Pagina 1 van 1

Horten en stoten bij koude én warme motor

Geplaatst: 08 feb 2017 10:50
door gaarts
In tegenstelling tot wat hier meestal geschreven wordt, had mijn Kadjar niet alleen last een schokkende motor als ie koud was maar eigenlijk altijd, dus ook bij een warme motor. Het was voor mij een onoverkomelijke handicap en heb daarom na een half jaar, waarin 2x nieuwe software en twee updates, besloten de Kadjar, die mij voor de rest prima beviel, terug te brengen naar de dealer. :naughty:
Dit kostte mij veel geld want Renault Nederland heeft mij het volle bedrag aan afschrijving in rekening gebracht en ik reed in de duurste uitvoering met alle mogelijke opties. Ook was er binnen deze termijn sprake van een verbrande klep waardoor de kop vervangen moest worden. Die kop was in heel Europa nergens te krijgen en mijn auto moest 2 maanden in de garage staan alvorens weer te kunnen rijden. Over garantie gesproken.
Wat mij nu het meest verbaasd is; dat ik in tussentijd met minstens 3 andere Kadjars heb gereden die allemaal schudden en schokten en dat ik erachter ben gekomen dat ook alle nieuwe Kadjars in de showroom dit probleem hebben. Renault verkoopt dus splinternieuwe dure auto's die deze handicap hebben. Dat vind ik erg sneu voor de koper die vol vertrouwen zijn goeie geld neertikt voor zo'n prachtige auto om vervolgens van een koude kermis thuis te komen. Ik weet inmiddels hoe dat voelt.
Graag zou ik zien dat Renault dit soort praktijken onmogelijk wordt gemaakt. Heeft iemand een idee hoe de verkoop van Kadjars met deze probleemmotor gestopt kan worden tot er deugdelijke software voor bestaat? :idea:

Re: Horten en stoten bij koude én warme motor

Geplaatst: 08 feb 2017 12:11
door nikk

Re: Horten en stoten bij koude én warme motor

Geplaatst: 08 feb 2017 14:01
door zandbak
Ik zou in dat geval eens kijken voor de Seat Atenca, prijs technisch gelijk aan de Kadjar. De 1.4 tsi is inmiddels een prima blok (was vroeger anders), tevens lekker soepel.

Re: Horten en stoten bij koude én warme motor

Geplaatst: 09 feb 2017 10:56
door McSherman
@Gaarts:

Ik snap je frustratie, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik me er totaal NIET in herken. Ik rij sinds september 2016 een Kadjar 130TCe en heb in het geheel geen last van horten en stoten....koud niet en warm niet.
Ik vind het dan ook een beetje kort door de bocht om te stellen dat de Kadjar een ondeugdelijk product zou zijn, er rijden immers genoeg tevreden 130TCe rijders rond.
Neemt niet weg dat het inderdaad niet erg kies is van Renault om de volledige afschrijving aan te rekenen. Wat was de reactie van Renault Nederland op de verbrande klep? Het lijkt me namelijk vreemd dat zoiets na 6 maanden gebruik al manifesteert. Ik ben niet technisch onderlegd, maar zo'n mankement in de eerste 6 maanden lijkt me niet echt normaal.

Jammer voor je slechte ervaring en veel succes met je zoektocht naar een opvolger, grt John.

Re: Horten en stoten bij koude én warme motor

Geplaatst: 10 feb 2017 08:38
door CasR
@McSherman @Gaarts:

Ik sluit me volmondig aan bij de reactie van @McSherman. Ik geniet iedere keer van het comfort en de kwaliteit van rijden. Als ik heel erg mijn best doe kan ik bij koude motor wat instabiliteit in de loopcultuur ontwaren, maar dat is echt spijkers op laag water zoeken. Niks om de Kadjar tot een inferieur product te degraderen.

Re: Horten en stoten bij koude én warme motor

Geplaatst: 14 feb 2017 22:58
door Renos
Wij hebben bijna een jaar gesukkeld met een schokkende Kadjar. Na heftig aandringen, maar toch steeds op een waardige wijze, heeft de dealer de auto tweemaal onder handen genomen en de software aangepast.

De auto rijdt nu normaal na al de heisa.

Ik zou in voorkomend geval, nooit de dealer met rust laten en als de een het niet kan fiksen, een andere raadplegen. Mij hebben ze verzekerd dat Renault France initieel "wakker lag" van het probleem en wel degelijk begaan was met het debacle.

Mijn ervaring is dat een deskundig en ervaren specialist, de dealer dus, het probleem softwarematig kan oplossen.

