Pagina 1 van 1

Temperatuur in koplamp unit halogeen / LED verschil?

Geplaatst: 09 okt 2020 15:15
door ronaldvd
Hi,

Heeft iemand ervaring met hoe hoog de temperatuur die in de koplamp unit (Talisman 2020) wordt met halogeen of met LED verlichting? In de unit zelf is nl. maar erg weinig ruimte en (uiteraard) ook geen ventilatie. Blijkbaar is dat niet nodig voor H7 lampen maar een LED lamp heeft of een actieve of passieve koeling.

Een H7 lamp doet 55W en een beetje LED lamp 30 - 40W. Je zou zeggen dat er minder warmte bij LED lampen ontstaat, echter de koeling voor de LED zit er niet voor niets toch?

Wordt het warm of (te) heet met LED verlichting (ondanks dat het maar 30 - 40W doet t.o.v een H7 55W lamp)?

Heeft iemand hier ervaring mee?

Dank alvast :-)

Re: Temperatuur in koplamp unit halogeen / LED verschil?

Geplaatst: 21 okt 2020 10:58
door ronaldvd
Even een update:

Op de testbank ervaren dat de canbus weerstand 50 graden wordt en de LED lamp koelribben worden 100+ graden heet. Dus bedrading gaat smelten als dat tegen de koelribben komt lijkt mij....Tevens is er heel weinig ruimte in de koplamp voor de canbus weerstand (blijkbaar is er geen led lamp op de markt die ingebouwde canbus simulatie heeft :-( )

(geen reclame btw maar wellicht vermelding waard...) Osram heeft nu een ECE goedgekeurde ledlamp. osram.de

Re: Temperatuur in koplamp unit halogeen / LED verschil?

Geplaatst: 22 okt 2020 17:09
door exroosje
EEn halogeen lamp wordt een heel stuk heter en daar smelt de bedrading ook niet van.... Je grootste vrees is denk ik dat de ledlamp zelf te heet wordt. Die kan itt een halogeen lamp niet honderden graden heet worden. Dat gaat gebeuren als de koelribben hun warmte niet kwijt kunnen. Een canbus weerstand helpt daar niet bij natuurlijk, maar kan die niet buiten de lampbehuizing blijven?
Die weerstand is juist extern zodat de warmte dan makkelijker afgevoerd kan worden.

Die Osram lamp is overigens alleen gecertificeerd voor bepaalde types H7 en er staan geen Renaults op de lijst.... Het lijkt er op dat individuele koplamp types gecertificeerd moeten worden. Wat ook wel logisch is want om het legaal te maken moet je de in het glas ingeslagen toegestane lamptypes (=Halogeen H7) overriden. Maar dat betekent een gruwelijke hoeveelheid werk voor de lampfabrikant, terwijl de autofabrikant er geen belang bij heeft.

Aan de andere kant is in Nederland al dat certificeren niet nodig als het lichtbeeld maar goed is. En deze lamp zal dat waarschijnlijk goed doen, anders kon ie nergens voor goedgekeurd worden. En je zet dan niet iets in je auto wat sowieso illegaal is.