Pagina 1 van 104

TomTom kaartupdate.....

Geplaatst: 24 dec 2013 14:05
door FunZip
Heb mijn Captur sedert 4 september in bezit en niets dan lof maar.......
ik heb nog geen (merkbare) update van mijn TomTom kaartmateriaal gehad.
Dit loopt toch via R-Link/MyRenault?
Af en toe wel een update van een app maar niet van de kaarten.
Doe ik iets verkeerd, moet ik afwachten of mag ik helemaal geen updates verwachten:)?

ThnX

Re: TomTom kaartupdate.....

Geplaatst: 24 dec 2013 16:37
door Verwijderd 15866
Alle updates lopen via de R-Link, ik kijk eens in de maand even of er updates zijn en verwerk die dan.
Ik heb ook (nog) geen updates van het navigatiesysteem gezien, alleen maar losse kaarten die aanvullend te koop zijn.

Re: TomTom kaartupdate.....

Geplaatst: 24 dec 2013 18:01
door Verwijderd 14612
Die losse kaarten (onder andere Benelux) zie ik ook staan. Voor de update van mijn SD-card met heel Europa moet ik dus wachten tot er een update voor de Europa kaart staat??

Re: TomTom kaartupdate.....

Geplaatst: 24 dec 2013 18:21
door Verwijderd 15866
Blijkbaar, anders zou ik het ook niet weten.

Re: TomTom kaartupdate.....

Geplaatst: 26 dec 2013 13:52
door Verwijderd 16028
Via Tom Tom Home werd mijn huidige navigatie regelmatig voorzien van updates (map-share) ik weet niet of dit ook gebeurt via de My Renault site??
Betekende weliswaar geen nieuwe kaarten maar de huidige werden voorzien van aanpassingen gedaan door andere Tom Tom gebruikers.

Re: TomTom kaartupdate.....

Geplaatst: 26 dec 2013 13:57
door Verwijderd 15866
Bij het R-Linksysteem via MyRenault worden de kaartupdates verwerkt en niet (meer) viaTomTomHome

Re: TomTom kaartupdate.....

Geplaatst: 26 dec 2013 21:23
door Pascal62
Ik heb ook nog geen Tom Tom updates gekregen. Maar ben al veel fouten in de wegen tegengekomen, van enkele weet ik dat Tom Tom deze niet heeft ontdekt, wat ik weet van taxi's.

Re: TomTom kaartupdate.....

Geplaatst: 30 dec 2013 12:35
door mattim
Ik heb van mijn dealer begrepen dat Renault problemen heeft met het uitzetten van de kaart-updates. Het probleem zit hem er in dat het updaten veel te lang duurt. Ze hebben, aldus de dealer, de kaart-updates uit de lucht gehaald en zijn bezig om dit systeem te verbeteren. Zodra Renault het updaten van de kaarten weer aanbied, zal iedere R-link bezitter een ruime tijd krijgen om de (dan) allerlaatste kaart-update te installeren.

De dealer kon niet aangeven wat de verwachting was voor het tijdsbestek waarbinnen de kaart-updates weer worden aangeboden. Dus nog maar even rustig afwachten.

Re: TomTom kaartupdate.....

Geplaatst: 30 dec 2013 12:47
door Verwijderd 14612
@mattim Toch een wat vreemd verhaal. Als hier bedoeld wordt updaten van R-link via de internet verbinding in de auto kan ik me er van alles bij voorstellen. Een kaart update zal dan inderdaad niet lukken denk ik. Maar een (normale) kaart update via de R-link Toolbox op de PC of laptop lijkt me toch geen enkel probleem. TomTom updates werken al jaren zo en zijn probleemloos. Dus als ze gewoon een mededeling op de R-link plaatsen dat updaten van de (Europa) kaart via de Toolbox beschikbaar is kan iedereen die dat wil dit uitvoeren. Ik denk dat Renault met zijn updates zo langzamerhand 2 kwartalen achterloopt bij TomTom zélf!!
Uit het verhaal van Mattim is overigens niet duidelijk of volgens de dealer die hij heeft gesproken die update kosteloos zou zijn of betaald. Heeft deze dealer daar iets over gezegd Mattim??

Re: TomTom kaartupdate.....

Geplaatst: 30 dec 2013 15:40
door Verwijderd 15866
In NL heb je 90 dagen gratis kaartupdate na de tenaamstelling van het kenteken. Daarna moet je voor de updates betalen. De kosten weet ik (nog) niet, bij de Scenic III was het een paart tientjes per jaar.
Omdat RN problemen heeft met de kaartupdates lijkt het me logisch dat ze coulant om zullen gaan met de kosten voor de updates.

