Pagina 1 van 1

Motor Kadjar stuk na 85.000km

Geplaatst: 28 jul 2021 17:27
door Lennard01
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Onderweg naar Italië zijn wij nog in Nederland gestrand met onze Renault Kadjar. De uiteindelijke conclusie: geen compressie in de 2e cilinder. De motor moet worden vervangen en de kosten zijn 4500 euro.

Het betreft een Kadjar 1.2 TCe uit 2016. De auto heeft slechts 85000 km gelopen en is altijd in onderhoud geweest. Ik heb hem zelf in mei 2020 gekocht als occasion bij een Kia dealer. Ze willen uit coulance 25% van de kosten betalen, maar daar wil ik eigenlijk niet mee akkoord gaan. Ik had 6 maanden Bovag garantie en die is uiteraard verstreken. Maar het mag toch niet zo zijn dat een motor het na 85000km al begeeft? Kan ik dit nog verhalen bij Renault, die een ondeugdelijke auto heeft gefabriceerd?

Re: Motor Kadjar stuk na 85.000km

Geplaatst: 28 jul 2021 18:13
door Mathijs
Motor stuk na 85.000km, dat is tegenwoordig niet veel.

Dat gezegd hebbende, in hun ijver de motoren steeds kleiner en zuiniger te krijgen om aan de door Brussel opgelegde uitstoot eisen te kunnen voldoen, is men ondertussen echt wel tegen de grenzen van het technisch mogelijke aangelopen.

Een 1.2 motor die een auto van een slordige 1400Kg leeggewicht moet voortsleuren en daartoe dusdanig gepiepeld is dat die nog een kleine 131PK (of 96KW) er uit kan persen, dat gaat ergens gewoon mis.
Veel fabrikanten zijn ondertussen ook al genezen van de downsize-trend, o.a. Fiat is gestopt met de 2-cylinder motoren.
Structureel 'underpowered', en dan met kunst en vliegwerk er nog een flink koppel en vermogen uit gaan persen :hand:

Eigenlijk hetzelfde als met die RangeRover's diesels die voorzien waren van een 2.5lrr BMW dieselmotor. (de P38 model serie)
Die motoren waren bestemd voor auto's van rond de 1600Kg (de BMW 5 serie en de Opel Omega had diezelfde motor) en met een laadvermogen van 500Kg kwam je dan op zo'n 2100Kg dat die nog een beetje fatsoenlijk voort moest kunnen sjouwen, vol belast als het ware.

Een lege(!) RangeRover diesel kwam al op 2027Kg kale uitvoering, dus structureel moeste de motor al aan de top van zijn kunnen werken, dan nog laadvermogen van 500Kg en het liefst een trekhaak want ze mochten een kleine 3500Kg trekken, gevolg: massaal kapotte motoren. :fp:

Maakt het geen slechte auto, een genot om in te rijden zelfs, maar koop hem met reeds defecte motor en hang er een fatsoenlijke Mercedes of Iveco Diesel in die op die gewichten berekend is.
Lennard01 schreef: 28 jul 2021 17:27 ...Kan ik dit nog verhalen bij Renault, die een ondeugdelijke auto heeft gefabriceerd?
Je kan het altijd proberen, zeker als je een aantoonbare staat van onderhoud hebt.
Maar ik vermoed dat men dit niet zal honoreren en zal afwenden op 'slijtage onderdeel'. :think:
Mogelijk als je met onderzoek kan aantonen dat dit een veel voorkomend iets is met deze motor, dat je dan sterker staat, maar dan nog.
Lennard01 schreef: 28 jul 2021 17:27 .. De motor moet worden vervangen en de kosten zijn 4500 euro.
...
Krijg je dan een nieuwe motor, een gebruikte of een gereviseerde?

Re: Motor Kadjar stuk na 85.000km

Geplaatst: 28 jul 2021 19:59
door larsdijkstra 16v
De 1.2 tce staat al een poosje bekend als een probleem motor...
Ik weet dat er regelmatig bij alle dealers motoren worden vervangen, ook mijn klusmaat en Renault monteur doet het regelmatig op het werk en in de avonduren in zijn "garage".
Regelmatig verse olie en niet het "nieuwe rijden" toepassen (niet te snel opschakelen onderin de toeren bv, er komen dan te grote krachten op ketting en motor) kan wat schelen, een motor moet warm worden en toeren maken om goed te functioneren.

