Pagina 1 van 1

ERVARING MET EEN CARAVAN ERACHTER 110 pk of 130pk

Geplaatst: 28 nov 2020 01:21
door edwin09
Hoi beste leden

We zijn opzoek naar een nieuwe caravantrekker/ privé auto.
Eerste keus Renault Talisman DCI diesel, tweede keus Vw Passat TDI diesel, derde keus Mazda CX5 BENZINE.

We rijden 17000a 20000km per jaar, hoop dat Diesel met deze km rendabel is ook qua toekomst wat ze met de diesel willen gaan doen, wordt het op korte termijn onmogelijk gemaakt om met een diesel bijv naar een stad te rijden.

Ik heb helemaal geen ervaring met Renault Talisman (down size motoren). We vinden het een mooi model alleen hebben wij groote vragen kan de dci motor het wel aan om een caravan van leeg 1025kg en max 1500kg 715m lang en 230br om bijv naar Kroatië te rijden dan heb je toch best wel wat bergen onderweg.

Hoe zit het met de betrouwbaarheid/ elektronica???

We willen de auto privé rijden en zal het denk ik een bouwjaar 2015a 2016 worden. En gaat het om een sedan of station worden een 110pk of een 130pk worden.

HEEL GRAAG ZOU IK INFO/ ERVARING VAN JULLIE WILLEN HOREN.

DANK VAST!!!

Re: ERVARING MET EEN CARAVAN ERACHTER 110 pk of 130pk

Geplaatst: 29 nov 2020 00:02
door Thomas84
Zou eens een kijkje nemen op caravantrekker.nl
Daar vindt je veel gebruikers ervaringen, kan je ook berekeningen laten maken op basis van de auto en caravan.

Verstuurd vanaf mijn SM-G980F met Tapatalk


Re: ERVARING MET EEN CARAVAN ERACHTER 110 pk of 130pk

Geplaatst: 29 nov 2020 08:56
door larsdijkstra 16v
De 1e Talismannen waren nou niet echt helemaal storingsvrij...
Allemaal kleine dingen die voor veel irritatie zorgden...(veel gezien en meegemaakt bij vorige week). De opvolger van de Laguna (die z'n naam niet mee had, maar de laatste Laguna lll is 1 van de beste auto's die Renault gemaakt heeft) had het veel beter kunnen en moeten doen. Heel veel is opgelost door terugroepacties en verbeteringen, dus een exemplaar uit bv 2016 met wat kilometers zou best goed kunnen zijn. Let ook goed op de passingen van alle panelen en chroomlijsten, veel exemplaren waren aardig willekeurig in elkaar gezet. Een goede dealer pastte dat netjes aan, liefst voor aflevering. Veel dealers echter ook niet.
De 1,5 dci is een heel fijn en betrouwbaar blok, echter voor een Talisman krap aan. Zeker met een caravan. Een 1.6 met 130 pk is een stuk fijner. Succes!

Re: ERVARING MET EEN CARAVAN ERACHTER 110 pk of 130pk

Geplaatst: 30 nov 2020 16:21
door mechanic
Of diesel verstandig is, is inderdaad waar.
Met een caravan doet een grote motorinhoud het beter.

Re: ERVARING MET EEN CARAVAN ERACHTER 110 pk of 130pk

Geplaatst: 30 nov 2020 20:44
door nikk
Zou persoonlijk geen diesel auto meer aanschaffen. Mede dat er steeds meer beperkingen voor komen gaat de waarde snel omlaag. Verwacht echt dat ze over een paar jaar alleen nog maar voor export prijzen verkopen. De benzine turbo motoren zijn ook redelijk krachtig.

Re: ERVARING MET EEN CARAVAN ERACHTER 110 pk of 130pk

Geplaatst: 30 nov 2020 23:05
door berenburg
Voor de caravan is de diesel top, hoog koppel bij laag toerental.
De spookverhalen over verdwijnen diesels zou ik voor lief nemen.
Het wagenpark kan niet over op ev,nu voor de happy vieuw straks gewoon wegen belasting, en geen subsidie meer.
Infra structuur die voor ettelijke miljarden verbouwt moet worden. Energie centrales die snachts de miljoenen kilowatts moeten gaan leveren en overdag stilstaan.
Electro prijs gaat 3x zo hoog worden ,
Je diesel wordt goud waard, vele malen schoner uiteindelijk
En ruim voorhanden

Re: ERVARING MET EEN CARAVAN ERACHTER 110 pk of 130pk

Geplaatst: 01 dec 2020 11:29
door nikk
Hoe praktisch ze ook zijn, het probleem is dat diesel verboden gaat worden berenburg en ik verwacht dat dat binnen enkele jaren serieus wordt.

