Pagina 1 van 2

Onderhouds beurten

Geplaatst: 07 jul 2017 07:42
door berenburg
De talisman is in februari voor een kleine beurt geweest toen is er geen olie gewisseld, stond ook niet bij de beurt dat het nodig was.
Gister kwam na 5000 km en de stand 26900 km het onderhouds signaal?
Heeft de talisman meerdere beurten nodig in een jaar?

Re: Onderhouds beurten

Geplaatst: 07 jul 2017 10:13
door VcentB
Mijn auto heeft tot op heden nog geen beurt gehad geeft al vanaf 23000 km aan onderhoud nodig nu bijna 30.000 en gaat naar de garage. Dealer gaf bij 23000 aan is niet nodig moet pas bij 30.000. Onderhoudssignaal is zeer vaag afgesteld naar mijn mening.

Re: Onderhouds beurten

Geplaatst: 07 jul 2017 11:13
door mechanic
Er wordt wel eens aangeraden door dealers om na 6mnd/15k een 'controle bezoek' in te plannen.

Re: Onderhouds beurten

Geplaatst: 07 jul 2017 11:54
door Domi1963
Hier ook voor mijn TCe 200. 3 maand na aflevering moet ik hem binnen doen voor een inspectie beurt. Maar de dealer heeft mij ook getoont dat je met de rechtse knoppen op het stuur de onderhoud(s) interval kan raadplegen. Bij de mijne kan ik kiezen uit 30.000 km of 24 maand oftewel 15.000 km of 12 maand en dit naargelang het gebruik van de wagen. Hangt er dus vanaf waar je voor gekozen hebt. Ik heb nog niet bevestigd. Ik wacht een paar maand voor dat hij 1 jaar word af om te bevestigen of ik om de 15.000 km ga of om de 30.000 km. Ik denk het eerste want dit was ook de rede waarom ik voor een benzine koos.

Re: Onderhouds beurten

Geplaatst: 08 jul 2017 09:09
door Ghia
klopt Domi, ik zou m'n onderhoudsinterval dus maar halen na 2 jr.
Maar de garage raadde me toch aan om jaarlijks toch even te kijken "om niets kapot te rijden".
Maar ach kapot gaat ie al van zichzelf :D

Re: Onderhouds beurten

Geplaatst: 08 jul 2017 09:24
door Domi1963
Hier het zelfde. De dealer heeft mij ook aangeraden om met mijn jaarlijkse km stand eens per jaar langs te komen voor een inspectie beurt en indien nodig een olie + filter wissel. Want ik weet niet of jullie dit weten, maar de Renaults hebben geen echte km interval teller, maar een interval systeem welk berust op de controle van de degradatie van de olie. Daarom gaan bij sommige mensen bvb al op 23.000 of 26.000 km de melding branden voor onderhoud te laten uitvoeren. Op mijn vorige wagen, een Dacia Duster was dit ook zo.

Re: Onderhouds beurten

Geplaatst: 08 jul 2017 10:10
door Ghia
Van Duster naar Talisman IP? Wat een gigastap :D

Re: Onderhouds beurten

Geplaatst: 08 jul 2017 10:22
door Domi1963
Ja ik weet het. Maar op de bank brengen de centen nog weinig op en ook is sinds kort mijn Dacia en onze woning afbetaald. Dus tijd om mezelf eens te verwennen. 8)

Re: Onderhouds beurten

Geplaatst: 08 jul 2017 11:22
door Ghia
Groot gelijk! Hoewel de Talisman hier nog sneller de deur zal uitgaan dan gedacht. Dan wordt het toch een (extra) dure aankoop :(

Re: Onderhouds beurten

Geplaatst: 08 jul 2017 16:30
door Domi1963
Waarschijnlijk heb jij een maandag model Ghia. Bij mij niets dan lof over de Talisman. Ik heb hem nu 3 weken en ongeveer 1400 km en hij word met de dag beter. Juist sinds de batterijwissel verbinden mijn beide smartphones niet meer automatisch. Maar op het Franse Planète Renault forum hebben ze mij de oplossing aangeboden. Ik ga dat maandag uit proberen en hou jullie op de hoogte, want er zijn er hier nog met dat probleem heb ik gelezen...