Re: Horten en stoten bij koude én warme motor

Geplaatst: 15 feb 2017 19:24
door rvdgaag
Ik heb deze week 2 dagen een nieuwe (demo) Scenic meegehad met deze motor, zowel warm als koud rond de 50 km/h in 4 of hoger hikte de auto als een gek.

Er stond slechts 5000 km op de teller, blijkbaar is het eeb product eigenschap,

Re: Horten en stoten bij koude én warme motor

Geplaatst: 15 feb 2017 20:14
door DHL
Maar 50 in 4.... Zou je denken toch in 3 te staan. Is een benzine he.

Re: Horten en stoten bij koude én warme motor

Geplaatst: 15 feb 2017 21:39
door Renos
DHL schreef:Maar 50 in 4.... Zou je denken toch in 3 te staan. Is een benzine he.
Klopt.Vooral een benzine versie eist dat je op tijd schakelt vanwege het kleinere koppel. In het bijzonder is de Kadjar benzine Tce daar bijzonder gevoelig aan.

Re: Horten en stoten bij koude én warme motor

Geplaatst: 15 feb 2017 21:45
door rvdgaag
Gedeeltelijk mee eens, maar in 4 50km/h draait die motor (handbak) ongeveer 1400 toeren, hikken als een onwillige ezel is dan wel ergerlijk, als je de snelheid laat zakken naar 45 dan is het over en tegen de 57/58 km/h is het ook over. Iets in dat blok is niet goed.

En dit was geen Kadjar maar het nieuwe model Scenic !

Re: Horten en stoten bij koude én warme motor

Geplaatst: 15 feb 2017 21:55
door zandbak
Ik ben niet anders gewend om 50 in zijn 4 te rijden. Doe dat met benzine of diesel en heb daar nog nooit problemen aan ondervonden. MB laat een 1.6 turbo ook gewoon 1200 touren draaien zonder te hikken....

Re: Horten en stoten bij koude én warme motor

Geplaatst: 15 feb 2017 22:01
door DHL
Ja ok, maar dit is een kleine motor in een grote carrosserie. Komt daarbij dat het een kleine turbomotor is met relatief weinig koppel.Een 1.6 turbo is al krachtiger en heeft vooral meer koppel. Die kan dat beter aan. Ik heb altijd geweten dat de ideale schakelmomenten 20 40 60 en 80 zijn. Nu met de krachtige turbo's kan dit lager maar van een 1.2 mag je dat nu ook niet verwachten. Mijn 3.0 met 560 NM heeft toch ook 1200 toeren nodig als volstrekt minimum. Soms zakt hij tot 1000 a 1100 toeren en da's toch echt weinig. Gaat hij lichtjes brommen. Dus 1200 met een benzinemotor met veel minder koppel is echt weinig vind ik.

Re: Horten en stoten bij koude én warme motor

Geplaatst: 15 feb 2017 22:17
door zandbak
Heb ook een golf 1.2 TSI gereden en die gaat ook niet zomaar hikken. Ben bang dat het gewoon een constructiefout is. Combi blok en ecu, Nissan heeft het wel onder de knie met de 1.2.

Re: Horten en stoten bij koude én warme motor

Geplaatst: 15 feb 2017 22:56
door DHL
Nissan is dezelfde motor toch? Ja, die Gof 1.2 tsi schijnt inderdaad een geweldige motor te zijn. Maar ik denk eerlijk dat we tegenwoordig teveel souplesse (lees lage toeren) verwachten van onze wagens. De Espace die ik had draaide ook 1200 toeren. Dat is ok omdat die aan een automaat gekoppeld is. Van zodra je enige versnelling vroeg, schakelde die terug. EN met een manuele wordt dat niet zo snel gedaan. Is men eerder geneigd om het in die lage toeren op te halen.
Ben er quasi zeker van dat die 1.2 in een automaat niet zal schokken. Is hier ervaring mee op het forum? Kadjar 1.2 automaat...

Re: Horten en stoten bij koude én warme motor

Geplaatst: 17 feb 2017 11:13
door Obelikx
Ik heb nu sinds 3 weken een Kadjar intens benzine en heb 1500 km gereden. Ik heb nauwelijks last van een hortende, stotende motor.
Een heel klein beetje en voor korte tijd met een koude motor, maar niet zo erg dat ik me daar zo aan erger. Het kan ook zijn dat het bij komt omdat ik nog wat moet wennen aan het snelle doorschalen. Ik heb hiervoor lange tijd met een automaat gereden.

