Pagina 1 van 1
Kadjar en 3008
Geplaatst: 15 okt 2016 23:03
door Renos
Ik sprak afgelopen zaterdag een "vertegenwoordiger" van Peugeot op een promotiestand van de opgefriste 2008. Eind deze maand zal de 3008 aan het publiek voorgesteld worden. De basisversie is verkrijgbaar met een gelijkaardige benzinemotor als die van de de Kadjar, 1200 cc turbo motor. Het verschil is wellicht dat deze motor meer testen onderging als die van de Kadjar en reeds jaren draaide - sorry als ik me vergis - zonder problemen in de 308.
Waarom slaagt Renault daar niet in ?
Jammer.

Re: Kadjar en 3008
Geplaatst: 16 okt 2016 00:38
door jiepie
Re: Kadjar en 3008
Geplaatst: 16 okt 2016 00:38
door jiepie
appelen en peren vergelijken
Re: Kadjar en 3008
Geplaatst: 16 okt 2016 09:59
door larsdijkstra 16v
Begrijp niet zo goed wat je hier nu mee bedoelt... de motoren in oa de Kadjar zijn nu goed hoor
Re: Kadjar en 3008
Geplaatst: 16 okt 2016 11:07
door DHL
En die motor ligt in verschillende modellen toch...
Begrijp niet goed eigenlijk waarom je ermee blijft rijden Renos. Als iets mij niet aanstaat zoek ik een oplossing. Espace is me tegen gevallen..verkocht aan iemand die er wel blij mee is en zelf iets anders gekocht. Ik weer gelukkig. Heb de indruk dat dit bij u echt wel een donkere wolk boven je hoofd blijft

Re: Kadjar en 3008
Geplaatst: 16 okt 2016 11:28
door zandbak
De 3008 is met vergelijkbare uitrusting duurder dan de Kadjar en deze heeft bijvoorbeeld ook een veel luxere afwerking dan de Kadjar. Je kan ook eens bij Seat kijken of VW die hebben ook nieuwe modellen uit.
Re: Kadjar en 3008
Geplaatst: 17 okt 2016 22:46
door Renos
Nee, omruilen is nu niet onmiddellijk aan de orde aangezien er een hemelsbrede verbetering is na de update van begin augustus 2016. 100 % is het nu nog niet in orde en wellicht komt dat wel.
Leuk dat er forumleden bezorgd zijn en mij adviseren om toch maar eindelijk eens de auto te verkopen en uit te kijken naar een nieuwe ...
Zo eenvoudig is dat ook weer niet als je levenspartner daar niet mee opgezet is en na alle pech toch maar eens wil afwachten en er mee doorgaan. Zo zijn vrouwen.
Anderzijds merk ik dat op dit forum er meerdere Kadjar rijders zijn die maar verder aanmodderen.
Overigens is na een jaar rijden, de restwaarde behoorlijk gedaald en ach er zijn erger dingen.
Re: Kadjar en 3008
Geplaatst: 18 okt 2016 04:41
door DHL
Ja dat klopt, een jaar later zal de waarde een heel stuk minder zijn. Wist niet dat het met die update al verbeterd was. Hopen dan dat er nog een update komt die het probleem volledig oplost hee.
Re: Kadjar en 3008
Geplaatst: 19 okt 2016 16:54
door zandbak
Auto laten chiptunen bij een echte chiptuner die maatwerk kan leveren. Die kunnen kunnen de inspuiting optimaliseren. De uitstoot zal omhoog gaan het vermogen en verbruik kunnen gelijk blijven. Zeg maar het omgekeerde proces zoals VW nu moet toepassen op de sjoemel diesels. Door vermogen gelijk te houden loop je ook geen risico's op zaken als koppeling en versnellingsbak.
Re: Kadjar en 3008
Geplaatst: 20 okt 2016 19:54
door Renos
zandbak schreef:Auto laten chiptunen bij een echte chiptuner die maatwerk kan leveren. Die kunnen kunnen de inspuiting optimaliseren. De uitstoot zal omhoog gaan het vermogen en verbruik kunnen gelijk blijven. Zeg maar het omgekeerde proces zoals VW nu moet toepassen op de sjoemel diesels. Door vermogen gelijk te houden loop je ook geen risico's op zaken als koppeling en versnellingsbak.
Daar is een vervelende keerzijde aan die medaille : 100 % zekerheid dat Renault alle fabriekswaarborg zal betwisten en last but not least : weigering dekking door je verzekeringsmaatschappij. Zo is het in België althans.
Dit zijn geen loze beweringen. Ik heb dit zwart op wit.
Re: Kadjar en 3008
Geplaatst: 20 okt 2016 19:57
door Renos
larsdijkstra 16v schreef:Begrijp niet zo goed wat je hier nu mee bedoelt... de motoren in oa de Kadjar zijn nu goed hoor
Ik dacht niet dat ik nu expliciet schreef dat de 1,2 Tce in de Kadjar per definitie een slechte constructie is. Alleen begrijp ik niet hoe Peugeot er in slaagt een downsizing probleemloos uit te voeren en Renault niet.
Re: Kadjar en 3008
Geplaatst: 21 okt 2016 07:55
door DHL
Renos schreef:zandbak schreef:Auto laten chiptunen bij een echte chiptuner die maatwerk kan leveren. Die kunnen kunnen de inspuiting optimaliseren. De uitstoot zal omhoog gaan het vermogen en verbruik kunnen gelijk blijven. Zeg maar het omgekeerde proces zoals VW nu moet toepassen op de sjoemel diesels. Door vermogen gelijk te houden loop je ook geen risico's op zaken als koppeling en versnellingsbak.
Daar is een vervelende keerzijde aan die medaille : 100 % zekerheid dat Renault alle fabriekswaarborg zal betwisten en last but not least : weigering dekking door je verzekeringsmaatschappij. Zo is het in België althans.
Dit zijn geen loze beweringen. Ik heb dit zwart op wit.
En dit gaat nog verder, indien je betrokken geraakt bij een ongeval zal je verzekering de uitgekeerde vergoedingen aan derden op jou verhalen. Dit kunnen enorme bedragen zijn in geval van lichamelijke schade.
Heb ook nog navraag gedaan bij mijn verzekering om mijn auto te laten verzekeren op het nieuwe vermogen. Is aanlokkelijk, ik zou van 260 naar 330 PK gaan. Helaas willen ze dit absoluut niet