Re: ERVARING MET EEN CARAVAN ERACHTER 110 pk of 130pk

Geplaatst: 02 dec 2020 01:05
door berenburg
Verbieden kan alleen als er een alternatief is, voorlopig
Gaat dat nog zeker 15 jaar duren, er is onvoldoende capacitijd om de transitie naar ev uit te voeren.
Er rijd nog geen enkele vrachtauto electrisch, er vliegt nog geen vliegtuig electrisch. Zeker de steden zullen de diesels zonder filter weren maar dan ontstaat er een logistiek probleem om goederen aan te voeren.
Nog 5 jaar tesla en de diesel maakt zijn comback

Re: ERVARING MET EEN CARAVAN ERACHTER 110 pk of 130pk

Geplaatst: 02 dec 2020 13:15
door Pepone
Nou, is niet helemaal waar.
Klikkerdeklik

Volvo en Daf zijn er er ook al mee bezig.

https://www.ttm.nl/materieel/elektrisch ... wi/130467/

Edit: En een volwaardige EV caravantrekker zal ook niet lang meer duren denk ik.
https://www.anwb.nl/auto/elektrisch-rij ... ische-auto

Groet, Ron.

Re: ERVARING MET EEN CARAVAN ERACHTER 110 pk of 130pk

Geplaatst: 02 dec 2020 18:54
door nikk
Het gaat echt maar een kant op Berenburg .Zoveel pijlen die die kant op wijzen -->; https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... et-aanbod/

Maargoed, wil het topic niet teveel vervuilen met te ver off-topic gaan hoewel dit wel gerelateerd is aan de vraag aangaande het advies. Om daar dan even specififiek bij te blijven; de 1.6 icm met de talisman en een caravan zal sowieso een stuk prettiger zijn. Heb geen ervaring met die combinatie maar wel 2x Scenic 1.5 dci gehad. Prima torretjes voor in die auto maar nooit iets aan de haak gehad. Kan me helemaal voorstellen dat het met een dikke caravan echt niet overhoudt. In het algemeen wel benieuwd naar het verschil in praktijk verbruik tussen de 1.5 en 1.6. Als de laatste zonder caravan het hele jaar ( flink ) meer verbruikt zou dat voor mij wel een punt zijn.

Re: ERVARING MET EEN CARAVAN ERACHTER 110 pk of 130pk

Geplaatst: 02 dec 2020 23:40
door berenburg
Voor de talisman had ik een megane 1.5 diesel, 3x met caravan naar frankrijk spanje geweest, was een caravan van 1300 kg met twee fietsen erop.
Reed gemiddeld 110 km/h bij een verbruik van 1/10.
Qua gewicht verschilt de megane 111 niet zo veel van de talisman.
Grappig detail, de auto was wegenbelasting vrij en had in duitsland groene plakette vanwege de lage uitstoot.
Dat was in 2012.
De 1.5 dci is een topper qua verbruik en vermogen.
Heeft ook zijn betrouwbaarheid bewezen.

Re: ERVARING MET EEN CARAVAN ERACHTER 110 pk of 130pk

Geplaatst: 07 dec 2020 12:06
door paultje72
Ik rijd een Talisman 1.6 dCi 130 pk EDC uit 2017. Nu 3 keer met een 1500 kg caravan naar Zuid Frankrijk gereden.
Hiervoor 2x een Megane en hebben we hetzelfde stuk met 110 pk gereden.

Met de Megane ging redelijk goed, maar merk wel dat Talisman meer auto is. Vooral met heuvels / bergen en rijwind van vrachtwagens merk je dat je meer kilo's en pk's voor de caravan hebt. Rijdt allemaal iets ontspannende. Nu rijden we niet echt hard, meestal 90 - 95 km/uur max.
Als ik cijfer moet geven : Megane 6,5 als caravan trekker, Talisman 8,5. Dus inderdaad groot verschil. Maar niet alleen de 20 pk extra, maar met name ook grotere/zwaardere auto.

Waar ik het meest over te spreken ben is de EDC (icm met automatische cruise control). Dat werkt heerlijk! In de Megane's moest ik zelf nog schakelen.
Volgend jaar november zit mijn lease contract van 4 jaar er weer op. Ik weet niet of een luxe Talisman nog past in het lease budget aangezien de auto flink duurder is geworden afgelopen jaren.
Dan wordt het wellicht weer een (volle) Megane. Ik weet niet hoe die nieuwe 115 pk diesels rijden, vast ook wel goed.
Maar een vereiste voor mijn keuze is dat het wederom een EDC moet zijn, daar wil ik niet meer vanaf.

Zal eens vragen of ik niet een extra jaartje mag doorrijden met de Talisman, is vast bespreekbaar...... Hij bevalt me gewoon zo goed.
Ik hoop dat je iets kunt met mijn antwoord.