Pagina 1 van 2

Schokkerig vertrek Automaat.

Geplaatst: 17 jan 2019 11:51
door Mils
Er is op dit forum wel al wat over gezegd maar ik had graag geweten of er oplossingen zijn (welke en door wie) voor het schokkerig vertrekken met de automaat.

Re: Schokkerig vertrek Automaat.

Geplaatst: 17 jan 2019 14:31
door WillemS
Als het alleen bij koude motor/bak optreedt is een te laag oliepeil de oorzaak. Als de olie heet wordt zal het oliepeil sterk stijgen en verdwijnt het euvel.

Re: Schokkerig vertrek Automaat.

Geplaatst: 17 jan 2019 14:31
door WillemS
mvg WillemS

Re: Schokkerig vertrek Automaat.

Geplaatst: 17 jan 2019 18:09
door jimmy-ilse
Ik had dit vroeger ook veel. nu veel minder.
ik heb eens goede uitleg gekregen van de garage die eindelijk mijn probleem opgelost heeft.

als je de wagen in D-stand zet en je duwt direct op de gas , zal hij altijd schokkerig vertrekken.
ik doe het nu zoals Mark (de garagist) het mij heeft uitgelegd: zet hem in D, vanaf de moment dat je voelt dat de wagen aangrijpt op stationair toerental, dan pas geef ik gas.

nu hoor ik jullie al denken: "zo lang, wacht daar op". was ook mijnn eerste reaktie. doe het maar eens en je zal zien , je spreekt met moeite over een seconde. een paar tienden van seconden;
achteruit stoort mij wel. dan vooral de traagheid. je komt in stad ergens aangereden en je wil vlug achteruit jeergens inwerpen. dan mis ik soms een manuele. van D naar R , vooraleer hij dan achteruit rijdt is er wel een tijdje gepasseerd.

als er zich geroepen voelen; willen jullie dit eens proberen en de resultaten hier posten. want anders is mijne talisman echt wel goed gemaakt deze keer

Re: Schokkerig vertrek Automaat.

Geplaatst: 18 jan 2019 14:30
door Mils
WillemS schreef:Als het alleen bij koude motor/bak optreedt is een te laag oliepeil de oorzaak. Als de olie heet wordt zal het oliepeil sterk stijgen en verdwijnt het euvel.
Bedankt voor je antwoord willem.
Weet je dit uit eigen ervaring...?

Re: Schokkerig vertrek Automaat.

Geplaatst: 18 jan 2019 18:02
door Maxium
WillemS schreef:Als het alleen bij koude motor/bak optreedt is een te laag oliepeil de oorzaak. Als de olie heet wordt zal het oliepeil sterk stijgen en verdwijnt het euvel.

Hoe kan je dit checken?

Re: Schokkerig vertrek Automaat.

Geplaatst: 18 jan 2019 21:57
door EagleForce
Kenneke schreef:
WillemS schreef:Als het alleen bij koude motor/bak optreedt is een te laag oliepeil de oorzaak. Als de olie heet wordt zal het oliepeil sterk stijgen en verdwijnt het euvel.

Hoe kan je dit checken?
Uhmmm.........oliepeil meten?? :P

Re: Schokkerig vertrek Automaat.

Geplaatst: 19 jan 2019 08:25
door jimmy-ilse
dat van dat olieniveau snap ik niet zo goed.
bij een echte automaat kan ik dit snappen maar bij onze automaten minder.
is nog steeds een met koppeling aangedreven versnellingsbak. in c dus een soort gerobotiseerde handgeschakelde bak.

Re: Schokkerig vertrek Automaat.

Geplaatst: 20 jan 2019 18:11
door berenburg
Idd olie komt er niet aan te pas

Re: Schokkerig vertrek Automaat.

Geplaatst: 20 jan 2019 18:12
door berenburg
Dus knap als je hem kunt peilen

Re: Schokkerig vertrek Automaat.

Geplaatst: 21 jan 2019 16:27
door WillemS
Ik heb het over een automaat met een koppel omvormer. Kennelijk is de Talisman met een DGS bak uitgerust(VAG produkt).Deze hebben wel degelijk olie in de bak(die ook gepeild kan worden) maar de koppeling wordt elektronisch bediend. Dus kan de dealer je eventueel helpen met een software update, kan ook zijn dat er al een modificatie van Renault is.
Overigens automaten met een koppelomvormer die in andere Renaults zitten worden door Renault geadviseerd iedere 10.000km te peilen en eventueel olie bij te vullen.
mvg WillemS

Re: Schokkerig vertrek Automaat.

Geplaatst: 21 jan 2019 16:50
door berenburg
Waar zit de peilstok dan?
Vloeistof controle lijkt mij een onderdeel van een onderhouds beurt.