Re: Kadjar en 3008
Geplaatst: 21 okt 2016 21:37
door zandbak
@Renos, de 1.2 van Peugeot is een drie cilinder. Deze lopen beter door de grotere cilinder inhoud, net zoals de 1.0 van Ford en VW.
Re: Kadjar en 3008
Geplaatst: 22 okt 2016 07:05
door Renos
zandbak schreef:@Renos, de 1.2 van Peugeot is een drie cilinder. Deze lopen beter door de grotere cilinder inhoud, net zoals de 1.0 van Ford en VW.
Euh, wat bedoel je nu eigenlijk met een grotere cilinderinhoud ? De Kadjar TCe is ook ook een 1200 cc ?

Re: Kadjar en 3008
Geplaatst: 22 okt 2016 07:14
door zandbak
Klopt, maar verdeeld over 4 cilinders waardoor een enkele cilinder van het Renault blok kleiner is dan die van de Peugeot.
Een 1.2 of lager loopt in de regel efficiënter dan een 4 cilinder.
Re: Kadjar en 3008
Geplaatst: 22 okt 2016 07:17
door Renos
@DHL : 2000 cc ... V6 ... heeft dat nog zin in het huidige verkeer ? Slechter nog : heeft dat nog een toekomst ? Ik betwijfel dat sterk en meen dat dergelijke krachtpatsers binnen de kortste keren onbetaalbaar zullen zijn. Of heb jij soms een ezel die ....
Pakweg 20 jaar geleden moest alles wat vier wielen had, aangedreven worden door een dieselmotor, liefst met een zo groot mogelijke cilinderinhoud. Zeg nou zelf, weten we intussen niet beter ... ?

