelfde was. Ook niet 1 contact van de Nexus met Exchange account.

Re: R-Link en type telefoon

Geplaatst: 03 mar 2016 08:19
door Theo-R-link
Er zijn ook telefoons die niet aanvaard worden. Mijn Alcatel One Touch werkte ook niet.

Re: R-Link en type telefoon

Geplaatst: 04 mar 2016 22:21
door rvdgaag
Ik heb een Iphone 6 en mijn exchange en MS Dynamics accounts (CRM) zie ik gewoon in de R-Link (2)

Re: R-Link en type telefoon

Geplaatst: 07 mar 2016 11:52
door sup
Hoi allemaal,Mijn Samsung s6 heeft de update naar Marshmallow 6.1 en de Kadjar heeft ook een update gehad.Maar mijn foon wil niet weer werken met de r-link 2.Kent hem wel maar hele tijd rood.groen etc etc etc.Klacht neergelegd bij Renault nl. Iemand zoiets meegemaakt of oplossing gehoord..Kan toch maar zo niet zijn dat de oudste bluetooth werkt op de s6 en nieuwe auto kadjar niet, Bedankt

Re: R-Link en type telefoon

Geplaatst: 07 mar 2016 17:04
door Bas1975
Telefoon rood-groen constant; herkenbaar van Galaxy S4, met Lumia totaal geen last van.

Re: R-Link en type telefoon

Geplaatst: 07 mar 2016 17:25
door michelvd
Ik wacht dus nog maar even met updaten van mijn s6....