Re: Schokkerig vertrek Automaat.

Geplaatst: 22 jan 2019 13:01
door rvdgaag
De "automaat" van de 160 PK diesel is een Getrag 6 traps gerobotiseerde handbak. Deze 6DCT450 bak heeft een droge koppeling !



Inmiddels is Getrag overgenomen door Magna, deze bak wordt bij Volvo, Mercedes, Mitsubishi, Renault, Ford etc gebruikt.

Re: Schokkerig vertrek Automaat.

Geplaatst: 22 jan 2019 13:49
door Mils
We spreken, voor alle duidelijkheid, over de 7traps van de benzine versie :wink:

Re: Schokkerig vertrek Automaat.

Geplaatst: 22 jan 2019 15:37
door Yannis
Volgens mijn dealer (Valckenier Aalst) is er nog (steeds) geen oplossing gevonden om dit op te lossen.

Re: Schokkerig vertrek Automaat.

Geplaatst: 24 jan 2019 19:40
door jimmy-ilse
stel mij juist de vraag: mocht men het stationair toerental nu omhoog kunnen programmeren , zou dit dan niet beter zijn.

ipv bijvoorbeeld 750tpm naar bv 850, ik denk dat dit inslag gaat hebben op he vertrekken.

maar nu is de vraag is dit programmeerbaar?

Re: Schokkerig vertrek Automaat.

Geplaatst: 15 mar 2019 21:21
door Jakke
FF topic nieuw lezen inblazen. Ook mijn Talisman 1.6 EDC 150 pk schokte bij vertrek voorwaarts en reageerde zeer 'agressief' bij het achteruit rijden. Ergens eind 2018 begon de bak bij het opschakelen een vreemd geluid te maken. Enkel van de oneven naar de even versnellingen. Nazicht bij de dealer leerde dat de koppeling kapot was. Deze diende vervangen te worden. Tevens diende er een herprogrammatie van de softwarde te gebeuren. Sinds vorige week heb ik de wagen terug. Het goede nieuws? De koppeling is gemaakt. Het slechte nieuws? De R-link is gecrasht. Geen radio, geen navi, geen werkende USBpoorten, geen, geen, geen, ... module moet vervangen worden. Levering van de module? 6 mei in Frankrijk... Mijn wagen heeft 17.000 km gereden... Veel succes met jullie schokkende Talisman...

Re: Schokkerig vertrek Automaat.

Geplaatst: 22 mar 2019 09:42
door Yannis
Jakke schreef:FF topic nieuw lezen inblazen. Ook mijn Talisman 1.6 EDC 150 pk schokte bij vertrek voorwaarts en reageerde zeer 'agressief' bij het achteruit rijden. Ergens eind 2018 begon de bak bij het opschakelen een vreemd geluid te maken. Enkel van de oneven naar de even versnellingen. Nazicht bij de dealer leerde dat de koppeling kapot was. Deze diende vervangen te worden. Tevens diende er een herprogrammatie van de softwarde te gebeuren. Sinds vorige week heb ik de wagen terug. Het goede nieuws? De koppeling is gemaakt. Het slechte nieuws? De R-link is gecrasht. Geen radio, geen navi, geen werkende USBpoorten, geen, geen, geen, ... module moet vervangen worden. Levering van de module? 6 mei in Frankrijk... Mijn wagen heeft 17.000 km gereden... Veel succes met jullie schokkende Talisman...
Jakke, is het springerig gedrag volledig verdwenen bij koude motor na het vervangen van de koppeling?

Re: Schokkerig vertrek Automaat.

Geplaatst: 22 mar 2019 10:16
door Jakke
Eigenlijk niet. Ik vind de EDC zeer agressief en schokkerig reageren bij koude motor...

Re: Schokkerig vertrek Automaat.

Geplaatst: 22 mar 2019 13:26
door Ralph Ruiters
De EDC bak heeft een kleine gebruiksaanwijziging. Ik heb er mee leren omgaan. Ik laat de auto bij wegrijden heel even kruipen voor ik gas geef. Dan is de schok bij abrupt gas geven weg.
Daarnaast staat en valt veel met de softwareversie van de bak. In november heb ik een nieuwe software versie in mijn EDC 6-bak (diesel) gekregen. In Januari was ik in Zwitserland en kreeg daar een Talisman benzine automaat mee. Die sprong pas vooruit bij wegrijden, schrok me een hoedje.

Re: Schokkerig vertrek Automaat.

Geplaatst: 22 mar 2019 13:52
door berenburg
Mijn ervaring is hetzelfde,de diesel heeft voldoende koppel om na het oppakken van de kopeling
Door te gaan.
Inmiddels rij ik al een 3/4 jaar met de moer in eco stand
De software van de benzine moet het aangrijpen van de koppeling begeleiden maar dat lukt nog steeds niet
Iets hoger stationair zou dat kunnen verhelpen
Dan kruipt de auto bij licht gasgeven

Re: Schokkerig vertrek Automaat.

