Pagina 1 van 1

Renault Talisman opnieuw stil gevallen

Geplaatst: 18 jun 2019 18:27
door Verwijderd 26104
Afgelopen voorjaar zijn er veel Renaults Talisman (met 1.5 DCi dieselmotor) gestrand als gevolg van een bijzondere combinatie vocht en koud. Zo ook die van mij. Na drie weken was de auto gerepareerd. Een medewerker van Renault Nederland verzekerde mij dat dit zo'n bijzondere samenloop van omstandigheden was dat het niet was te voorzien dat deze problemen met deze auto / motor zich hadden zullen voordoen. Tot afgelopen week ...

Mijn auto is in Duitsland stil komen te vallen en was met geen mogelijkheid meer in beweging te krijgen. Het koppelingspedaal lag "dood" op de vloer van de auto, de versnellingspook was niet meer in een versnelling te krijgen en de auto was onmogelijk in beweging te krijgen. De motor draaide wel, dit in tegenstelling tot de situatie van januari.

Gisteren is de auto bij de dealer afgeleverd en vandaag is een diagnose gesteld. Het heeft er alle schijn van dat uw auto hetzelfde probleem heeft als in januari. De zekering is doorgebrand en de computer voor de 4-wiel besturing is opnieuw defect ... Maar hoe dan? Het probleem was toch ontstaan door een bijzondere samenloop van omstandigheden en was toch definitief verholpen? Als het inderdaad waar is dat dit hetzelfde probleem is dan heb ik weinig vertrouwen in het oplossend vermogen van de importeur. En wie geeft mij de garantie dat ik komende zomer niet opnieuw strand als ik onderweg naar Zuid-Europa ben met een caravan achter de auto?

Heeft iemand na de problemen van begin dit jaar opnieuw problemen gehad? En zo ja, waren de problemen vergelijkbaar met die van begin dit jaar? En wat was de oplossing?

Ik ben benieuwd!

Re: Renault Talisman opnieuw stil gevallen

Geplaatst: 18 jun 2019 19:52
door Domi1963
Het kan best zijn dat die computer opnieuw kapot is maar dan zou ik toch vragen dat ze de oorzaak opzoeken, want die gaat niet zo maar kapot...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Re: Renault Talisman opnieuw stil gevallen

Geplaatst: 23 jun 2019 10:56
door berenburg
inderdaad oorzaak is belangrijk zeker bij tweede incident, overigens 2x is geen incident maar gewoonte
ik lees caravan, montage trekhaak? bij de dealer gebeurt?

Re: Renault Talisman opnieuw stil gevallen

Geplaatst: 24 jun 2019 22:14
door Verwijderd 26104
Auto vandaag opgehaald. Goed nieuws en slecht nieuws. Het goede nieuws is dat de auto weer is gerepareerd. Het slecht nieuws is dat ze niet weten wat er aan de hand is. Dit krijgt nog wel een staartje, wanneer is de derde keer? Kennelijk hebben ze ook in de boordcomputer geen informatie kunnen vinden die leidt tot de oorzaak.

Ja, er zit een trekhaak onder. Door een erkend montage bedrijf. Niet door een Renault dealer. Wel een voormalig Renault dealer.

Re: Renault Talisman opnieuw stil gevallen

Geplaatst: 24 jun 2019 22:18
door Domi1963
Dat moet je mij toch eens uitleggen? Ze hebben hem gerepareerd maar weten niet wat er aan de hand is?????
Wat hebben ze dan gerepareerd zonder te weten wat er mis was???



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Re: Renault Talisman opnieuw stil gevallen

Geplaatst: 24 jun 2019 23:36
door Verwijderd 26104
Ze weten wat er stuk is, dit hebben ze gemaakt. boardcomputer was defect als gevolg van een defecte zekering en een veel te hoge spanning. Normaal moet een zekering daar tegen beveiligen, dat is niet gebeurd. De oorzaak van de piekspanning en het doorbranden van de zekering is niet bekend. En dat is vreemd, in januari was de oorzaak vocht in de turbo icm een bepaalde buitentemperatuur. Daar is nu geen sprake van.

Re: Renault Talisman opnieuw stil gevallen

Geplaatst: 25 jun 2019 00:23
door Domi1963
Een veel te hoge spanning kan alleen maar komen door een defecte alternator. Maar ik kan dit moeilijk geloven, want dan zouden ook andere elektronische componenten stuk gaan. Als de alternator defect is en piekspanningen zou geven, dan springt een zekering niet. Een zekering springt enkel bij kortsluiting geloof ik. Volgens mij scheelt er iets anders. Vorige keer was het de turbo, iets dat totaal niets kan te maken hebben met piekspanningen. Zoals je eerder zei: op naar de derde keer. Mocht het het geval worden, zou ik toch eens een andere dealer opzoeken


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Re: Renault Talisman opnieuw stil gevallen

Geplaatst: 25 jun 2019 18:25
door rvdgaag
Een zekering beschermd niet tegen te hoge spanning (Voltage), hij beschermd tegen te hoge stromen. Door de te hoge stroom word het draadje in de zekering (of het smelt zand) te heet en brandt hij door waardoor de verbinding wegvalt en er geen stroom meer loopt.

