Pagina 1 van 1

Te lage oliedruk boven 3500 toeren, alarm

Geplaatst: 22 sep 2018 15:09
door RobertA
Nadat het hele kleppen- en inlaatsysteem is gereinigd bij 50.000 km en er (uit voorzorg....) een nieuwe ketting is gemonteerd bij 56.000 km tijdens een grote beurt, ben ik afgestapt van het nieuwe rijden. Hierdoor trek ik in de versnellingen door naar 3000 - 3500 toeren en als de motor goed warm is soms naar 4000. De laatste tijd gebeurde het volgende als ik de 3500 toeren bereikte. Het rode lampje van de oliedruk ging branden, er gaat een ping geluid af en de melding STOP, gevaar voor motorschade licht op. Wat is dit nu weer? Weer terug naar de dealer die heeft geconstateerd dat er een cilindervormig filter (niet het oliefilter) vervuilt was met roetdeeltjes. Filter moest besteld worden dus twee dagen auto weg. Wel gratis leenauto mee en ook dit is onder coulance / service geregeld. Hoop dat het nu voorlopig klaar is. Wel tevreden dus over Renault Nieuwendijk, maar minder over de betrouwbaarheid van 1,2 TCE motor.

Re: Te lage oliedruk boven 3500 toeren, alarm

Geplaatst: 22 sep 2018 16:06
door maestro12
Geen idee of het bij Renault ook gebruikt wordt, maar er zijn fabrikanten (o.a. VAG) die ook een sensor hebben voor een te hoge oliedruk of een te lage druk bij hogere toerentallen

Re: Te lage oliedruk boven 3500 toeren, alarm

Geplaatst: 22 sep 2018 17:13
door M.v.H.
Van het begin af aan werd het mij al afgeraden door de garage om het "nieuwe rijden" toe te te passen. Lekker op toeren overschakelen zonder problemen te krijgen van schokken of andere aard van problemen. Binnenkort heb ik mijn 60.000 km beurt, ben benieuwd of dit problemen gaat opleveren ik denk het niet. Nog steeds een tevreden Kadjar rijder. :thumb: :thumb:

Re: Te lage oliedruk boven 3500 toeren, alarm

Geplaatst: 22 sep 2018 18:11
door maestro12
Neem eens een fiets. Zet hem in zijn lichtste versnelling en rijd snel weg. Dat gaat makkelijk en als je sneller rijdt staat er nauwelijks spanning op de ketting.
Zet hem in zijn zwaarste versnelling en (probeer) snel weg te rijden. Je moet dan heel veel kracht zetten, de spanning op de ketting en tandwielen is dan veel groter. Daar komt overmatige slijtage van.
Een auto werkt net zo. Zeer laag in de toeren zorgt voor grote spanning op ALLE mechanische delen. Het soepelst loopt je motor rond het gebied van het maximum koppel en dat is meestal een stuk hoger als dat bij het nieuwe rijden wordt gepropageerd. Overigens ook de ANWB en dergelijke komen toch wel een beetje terug van het nieuwe rijden en in het buitenland waar ze 'echte' bergen hebben lachen ze al helemaal uit als je hierover begint.
Laat mij maar gewoon af en toe een beetje doortrekken, is beter voor de mechaniek en mijn portemonnee merkt er helemaal niets van.