Bevinding Talisman Estate TCe 150 - 2018
Geplaatst: 22 okt 2018 15:06
Na lang wachten wachten was het zo ver, de Talisman werd geleverd (eind september 2018).
Doordat mijn werkgever enkel Renault toelaat als bedrijfswagen en ondertussen 2 Megane Grandtours III (2013 - 2015 & 2015 - 2018) opgereden heb, was het eens tijd voor iets anders.
Ondertussen rijd ik een maand met de Talisman Grandtour TCe 150 EDC, na 5000 km wou ik hier even mijn bevindingen neerpennen en enkele vragen stellen aan de community;
Enkele plus-punten in vergelijking met de Megane;
+ de geluidsisolatie is veel beter, geen last meer van storend windgeruis, rolgeluiden uit de wielkasten & motorgeluid.
+ zitpositie en comfort van de zetels, ruimere zetels die nog steeds voldoende steun geven
+ kwaliteit van het koetswerk, geen deuren en carrosserie meer die klinken alsof ze gemaakt zijn van gerecycleerde cola-blikjes.
+ kwaliteit van afwerking. In eerdere threads lees ik over de plastic afwerking van de middenconsole, ed. Ik mijn Talisman merk ik dit niet op, vermoedelijk is dit issue door Renault aangepakt want dit is nu bekleed met kunstleder.
+ wegligging + rijcomfort is stukken beter dan de Megane, de 4Control maakt de rijbeleving alleen maar aangenamer, zeker op rotondes en in steden met kleine straatjes.
+ De R-link 2 is een grotere verbetering tegenover de R-link 1, het grafische vind ik minder...een toevoeging van verschillende 'themes' zou leuk zijn.
Enkele issues na 5000 km;
- Delay op parkeersensoren -> bij het inparkeren of dicht bij een obstakel komen vind ik de parkeersensoren (te) traag reageren.
Dit is zeer vervelend waardoor mijn vertrouwen in de sensoren volledig verdwenen is.
Heeft nog iemand deze bevinding, en is dit een issue die kan opgelost worden bij de dealer?
- Kofferklep (niet automatisch) -> soms moet ik de knop van het kofferdeksel blijven indrukken om het kofferdeksel te openen, na 1 klik blijft deze vasthangen in het slot.
- EDC versnellingsbak -> schakelt soepel maar bij de eerste 2 versnellingen schakelt deze schokkerig (zeker bij koude motor). In de file is dit storend omdat de versnellingsbak constant tussen 1ste en 2de schakelt waardoor de wagen lichtjes 'schokt'.
- Vertrekken vanuit stilstand -> men moet echt het gaspedaal 'strelen' om niet springerig te vertrekken, is dit een issue dat door de dealer kan worden opgelost?
Algemeenheden
- Capaciteit benzinetank -> Voor iemand die +/- 1000 km/week rijdt is deze te klein (42l), met een gemiddeld verbruik van 8,3l/100km (op 5000km) moet ik 2x week tanken.
- Doordat mijn wagen voorzien is van 19" velgen rijdt deze iets harder dan een 17" of 18", een kennis van mij heeft de Talisman met 17" velgen en ik vind het zachter rijden. Doordat ik hoofdzakelijk op de snelweg rij stoort mij dit niet.
- Bij volledig overdraaien, blijft het stuur wat hangen
- Bij kruipen aan 1-3 km/h (met lichte druk op het rempedaal, omdat de 'ralentis' 6 à 7 km/h is) heeft de motor niet voldoende koppel waardoor deze soms klinkt alsof hij gaat afslaan.
- Ik las op dit forum dat de rechter zijspiegel zou kantelen wanneer de wagen in de achteruitversnelling staat, bij mij is dit niet het geval.
Is dit enkel in combinatie met een bepaalde optie of bij de IP uitvoering?
- Digitale Radio verliest regelmatig de connectie, na 1 week was ik dit grondig beu waardoor ik terug naar FM & Spotify luister.
- Bose geluidsysteem voldoet.
Naast deze opmerkingen zijn er natuurlijk talloze positieve punten aan de wagen, elke dag is het een plezier om in de wagen te stappen en de dagelijkse kilometers af te leggen.