Auto electronica is zo gemaakt dat het tussen de 10.5 en 14.5 Volt werkt, een dynamo levert ook geen 12 volt continue maar ergens tussen de 12.5 en 14.1 volt, een spanningsregelaar regelt dat de klemspanning van de dynamo (alternator) niet hoger wordt dan de 14.1 volt.

Dat de ECU defect is gegaan door te hoge spanning is waarschijnlijk geconstateerd door een helderziende, dat is tenzij dat ding spontaan in brand is gevlogen van buitenaf zeker niet te constateren, het is waarschijnlijker dat er vocht in gekomen is en intern kortsluiting is ontstaan. Electronica kan intern verbranden zonder dat het de externe zekering op blaast aangezien het intern verbranden meestal de printplaat zo vernielt dat het heel snel gaat, een zekering is traag en na het verbranden er totaal geen stroom meer loopt.

Re: Renault Talisman opnieuw stil gevallen

Geplaatst: 25 jun 2019 19:09
door Domi1963
rvdgaag, ook bij kortsluiting springt een zekering, en vrijwel onmiddellijk.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Re: Renault Talisman opnieuw stil gevallen

Geplaatst: 25 jun 2019 19:50
door A110
Domi1963, daar ben ik het niet mee eens. Het verhaal van rvdgaag klopt wel degelijk.

Ik werk in de werkplaats en dit komen wij zeker vaak tegen. Kortsluiting op de printplaat van een computer maar geen zekeringen doorgebrand. En dit gaat zeker steeds vaker voorkomen met al die computers in de auto's. Het worden er steeds meer.

Re: Renault Talisman opnieuw stil gevallen

Geplaatst: 25 jun 2019 20:31
door Domi1963
Luister als je een draad aansluit op de + klem van een batterij met een zekering tussen en een draad aansluit op de - klem van dezelfde batterij en dan die 2 draden verbind of tegen elkaar houd, dan springt een zekering onmiddellijk. Ik heb in mijn jeugdjaren genoeg autoradio’s verkeerd aangesloten bij gebrek aan kennis en zo vele zekeringen doen doorsmelten.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Re: Renault Talisman opnieuw stil gevallen

Geplaatst: 25 jun 2019 20:40
door A110
Je hebt gelijk.
Heb totaal geen zin in een discussie met deze warmte.
Maar de hedendaagse auto elektronica is iets anders dan een radio verkeerd aansluiten, wat ik vroeger overigens ook veel heb gedaan. En ook veel zekeringen heb moeten vervangen.

Maar tegenwoordig zien wij veel defecten op printplaten zonder dat er een zekering is uit geknald.

Re: Renault Talisman opnieuw stil gevallen

Geplaatst: 25 jun 2019 20:43
door Domi1963
Ik heb nooit het tegendeel beweerd. Ik heb juist vermeld dat een zekering ook kan uitknallen bij een eventuele kortsluiting.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Re: Renault Talisman opnieuw stil gevallen

Geplaatst: 25 jun 2019 22:30
door rvdgaag
Ja, alleen een autoradio trekt 10 to 15 ampere dus bij kortsluiting gaat die zekering wel, een ECU draait op 5 Volt intern, waarschijnlijk 2 a 3 watt vermogen dus als hij al een 0,25 ampere gebruikt op 12V inkomend is het veel. Gevolg van kortsluiting intern is dan zeker geen opgeblazen zekering.

Re: Renault Talisman opnieuw stil gevallen

Geplaatst: 26 jun 2019 01:00
door Domi1963
Waarschijnlijk goedkope elektronica dan. Ik heb gewerkt in de verwarmingssector. En daar komt tegenwoordig ook heel wat elektronica bij kijken. En daar had je voor het hoofd of hoogspanningscircuit zekeringen en ook zekeringen voor het laagspanning gedeelte. In een goede weersafhankelijke regeling zaten steeds 4 glaszekeringen: 2 voor het 230v circuit en 2 voor het laagspannings gedeelte, afhankelijk van merk tot merk waren deze voorzien voor 3,5V tot 12V. Ik had steeds een grote box met tig aantal zekeringen in mijn bestelbus. Maar nu ontopic: één ding is volgens mij wel zeker en dat is dat die dealer er geen kaas van gegeten heeft. 2 maal gaat hetzelfde onderdeel stuk. De eerste keer was het de turbo en de tweede keer een overspanning. Dat zijn totaal 2 verschillende oorzaken, toch?