Re: TomTom kaartupdate.....

Geplaatst: 30 dec 2013 16:00
door Verwijderd 16028
Ik krijg nog steeds het idee dat men niet begrijpt wat ik bedoel.
Ik heb het niet over kaartupdates maar zoals TomTom dit noemt Map-share waarin de diverse TomTom gebruikers zelf wijzigingen doorgeven en dit wordt dan door TomTom weer doorgegeven kosteloos naar iedere Tom Tom gebruiker die is aangesloten bij Map-share.
is dit iets wat Renault ook verzorgt via My Renault??
:fp: :fp:

Re: TomTom kaartupdate.....

Geplaatst: 30 dec 2013 16:10
door mattim
@ stellingen90

Zodra het systeem weer actief is kan iedereen, ook al is de gratis periode van 90 dagen afgelopen, de kaart gratis updaten naar de dan actuele stand van zaken, zo is mij verteld.

Re: TomTom kaartupdate.....

Geplaatst: 30 dec 2013 16:14
door Pascal62
Ik denk dat Renault alleen de standaard kaart updates gaat leveren, en map-share van Tomtom wat eigenlijk gepikt is van de open source community omdat ze opkomst van deze maps zien aankomen zoals http://www.openfietsmap.nl/ voor bv fietsers. Ik denk niet dat deze door Renault wordt geleverd.

TomTom kaartkorrecties...

Geplaatst: 20 jan 2014 21:55
door borry52
Map-share heeft hier ook geen zin, je kunt n.l. geen kaartkorrecties ingeven in deze versie van Tom Tom live.
Of heeft iemand al uitgevonden hoe je kaartkorrecties kunt invoeren?

Re: TomTom kaartupdate.....

Geplaatst: 25 jan 2014 18:10
door borry52
Ik heb de knop "kaartcorrecties" gevonden, hij zit onder liveservices. :dance:
Alleen bij mij is hij grijs, dus niet actief. :cry2:
Weet iemand hoe ik deze knop actief kan krijgen? :think:

Re: TomTom kaartupdate.....

Geplaatst: 18 feb 2014 18:26
door Forma
Stellingen90 schreef:@mattim Toch een wat vreemd verhaal. Als hier bedoeld wordt updaten van R-link via de internet verbinding in de auto kan ik me er van alles bij voorstellen. Een kaart update zal dan inderdaad niet lukken denk ik. Maar een (normale) kaart update via de R-link Toolbox op de PC of laptop lijkt me toch geen enkel probleem. TomTom updates werken al jaren zo en zijn probleemloos. Dus als ze gewoon een mededeling op de R-link plaatsen dat updaten van de (Europa) kaart via de Toolbox beschikbaar is kan iedereen die dat wil dit uitvoeren. Ik denk dat Renault met zijn updates zo langzamerhand 2 kwartalen achterloopt bij TomTom zélf!!
Uit het verhaal van Mattim is overigens niet duidelijk of volgens de dealer die hij heeft gesproken die update kosteloos zou zijn of betaald. Heeft deze dealer daar iets over gezegd Mattim??
MIjn Captur is van september 2013. Het wachten was op de gratis TomTom-update binnen 90 dagen. Deze kwam dus niet. In MyRenault kan alleen maar de Benelux worden aangekocht en bijvoorbeeld niet West-Europa die in de CAptur op de SD-kaart staat.
Vandaag Renault Nederland aan de lijn gehad. Gezien de belasting van de site is besloten alleen de Benelux aan te bieden in MyReanault. Voor een kaart van West-Europa moet een SD-kaart worden gekocht bij de dealer. Op de vraag hoe het met de updates dan gaat die TomTom bij mijn vorige auto 4x per jaar via TomTom-home via internet tegen een gering bedrag verkocht, werd gezegd dat iedere keer een nieuwe SD-kaart moest worden gekocht.
Dat is heel bizar en kostbaar. Door Renault duidelijk niet goed over nagedacht. :cry2:

Re: TomTom kaartupdate.....

Geplaatst: 18 feb 2014 19:00
door TCe120ECD
MapShare melding
Ik kreeg vanmiddag in de auto de melding dat MapShare beschikbaar is, of ik deze wil installeren. Op "ja" gedrukt en kwam de melding dat ik de SDkaart in de pc moet updaten. Dat zal ik morgen dan eens gaan uitproberen.

Re: TomTom kaartupdate.....