Hopelijk kan deze community mij wat meer feedback geven op de aangehaalde punten!
Doordat mijn werkgever enkel Renault toelaat als bedrijfswagen en ondertussen 2 Megane Grandtours III (2013 - 2015 & 2015 - 2018) opgereden heb, was het eens tijd voor iets anders.
Ondertussen rijd ik een maand met de Talisman Grandtour TCe 150 EDC, na 5000 km wou ik hier even mijn bevindingen neerpennen en enkele vragen stellen aan de community;
Enkele plus-punten in vergelijking met de Megane;
+ de geluidsisolatie is veel beter, geen last meer van storend windgeruis, rolgeluiden uit de wielkasten & motorgeluid.
+ zitpositie en comfort van de zetels, ruimere zetels die nog steeds voldoende steun geven
+ kwaliteit van het koetswerk, geen deuren en carrosserie meer die klinken alsof ze gemaakt zijn van gerecycleerde cola-blikjes.
+ kwaliteit van afwerking. In eerdere threads lees ik over de plastic afwerking van de middenconsole, ed. Ik mijn Talisman merk ik dit niet op, vermoedelijk is dit issue door Renault aangepakt want dit is nu bekleed met kunstleder.
+ wegligging + rijcomfort is stukken beter dan de Megane, de 4Control maakt de rijbeleving alleen maar aangenamer, zeker op rotondes en in steden met kleine straatjes.
+ De R-link 2 is een grotere verbetering tegenover de R-link 1, het grafische vind ik minder...een toevoeging van verschillende 'themes' zou leuk zijn.
Enkele issues na 5000 km;
- Delay op parkeersensoren -> bij het inparkeren of dicht bij een obstakel komen vind ik de parkeersensoren (te) traag reageren.
Dit is zeer vervelend waardoor mijn vertrouwen in de sensoren volledig verdwenen is.
Heeft nog iemand deze bevinding, en is dit een issue die kan opgelost worden bij de dealer?
- Kofferklep (niet automatisch) -> soms moet ik de knop van het kofferdeksel blijven indrukken om het kofferdeksel te openen, na 1 klik blijft deze vasthangen in het slot.
- EDC versnellingsbak -> schakelt soepel maar bij de eerste 2 versnellingen schakelt deze schokkerig (zeker bij koude motor). In de file is dit storend omdat de versnellingsbak constant tussen 1ste en 2de schakelt waardoor de wagen lichtjes 'schokt'.
- Vertrekken vanuit stilstand -> men moet echt het gaspedaal 'strelen' om niet springerig te vertrekken, is dit een issue dat door de dealer kan worden opgelost?
Algemeenheden
- Capaciteit benzinetank -> Voor iemand die +/- 1000 km/week rijdt is deze te klein (42l), met een gemiddeld verbruik van 8,3l/100km (op 5000km) moet ik 2x week tanken.
- Doordat mijn wagen voorzien is van 19" velgen rijdt deze iets harder dan een 17" of 18", een kennis van mij heeft de Talisman met 17" velgen en ik vind het zachter rijden. Doordat ik hoofdzakelijk op de snelweg rij stoort mij dit niet.
- Bij volledig overdraaien, blijft het stuur wat hangen
- Bij kruipen aan 1-3 km/h (met lichte druk op het rempedaal, omdat de 'ralentis' 6 à 7 km/h is) heeft de motor niet voldoende koppel waardoor deze soms klinkt alsof hij gaat afslaan.
- Ik las op dit forum dat de rechter zijspiegel zou kantelen wanneer de wagen in de achteruitversnelling staat, bij mij is dit niet het geval.
Is dit enkel in combinatie met een bepaalde optie of bij de IP uitvoering?
- Digitale Radio verliest regelmatig de connectie, na 1 week was ik dit grondig beu waardoor ik terug naar FM & Spotify luister.
- Bose geluidsysteem voldoet.
Naast deze opmerkingen zijn er natuurlijk talloze positieve punten aan de wagen, elke dag is het een plezier om in de wagen te stappen en de dagelijkse kilometers af te leggen.
Hopelijk kan deze community mij wat meer feedback geven op de aangehaalde punten!