Pagina 1 van 1

Adaptieve Cruisecontrol - boven 140 km/u 'normaal'?

Geplaatst: 04 mei 2016 09:41
door Talisman82
Goedemorgen,

Mijn bestelde Talisman heeft adaptieve cruisecontrol. Nu heb ik gelezen dat deze tot 140 km/u gebruikt kan worden. Kan ik boven deze snelheid de 'normale' cruisecontrol gebruiken of is die mogelijkheid er niet?

Tijdens de proefrit heb ik niet de gelegenheid gehad dit uit te proberen dus ik laat me graag door jullie informeren.

Gr. Talisman82

Re: Adaptieve Cruisecontrol - boven 140 km/u 'normaal'?

Geplaatst: 04 mei 2016 09:48
door iq62ut36
Bij Adaptieve Cruise Control is er geen normale Cruise Control meer...
Dus helaas. Dit is de reden waarom ik ervan afgezien heb.

Re: Adaptieve Cruisecontrol - boven 140 km/u 'normaal'?

Geplaatst: 04 mei 2016 10:19
door El-Salvador
Inderdaad, dit is ook de reden dat ik hier niet voor gekozen heb....ik rij ook regelmatig in Duitsland als je begrijpt wat ik bedoel :)

Re: Adaptieve Cruisecontrol - boven 140 km/u 'normaal'?

Geplaatst: 04 mei 2016 10:48
door Pleiades
Vreemd, ben benieuwd welk argument Renault daarvoor heeft, want bij bijvoorbeeld BMW gaat de Active Cruise Control gewoon door tot 180 bij oudere modellen en over de 200 bij nieuwere.

Re: Adaptieve Cruisecontrol - boven 140 km/u 'normaal'?

Geplaatst: 04 mei 2016 13:06
door iq62ut36
En bij BMW gaat'ie tot nul!

Re: Adaptieve Cruisecontrol - boven 140 km/u 'normaal'?

Geplaatst: 04 mei 2016 13:08
door iq62ut36
Heb net van Renault Nederland begrepen dat mijn Talisman Initiale Paris NIET beschikt over Safe Distance Warning: dat is gekoppeld aan Adaptive Cruise Control. Is later ook niet meer in te bouwen... Stond fout in de brochures, ook de dealer wist dit niet...

Re: Adaptieve Cruisecontrol - boven 140 km/u 'normaal'?

Geplaatst: 14 mei 2016 22:10
door Cortenelli
Ik kwam er net op tijd achter omdat er in de nieuwe prijslijst van april ineens geen safe distance warning meer in de standaarduitrusting van de IP stond aangevinkt. Heb last-minute de wijziging kunnen doorvoeren maar nu ik dit lees ga ik toch proberen de adaptieve cruise control kan laten vallen. Was mij niet duidelijk dat het een of-of functie was, maar dacht dat het een aanvulling was.
Nu rijdt ik niet vaak zo hard, maar op vakantie wil ik toch wel kunnen 'blazen', die 200 paarden moeten wel aan het werk gezet kunnen worden :-)
Vindt het wel een redelijk nutteloze optie zo met die snelheidsbeperking.

Re: Adaptieve Cruisecontrol - boven 140 km/u 'normaal'?

Geplaatst: 20 mei 2016 23:13
door Cabool
Dus om 1 of 2 keer per jaar 180km/h op cruise control te kunnen rijden laat je een optie vallen die die andere 363 dagen veel comfortabeler rijden biedt? Ik zie het waarschijnlijk niet, maar dat begrijp ik niet? Ik heb net specifiek die optie gekozen en nog geen seconde spijt van gehad. Is super handig in dagelijks verkeer, kan me geen 'normale' ouderwetse cruise control meer voorstellen... telkens op de snelweg (en ook op gewestwegen) manueel vertragen, terug cruise control aanzetten, hup, terug vertragen, ...

Die Safe Distance Warning daarentegen stelt weinig voor. Een groen, oranje of rood balkje afhankelijk van hoe ver je van je voorligger rijdt... dat zie je toch zelf wel? Het is net dat automatisch afremmen en versnellen van de adaptive cruise control dat handig is.

Re: Adaptieve Cruisecontrol - boven 140 km/u 'normaal'?

Geplaatst: 20 mei 2016 23:23
door Cortenelli
Beste Cabool, Daar heb je wel een punt... Ik kon het ook niet meer cancellen dus zal er vast aan wennen.
Hoe werkt de acc op lage snelheden? Werkt hij ook onder de 50 kmh?

Re: Adaptieve Cruisecontrol - boven 140 km/u 'normaal'?

Geplaatst: 20 mei 2016 23:29
door Cabool
Ga je geen spijt van hebben. :) Ik heb de Espace en daar werkt het tot 40km/h. Daaronder schakelt die zich automatisch uit met waarschuwingssignaal. Staat bij mij eigenlijk bijna altijd aan, zowel op 70km/h wegen als autosnelweg.

Ik ben het wel eens dat het handig zou zijn als het tot bv. 180km/h of zo zou werken. Maar voor Belgie vind ik een max van 140km/h prima en zeker geen reden om het niet te nemen. Veel handiger zou zijn als het in fileverkeer zou werken onder 40km/h. Dat heb je hier veel meer nodig dan boven 140km/h. ;)

Re: Adaptieve Cruisecontrol - boven 140 km/u 'normaal'?