Re: Onderhouds beurten

Geplaatst: 08 jul 2017 20:49
door Ghia
Ik heb inderdaad ècht een maandag model. Defecten kunnen opgelost worden maar 't blijft een echte rammelbak.
Gisteren gezien dat door de warmte de bumper voorraan 4mm gaapt aan de C-vormige LED.
Steeds ook de chroomstrip kloppen voor het dichtgooien van de deuren vooraan omdat deze opschuift en de rubber achteraan doet scheuren etc.
Voor de rest zou ik "m niet willen missen. Maar ik heb nooit het gevoel dat ik met een auto uit een D-segment rij. Anderzijds is het wel tof dat de Talisman rijd als een ietwat compactere wagen. Sinds maandag ben ik papa geworden, en het relatieveren gaat dus ook een stuk sneller ;)
Wel een enorme domper dat een Maxi-cosi amper achterin pas. De Mondeo had een zee van ruimte tot een echo toe. Echter de TalisM is groot buiten maar binnen niet echt. De passagierszetel moet voorruit (en de passagier zit al met opgetrokken kniën door de vorm van het voetgedeelte)
Hier mag Renault wel eens op cursus bij Ford :D zowel afwerking en ruimte. Voor kwaliteit spreek ik me niet overuit (hoewel mijn ervaring bij F zeer goed was ivgl met nu).

Re: Onderhouds beurten

Geplaatst: 09 jul 2017 10:12
door Domi1963
Inderdaad. De voeten ruimte aan de passagiers kant loopt nogal steil omhoog wat de beperking met zich mee brengt om de benen te strekken. Maar in ons geval zit mevrouw daar en heeft weinig plaats nodig met haar korte beentjes. Dus kan deze voorstoel nogal ver vooruit :D

Re: Onderhouds beurten

Geplaatst: 09 jul 2017 22:53
door JeroenSchot
Als je problemen hebt zoals wijken en loszittende chroomstrips ga je toch langs de dealer, word binnen de garantie kosteloos verholpen.


Als reactie op de eerste post: na 1 jaar heb je een kleine beurt. Na 2 jaar OF 30.000 km heb je een grote beurt met oliewissel.
In jouw geval heb je netjes na 1 jaar je kleine beurt uitgevoerd. En nu zit je 5000km verder op 26900 en nader je de 30.000 waarop hij de grote beurt met oliewissel nodig heeft. In dit geval zit je dus aan dubbel onderhoud/ slechte timing en had de dealer even mee mogen denken.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Re: Onderhouds beurten

Geplaatst: 10 jul 2017 00:32
door berenburg
Ik was ook verbaast idd, zo kort op elkaar

Re: Onderhouds beurten

Geplaatst: 10 jul 2017 08:10
door jefb
Zal me worst wezen. Momenteel 10000km en moet nog 2000km terug naar huis volgende week en dan is het over. Ga zelfs niet wachten tot de volgende er is (was wel het plan), want erger me constant aan navi, fm, airco en zetels. En nog wat kleinere zaken.

Re: Onderhouds beurten

Geplaatst: 10 jul 2017 13:27
door Ghia
JeroenSchot schreef:Als je problemen hebt zoals wijken en loszittende chroomstrips ga je toch langs de dealer, word binnen de garantie kosteloos verholpen.
In theorie ja, in praktijk kan de dealer daar niets aandoen zegt hij. Alle nieuwe Renaults hebben dit voor volgens hen.

Re: Onderhouds beurten

Geplaatst: 10 jul 2017 13:57
door JeroenSchot
Dan nog kun je de strips onder garantie vervangen voor nieuwe, en deugdelijk bevestigen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Re: Onderhouds beurten

Geplaatst: 10 jul 2017 14:40
door Ghia
Zal eens even horen bij een andere verdeler. Zodra mn voorruit vervangen is (al meer dan een maand).

Re: Onderhouds beurten

Geplaatst: 10 jul 2017 16:21
door berenburg
Wel heel makkelijk geredeneerd van de dealer.
Betaal ik volgende keer mn onderhoud niet doen wel meer mensen haha.
Nee gewoon opnieuw bevestigen, in de fabriek niet goed bevestigd.