Re: Kadjar en 3008
Geplaatst: 22 okt 2016 09:28
door DHL
Goh, een grotere motor heeft ook andere voordelen hee. Bvb het koppel, heb 560 Nm nu. Hierdoor kan je relaxed rijden met een wagen die soms maar 1000 toeren draait. Die rust is onbetaalbaar. Ook qua verbruik, ik zit aan 6,8 liter verbruik (wel erbij zeggen dat ik nooit stadsverkeer doe, maar wel eens durf te gassen).
Ze gaan er nog van terug komen van dat downsizen. Wat er nu gebeurd is met bvb de Kadjar is volgens mij het volgende. Ze hebben er alles aan gedaan om met een kleine motor een zo laag mogelijke co2 uitstoot te halen. Echter, doordat die zo arm draait, schokken de eerste exemplaren. Misschien werden er op de latere exemplaren ingrepen gedaan waardoor ze weer wat marge hadden op co2 gebied en waardoor ze de motor iets rijker konden zetten. Is maar een gedachte hee...
Mijn Espace reed, ondanks zijn 200 pk, ook niet perfekt zoals je van een soepele turbomotor mag verwachten. Steek daar een 2000cc met 200 pk in ipv een 1600 en je hebt een veel mooiere loopcultuur.
Ik val Renault niet graag af, heb altijd graag met de wagens gereden. Maar nu snap ik waarom er een zo groot prijsverschil is met een topmodel uit het Duitse gamma... Je betaalt meer maar geen miserie met de gadgets, je krijgt een supermotor die gelijk ook erg zuinig is en nog veel meer. Kostprijs in Belgie 90k. (ik betaalde de helft, premium selection BMW met 23000 km gereden). Kostprijs espace in Belgie gaat richting 50 k telkens zonder korting). Een vergelijkbaar model X4 kost 60k. Nu denk ik niet dat ik nog een nieuwe Renault zal kopen eerlijk gezegd en tot grote verbazing van velen

Kost iets meer, maar je krijgt meer.
Re: Kadjar en 3008
Geplaatst: 28 nov 2016 15:38
door keurbaas
Ik heb ook een 3008 proef gereden, de reden waarom het voor ons niet geschikt is: de ruiten achter zijn klein en zijn hoog. Gevolg: de kleine van 1.5 kan in/op de kinderstoel niet eens naar buiten kijken. Dat is absoluut geen optie. Verder vond ik de 3008 1.2 beter rijden dan de Kadjar (verschil is klein, maar is er) hij oogt binnen moderner, stoelen wel duidelijk minder in de 3008. De 1.2 van Peugeot is onderin krachtiger dan de 1.2 van Renault, echter is het koppel op snelheid in de Renault weer stukken beter. Ook was de behandeling van de dealer rondweg onbeschoft, in die zin won de Renault garage hier de buurt op alle punten. Klacht ook bij Peugeot NL neergelegd.
Re: Kadjar en 3008
Geplaatst: 28 nov 2016 17:00
door DHL
Van die zijruiten? Denk niet dat Peugeot hierom het concept zal veranderen

Dat de Peugeot moderner is komt doordat de Kadjar een Nissan afgeleide is met een Renaulttoets eraan.
Re: Kadjar en 3008
Geplaatst: 28 nov 2016 19:12
door Paultje1965
Ik heb een Captur 1.2TCe. Precies dezelfde motor maar wat minder ver getuned dan die in de Kadjar. Soepele en levendige motor. In het begin waren er problemen met het olieverbruik van deze motoren maar die zijn opgelost met een software update. Kwestie van de oliepomp wat minder druk laten geven. Dat lukte bij de downsized motoren van VW/Audi niet ... Daar moest de motor open
Dezelfde motor zit ook in de Pulsar en de Clio. Beiden ook in mijn familie en geen klachten over gehoord. Bij de Kadjar lijkt het inderdaad een kwestie van een niet optimale afstelling te zijn. Misschien binnenkort verholpen met een software-update?
Het is natuurlijk wel zo dat de 1.2TCe bijlange het opgegeven verbruik niet haalt. Jammer genoeg is dat zelden het geval. Ook niet bij andere merken.
Wat betreft de discussie over de optimale cilinder inhoud: voor de tijd van de downsizing werd ca. 500cc per cilinder als optimaal gezien. Dus 2.0l is 4 cilinder, daarboven 5 of 6 cilinder. Met dezelfde logica is dan een 1.2 met 3 cilinder efficienter dan een 4 cilinder. Dat is natuurlijk erg simpel gesteld. Veel hangt ook af van boring x slag en, daarmee gekoppeld, het maximale toerental. Zo heb ik ooit een Vivio gehad met een 660cc 4 cilinder. Dat was dan ook echt een hoogtoerig naaimachientje.
P.s. ik denk dat Ford het beste het downsizen onder de knie heeft met hun Ecoboost. Van horen zeggen...

