Pagina 1 van 1

4control achteraf inbouwen

Geplaatst: 08 mei 2019 17:32
door Spoor-N
Ik heb een estate gekocht die oorspronkelijk uit Spanje komt. Mooie auto alleen mist de 4control.

Daar hebben de Talismannen geen standaard 4Control (alleen de IP)

Is dit achteraf in te bouwen?
Of is het alleen een kwestie van programmeren?

verder lees ik verschillende verhalen over de wegligging.
De ene zegt met 4control beter de ander zegt van niet.

Wat zijn jullie ervaringen?

Re: 4control achteraf inbouwen

Geplaatst: 08 mei 2019 20:52
door adinsx
Programmeren? Haha, verdiep je even in wat 4Control is. ;)

Ik zal je helpen. De complete achteras is anders met een stuurmodule, twee extra assen, andere fussees en lagers op de achteras, etc. etc.
Deze afbeelding verschaft ook wel wat duidelijkheid:
Afbeelding

In Duitsland was het ook niet standaard, maar kon je het vanaf de Intens bijbestellen. Maar dat was écht een prijzige optie, en niet voor niks.

Dus eh, lijkt me redelijk onhaalbaar en anders erg kostbaar.

Re: 4control achteraf inbouwen

Geplaatst: 09 mei 2019 09:08
door Spoor-N
Bedankt voor de snelle reactie.

Lijkt me achteraf inderdaad een dure klus te worden. Maar op zich wel mogelijk begrijp ik.
Kwam hier op het forum een reactie tegen van iemand waarbij hij vervangen was....
In Spanje kun je hem als optie bestellen bij de Intens en kost het maar 1050 euro extra dus dacht ik dat het wel mee zou vallen.
Dus niet :cry2:

Maar nu de ham vraag: merk je er echt iets van met rijden? Of is het zo van als je het niet hebt mis je het ook niet?
De verhalen hier op het forum zijn nogal wisselend.

De ene zegt werkt prima, de andere zegt dat het met 4control nogal zwabbert etc.

Re: 4control achteraf inbouwen

Geplaatst: 09 mei 2019 09:12
door puccini
Misschien gewoon een andere auto kopen ?

Re: 4control achteraf inbouwen

Geplaatst: 09 mei 2019 09:43
door Spoor-N
Dat is helaas niet meer mogelijk.... hij is al gekocht.

Re: 4control achteraf inbouwen

Geplaatst: 09 mei 2019 10:16
door adinsx
Tja, merk je het. Nou dat zeker. Ik heb het op mijn Mégane Estate GT205 (enige Mégane waarop 4Control mogelijk is overigens én standaard is), en het maakt van de auto een heerlijk sportieve auto die bijzonder goed in de bocht ligt.

Dan op de Talisman. Vorig weekend voor mijn broer meegeweest om een volle Talisman Estate TCe200 Intens met 4Control te bekijken (en uiteindelijk ook aangeschaft). Was dus een mooi moment om de Talisman, met nagenoeg dezelfde aandrijflijn als in mijn GT205, te vergelijken.

Ja, de Talisman is groter en wat meer op comfort gericht. En zeker op de comfortstand kun je het gevoel hebben dat met 4Control de achterkant wat zwabbert, maar dat is echt gewenning. De eerste 1000 km met mijn Mégane moest ik ook wennen.

Het lekkere van 4Control is dat de wendbaarheid, zeker op lage snelheid toeneemt. En met een Talisman verklein je de draaicirkel naar 10,8m uit mijn hoofd ipv 11,x.

Re: 4control achteraf inbouwen

Geplaatst: 09 mei 2019 11:00
door mechanic
Zonder 4control is het ook prima rijden,uiteraard merk je het verschil wel.
Als je de optie wil kun je zoals genoemd best een andere auto aanschaffen waar de optie op zit.

Ga eens proefrijden met een exemplaar met deze optie en ga bij jezelf te rade of je deze optie perse wil.

Re: 4control achteraf inbouwen

Geplaatst: 22 mei 2019 17:15
door Ralph Ruiters
Ook de tank moet vervangen worden... Bij 4-control versies is die kleiner.