Geplaatst: 28 apr 2019 06:39
door Dolfke3D
Gelukkig heb ik eerst over heel dit forum de meeste euvels van de talisman bestudeerd vooraleer ik de wagen kon inrijden.
Moet wel zeggen, je moet er op uw gemak mee vertrekken, hem laten kruipen in de D stand tot ie grip heeft.
Aan de rode lichten zet ik hem altijd eerst in N.
Tegen dat het groen word duw ik hem in D met enkele seconden de rem zachtjes ingedrukt.
Springt het op groen dan laat ik de rem los en een halve seconde later kruipt hij vooruit, dan duw ik gewoon op de gas en lekker vertrekken zonder schokken.
Op deze manier rijden heeft me nog geen zorgen gebaard en ik ben toch nog vlotjes weg.

Re: Schokkerig vertrek Automaat.

Geplaatst: 28 apr 2019 08:36
door jimmy-ilse
Dus met andere woorden ,als ik Dolfje zijn berichtje lees zijn ze bij Renault nog niet geleerd.
Eerst laten aangrijpen en dan pas gas geven.
Zou het bij Mercedes ook zo zijn?

Re: Schokkerig vertrek Automaat.

Geplaatst: 28 apr 2019 10:21
door Mils
Dolfke3D schreef:Gelukkig heb ik eerst over heel dit forum de meeste euvels van de talisman bestudeerd vooraleer ik de wagen kon inrijden.
Moet wel zeggen, je moet er op uw gemak mee vertrekken, hem laten kruipen in de D stand tot ie grip heeft.
Aan de rode lichten zet ik hem altijd eerst in N.
Tegen dat het groen word duw ik hem in D met enkele seconden de rem zachtjes ingedrukt.
Springt het op groen dan laat ik de rem los en een halve seconde later kruipt hij vooruit, dan duw ik gewoon op de gas en lekker vertrekken zonder schokken.
Op deze manier rijden heeft me nog geen zorgen gebaard en ik ben toch nog vlotjes weg.
Allemaal juist maar er zijn heel vaak situaties waar het sneller moet gaan; invoegen bij het oprijden, ronde punten...dan krijg ik een flinke schok, zo erg dat de banden even doorslippen. Je leert er idd. Voor een stuk mee leven maar het blijft toch mijn grootste ergernis aan deze wagen. :cry2:

Re: Schokkerig vertrek Automaat.

Geplaatst: 28 apr 2019 13:37
door Dolfke3D
Aan een rond punt had de eerste keer ook schrik in comfort mode... maar ik duwde gewoon effe door op de gas en weg was ie...
Als de wagen volledig in stilstand staat is die eerste versnelling gewoon te kort om te vertrekken, als je teveel gas geeft gaan de banden slippen.
Misschien een optie om bij volledige stilstand effe de knuppel naar link trekken en dan vanaf tweede of derde vertrekken met veel gas moet dat vlot gaan zonder te schokken... heb ik a getest gisteren in Zeeland aan het rond punt van Middelburg richting Media Markt.
Even in hand gooien en dan blijft die in tweede staan... hup en terug weg als een speer zonder te slippen.

Tja, een automaat moet toch al het werk normaal doen zou ik denken... tssss Renault en nog vele anderen.. tis altijd wel iets..
Heb nog nooit in een perfecte wagen gereden.

Maar ik vind het een heel fijne luxewagen en ik rijd er graag mee.

Re: Schokkerig vertrek Automaat.

Geplaatst: 28 apr 2019 22:02
door adinsx
Ik vertrek ook wel eens vanuit de 2 moet ik zeggen. En ik zet handmatig de handrem er op, dat scheelt de rem vasthouden. Daarna stamp je op het gaspedaal en daar gaan we weer ;).

Maar eens, het is en blijft wennen. De nieuwe software (zomer 2018) heeft overigens wel iets geholpen, maar wel vooral bij het terugschakelen.
Inmiddels 35.000 km op de teller, en nog geen gekke geluiden uit de bak, zoals we dat bij de Talisman wel meer kennen. Belangrijk wel, ik rij nagenoeg nooit file. Daar kan elke dubelkoppelingsbak (EDC, PDK, DSG, etc.) niet goed tegen.

Re: Schokkerig vertrek Automaat.

Geplaatst: 29 apr 2019 12:33
door Hans C
jimmy-ilse schreef:Dus met andere woorden ,als ik Dolfje zijn berichtje lees zijn ze bij Renault nog niet geleerd.
Eerst laten aangrijpen en dan pas gas geven.
Zou het bij Mercedes ook zo zijn?
Bij Mercedes? JA en bij AUDI, JLR, enz en zo verder. Je moet de techniek toch ff de tijd geven om te koppelen voordat je gas geeft.