Geplaatst: 13 mar 2014 16:15
door Theo-R-link
We zijn nu al wat later, misschien is dat de reden, ik heb mijn auto nog maar enkele dagen, maar mijn computer meldt me langs Rlink Toolbox wanneer er updates zijn. Renault schijnt wel van verschil te houden, want hier in België kan je maar 60 dagen gratis updaten. Ook de prijs is nogal verschillend, hier las ik van 140€ per drie jaar voor gewoon kaartupdate en ik moet daar 70€ per jaar voor betalen. Alles behalve ernstig vind ik.

Re: TomTom kaartupdate.....

Geplaatst: 13 mar 2014 17:07
door Huite
Nou of je nou 60 of 90 of weet ik hoeveel dagen mag updaten, er zijn domweg geen kaartupdates...
Een nieuw kaartmateriaal voor Europa al evenmin.
Rij al vanaf juli vorig jaar met verouderde kaartentroep rond.
Zucht...

Re: TomTom kaartupdate.....

Geplaatst: 13 mar 2014 18:04
door Verwijderd 14612
@Theo-R-link @Huite @ALLEN Het is inderdaad schandalig dat de eerste R-link bezitters nu al ongeveer een jaar (want zo lang is de R-link er al) zonder kaartupdates zitten én (eigenlijk nog erger) dat er totaal geen informatie komt wanneer dan misschien wél, hoe vaak per jaar en wat dat allemaal gaat kosten.... Hoe klein kan een groot automerk zijn :discuss:

Re: TomTom kaartupdate.....

Geplaatst: 13 mar 2014 23:50
door TCe120ECD
Voor diegene die verlengd hebben is het dubbel wrang, dat er geen updates komt, terwijl ze er extra voor betaald hebben. Feitelijk hebben we allemaal voor betaald met de toezegging de eerste drie maanden gratis updates te ontvangen...Noppes.

Re: TomTom kaartupdate.....

Geplaatst: 14 mar 2014 06:46
door Huite
Je kunt momenteel alleen de TT Live services verlengen. Dat werkt overigens prima. Maar zonder actueel kaartmateriaal heb je hier natuurlijk weinig aan.
Ga hierover maar eens een klacht indienen bij RN. Misschien dat meer mensen dit zouden moeten doen?

Re: TomTom kaartupdate.....

Geplaatst: 14 mar 2014 08:13
door borry52
Ik heb al een klacht ingediend bij RN. Men zou mij binnen tien werkdagen terug bellen wat niet is gebeurd.
Het is nu al meer dan 25 werkdagen geleden en ik heb tussendoor nog een mail gestuurd maar daar is totaal niet op gereageerd.
Gisteren ben ik naar mij dealer gegaan en heb hem het probleem voorgelegd o.a. dat kaartcorrecties nog steeds niet werkt.
Kaartcorrecties is een essentieel onderdeel van map-share en zonder dat heeft TT-live weinig toegevoegde waarde.
Hij vond het ook schandalig van RN en heeft mij beloofd dat hij contact met hen zou op nemen.
Ook heb ik aangegeven dat, als er niet binnen afzienbare tijd een oplossing komt, ik mijn geld dat ik betaald heb voor verlenging van TT-live terug wil.

Re: TomTom kaartupdate.....

Geplaatst: 14 mar 2014 10:15
door Huite
Zo, net even mijn boosheid weggeschreven (met een cc naar mijn dealer):

Beste mensen van Renault Nederland,

Ik ben een klant. Das interessant hoor ik jullie al denken.
En ik ben een goede klant (van Renault Nederland). Want ik heb als particulier in iets meer dan 10 jaar tijd minimaal 14 nieuwe Renaults gekocht.
Maar ik ben ook een heel boze klant. De aanleiding hiervoor is het drama dat R-Link heet en in het bijzonder jullie rol hierin. Kort samengevat, zwijgen, duiken, onzin verkopen, afspraken niet nakomen en vooral niet open en eerlijk communiceren. Bronnen: eigen waarneming, gesprekken met mijn dealer (van Kesteren) en het bijna dagelijks bezoeken van het Nederlandse Renault forum.
Zelf heb ik godzijdank een Renault Captur zonder (echte) R-Link problemen. Maar dat is niet vanzelfsprekend zoals jullie weten. Wel hark ik al vanaf juli 2013 door Europa met kaartmateriaal dat bij aflevering al verouderd was zonder uitzicht op verbetering. Dit zou heel simpel kunnen worden opgelost via TomTom (die de software en faciliteiten hebben) maar iets houdt jullie daarin tegen. Wat dit is weet ik niet, maar dat het klantbelang hierbij niet voorop staat is helder.
De consequenties van mijn boosheid mogen jullie raden (goed zo!).
In een inhoudelijk serieuze reactie inclusief een excuus ben ik geïnteresseerd. In marketingpraat niet. Net zoals de meeste klanten trouwens.