Maar in de basis is deze motor niet best. Nog knap dat je zoveel kilometers hebt gehaald, ze gaan bij bosjes stuk met de helft of minder kilometers... Enig zoekwerk op Internet voor de aankoop had dit naar boven gebracht

Re: Motor Kadjar stuk na 85.000km

Geplaatst: 28 jul 2021 23:29
door Lennard01
Mathijs schreef: 28 jul 2021 18:13
Lennard01 schreef: 28 jul 2021 17:27 ...Kan ik dit nog verhalen bij Renault, die een ondeugdelijke auto heeft gefabriceerd?
Je kan het altijd proberen, zeker als je een aantoonbare staat van onderhoud hebt.
Maar ik vermoed dat men dit niet zal honoreren en zal afwenden op 'slijtage onderdeel'. :think:
Mogelijk als je met onderzoek kan aantonen dat dit een veel voorkomend iets is met deze motor, dat je dan sterker staat, maar dan nog.
Lennard01 schreef: 28 jul 2021 17:27 .. De motor moet worden vervangen en de kosten zijn 4500 euro.
...
Krijg je dan een nieuwe motor, een gebruikte of een gereviseerde?
Dan krijg ik een 'inruil'motor. Inclusief

Feit blijft dat het niet zou mogen gebeuren na slechts 85000 km, maar ik niet weet met welke partij ik nu 'in gevecht moet' een of dit überhaupt zin heeft.

Re: Motor Kadjar stuk na 85.000km

Geplaatst: 15 feb 2022 10:51
door Vdse
Hoe is het ondertussen met uw wagen? Ik heb nu hetzelfde probleem...

Re: Motor Kadjar stuk na 85.000km

Geplaatst: 15 feb 2022 11:48
door Lennard01
Ik kreeg van Renault 0 op rekest. Ik heb de auto ingeruild voor een andere (ander merk) met coulance van de dealer waar ik de auto kocht. De totale kosten kwamen uit op ruim 4000 euro om de motor te repareren. Sterkte!

Re: Motor Kadjar stuk na 85.000km

Geplaatst: 16 feb 2022 14:11
door Epcot
Is niet alleen een probleem bij 1.2 motor.
Ik heb een 1.3 tce automaat black edition en precies na 6 maanden en 5000 km begaf 1 cilinder het. Gelukkig wel garantie en heb keurig een nieuwe motor gekregen.

Re: Motor Kadjar stuk na 85.000km

Geplaatst: 21 mar 2022 22:14
door mark93
Bij de nieuwe 1.3 eigenlijk nog niet bijzonder veel dingen gezien.
Op wat olie lekkages na. Nog geen kettingen vervangen, maar de 1.3 is ook zo ontworpen dat je de ketting niet tegen het deksel kunt horen rammelen. :roll: er ligt wel een soort gelijk klein lief kettinkje op.

Want de 1.2 hoor ik ze al rammelen als de klant het plein op rijdt.

Re: Motor Kadjar stuk na 85.000km

Geplaatst: 03 apr 2022 13:51
door zandbak
Epcot schreef: 16 feb 2022 14:11 Is niet alleen een probleem bij 1.2 motor.
Ik heb een 1.3 tce automaat black edition en precies na 6 maanden en 5000 km begaf 1 cilinder het. Gelukkig wel garantie en heb keurig een nieuwe motor gekregen.
Had jij voor het stuk gaan van de zuiger achteraf nog aanwijzingen of ging het plotseling?

Re: Motor Kadjar stuk na 85.000km

Geplaatst: 03 apr 2022 21:17
door mechanic
Een matig product vervangen voor een matig product resulteerd nog steeds in een matig product.

Re: Motor Kadjar stuk na 85.000km

Geplaatst: 04 apr 2022 13:14
door zandbak
Wil je daarmee zeggen dat de 1.3TCE als vervanger van de 1.2TCE niet veel beter is?

Re: Motor Kadjar stuk na 85.000km

Geplaatst: 29 jun 2022 17:57
door Renos
Ik rij eveneens met een Kadjar 1.2 benzine, bouwjaar 2015 en met 55.000 km op de teller.
Ik was van in het begin verwonderd hoe snel de auto optrekt voor de relatief kleine motor.
Die laatste is turbo aangestuurd waardoor ik steeds Super 98 tank.