Re: Onderhouds beurten

Geplaatst: 10 jul 2017 23:13
door Domi1963
Wat de interval tellers betreft zei ik ook reeds dat Renault intervalmeters niet enkel en alleen de gereden kilometers telllen maar ook de degradatie van de olie. Let maar op bij iemand die veel snelweg aflegt gaat de onderhouds indicator veel later beginnen te melden dan iemand die veel stad rijd, waar de motor veel stationair draait enz... deze parameters spelen allemaal een rol voor de degradatie meter om de berekening te maken wanneer het onderhouds systeem begint te melden. Staat in de werkplaatshandboeken zegt de dealer.

Re: Onderhouds beurten

Geplaatst: 20 jul 2017 16:15
door tl1000
Bij mijn Talisman kreeg ik onder het rijden de melding over 1500km onderhoud uit te voeren. heb direct een afspraak gemaakt daar ik volgende week met vakantie ga. nu zegt mijn dealer dat de auto pas bij 30.000km onderhoud nodig heeft. km stand bij mij is nu 19.900? wat nu, want ik heb geen trek om onderweg naar vakantiebestemming met pech te komen staan.

Re: Onderhouds beurten

Geplaatst: 20 jul 2017 19:15
door PaulZ
Domi1963 schreef:Maar de dealer heeft mij ook getoont dat je met de rechtse knoppen op het stuur de onderhoud(s) interval kan raadplegen.
Kan hierover niets vinden, hoe werkt dat?

Re: Onderhouds beurten

Geplaatst: 20 jul 2017 19:55
door Domi1963
Kijk in je handleiding want sinds carplay gelanceerd werd in week 16 april 2017, zijn er wat kleine wijzigingen aangebracht. Ook alle Talismannen gebouwd vanaf juli 2017 hebben wijzigingen ondergaan.
Zoals:
1) de plastiek delen zijn nu ook bekleed met een soepel afwerking
2) voorste mistlampen zijn met LED techniek.
3) bepaalde modellen hebben een haaienvin antenne
Enz...

Re: Onderhouds beurten

Geplaatst: 20 jul 2017 20:25
door jefb
Gvd.... Hoezo haaievinantenne? Juist overeengekomen voor de verkoop....

Re: Onderhouds beurten

Geplaatst: 20 jul 2017 20:58
door Ghia
@Domie: die harde kunstof aan de onderzijde v/h dashboard?
Vind wel erg dat dit nu wel kan en ervoor niet. Het gaat ineens nog niet om een facelift :O

Re: Onderhouds beurten

Geplaatst: 20 jul 2017 21:14
door Domi1963
Dat zijn de midzomer wijzigingen van Renault naar traditie op zowat al hun modellen met uitzondering van nieuw gelanceerde modellen. :wink:

Re: Onderhouds beurten

Geplaatst: 20 jul 2017 21:19
door Domi1963
jefb schreef:Gvd.... Hoezo haaievinantenne? Juist overeengekomen voor de verkoop....
Yep! Alle Talisman's (volgens model/uitvoering) gebouwd vanaf de 2de week van de maand juli hebben bovengenoemde wijzigingen. :D

Re: Onderhouds beurten

Geplaatst: 20 jul 2017 21:23
door Ghia
Blijkbaar dus toch nooit vroeg een auto kopen dus :)

Re: Onderhouds beurten

Geplaatst: 20 jul 2017 21:50
door Knippie
Als het allemaal klopt, vind ik het wel bijzonder amateuristisch allemaal hoor. Zeker wat betreft die antenne. De radio ontvangst is idd echt bedroevend. DAB werkt bij prima, maar ik luister veel 3FM. Voor zover ik weet is zo'n haaienvin redelijk standaard geworden bij alle merken. Alleen Renault komt er na een jaar achter dat een antenne toch wel nuttig is.... Ligt misschien aan mij, maar ik denk dat mijn uitstap naar Renault eenmalig is geweest.

Re: Onderhouds beurten

Geplaatst: 20 jul 2017 22:29
door jefb
Wat ik nog het ergste vind van allemaal is dat de verdeler door mij al 2 maanden geleden op de hoogte is gebracht van slechte FM ontvangst en dat dat volgens hem niet kon omdat dat al eerder opgelost zou geweest zijn. De servicebroer van de verdeler reed trouwens zelf rond met een Talisman. Heb hem er op gewezen dat hij dat toch zou moeten merken en toen gaf hij een ontwijkend antwoord.