Re: Horten en stoten bij koude én warme motor

Geplaatst: 17 feb 2017 18:59
door Renos
Obelikx schreef:Ik heb nu sinds 3 weken een Kadjar intens benzine en heb 1500 km gereden. Ik heb nauwelijks last van een hortende, stotende motor.
Een heel klein beetje en voor korte tijd met een koude motor, maar niet zo erg dat ik me daar zo aan erger. Het kan ook zijn dat het bij komt omdat ik nog wat moet wennen aan het snelle doorschalen. Ik heb hiervoor lange tijd met een automaat gereden.
Bij een koude motor vind ik dat volstrekt normaal dat er enige "hapering" voor korte tijd voelbaar is.
Voor de oudere forumleden : herinner u de tijd van toen er nog met een "handchoke" moest gewerkt worden ... 8)

Re: Horten en stoten bij koude én warme motor

Geplaatst: 06 nov 2017 14:44
door 80450
Heb 10.000 op km staan van mijn Energy Tce 130 pk Zen benzine-Kadjar. Ik vind dat hij bagger rijdt. Horten en stoten! Niet alleen koud maar ook warm, niet alleen bij 50km/hr maar tussen 30 en 70 km/ hr, niet alleen bij laag toerental maar ook bij 3000 tr/min. De eerste de beste Oostduitse Trabant rijdt nog beter.
RN heeft geen oplossing voor dit gekend en erkend defect. Men adviseert om de schakelindicator niet te volgen. Hoe durven ze!!?
Het is zeer wrang dat er Kadjars zijn/worden geproduceerd die dit mankement niet hebben (volgens andere forumleden). Een Kadjar aanschaffen is kennelijk een tombola.

Re: Horten en stoten bij koude én warme motor

Geplaatst: 07 nov 2017 00:22
door Renos
80450 schreef:Heb 10.000 op km staan van mijn Energy Tce 130 pk Zen benzine-Kadjar. Ik vind dat hij bagger rijdt. Horten en stoten! Niet alleen koud maar ook warm, niet alleen bij 50km/hr maar tussen 30 en 70 km/ hr, niet alleen bij laag toerental maar ook bij 3000 tr/min. De eerste de beste Oostduitse Trabant rijdt nog beter.
RN heeft geen oplossing voor dit gekend en erkend defect. Men adviseert om de schakelindicator niet te volgen. Hoe durven ze!!?
Het is zeer wrang dat er Kadjars zijn/worden geproduceerd die dit mankement niet hebben (volgens andere forumleden). Een Kadjar aanschaffen is kennelijk een tombola.
Rij je soms met super 95 ?
Waarom pas na 10.000 km reageren op een intussen erg goed gekend probleem ?

Re: Horten en stoten bij koude én warme motor

Geplaatst: 08 nov 2017 12:32
door zandbak
80450 schreef:Heb 10.000 op km staan van mijn Energy Tce 130 pk Zen benzine-Kadjar. Ik vind dat hij bagger rijdt. Horten en stoten! Niet alleen koud maar ook warm, niet alleen bij 50km/hr maar tussen 30 en 70 km/ hr, niet alleen bij laag toerental maar ook bij 3000 tr/min. De eerste de beste Oostduitse Trabant rijdt nog beter.
RN heeft geen oplossing voor dit gekend en erkend defect. Men adviseert om de schakelindicator niet te volgen. Hoe durven ze!!?
Het is zeer wrang dat er Kadjars zijn/worden geproduceerd die dit mankement niet hebben (volgens andere forumleden). Een Kadjar aanschaffen is kennelijk een tombola.
De enige oplossing is om naar een goede chipper te gaan (Rica of zo) en de ecu eens goed te laten programmeren.
Probleem zit hem in het feit dat Renault tot het gaatje is gegaan om er 130PK uit te persen en binnen alle EU normen te blijven met de uitstoot.
De Nissan variant heeft 115pk en heeft dit probleem niet omdat ze niet tot het gaatje zijn gegaan, maar ja Fransen prutsen nou eenmaal wat vaker dan Japanners (Honda F1 uitgesloten :oops: ) :wink:

Re: Horten en stoten bij koude én warme motor

Geplaatst: 08 nov 2017 14:58
door Paulus66
De enige oplossing is om naar een goede chipper te gaan (Rica of zo) en de ecu eens goed te laten programmeren.
Probleem zit hem in het feit dat Renault tot het gaatje is gegaan om er 130PK uit te persen en binnen alle EU normen te blijven met de uitstoot.
De Nissan variant heeft 115pk en heeft dit probleem niet omdat ze niet tot het gaatje zijn gegaan, maar ja Fransen prutsen nou eenmaal wat vaker dan Japanners (Honda F1 uitgesloten :oops: ) :wink:[/quote]

Mijn TCE 165 heeft deze problemen helemaal niet. Misschien omdat deze veel meer vermogen heeft....... De TCE 130 is denk ik tot zijn top opgeschroefd om het vermogen te halen.