Re: Kadjar en 3008
Geplaatst: 29 nov 2016 06:13
door DHL
Ja, daar heb je een punt. Ford is heel sterk bezig op dit vlak. Hoor je bijna nooit klachten van. Toen hun 1000cc uitkwam was deze ook direct verkozen tot motor van het jaar.
Ik ben tegen dat downsizen. Als je hoort wat een miserie de meeste merken hierdoor hebben... En uiteindelijk verbruiken die toch evenveel als een motor met meer cc maar gelijkaardig vermogen.
Re: Kadjar en 3008
Geplaatst: 29 nov 2016 06:27
door Thomas84
Paultje1965 schreef:
P.s. ik denk dat Ford het beste het downsizen onder de knie heeft met hun Ecoboost. Van horen zeggen...

Google maar eens op "problemen ecoboost", dan heb je aardig wat leesvoer.
Van scheurende koelvloeistofleidingen, verkeerde aanwijzing van temperatuurmeter met vastlopers tot gevolg, scheuren in de cilinderwanden enz... Ford heeft aardig wat moeten modificeren aan de ecoboost
Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Re: Kadjar en 3008
Geplaatst: 29 nov 2016 08:12
door Paultje1965
Phew, ben ik blij dat ik al schreef 'van horen zeggen'. Het was wel inderdaad de motor van het jaar.
Ik ben overigens ook niet voor downsizen. Voor de automobilist is het zinloos, mijn Cee'd 1.6 (135pk) had ongeveer hetzelfde verbruik als mijn Captur (120pk). Ik moet wel zeggen dat de Captur door het hogere koppel onderin veel levendiger aanvoelt. De Cee'd moest eerst flink op toeren komen. Maar goed, het downsizen wordt niet voor ons gedaan maar voor de overheid.
Re: Kadjar en 3008
Geplaatst: 29 nov 2016 08:24
door DHL
Ja klopt, die gedowsizese motoren doen het heel goed op papier. Vele beter dan de oudere motoren. Maar in de praktijk... Beste voorbeeld vind ik mijn BMW. Op 9000 km gerekend verbruikte ik 6,9l gemiddeld. Dat is enorm weinig. Met de Scenic van mijn vrouw zit ik rond de 6 liter. In verhouding is dit dan weer veel. Ben er bijna zeker van dat, als ze de verbruikscyclus op paier gaan herzien, er terug grotere motoren komen. Of kleine motoren bijgestaan door electromotoren.
Re: Kadjar en 3008
Geplaatst: 29 nov 2016 08:57
door keurbaas
Ik moet zeggen dat ik ook niet zo enthousiast werd van een 3 cilinder in de 3008 tov de 1.2 4 cilinder in de Kadjar. De 3008 heeft veel power onderin maar eenmaal op touren laat hij het afweten, dat maakt het wel wat onrustiger en nodigt uit op hard rijden/optrekken onderin. Gaf duidelijk gevoel van een motor te rijden (voor de kenners). De 1.2 van Renault reed wel wat rustiger en meer auto, je komt nog steeds niets te kort.
Re: Kadjar en 3008
Geplaatst: 29 nov 2016 09:16
door Paultje1965
Klopt met de theorie: minder cilinders is meer inhoud per cilinder. Dat is dus normaal ook een motor die minder gewillig is om de toeren in te gaan. Ook weer vergelijkbaar met motorfietsen. De vierpitters maken veel toeren en de een en twee cilinders (meestal) niet. Een viercilinder heeft ook geen onbalans. Twee zuigers omhoog gelijk met twee zuigers omlaag.
Ben er mee eens dat een viercilinder toch meer rust geeft dan een driecilinder alhoewel dat ook afhangt van de constructie van de krukas. Vooral de Aygo drieling klinkt op lage toeren alsof ze elk moment kunnen afslaan. Daar zit echt veel onbalans in.
Re: Kadjar en 3008
Geplaatst: 29 nov 2016 10:02
door zandbak
@ Thomas84, dat is volgens mij de 1.6 ecoboost. Die is inmiddels ook vervangen door de 1.5 ecoboost.
