Controleer inspuitsysteem, cruise control werkt niet meer, na E10 cleaner
Geplaatst: 25 mei 2021 14:24
Afgelopen jaar heb ik veel snelwegkilometers met mijn Kadjar 1.2 TCE 130 gemaakt. Kilometerstand is nu de rond de 60.000.
Twee jaar geleden is de motor bij de dealer gereinigd omdat er wat vervuiling was opgetreden in de eerste twee jaar vanwege op ECO stand rijden en gewone euro95 (E10). Verder heeft de auto altijd probleemloos gereden.
Echter, een paar weken zag ik een flesje van Wynns met E10 protector dat de motor en injectiesysteem beschermd tegen de nadelige stoffen in de huidige EURO95 E10 benzine (die duur genoeg is.... Verder wist ik dat de bougies binnenkort vervangen moesten worden. Ik ben begonnen met het gebruik van de E10 protector -adjectief- (cf voorschrift op het flesje). In het begin geen probleem maar ik begon te merken dat de motor hierop begon te reageren. Af en toe een hele lichte stottering. Ik dacht: 'prima, er komt wat vuiligheid los of zo, laat maar even'. Verder heb ik een paar keer even goed doorgetrokken om toeren te maken en de motor schoon te blazen.
De laatste keer merkte ik een wat grotere stottering gevolgd door de foutmelding 'controleer inspuitsysteem' icm het reparatielampje. Ok, ik legde de link met E10 protector, dus ik dacht laat maar even. Verder weigerde de cruise control functie maar ik dacht dat dat uit veiligheid was. Thuis heb ik de storing uitgelezen met een OBD reader en gereset. Code P0596: cruise control servo control circuit high . Ik heb de melding gereset en tevens de bougies vervangen. Die waren redelijk aan vervanging toe.
Enfin, de melding kwam snel terug en daarna nog een paar keer (na telkens resetten van de melding met de OBD reader). Ik heb inmiddels de tank leeggereden en een volle tank SHELL V-POWER 98 getankt. Ik hoop dat deze het hele systeem schoon zal rijden en dat de melding definitief verdwijnt.
Toch begin ik een beetje te twijfelen aangezien de melding over de cruise control servo circuit gaat....zou dat onderdeel defect zijn geraakt? en heeft dit niets te maken met de E10 protector...het lijkt me stug...Ik tank dus normaal altijd wel euro95 E10
graag jullie advies/reacties,
Twee jaar geleden is de motor bij de dealer gereinigd omdat er wat vervuiling was opgetreden in de eerste twee jaar vanwege op ECO stand rijden en gewone euro95 (E10). Verder heeft de auto altijd probleemloos gereden.
Echter, een paar weken zag ik een flesje van Wynns met E10 protector dat de motor en injectiesysteem beschermd tegen de nadelige stoffen in de huidige EURO95 E10 benzine (die duur genoeg is.... Verder wist ik dat de bougies binnenkort vervangen moesten worden. Ik ben begonnen met het gebruik van de E10 protector -adjectief- (cf voorschrift op het flesje). In het begin geen probleem maar ik begon te merken dat de motor hierop begon te reageren. Af en toe een hele lichte stottering. Ik dacht: 'prima, er komt wat vuiligheid los of zo, laat maar even'. Verder heb ik een paar keer even goed doorgetrokken om toeren te maken en de motor schoon te blazen.
De laatste keer merkte ik een wat grotere stottering gevolgd door de foutmelding 'controleer inspuitsysteem' icm het reparatielampje. Ok, ik legde de link met E10 protector, dus ik dacht laat maar even. Verder weigerde de cruise control functie maar ik dacht dat dat uit veiligheid was. Thuis heb ik de storing uitgelezen met een OBD reader en gereset. Code P0596: cruise control servo control circuit high . Ik heb de melding gereset en tevens de bougies vervangen. Die waren redelijk aan vervanging toe.
Enfin, de melding kwam snel terug en daarna nog een paar keer (na telkens resetten van de melding met de OBD reader). Ik heb inmiddels de tank leeggereden en een volle tank SHELL V-POWER 98 getankt. Ik hoop dat deze het hele systeem schoon zal rijden en dat de melding definitief verdwijnt.
Toch begin ik een beetje te twijfelen aangezien de melding over de cruise control servo circuit gaat....zou dat onderdeel defect zijn geraakt? en heeft dit niets te maken met de E10 protector...het lijkt me stug...Ik tank dus normaal altijd wel euro95 E10
graag jullie advies/reacties,