Nu dit zo is, zou die toch op zijn minst hierop terug gekomen mogen zijn, nietwaar?

Re: Onderhouds beurten

Geplaatst: 20 jul 2017 23:00
door Domi1963
Volgens mij moet het, toch op de Estate modellen, mogelijk zijn om een universele haaienvin antenne te plaatsen. Want volgens dat ik hier ergens gelezen heb, zit(ten) bij de Estate de antenne(s) in de dakspoiler gemonteerd. Dus moet die vervangbaar zijn en aangesloten met stekkers. Dan volstaat het om net achter deze spoiler de haaienvin te (laten) monteren op het dak van de Talisman, de kabels terugtrekken tot in het plafond achter en deze dan op de haaienvin aan te sluiten. Toch?? :?:

Re: Onderhouds beurten

Geplaatst: 21 jul 2017 06:38
door larsdijkstra 16v
tl1000 schreef:Bij mijn Talisman kreeg ik onder het rijden de melding over 1500km onderhoud uit te voeren. heb direct een afspraak gemaakt daar ik volgende week met vakantie ga. nu zegt mijn dealer dat de auto pas bij 30.000km onderhoud nodig heeft. km stand bij mij is nu 19.900? wat nu, want ik heb geen trek om onderweg naar vakantiebestemming met pech te komen staan.
Je komt echt niet met pech te staan omdat je onderhoud niet uitgevoerd is...!

Re: Onderhouds beurten

Geplaatst: 21 jul 2017 07:57
door Domi1963
larsdijkstra 16v schreef:
tl1000 schreef:Bij mijn Talisman kreeg ik onder het rijden de melding over 1500km onderhoud uit te voeren. heb direct een afspraak gemaakt daar ik volgende week met vakantie ga. nu zegt mijn dealer dat de auto pas bij 30.000km onderhoud nodig heeft. km stand bij mij is nu 19.900? wat nu, want ik heb geen trek om onderweg naar vakantiebestemming met pech te komen staan.
Je komt echt niet met pech te staan omdat je onderhoud niet uitgevoerd is...!
Neen das de oliedegradatiemeter welke dit enkel aangeeft ter info. Je mag gerust de constructeurs specificaties ter betrekking tot het onderhoud volgen volgens het boekje. En zoals hierboven gezegd ga je heus, toch daardoor niet met pech komen te staan.
Nog even ter info: de oliedegradatiemeter zit in het carter verwerkt samen met de elektronische peilmeter die aangeeft wanneer het oliepeil op mini staat.

Renault Talisman Grandtour initiale Paris Energy TCe 200 EDC
Verzonden vanaf mijn SM-935FG met Tapatalk

Re: Onderhouds beurten

Geplaatst: 21 jul 2017 13:21
door tl1000
Maar ik ga het toch navragen bij de dealer. bij mijn Fiat werkt het als volgt: deze geeft ook aan wanneer de olie minder wordt en je binnen 1000km olie moet verversen. overschrijdt je dit dan zal het max. toerental de komende 500k begrensd worden op 3000 rpm overschrijdt je deze ook dan wordt deze beperkt tot 1500 rpm totdat je de olie ververst. geen pech dus maar ook niet ideaal met een caravan erachter :-)

Re: Onderhouds beurten

Geplaatst: 21 jul 2017 18:09
door Domi1963
Wees niet bang! Bij Renault en Dacia zit die oliedegradatiemeter er enkel ter info en geeft die geen beperking door aan het motormanagement. De oliedegradatiemeter heeft enkel tot functie om de olie te controleren op basis van gebruik van de wagen. Iemand die veel stadskilometers rijd of deur tot deur stops doet, daar gaat de olie sneller degraderen en krijgt de bestuurder dikwijls zeer vroeg een melding zoals "onderhoud nodig" of iets dergelijks. Daarentegen zullen mensen die heel veel snelweg kilometers doen, pas veel later de melding krijgen voor onderhoud. Ik ben niet zeker bij Renault, maar bij Citroën daar begint de melding ten laatste 3000 km voor de vereiste onderhoudsbeurt. Eerst een melding met kilometers, dan een knipperend sleuteltje, en eens het sleuteltje blijft branden, moet je dringend onderhoud laten uitvoeren. Meestal brand dit sleuteltje vast de laatste 500 km, dit zijnde bij de PSA groep.