Geplaatst: 20 mei 2016 23:44
door Cortenelli
Ik rijd voornamelijk stadsverkeer en gebruik mijn cruisecontrol vooral in de buurt van camera's dus rond de 50 kmh. Tja, zo'n file cruisecontrol is wel handig, hebben ze bij BMW. Maar ja, dan ook BMW prijzen...
Mijn jongste zoon vindt ook dat ik niet moeilijk moet doen. Boven de 140 op cruisecontrol vind hij niet veilig :-)

Re: Adaptieve Cruisecontrol - boven 140 km/u 'normaal'?

Geplaatst: 19 feb 2017 22:19
door PvL
Heb mijn Talisman nu 1 week en zou de adaptive cruise control niet meer willen missen.
Werkt inmiddels tot 150 km, is in NL genoeg. Wanneer kun je in D nu nog voluit boven de 150 km komen?.
Door druk verkeer en Baustelle vaak onmogelijk.
Werken in de file zou inderdaad erg fijn zijn.

Re: Adaptieve Cruisecontrol - boven 140 km/u 'normaal'?

Geplaatst: 20 feb 2017 08:38
door Vertrokken - 26028
Vanaf november 2016 geleverde Talismannen zijn uitgerust met een verbeterd type radar waardoor de max. ACC (Adaptive Cruise Control) snelheid is verhoogd van 140 km/u naar 150 km/u.

Ik rij een Talisman met ACC en lees wat gemengde berichten. Het werkt als volgt:
  • De ACC vervangt de reguliere Cruise Control. Als jij ACC als optie selecteert, dan heb je alleen ACC en de snelheidsbegrenzer op je Talisman.
  • De ACC is instelbaar van 50 km/u tot 150 km/u
  • Onder de 40 km/u schakelt het systeem zichzelf uit met een audiosignaal en een melding op je digitale tellers. Je kan dus prima 50 km/u instellen in de stad en meerijden met verkeer wat sneller rijd dan 40 km/u
  • Wanneer ACC is ingeschakeld kan je 3 afstanden selecteren hoever de Talisman afstand moet houden op de voorganger
Mijn ervaringen
Ik rij nu iets meer dan een maand mijn Talisman met ACC. Het bevalt enorm goed. In Nederlands verkeer is echt geen enkele reden waarom je op een hogere snelheid zou willen rijden op ACC naar mijn mening. Rijden met ACC geeft al snel een onthaast gevoel, ondanks een 200pk motor en een liefhebber van stevig doorrijden vind ik mijzelf steeds vaker ontspannen op de middelste of rechterbaan achter een treintje auto's aan het cruisen. Echt heerlijk onthaasten en thuiskomen!
Nadelen is dat wanneer iemand je afsnijd om een afslag te halen dat de ACC bruusk kan ingrijpen, wat begrijpelijk is. Ik kan dat de ACC niet aanschrijven. Mijn ervaringen met systemen van de Duitse varianten van dit systeem is niet heel anders. Bij gebruik leer je die situaties al snel herkennen en kan je zelf wat gas bijgeven om te zorgen dat de ACC niet gaat afremmen. Dit werkt goed.

Re: Adaptieve Cruisecontrol - boven 140 km/u 'normaal'?

Geplaatst: 20 feb 2017 10:00
door Lj-75
Helemaal mee eens, werkt echt verbluffend goed. Geeft rust en het lijkt wel of je nog gemakkelijker kan anticiperen.

Re: RE: Re: Adaptieve Cruisecontrol - boven 140 km/u 'normaal'?

Geplaatst: 01 mar 2017 22:47
door Henrytali
FatalZero schreef:Vanaf november 2016 geleverde Talismannen zijn uitgerust met een verbeterd type radar waardoor de max. ACC (Adaptive Cruise Control) snelheid is verhoogd van 140 km/u naar 150 km/u.

Ik rij een Talisman met ACC en lees wat gemengde berichten. Het werkt als volgt:
  • De ACC vervangt de reguliere Cruise Control. Als jij ACC als optie selecteert, dan heb je alleen ACC en de snelheidsbegrenzer op je Talisman.
  • De ACC is instelbaar van 50 km/u tot 150 km/u
  • Onder de 40 km/u schakelt het systeem zichzelf uit met een audiosignaal en een melding op je digitale tellers. Je kan dus prima 50 km/u instellen in de stad en meerijden met verkeer wat sneller rijd dan 40 km/u
  • Wanneer ACC is ingeschakeld kan je 3 afstanden selecteren hoever de Talisman afstand moet houden op de voorganger
Mijn ervaringen
Ik rij nu iets meer dan een maand mijn Talisman met ACC. Het bevalt enorm goed. In Nederlands verkeer is echt geen enkele reden waarom je op een hogere snelheid zou willen rijden op ACC naar mijn mening. Rijden met ACC geeft al snel een onthaast gevoel, ondanks een 200pk motor en een liefhebber van stevig doorrijden vind ik mijzelf steeds vaker ontspannen op de middelste of rechterbaan achter een treintje auto's aan het cruisen. Echt heerlijk onthaasten en thuiskomen!
Nadelen is dat wanneer iemand je afsnijd om een afslag te halen dat de ACC bruusk kan ingrijpen, wat begrijpelijk is. Ik kan dat de ACC niet aanschrijven. Mijn ervaringen met systemen van de Duitse varianten van dit systeem is niet heel anders. Bij gebruik leer je die situaties al snel herkennen en kan je zelf wat gas bijgeven om te zorgen dat de ACC niet gaat afremmen. Dit werkt goed.
Hoi, ik heb dezelfde ervaringen en wil niet meer zonder ACC.

Verstuurd vanaf mijn Nexus 7 met Tapatalk