Re: Schokkerig vertrek Automaat.

Geplaatst: 30 apr 2019 12:34
door berenburg
Ik heb even normale stand geprobeert, maar bij ecomode schakelt de bak vlugger op waardoor de diesel zijn maximale koppel benut.
Invoegen en rotondes zijn in die stand geen probleem

Re: Schokkerig vertrek Automaat.

Geplaatst: 07 mei 2019 14:27
door DeVisdude
Ik rijd altijd in de neutral stand, omdat ik de sportstand te opvliegerig vind.
Mijn truc voor soepel wegrijden is vrij simpel: even een kort toefje gas geven (hij grijpt dan aan zonderen de schok) en daarna kan je het gas gewoon intrappen.

Re: Schokkerig vertrek Automaat.

Geplaatst: 07 mei 2019 16:08
door Mils
Ok, dat is systeem van vertrekken is bekend Laar wanneer het eens wat vlugger moet gaan dan lukt het niet zonder serieuze schok...

Re: Schokkerig vertrek Automaat.

Geplaatst: 07 mei 2019 16:36
door Dolfke3D
Vooral bij vochtig weer.. Te snel gassen in die 1ste heel korte versnelling en je bent al aan het slippen met je grote banden.. Ik heb geluk met dit.. Fonkelnieuwe wagen met alle software uptodate

Re: Schokkerig vertrek Automaat.

Geplaatst: 23 mei 2019 20:22
door brownie
Lees dit ook even, screenshot van een andere forum post over Talisman KinderziektesAfbeelding

Renault Talisman Estate Initiale Paris TCe 200 EDC
Verstuurd vanaf mijn Oneplus 6T met Tapatalk

Re: Schokkerig vertrek Automaat.

Geplaatst: 24 mei 2019 10:20
door adinsx
Dat is zelf ook goed te testen door een tijdje handmatig de handrem eraf te zetten voor je de rem loslaat.

Re: Schokkerig vertrek Automaat.

Geplaatst: 24 mei 2019 10:56
door berenburg
Een mailtje naar je dealer met de vraag of dit bij jouw ook het geval kan zijn refererend naar bovenstaande berichten lost volgens mij ook het probleem op.
En hoeft de dealer geen koppeling platen te vervangen die iedere keer zwaar belast worden doordat ze door de handrem gestopt worden.

Re: Schokkerig vertrek Automaat.

Geplaatst: 29 jun 2019 11:22
door jimmy-ilse
De oplossing voor de automaat is bij mij gevonden en ook bij andere reeds.
Na de zoveelste keer binnen in de garage hebben ze een aanpassing gedaan die wonderbaarlijk ongelooflijk te noemen is.
Ik denk voor veel leden heel interessant. Jullie mogen mij ook altijd mailen voor gedetailleerdere uitleg.
Zal het kort houden hier:
Het begint goed. Het is op te lossen als alles goed meegaat binnen de 15 minuten.
Vraag aan je garage om eens te kijken. In de software van je wagen bij versnellingsbak. Alles wordt vanuit Renault in een standaard software pakket geplaatst in je auto.
Toen ze bij mij keken na de zoveelste update zagen ze achter versnellingsbak allemaal streepjes staan. Niet gekend dus. Men heeft dan manueel in het programma gescrolt en hem handmatig op automaat geplaatst. Ineens vraagt de wagen of het een enkele of dubbele koppeling is. Dubbele koppeling aanklikken. Dan kan je de leuke pop-up krijgen dat het een manuele is . Wat eigenlijk ook klopt maar met servomotoren erop. Gewoon goedkeuren en opslaan . Nog eens controleren en inderdaad , versnellingsbak staat dan gekend als automaat en niet meer als "streepjes"
Auto starten en buiten rijden. Normaal voel je al een klein beetje verandering. Een paar keer stoppen, vertrekken. Stoppen, achteruit. Bij mij 10 keer gedaan.
Niet meer te herkennen. Je kan zelfs smijten van de naar r. Aanzetten doet hij . R blijft wel een beetje aggressievei maar vooruit is fenomenaal.
Ik had jammer nog de pech dat mijn stuurcomputer van radio, airco , sensoren stuk is gegaan. Ook probleemloos vervangen. Heb nu versie 7.
Het enigste dat ik wel heb buiten vroeger is het meer wegvallen van DR. Maar slaat automatisch over op FM.
Maar buiten dat super. Na 2,5 jaar volharding eindelijk topgaragost gevonden en een topkerel aan de lijn bij de klantendienst.