Enkele maanden geleden, schokte de auto geleidelijk aan bij het optrekken.
Ik heb onmiddellijk de dealer gecontacteerd en die was natuurlijk bekend met het probleem.

Oorzaak ; vervuilde kleppen, waardoor er mogelijks één of meerdere kleppen niet volledig de compressie konden behouden.
De herstelling kostte me 400 euro.
Die werd perfect uitgevoerd.

Mogelijks houdt dit verband met de beschadigde motor vermeld in dit topic.
Vervuilde kleppen kunnen mijns insziens oorzaak geweest zijn van het euvel.

Ik controleer regelmatig de visu het oliepeil.
Ik vertrouw nooit op verklikkerlichtjes.
Onvoldoende olie leidt uiteraard ook naar een beschadigde motor.

Re: Motor Kadjar stuk na 85.000km

Geplaatst: 29 jun 2022 20:32
door Valkenet
Het vervuilen wordt ook in de hand geholpen al je het "nieuwe rijden" gebruikt.
Je rijdt dan onder z'n toeren. Gewoon op toeren rijden en niet te snel overschakelen.
Wat ook helpt om te voorkomen dat de motor in de soep loopt is regelmatig olie verversen.
En zeker geen 30.000 km mee rijden.
Door direct ingesloten benzine injectie blijft er benzineop de cilinder wand hangen wat dus in de motorolie terecht komt.
De olie wordt op den duur erg schraal en verliest zo de smerende werking.

Groet Martin

Re: Motor Kadjar stuk na 85.000km

Geplaatst: 29 jun 2022 20:35
door zandbak
Vervuiling komt in dit geval ook door de koolafzetting, een euvel van alle direct ingespoten motoren.

Re: Motor Kadjar stuk na 85.000km

Geplaatst: 29 jun 2022 20:53
door SMS-Emmen
Ook hier een Kadjar 1.2 TCE (2018) met 60.000km die nodig toe was aan een inlaatreiniging. Cilinders en kleppen chemisch laten reinigen. Mijn dealer had hier goede ervaring mee, ook met VW en Mitsubishi. Na de reiniging loopt de motor weer mooi regelmatig, zonder te ‘bokken’.
Al met al 275€ excl. BTW, maar iedere cent waard. Ook hier de tip gekregen, regelmatig de motor goed warm draaien (vergeet het nieuwe rijden) en om en om 98 en 95 tanken.

Re: Motor Kadjar stuk na 85.000km

Geplaatst: 29 jun 2022 22:13
door Renos
Klopt helemaal, dat rijden op het gehoor en niet volgens "het nieuwe rijden".
Ik ga ook eerder af op het gehoor en laat de motor goed in zijn toeren klimmen, natuurlijk niet overdreven.

Tenslotte ga je meer schade oplopen aan de motor als je te weinig toeren maakt.

Re: Motor Kadjar stuk na 85.000km

Geplaatst: 02 jul 2022 07:45
door mechanic
Direct ingespoten brandstof systeem is vrij kansloos mbt vervuiling, inherent aan de constructie.
Elke beurt is het vrijwel nodig wil je het binnen de perken houden.

Re: Motor Kadjar stuk na 85.000km

Geplaatst: 02 jul 2022 07:56
door zandbak
Audi heeft volgens mij als enige motoren met zowel een direct als indirect inspuitsysteem. Dit zou gunstig kunnen zijn op het tegengaan van interne vervuiling. Is natuurlijk wel weer complex en duur, waardoor het hoogstwaarschijnlijk ook minder betrouwbaar is.

https://www.team-vag.nl/nl/blog/motor-e ... 3-b12.html

Re: Motor Kadjar stuk na 85.000km

Geplaatst: 02 jul 2022 15:11
door nikk
Al dit soort topics versterkt mij in het besluit om het hele downsize turbo tijdperk over te slaan. Nog een paar jaar de conventionele Espace en Megane rijden en dan een 2e hands EV. Maar om even bij het onderwerp te blijven; Wat kun je doen met je direct ingespoten downsize blok. Op toeren houden, motor olie frequent wisselen en het inlaat traject laten reinigen voordat de problemen beginnen.