Bij de 1.6 heeft Ford omwille van kosten goedkope en onlogische keuzes gemaakt in de positionering van de temperatuurmeter en er is vrij snel na de introductie voor de scheurende koelvloeistofleiding een modificatie/terugroep actie geweest. Het vreemde is dat de temperatuurmeter en de koelvloeistof leidingen in de Volvo V60 compleet anders zijn, deze hebben dus ondanks het zelfde blok niet de genoemde problemen. Dus het was bij introductie al een risico die Ford genomen heeft en die dus slecht heeft uitgepakt. Volvo heeft in iedergeval niet dezelfde fout gemaakt.
Re: Kadjar en 3008
Geplaatst: 29 nov 2016 21:47
door Thomas84
Die koelvloeistofleiding was van de 1.0, deze zijn nu allemaal vervangen ja. Wat wel zo is dat de ADAC ze na 100.000km uit elkaar heeft getrokken en er erg te spreken over waren. Bedoelde meer dat elk merk wel zijn dingetjes heeft, ook BMW
Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Re: Kadjar en 3008
Geplaatst: 01 dec 2016 06:54
door Renos
keurbaas schreef:Ik moet zeggen dat ik ook niet zo enthousiast werd van een 3 cilinder in de 3008 tov de 1.2 4 cilinder in de Kadjar. De 3008 heeft veel power onderin maar eenmaal op touren laat hij het afweten, dat maakt het wel wat onrustiger en nodigt uit op hard rijden/optrekken onderin. Gaf duidelijk gevoel van een motor te rijden (voor de kenners). De 1.2 van Renault reed wel wat rustiger en meer auto, je komt nog steeds niets te kort.
Niets te kort bij de Kadjar ? Ik dacht het niet. Probeer maar eens druk stadsverkeer te rijden in z'n tweede, dan hoor ik je nog wel iets anders zeggen. Vergelijken met een motor ? Nee, de 3008 en de Kadjar kan je bezwaarlijk vergelijken met een motor. Ik reed jaren een Kawasaki VN8OO Classic en of die nu op toeren was of niet, reed die toch heerlijk zonder in de problemen te komen in eender welke versnelling. Dan had je pas wat kracht "onderin". Dat was pas een koppel.
Re: Kadjar en 3008
Geplaatst: 01 dec 2016 09:42
door keurbaas
Het is mij niet opgevallen, heb er wel mee in de stad gereden, ook wel 50 in zijn 3. Enige minpunt was het comfort van de 19inch wielen, ik heb dan ook de intens versie genomen met 17 inch.
Vergelijk was de 1.2 3 cilinder in de 3008 en de 1.2 4 cilinder in de kadjar, beide evenveel vermogen, idd ander koppel.
Re: Kadjar en 3008
Geplaatst: 01 dec 2016 17:29
door McSherman
@Renos,
Waarschijnlijk horen Keurbaas en ikzelf bij een select groepje geluksvogels, maar ook ik merk niets negatiefs in het stadsverkeer. Ook het horten en stoten bij koude motor is bij mij nog steeds niet geconstateerd.
En een vergelijking tussen motorfiets en een auto is natuurlijk hetzelfde als appels en peren...dus dat had wat mij betreft door Keurbaas achterwege mogen blijven.
Gelukkig zijn er wel goede Kadjars en tevreden baasjes onder ons....
Grtz, John.
Re: Kadjar en 3008
Geplaatst: 01 dec 2016 22:07
door Renos
Nou ja, het schokken is nu al een heel eind verbeterd t.o.v. begin dit jaar. Vooral de update van augustus 2016 was een grote verbetering. 100 %is het probleem nog niet opgelost maar ik krijg er trapsgewijs vertrouwen in, temeer daar de dealer zich enorm inspant om tot een oplossing te komen. Hij verzekerde mij bovendien dat Renault France "wakker ligt" van het probleem en keihard werkt aan een oplossing. Wordt vervolgd ...
Overigens is er op dit forum een apart topic geopend inzake de materie van schakelen in het stadsverkeer met de Kadjar benzine. Zie deze
thread.