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Re: Renault Talisman opnieuw stil gevallen

Geplaatst: 26 jun 2019 01:04
door Domi1963
rvdgaag schreef:Ja, alleen een autoradio trekt 10 to 15 ampere dus bij kortsluiting gaat die zekering wel, een ECU draait op 5 Volt intern, waarschijnlijk 2 a 3 watt vermogen dus als hij al een 0,25 ampere gebruikt op 12V inkomend is het veel. Gevolg van kortsluiting intern is dan zeker geen opgeblazen zekering.
Dan is het laagspannings gedeelte niet apart gezekerd? Ofwel is/zijn de hoofdzekering(en) van de ecu overgedimensioneerd.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Re: Renault Talisman opnieuw stil gevallen

Geplaatst: 26 jun 2019 08:19
door rvdgaag
Laagspanning is in de techniek 230 Volt :-)

Probeer het maar eens thuis, neem een Raspberry PI 5 Volt computertje (gebruikt 5 tot 10 watt), zet deze met zijn voeding aan 230V en maak kortsluiting op de print van de Raspberry. De Raspi overlijdt direct, je groepenkast zekering doet helemaal niets, pas als de voeding kan die omzet van 230V naar 5V sluiting in het 230 gedeelte heeft krijg je dat de zekering eruit klapt.

Hoofdzekeringen in auto's beschermen de totale electrische backbone van de auto (alles op de CAN-Bus waarschijnlijk). Dit om te beschermen bij kabelkreuken bij slijtage of crashes van de auto tegen het uitbreken van brand. Met 70 Amp 12 V door een kabel kan je bijna lassen dus brand heb je zo.

Re: Renault Talisman opnieuw stil gevallen

Geplaatst: 26 jun 2019 09:01
door Domi1963
Das de evolutie zeker? Ik moet zeggen dat ik al 5 jaar er uit ben en ik al 5 jaar invalide thuis zit, dus volg ik niet meer mee. In een elektriciteitsnet is 230 of 400 volt inderdaad laagspanning. Hoogspanning vind men bij ons terug in hoogspanningscabines. Maar ik ga weer off-topic. Wat die dealer betreft, zou deze toch niet meer aan mijn wagen moeten sleutelen. Hij haalt 2 totaal verschillende oorzaken aan voor het defect van de ecu. Er moet onderzocht worden door welke rede deze ecu steeds de geest geeft. Er kan misschien spanning komen te staan op een met de ecu verbonden draadje, waar mss helemaal geen spanning op thuis hoort??


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Renault Talisman Grandtour Initial Paris 1.6 TCe 200 EDC, gris platine.

Re: Renault Talisman opnieuw stil gevallen

Geplaatst: 11 jul 2019 23:22
door Verwijderd 26104
Inmiddels een reactie van de importeur gehad. De problemen die ik in juni met mijn Talisman had staan los van de problemen die er in januari waren, dit ondanks de gelijkende reparatie. Aldus de importeur. Voor wat betreft de problemen / de oorzaak kreeg ik de onderstaande terugkoppeling.

Het probleem is ontstaan als gevolg van het doorslaan van de hoofdzekering van de startmotor. Heel sporadisch wil het gebeuren dat de hoofdzekering zonder aantoonbare reden er uit springt. Wanneer er geen afwijking aan de startmotor zichtbaar zijn of aan de bedrading dan zal het niet mee vallen om de oorzaak te achterhalen. Dit is de conclusie van de technische staf van Renault Nederland. Daarbij is het advies gegeven om de actuator van de -4 WS te vervangen. De dealer heeft dit juist opgevolgd en de actuator onder garantie vervangen.

Met andere woorden, de verstoring is verholpen, de oorzaak van de storing is niet achterhaald en is ook niet te achterhalen. En nu maar hopen dat het niet weer gebeurt ....

Re: Renault Talisman opnieuw stil gevallen

Geplaatst: 13 jul 2019 00:15
door berenburg
Volgens mij geven ze de zekering de schuld,

Re: Renault Talisman opnieuw stil gevallen

Geplaatst: 06 mei 2020 17:25
door Verwijderd 26104
In juli 2019 deelde ik mijn beslommeringen met mijn Talisman. Helaas was het dit weekend weer raak, dezelfde problemen als destijds. De auto is stil gevallen en deed helemaal niets meer, de sleepdienst gebeld en die heeft de auto naar de dealer gebracht. Daar is het euvel onderzocht en men kwam tot de conclusie dat de koppelingscilinder defect was. Deze had men met de voorgaande reparatie moeten worden vervangen en dat is niet gedaan. Mogelijk dat dit onderdeel de ellende van dit weekend en die van juli vorig jaar heeft veroorzaakt. Door dit defecte onderdeel blijft de auto in de versnelling staan (schakelen is op geen enkele manier meer mogelijk) en met een draaiende motor terwijl deze stil staat slaat de motor af. Daarna wordt de motor automatisch herstart, dit gaat niet goed want de auto staat nog in de versnelling (en gelukkig op de rem) en de motor slaat daarna opnieuw af en dat herhaalt zich enkele keren ... de zekering brand door en dan is het gebeurd.