Re: Horten en stoten bij koude én warme motor

Geplaatst: 08 nov 2017 15:49
door zandbak
Paulus66 schreef:
zandbak schreef:De enige oplossing is om naar een goede chipper te gaan (Rica of zo) en de ecu eens goed te laten programmeren.
Probleem zit hem in het feit dat Renault tot het gaatje is gegaan om er 130PK uit te persen en binnen alle EU normen te blijven met de uitstoot.
De Nissan variant heeft 115pk en heeft dit probleem niet omdat ze niet tot het gaatje zijn gegaan, maar ja Fransen prutsen nou eenmaal wat vaker dan Japanners (Honda F1 uitgesloten :oops: ) :wink:
Mijn TCE 165 heeft deze problemen helemaal niet. Misschien omdat deze veel meer vermogen heeft....... De TCE 130 is denk ik tot zijn top opgeschroefd om het vermogen te halen.
165PK voor een 1.6 is ook niet bijzonder veel. Je kan er met gemak 180 of 200pk uithalen. Of die dan beter loopt is een tweede, want dat betekend dat de turbo vergroot moet worden wil je het heel houden. Nadeel van een grotere turbo is dat deze later in komt zetten, dus onderin lever je in aan souplesse. Als je jouw 1.6 gaat chippen heb je dat probleem in mindere mate, maar de levensduur van de turbo gaat er in ieder geval wel onder lijden als je veelvuldig aanspraak gaat maken op de extra pk's (vergroot turbo druk en omwentelingen). Tevens is de cilindervulling van een 4 cilinder 1.6 liter beter als bij een 1.2, daarom heeft PSA bij de 1.2 gekozen voor een 3 cilinder ontwerp wat helpt.

Bij de 130TCE zou ik bij chippen ook niet gaan voor extra vermogen maar meer voor het verwijderen van uitstoot gerelateerde restricties (afknijpen van mengsel.

Re: Horten en stoten bij koude én warme motor

Geplaatst: 08 nov 2017 16:35
door nikk
Veel meer kan ook; een ( Renault ) F1 motor is ook een 1.6 :->.

Mooie vermogensopbouw is met turbo motoren ook perfect mogelijk, twee of zelfs 3 stuks monteren helpt daarbij. De motor wordt dan wel weer erg duur.

Buiten dat; heb twee weken terug een 1000 km afgelegd met een Astra 1.4 150pk. Je krijg geen idee dat je met een turbo onderweg bent buiten het feit dat ie erg vlot is. Het kan dus zeker.

Re: Horten en stoten bij koude én warme motor

Geplaatst: 21 nov 2017 14:26
door 80450
Op 8 november jl. heb ik melding gemaakt van het horten en stoten van mijn Kadjar. Er is nu een nieuwe ontwikkeling: ik heb mijn probleem zelf kunnen oplossen!!
Het advies van RN om pittiger te rijden zodat ik er na drie weken minder last van zou hebben werkte uiteraard niet.
Echter....... Vanaf de aanschaf heb ik altijd gereden met die witte blaadjes aan dat boompje op mijn instrumentenpaneel ingeschakeld, de zgn. Rijstijlindicator. Uit irritatie was ik dit zat en besloot deze rijstijlindicator bij Gebruikersinstellingen uit te zetten.
Het effect was dat de witte blaadjes verdwenen én.... al het horten en stoten eveneens op slag!!!!!! De auto ging normaal rijden, op de manier zoals het een auto betaamt.

De logica ontgaat mij enigszins maar ik ben wel heel happy. Dit verklaart mogelijk ook waarom sommigen geen en anderen wél last hebben van horten en stoten. Wellicht dat de Kadjarslachtoffers hier wat aan hebben.

Re: Horten en stoten bij koude én warme motor

Geplaatst: 21 nov 2017 14:48
door 80450
80450 schreef:Op 8 november jl. heb ik melding gemaakt van het horten en stoten van mijn Kadjar. Er is nu een nieuwe ontwikkeling: ik heb mijn probleem zelf kunnen oplossen!!
Het advies van RN om pittiger te rijden zodat ik er na drie weken minder last van zou hebben werkte uiteraard niet.
Echter....... Vanaf de aanschaf heb ik altijd gereden met die witte blaadjes aan dat boompje op mijn instrumentenpaneel ingeschakeld, de zgn. Rijstijlindicator. Uit irritatie was ik dit zat en besloot deze rijstijlindicator bij Gebruikersinstellingen uit te zetten.
Het effect was dat de witte blaadjes verdwenen én.... al het horten en stoten eveneens op slag!!!!!! De auto ging normaal rijden, op de manier zoals het een auto betaamt.Toevalstreffer?

