Pagina 1 van 1

Talisman bijzonder onderhoud

Geplaatst: 16 jul 2024 16:16
door Edwin dCi
Ik ben benieuwd naar jullie ervaring als collega Talismanrijders met opvallend onderhoud. Olie verversen, banden en accu vervangen geloof ik wel. Ook ging het kort na de introductie veel over electronica. Maar wat nou als de volledige koppeling en drukgroep bij 157.000 kilometer vervangen moeten worden. Ik zet hieronder wat ik buitennissig vind. Hoe ziet jouw lijstje er uit? Ik begin hieronder vanaf de aankoop bij 150.000.
157.000 koppeling met vliegwiel :hammer_head
170.000 sensor uitlaatgassen door overstroomde snelweg :hammer_head
195.000 slot achterklep vervangen. Nieuw niet leverbaar :hammer_head
209.000 draagarmen vernieuwen :hammer_head

Re: Talisman bijzonder onderhoud

Geplaatst: 16 jul 2024 21:40
door larsdijkstra 16v
Koppeling met vliegwiel is in de regel vrij vroeg, maar bij deze autos dacht ik vrij normaal. De rest van de dingen vind ik meevallen, helemaal als je verder alleen periodiek onderhoud hebt gehad

Re: Talisman bijzonder onderhoud

Geplaatst: 16 jul 2024 21:47
door mechanic
Ik lees geen bijzondere punten?
Koppeling kan op meerdere manieren versleten zijn, hydro lager, drukgroep, plaat zelf, krukaskeerring welke olie lekt op de plaat. Het massa vliegwiel is een slijtage onderdeel wat nu eenmaal dus verslijt..
Sommige presteerde het al om bij de eerste beurt de koppeling versleten te hebben om maar wat te noemen.
Draagarmen die bij 2ton versleten zijn is eigenlijk al aan de late kant.

Het enige is dat een slot niet nieuw leverbaar is, helemaal niet meer of niet in voorraad bij Renault en na bestelling?

Toen ik m'n autootje kocht met 29dkm was de koppeling al versleten, letterlijk van oud vrouwtje gekocht.

Re: Talisman bijzonder onderhoud

Geplaatst: 17 jul 2024 11:55
door Edwin dCi
Bedankt voor de reacties. Ik ben denk ik een beetje bang geworden. Mijn Laguna 2004 nieuw gekocht (en behandeld met zijden handschoenen) ging gedwongen weg met 420.000 op de teller en die heeft nooit een nieuwe koppeling of draagarmen gekregen. De huidige 2e hands Talisman is slecht behandeld en gebutst geweest. Over de koppeling heb ik wel een mening. Om zuinig te rijden is het schakeladvies (handgeschakeld) om heel snel naar een hogere versnelling te gaan. Bijvoorbeeld 85 km/u in de 6e versnelling. Voor de koppeling is een kleiner verzet veel beter. De motor trekt daar wel makkelijk doorheen maar voor de levensduur van de koppeling ongunstig. En ook oneconomisch maar dat nu terzijde. Ik schakel nu later op en hoop zo langer met de koppeling te doen.

Re: Talisman bijzonder onderhoud

Geplaatst: 17 jul 2024 13:23
door Pepone
Rij je soms veel in bergachtig gebied? En/of met een caravan/aanhanger?
Dan is het (zuinig) “nieuwe rijden” sowiezo funest voor motor en koppeling.

Groet, Ron.

Re: Talisman bijzonder onderhoud

Geplaatst: 17 jul 2024 20:49
door mechanic
Die 2004 laguna zal ongetwijfeld het eea aan fuseekogels gehad hebben, en als er een 6bak in zat kan het eigenlijk niet geloven dat die nooit een lekke koppelingscilinder gehad heeft. Maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit.
Het bespaarde kan dan in de Talisman, geen enkele klant die ik kan herinneren werd niet foxwild van de laguna 2 ph1 en bijhorende onkosten.

Als je constant rijdt op een vlakke weg zijn lage toeren niet verkeerd, vraagt immers weinig vermogen.
Wat was de reden voor de vervanging van de koppeling? Slip, hoog aangrijpen,trillen?