Pagina 1 van 1
Schakelmomenten DCI160EDC6 van 1 naar 2
Geplaatst: 30 aug 2021 12:11
door exroosje
Tijdens rijden in de bergen viel het me op de de Talisman heel snel van 1 naar 2 schakelt, ook bij volgas en zelfs ook in stand M. Boven de 3500 toeren komen lukt eigenlijk niet in de 1. In andere versnellingen kun je makkelijk boven de 4000 toeren komen. Nu is het normaliter niet de bedoeling veel in de 1 te rijden, laat staan met veel toeren, maar het ging hier om zeer steile en bochtige italiaanse bergweggetjes bij de meren, waar ik af en toe iets minder enthousiast naar 2 schakelen wenselijker had gevonden. Iemand dit ook eerder geconstateerd? En een reden hiervoor weet?
Re: Schakelmomenten DCI160EDC6 van 1 naar 2
Geplaatst: 30 aug 2021 13:15
door Pepone
Sommige (robot) bakken passen de schakelmomenten aan in de bergen. Omhoog en omlaag.
Soms doen ze dat zelf, soms moet je dat aanzetten.
Bij mijn camper robot- automaat is er een knopje voor.
Dan zal er ook een toeren begrenzer op zitten op de 1 en 2.
Groet, Ron.
Re: Schakelmomenten DCI160EDC6 van 1 naar 2
Geplaatst: 30 aug 2021 14:26
door exroosje
Talisman heeft geen bergstand voor zover ik weet, wel een sportstand (voor motor en bak - onderdeel van Multisense)
In de bergen wordt je geacht de M stand te gebruiken, maar ook dan blijft de automaat schakelen. Op zich niet zo gek, maar wel opvallend dat dat in de 1 dus veel sneller gebeurt.
Re: Schakelmomenten DCI160EDC6 van 1 naar 2
Geplaatst: 01 sep 2021 18:35
door berenburg
Het is voor een diesel vrij logisch dat de 1 eigenlijk snel doorschakelt, het maximum koppel wordt eerder bereikt
dan bij een benzine.
Berg op bij 3000 toeren vind ik behoorlijk, zelf vind ik tussen de 2 en 2,5 duizend mooi qua koppel
Re: Schakelmomenten DCI160EDC6 van 1 naar 2
Geplaatst: 02 sep 2021 10:26
door exroosje
Normaal is dat ook zo, maar als het steil is val je bij het schakelen naar 2 net onder het turbogat terug. Zeker bij een vol beladen wagen wil je net wat meer toeren. En dan zet je hem in M dan trekt ie wel net genoeg door maar dusdanig snel dat je hem alsnog als automaat gebruikt. Op zich niet eens onhandig, maar het viel gewoon op. In de 2e kun je gewoon veel verder doortrekken in M.
Ook bij afdalen en remmen op de motor, gaat de auto veel sneller van 1 naar 2 als van 2 naar 3 in M.
Er lijkt dus een soort toeren bescherming op de 1e versnelling te zitten.
Re: Schakelmomenten DCI160EDC6 van 1 naar 2
Geplaatst: 02 sep 2021 12:34
door berenburg
Is deze ervaring er ook in de sportstand?
De diverse standen geven een verandering in doorschakelen.
Zelf merk ik dat in de neutraal stand de motor soms terug schakeld in de bergen als je net wat meer vraagt.
Gebeurt niet altijd, dus wat de exacte parameters zijn is moeilijk vast te stellen