Ik wens jullie desondanks een fijne en zonnige dag,


Indien er geen bevredigende reactie komt blijft het dus bij 14 Renaults. En dat terwijl ik al contact had met mijn dealert over Renault nummer 15... :?

Re: TomTom kaartupdate.....

Geplaatst: 14 mar 2014 10:45
door Verwijderd 17328
De Renault 14 had ook al niet zo'n beste naam wat kwaliteit betreft, maar was wel een mooie auto.
De Renault 15 had meer iets sportiefs in zich.
Leuk dat je je ervaringen met ons deelt, we zijn reuze benieuwd naar de uitslag. :clap:

Re: TomTom kaartupdate.....

Geplaatst: 14 mar 2014 11:00
door Theo-R-link
Spijtig dat hier geen 'dat vind ik leuk' bijstaat zoals in Facebook, dan konden we allemaal onze steun betuigen. Ook Renault België doet het niet beter wat contact betreft. Ze antwoorden onmiddellijk op een mail, maar dan in zeer dubieuze termen. Als je specifieke antwoorden wil, hoor je niets meer.

Re: TomTom kaartupdate.....

Geplaatst: 14 mar 2014 13:52
door Verwijderd 14612
@Huite BRAVO!!!! Duidelijk en netjes beschreven hoe jij en wij ons voelen. Ongelofelijk dat in deze tijd, waarin transparant naar de klant zijn (die graag serieus en als volwassene behandelt wil worden) les één is in het handboek, een grote organisatie als Renault zich zo opstelt.

Re: TomTom kaartupdate.....

Geplaatst: 14 mar 2014 14:11
door borry52
@Huite; :thumb: :thumb: :thumb: :thumb: :thumb:

Re: TomTom kaartupdate.....

Geplaatst: 14 mar 2014 15:16
door Theo-R-link
Wat behelst eigenlijk LIVE SERVICES bij R-Link. Langs Google vind je enkel als je Renault Live Services intikt TomTom live services. Daar vraagt men maar 140 euro voor drie jaar, terwijl mijn dealer afkomt met een cataloog van Renault en daar vraagt men 70 euro per jaar. Wie Wee Wat?

Re: TomTom kaartupdate.....

Geplaatst: 14 mar 2014 16:48
door Verwijderd 14612
@Theo-R-link Volgens de MyRenault catalogus is het inderdaad € 70 per jaar óf € 169,- voor drie jaar. Live services is een systeem waardoor alle mogelijke meldingen van files, wegwerkzaamheden enz. enz. continu geupdate en zichtbaar worden. Volgens gebruikers ervan (bijv. Huite) is het een heel nuttig systeem als je veel in gebieden rijdt waar dit soort gebeurtenissen voorkomen.

Re: TomTom kaartupdate.....

Geplaatst: 14 mar 2014 17:04
door powerboot
Als je R-link op een radio station , handmatig, invoert radio noordholland bijvoorbeeld 80.90. heb je live services niet nodig, dan heb je alle verkeers files werkzaamheden, gewoon op je tomtom

:fotoplease2: Groetjes Rob :fotoplease:

Re: TomTom kaartupdate.....

Geplaatst: 14 mar 2014 17:12
door Scenicized
Huite: douze points! :lol:

Re: TomTom kaartupdate.....

Geplaatst: 14 mar 2014 19:06
door Brakb
@Huite: geweldige reactie :thumb: :thumb:
Heb zelf gisteren telefoon gehad van renault klantenservice :lol: :lol: :lol: hoe mijn ervaring was geweest met Renault Nederland want ik had contact gehad met RN.
Nou ik heb haar gevraagd of ze een uurtje had :lol: :lol: :lol: :lol: ik heb al mijn gal gespuugd :discuss: :discuss: en ook gezegd dat ze zich eens moeten aanmelden op dit forum zodat ze alle ellende kunnen lezen.
Ook hun manier van communiceren laat erg te wensen over, moet nog steeds een melding terug krijgen over mijn Ramp-Link.

Na alle ongerief kenbaar gemaakt te hebben bedankte ze mij voor mijn tijd en eerlijke reacties :clap: :clap: en of dit met mijn naam erbij doorgestuurd mocht worden: ZEKER!!!
Erg benieuwd wat hier uitkomt :mrgreen:

Re: TomTom kaartupdate.....

Geplaatst: 14 mar 2014 22:58
door TCe120ECD
Brakb schreef:Erg benieuwd wat hier uitkomt
NIETS :!: :!: :!:

Re: TomTom kaartupdate.....

Geplaatst: 14 mar 2014 23:08
door Chris T
@HUITE :clap: :clap: