Pagina 1 van 1

Distributieketting Kadjar vervangen?

Geplaatst: 22 dec 2017 15:33
door whitehawk1967
Hallo,

Ik heb sinds een paar dagen mijn mooie Kadjar uit 2015, netjes voor aflevering zijn beurt gehad en helemaal gecheckt, niets mis mee zou je zeggen.
Echter bij het ophalen van de auto werd mij verteld dat de auto uit voorzorg terug moest naar de garage om de distributieketting te vervangen, dat zou zo'n 2 dagen duren. Volgens de Renault garage waar de beurt is uitgevoerd moet dit bij sommige Kadjar's gebeuren. Let op, de auto heeft net 45000km gereden.
Maar ik heb daar nog niemand over gehoord en ook mijn plaatselijke Renault garage had nog nooit van een probleem met de distributieketting gehoord.
Ik heb er dus een dubbel gevoel over, en mijn eigen Renault garage zegt dat ik het niet moet doen. Ik moet er ver voor rijden en ben hem dan 2 dagen kwijt.
Is er iemand in dit forum die wel eens over dit probleem gehoord heeft of het zelf heeft gehad bij zijn of haar Kadjar?

Re: Distributieketting Kadjar vervangen?

Geplaatst: 22 dec 2017 16:30
door stefan-kadjar
Welk type kadjar heb je? Ik heb ook een kadjar uit 2015 met ketting, maar heb er nog niks over gehoord. Hij is wel al uit de garantie :(

Re: Distributieketting Kadjar vervangen?

Geplaatst: 22 dec 2017 17:00
door whitehawk1967
Ik heb een Kadjar Bose edition met alle opties.

Re: Distributieketting Kadjar vervangen?

Geplaatst: 22 dec 2017 17:03
door stefan-kadjar
Ik ook maar welke motor? Ik een 130 pk dci 1.6 2 wiel aandrijving

Re: Distributieketting Kadjar vervangen?

Geplaatst: 22 dec 2017 17:43
door whitehawk1967
Ik heb een tce 130 pk, benzine dus.

Re: Distributieketting Kadjar vervangen?

Geplaatst: 22 dec 2017 20:56
door adinsx
Tja... Ik heb een TCe130 in mijn 2013 Mégane III Estate en bij 81.000 km kreeg ik een nieuw motorblok. Vanaf zo'n 40.000 km hoorde ik een licht rateltje wat de dealer eigenlijk niet goed kon localiseren. Dan maar gewoon door zeg maar.
Rond de 75.000 km een vreemde storing op de brandstofdruk en bij 81.000 km sloeg hij helemaal niet meer goed aan. Verder een hoop geratel, dus dat was wel duidelijk.

Uiteindelijk werd op wens van Renault Frankrijk het hele blok vervangen. Ik was een van de eerste met de 1.2 TCe130 in Nederland, en blijkbaar hadden ze graag wat meer onderzoek. Nog wel met de technicus nadat het blok vernieuwd was de distributiedeksel eraf gehaald en toen zagen we dat de kettingspanner niet meer spande. De tandjes op de spanner waren afgerond wat lijkt op klapperen van de ketting.

Kortom, ik kijk er niet van op. En wellicht ter info: Ik heb nu 133.000 km op de teller (52.000 km later dus met tweede blok) en de ketting ratelt alweer lichtjes... Volgende week komt mijn nieuwe leaseauto, Mégane IV Estate GT, binnen, dus het is verder aan Leaseplan wat te doen met de ketting.

Re: Distributieketting Kadjar vervangen?

Geplaatst: 23 dec 2017 10:01
door whitehawk1967
Dat klinkt niet goed, maar dan zou je zeggen dat er toch nog veel meer klachten over zijn. Je vertelt dat jouw TCE 130 uit 2013 is, dus dan zou een eventueel probleem er eind 2015 toch al wel uitgehaald zijn. Ik ga gewoon wat dealers in de buurt af om na te vragen of dit "probleem" bekend is en laat het resultaat hier wel achter.


adinsx schreef:Tja... Ik heb een TCe130 in mijn 2013 Mégane III Estate en bij 81.000 km kreeg ik een nieuw motorblok. Vanaf zo'n 40.000 km hoorde ik een licht rateltje wat de dealer eigenlijk niet goed kon localiseren. Dan maar gewoon door zeg maar.
Rond de 75.000 km een vreemde storing op de brandstofdruk en bij 81.000 km sloeg hij helemaal niet meer goed aan. Verder een hoop geratel, dus dat was wel duidelijk.

Uiteindelijk werd op wens van Renault Frankrijk het hele blok vervangen. Ik was een van de eerste met de 1.2 TCe130 in Nederland, en blijkbaar hadden ze graag wat meer onderzoek. Nog wel met de technicus nadat het blok vernieuwd was de distributiedeksel eraf gehaald en toen zagen we dat de kettingspanner niet meer spande. De tandjes op de spanner waren afgerond wat lijkt op klapperen van de ketting.

Kortom, ik kijk er niet van op. En wellicht ter info: Ik heb nu 133.000 km op de teller (52.000 km later dus met tweede blok) en de ketting ratelt alweer lichtjes... Volgende week komt mijn nieuwe leaseauto, Mégane IV Estate GT, binnen, dus het is verder aan Leaseplan wat te doen met de ketting.

Re: Distributieketting Kadjar vervangen?

Geplaatst: 24 dec 2017 22:31
door zandbak
Als de dealer waar jij de auto hebt gekocht je aanraad om de ketting te vervangen, zou ik dit gewoon laten doen. Ze geven dit echt niet voor de lol aan om voor een garantie uurtarief jouw ketting te vervangen.....

Re: Distributieketting Kadjar vervangen?

Geplaatst: 25 dec 2017 11:06
door Carlovdw
Wel makkelijk zo. Jou een wagen verkopen en dan zeggen als je ze komt halen dit en dat moet er nog aan gebeuren. Dat zijn dan verborgen gebreken en is gewoon aan de verkoper om te herstellen. Moet jij toch geen kosten aan hebben??

Re: Distributieketting Kadjar vervangen?

Geplaatst: 25 dec 2017 14:19
door zandbak
Carlovdw schreef:Wel makkelijk zo. Jou een wagen verkopen en dan zeggen als je ze komt halen dit en dat moet er nog aan gebeuren. Dat zijn dan verborgen gebreken en is gewoon aan de verkoper om te herstellen. Moet jij toch geen kosten aan hebben??
Idd, ik ging er in mijn post dan ook vanuit dat de verkoper niet heeft gemeld dat de koper op kan draaien voor de kosten. Dit is echt garantie.

Re: Distributieketting Kadjar vervangen?

Geplaatst: 27 dec 2017 16:24
door whitehawk1967
Het word ook gerepareerd onder garantie, dat is het probleem niet.
Het ging mij er om of dit een vaker voorkomend probleem is bij deze TCE 130, inmiddels ben ik ook nog bij een andere Renault garage geweest en die monteur daar hoorde al op het moment van starten dat de distributieriem zsm vervangen moet worden. Hij ratelt als een bezetene vertelde hij.
Ik rij liever niet te ver voor de reparatie en ga de verkoper ook voorleggen om hem hier in de buurt te laten repareren.

Re: Distributieketting Kadjar vervangen?

Geplaatst: 27 dec 2017 20:03
door zandbak
Ik zou er zeker niet mee door blijven rijden als de ketting ratelt...

Re: Distributieketting Kadjar vervangen?

Geplaatst: 27 dec 2017 20:10
door whitehawk1967
zandbak schreef:Ik zou er zeker niet mee door blijven rijden als de ketting ratelt...

Volgens de garage waar hij naar terug moet, kon ik rustig tot januari door blijven rijden zonder problemen, daar had ik al niet veel vertrouwen in.

Re: Distributieketting Kadjar vervangen?

Geplaatst: 27 dec 2017 23:04
door adinsx
Breken doet de ketting bij dit blok niet zo snel.
Het is namelijk de spanner die het probleem is. Die krijgt teveel variaties te verduren, en stelt daardoor niet meer lekker. Vervolgens slijt de ketting sneller (rekt) en hoor je geratel.

Toevallig rond 2300-2600 tpm in de vrij? Met de deur open moet je het kunnen horen. Heb wel een korte video van laatst toen mijn vrouw met mijn Mégane weg reed s avonds.

Kortom: je kan er wel mee doorrijden. Hier tikt ie al 12.000 km, en hij moet nog vijf weken mee. Zo'n 2500 km. Gaat ie ook vast halen.

Re: Distributieketting Kadjar vervangen?

Geplaatst: 27 dec 2017 23:13
door zandbak
Tot dat de spanner de geest geeft en je blok echt in puin ligt.....

Ik zou het risico niet nemen met een eigen auto.

Re: Distributieketting Kadjar vervangen?

Geplaatst: 28 dec 2017 09:09
door adinsx
Zo klinkt ie bij mij, al sinds de zomer:


Blok in puin? Mwa, die van mij wilde gewoon niet meer aanslaan op een ochtend. Maar daarvoor heb je al lang een foutmelding gehad over brandstofdrukpuls, en eventueel iets op drie poten lopen. Zolang daar allemaal nog geen sprake van is, en je niet 2000 km per week rijdt, ga je januari prima halen.

Wel handig om te vragen of het bij een dealer in de buurt mag. Al moet die dealer er ook maar op zitten wachten. Het is een aardig klusje.

Re: Distributieketting Kadjar vervangen?

Geplaatst: 28 dec 2017 10:20
door whitehawk1967
Ik kwam dit nog tegen (was ook al eerder door iemand aangehaald als mogelijke oorzaak):

http://www.driving-dutchman.nl/opgerekt ... we-rijden/

Ik ben sowieso geen voorstander van het nieuwe rijden, ten eerste omdat ik het niet gewend ben, maar ik hou ook van een beetje sportief rijden.

Re: Distributieketting Kadjar vervangen?

Geplaatst: 28 dec 2017 10:36
door adinsx
Klopt, en eigenlijk hoor je ook de grote onderhoudsintervallen van 30.000 km mee te nemen. Er zijn al autofabrikanten (Alfa bijvoorbeeld) die teruggaan naar een interval van 15.000 km.
Mijn privé auto's (voor de leaser privé een Clio II RS182 en Mégane II RS230 F1-R26 gehad) kregen elk jaar een beurt met o.a. verse olie. Ongeacht de kilometers. De Clio IV van de wederhelft rijdt slechts 6000 km per jaar, maar elk jaar gaat de olie er af.

Olie vervuilt, zeker in de moderne (downsize) motoren. Daarmee krijgt ook de ketting meer voor zijn kiezen. Overigens is het kettingissue in de 1.2 TCe130 vooral een spanner probleem, waarna de ketting gaat rekken.

Bij mij ontstaat het probleem in ieder geval zeker niet door het nieuwe rijden. Ik rij stevig door, gemiddeld verbruik over 132.000 km is 1:11,2. :lol:

ONtopic:
Lekker in januari de ketting onder garantie laten vervangen. Op tijd de beurten (liefst eerder) laten uitvoeren, en weg blijven bij hele lage toeren.

Re: Distributieketting Kadjar vervangen?

Geplaatst: 28 dec 2017 20:55
door whitehawk1967
Vandaag de verkoper (geen Renault dealer) gesproken, die heeft er geen problemen mee om de distributieketting onder garantie bij een andere Renault dealer te laten repareren, dat valt nog onder het afleveronderhoud. Morgen bellen om een afspraak te maken bij mijn Renault garage in de buurt. Blijft nog wel de vraag of dit vaker voorkomt, kwaaltje TCE130 of het in mijn ogen verkeerde "nieuwe rijden", of gewoon vette pech. Ik ben na jaren tevreden Ford rijden nu eens overgestapt op een ander merk, en ik hoop net zo onbezorgd te kunnen rijden in de Kadjar. Op dit moment een dubbel gevoel, hopen dat dat gevoel snel weg gaat.

Re: Distributieketting Kadjar vervangen?

Geplaatst: 29 dec 2017 10:39
door mechanic
Het komt zeker vaker voor,ook niet enkel bij de kadjar tce.

Re: Distributieketting Kadjar vervangen?

Geplaatst: 29 dec 2017 10:45
door adinsx
TSI, TCe, Ecoboost, allemaal kennen ze dit soort problemen wel. Zoals ik al zei: vermijd inderdaad het 'nieuwe rijden', en ga gewoon iets eerder die onderhoudsbeurt doen. De ketting loopt in de olie, en als de olie vervuilt raakt (en dat doet die sneller i.v.m. directe inspuiting en de strenge milieunormen), heeft dat zijn weerslag op de ketting en spanner.

Re: Distributieketting Kadjar vervangen?

Geplaatst: 18 feb 2018 07:34
door sjong
Heb een Tce 130 febr. 2016 na 1 jaar en 15000km al een nieuwe ketting!!! Heb 3 jaar garantie wat gaat dat worden? Hoor hem nu bij 22000 km alweer!!!

Re: Distributieketting Kadjar vervangen?

Geplaatst: 18 feb 2018 09:38
door larsdijkstra 16v
Je hebt garantie!!!! Gewoon teruggaan!!!

Re: Distributieketting Kadjar vervangen?

Geplaatst: 18 feb 2018 18:04
door Dingelbert
Met de Kadjar (2015) met een ander garantie-akkefietje bij de dealer. Kmstand 46000. Telefoontje. Auto moest daar blijven. Ratelende distributieketting. 5 Dagen uit garantie! Gewoon vervangen uit garantie.
Andere akkefietje overigens nog steeds niet opgelost (achteruitrijcamera die niet werkt).

Re: Distributieketting Kadjar vervangen?

Geplaatst: 18 feb 2018 18:49
door sjong
Het is toch bizar, zo weinig km en dan de ketting vervangen. Hoe gaat het straks wanneer de garantie 2 jaar is verlopen?

Re: Distributieketting Kadjar vervangen?

Geplaatst: 18 feb 2018 19:17
door whitehawk1967
Dingelbert schreef:Met de Kadjar (2015) met een ander garantie-akkefietje bij de dealer. Kmstand 46000. Telefoontje. Auto moest daar blijven. Ratelende distributieketting. 5 Dagen uit garantie! Gewoon vervangen uit garantie.
Andere akkefietje overigens nog steeds niet opgelost (achteruitrijcamera die niet werkt).

Dat schijnt ook met het nieuwe rijden te maken te hebben, met weinig toeren in hoge versnelling rijden. Dan krijgt de ketting en voornamelijk de spanner het erg zwaar te verduren.

Re: Distributieketting Kadjar vervangen?

Geplaatst: 18 feb 2018 19:54
door Dingelbert
sjong schreef:Het is toch bizar, zo weinig km en dan de ketting vervangen. Hoe gaat het straks wanneer de garantie 2 jaar is verlopen?
welwillende dealer, garantie op reparatie, Nederlands consumentenrecht??????

Re: Distributieketting Kadjar vervangen?

Geplaatst: 05 sep 2018 22:15
door RobertA
Ook bij mijn Kadjar 1.2 TCE van augustus 2015 is de distributieketting bij 54.000 km vervangen. Deze reparatie viel bijna geheel onder coulance van Renault Nederland en de dealer, Nieuwenhuis. (zelf € 150 betaald) Ongeveer vier maanden geleden zijn de kleppen schoongemaakt en is het hele injectiesysteem gereinigd. Ook dit viel grotendeels onder garantie / coulance. Het enge is natuurlijk; wat gebeurd er over twee, drie jaar? Na 5, 6 jaar is het grotendeels over met de coulance. Het vreemde is dat de receptioniste van Renault Nieuwendijk niets kon zeggen (of mocht zeggen?) over een mogelijke oorzaak, terwijl er natuurlijk wel degelijk iets over valt te zeggen.
In de eerste plaats ben ik na het schoonmaken van de motor gestopt met het nieuwe rijden en let al helemaal niet meer op de belachelijke schakelindicatoren die je veel te vroeg willen laten opschakelen. Dit opschakelen bij zeer lage toerentallen belast de distributieketting fors, met als gevolg versnelt oprekken. Bij acceleren op de snelweg moet je echt terugschakelen van 6 naar 5 of 4! De lage toerentallen veroorzaken ook versnelde vervuiling met roetdeeltjes. Ook de olie wordt hiermee vervuilt en de kettingspanner schijnt hier heel gevoelig voor te zijn. Overigens is Renault echt niet het enige merk met deze problemen, kijk maar eens bij Peugeot en het hele Volkswagen concern met de TSI problemen.
Lees meer hierover bij driving-dutchman.nl/opgerekte-distributiekettingen-door-het-nieuwe-rijden/

Bij de aankoop van de een jaar oude Kadjar bij de dealer was de ketting juist een pluspunt. Die hoefde je immers niet vervangen..........

Re: Distributieketting Kadjar vervangen?

Geplaatst: 17 sep 2018 21:58
door Verwijderde gebruiker 30580
Grappig, ik heb mijn Octavia 1.2 TSI juist weggedaan omdat ik problemen met de distributieketting en de kettingspanners verwachtte. De TSI van Volkswagen staat er bekend om namelijk...

Re: Distributieketting Kadjar vervangen?

Geplaatst: 17 sep 2018 22:23
door adinsx
De 1.2 TCe130 inmiddels ook. Niet voor niets is dat blok niet heel lang in de stal gebleven. Nouja, en de WLTP speelt daarin ook een rol natuurlijk.

Re: Distributieketting Kadjar vervangen?

Geplaatst: 10 jun 2020 13:47
door nisu
Heb een Kadjar van augustus 2016 (Benzine). Kilometerstand 35.400.

Bracht hem van de week naar de garage voor een onderhoudsbeurt. Zijn er nog opmerkingen vraagt de receptionist van de werkplaats. Uhm ja die heb ik. Bij het schakelen van 1 naar 2 en soms van 2 naar 3 hoor ik weleens een geluidje. Ok bedankt we kijken ernaar en hoe laat wilt u de auto ophalen. Nou, kijk maar ik heb de tijd. Afgesproken werd 17.00 uur of eerder.

Het werd 17.30 uur. Hallo meneer de auto blijft nog een dag bij ons want uw distributie ketting rammelt en dat piepje bij schakelen is de koppeling. We zijn bezig met de expert en die komt morgen langs.

Ok, maar die auto heeft maar 35.000 km gereden dat kan toch niet. Ja, het gebeurt nooit, tenminste niet bij ons. We wachten de expert af en dan horen wij het wel.

Zijn er mensen die dit bekend voorkomt.

Ja ik weet dat ik in het stukje distributie zit maar dit is een verhaal.

groetjes Nico

Re: Distributieketting Kadjar vervangen?

Geplaatst: 11 jun 2020 06:22
door larsdijkstra 16v
Gebeurt vaker inderdaad. Wellicht te lang tussen de olie wissel en teveel het nieuwe rijden toegepast: te vroeg opschakelen zodat er teveel kracht op oa ketting komt.