De eerdere analyse die men heeft gedaan lijkt dan ook niet te kloppen. De kans dat het weer zou kunnen gebeuren helaas ook niet. En of het met het vervangen van de koppelingscilinder ook echt verhopen is en dit nooit meer gebeurt ... die zekerheid krijg ik helaas niet. Voor mij voldoende reden om de combinatie Renault en techniek niet meer te vertrouwen. Drie keer een defecte auto en drie keer afslepen in 15 maanden is voor mijn de limit.

Re: Renault Talisman opnieuw stil gevallen

Geplaatst: 06 mei 2020 22:02
door berenburg
Heel vervelend idd, jammer dat niet direct de goede diagnose is gesteld.
De aandrijflijn van de 1.5 staat als heel betrouwbaar bekend.

Succes met je zoektocht

Re: Renault Talisman opnieuw stil gevallen

Geplaatst: 07 mei 2020 14:14
door DeVisdude
Bedankt voor het delen van deze info

Re: Renault Talisman opnieuw stil gevallen

Geplaatst: 08 mei 2020 00:00
door nikk
Inderdaad jammer dat er niet eerder de juiste diagnose is gesteld. Snap je teleurstelling. Op een gegeven moment ben je er wel klaar mee. Wat het verhaal ook is. Succes met het vervolg.

Re: Renault Talisman opnieuw stil gevallen

Geplaatst: 26 mei 2020 23:36
door abiesheu
De mijne is van mei 2017, 52.000km, 1.5dci handbak.

Ik heb specifiek de handbak gekozen door alle problemen die ik las met de automaat. Heb zojuist ook de kapotte koppelingscilinder meegemaakt, net als een verstuiver die gestorven is.

Ik vind het vreemd, want volgens mij zit dezelfde bak+motor ook in Megane en talloze andere renault's (tevens enkele Nissans...).

Hopelijk gebeurd het niet nog eens, momenteel onder garantie maar gezien de koppelingscilinder onderdeel van de drukgroep is in de talisman wordt dit een dure herstelling zonder garantie.

Re: Renault Talisman opnieuw stil gevallen

Geplaatst: 27 mei 2020 09:00
door berenburg
Belangrijk in deze is de oorzaak te achterhalen, mocht het weer gebeuren kun je aantonen dat het betreffende onderdeel van de cillinder niet voldoet aan de eisen.
Als het vaak voorkomt komt er meestal een aanpassing

Re: Renault Talisman opnieuw stil gevallen

Geplaatst: 28 mei 2020 08:27
door Verwijderd 26104
Heb afgelopen week de importeur gesproken, althans iemand van de klantenservice ... daar word je ook niet wijzer van. Erkenning dat de voorgaande foutanalyse onjuist / onvolledig was, die erkenning kwam en was er niet. We hebben toch hete probleem verholpen? Jan het probleem dat de auto niet reed, dat probleem is verholpen, niet het probleem dat de auto uitviel. En dat ze niet verder kunnen zoeken naar de oorzaak komt doordat de auto geen foutcodes laat zien. Oftewel, er is geen probleem meer dus hoeven we niets te doen. Ook was ik niet degene die bij de importeur mocht klagen, het is een auto van een leasemaatschappij en als die een probleem ervaart met deze storingen en problemen dan zijn zij de partij die mag klagen ... ik niet. Ik moet klagen bij de leasemaatschappij omdat ik daar een mobiliteitsafspraak heb gemaakt ... serieus, dit is de reactie van de importeur en daar moet ik het mee doen.

Enige voordeel van deze problemen is geweest dat alle kosten die zijn gemaakt voor reparatie, vervangend vervoer etc.zijn betaald door Renault onder de noemer garantie, ook nu de auto meer dan 3,5 jaar oud is. Per saldo heeft het een schadepost opgeleverd van in elk geval 6.000 euro en dan heb ik de kosten van het afslepen en repatriëren van Duitsland naar Nederland nog niet meegenomen.

Gelukkig duurt deze irritatie nog maar enkele maanden en dan is het contract afgelopen. Voor mij geen Talisman meer, maar ook een andere Renault is uitgesloten ...

Voor iedere Talisman rijder met een koppelingspedaal dat zo af en toe blijft liggen ... meteen naar de dealer. En laat reparatie vooral onder garantie uitvoeren.