De logica ontgaat mij enigszins maar ik ben wel heel happy. Dit verklaart mogelijk ook waarom sommigen geen en anderen wél last hebben van horten en stoten. Wellicht dat de Kadjarslachtoffers hier wat aan hebben. Ik heb overigens niet geprobeerd om de indicator weer in te schakelen. Dat durf ik niet meer.

Re: Horten en stoten bij koude én warme motor

Geplaatst: 22 nov 2017 01:35
door Renos
80450 schreef:Op 8 november jl. heb ik melding gemaakt van het horten en stoten van mijn Kadjar. Er is nu een nieuwe ontwikkeling: ik heb mijn probleem zelf kunnen oplossen!!
Het advies van RN om pittiger te rijden zodat ik er na drie weken minder last van zou hebben werkte uiteraard niet.
Echter....... Vanaf de aanschaf heb ik altijd gereden met die witte blaadjes aan dat boompje op mijn instrumentenpaneel ingeschakeld, de zgn. Rijstijlindicator. Uit irritatie was ik dit zat en besloot deze rijstijlindicator bij Gebruikersinstellingen uit te zetten.
Het effect was dat de witte blaadjes verdwenen én.... al het horten en stoten eveneens op slag!!!!!! De auto ging normaal rijden, op de manier zoals het een auto betaamt.
De logica ontgaat mij enigszins maar ik ben wel heel happy. Dit verklaart mogelijk ook waarom sommigen geen en anderen wél last hebben van horten en stoten. Wellicht dat de Kadjarslachtoffers hier wat aan hebben.
Ik dacht dat het een mooi gebaar van je zou zijn om eens haarfijn uit te leggen hoe je die rijstijlindicator exact kunt uitschakelen. Voor hen die het aanbelangt : heel erg bedankt. :wink:

Re: Horten en stoten bij koude én warme motor

Geplaatst: 22 nov 2017 09:04
door 80450
Ik heb het R-Link systeem met navigatie. In dit geval kies je Menu-Voertuig-Gebruikersinstellingen. Vervolgens naar beneden scrollen: de rijstijlindicator is de laatste in de rij. Kies hier voor "Off" .

Re: Horten en stoten bij koude én warme motor

Geplaatst: 22 nov 2017 12:29
door zandbak
Het zou echt heel vreemd zijn als dit een oplossing blijkt te zijn...
Heb je al getest wat er gebeurd als je de rijstijl indicator weer aanzet?

Re: Horten en stoten bij koude én warme motor

Geplaatst: 23 nov 2017 16:44
door Renos
80450 schreef:Ik heb het R-Link systeem met navigatie. In dit geval kies je Menu-Voertuig-Gebruikersinstellingen. Vervolgens naar beneden scrollen: de rijstijlindicator is de laatste in de rij. Kies hier voor "Off" .
Bedankt voor de uitleg.
Loont misschien wel de moeite om eens uit te testen. Wie weet ?
Wat ik al zeker weet, is dat het inschakelen van de "Eco" toets, een belangrijk verschil in rijstijl uitmaakt.

Re: Horten en stoten bij koude én warme motor

Geplaatst: 25 nov 2017 16:01
door marathon2017
Heb ik ook al last van als ik pas wegrij en inderdaad het schakel voorstel niet opvolgen bij lage snelheden helpt ,

Re: Horten en stoten bij koude én warme motor

Geplaatst: 05 dec 2017 18:40
door M.v.H.
Rijd nu bijna 1 jaar mijn Kadjar en geen enkel probleem met horten en stoten. Schakel indicator en Eco knop gebruik ik niet, gewoon ouderwets op gevoel en gehoor over en terug schakelen. Dit kost misschien wat extra benzine en uitstoot maar levert mij wel een super rijdende Kadjar op! Volgens mij moet het rijden van een auto een genot zijn en daar helpen de schakel indicator en Eco knop niet echt aan mee. :clap:

Re: Horten en stoten bij koude én warme motor

Geplaatst: 07 dec 2017 18:05
door a1105
Ik rijd nu al 6 maanden met mijn kadjar bose 130 tce bijna 10.000 km gereden en heb geen last van horten of stoten,ik tank de gewone 95E.
Het is een super auto en rijd geweldig,maar ik let niet op de indicator en schakel gewoon op het gevoel zoals men het vroeger deed.