Pagina 1 van 1

Resume van 1,5 jaar Captur TCe 90 rijden

Geplaatst: 01 jan 2015 13:47
door Huite
Bijna is het zo ver. Ik neem begin volgende week afscheid van mijn trouwe beige met beige Cappie TCe90 uit juli 2013.
Bijna 60.000 km hebben we lief en leed gedeeld. Daartoe wat overpeinzingen…!

Als met al een prima karretje voor het geld dat mij zonder grote problemen daar heeft gebracht waar ik wilde zijn. Lekker zuinig (5,5 a 5,6 aldus de BC) en met een goed comfort niveau en voldoende ruimte.

Was er dan niets te mekkeren? Tuurlijk wel:
R-Link was in het begin een ramp waar zich met mij velen aan geërgerd hebben. Vooral het zwijgen van Renault Nederland daartoe was en is hoogst ergerlijk.
Verder al die tijd een probleempje met de cruise control gehad. Na 100 a 200 km (achtereen) rijden schoot en schiet er vaak een storingsmelding van het remsysteem in (Hill-start assist, ABS/ESP etc. controleren) waardoor de cruise control op dat moment niet meer werkt. Te voorkomen door de cruise control om de 100 km of zo even handmatig te deactiveren en daarna weer in te schakelen. Op te lossen door even te stoppen en de motor kort uit te zetten. Mijn garage heeft aangeboden het op te lossen (eventueel door net zo lang te rijden totdat het probleem zou optreden wat soms wel 300km of meer duurt!) maar daar ben ik toen niet op ingegaan.
Ook een (roest?)puntje op de achterklep was een minder leuk moment. Wordt na inruil uiteraard netjes opgelost.
Verder vind ik de auto (op 17 inch Michelins) wat hard op korte hobbels in de weg (die hier in NO-Duitsland helaas veel voorkomen) en is de a-stijl wel erg breed, iets waar je zeker rekening mee moet houden.
Het 3 pittertje vind ik een uitstekende motorisering als je vooral in NL onderweg bent. Het zou onder bepaalde rij-omstandigheden wat sterker mogen zijn maar dat is softwarematig op te lossen schat ik in. Hier zou door Renault ook al aan gewerkt worden. Ook een grotere intercooler zou hierbij kunnen helpen denk ik. Met deze koude dagen trekt mijn Cappie tenminste duidelijk harder dan zomers.

Al met al een dusdanig positieve ervaring, zeker in combinatie onze fantastische Renault garage, dat ik voor een 2e Cappie (en daarmee onze 15e Renault…) heb gekozen. Andere motorisering (90pk diesel) en andere bekleding (thema Losange), maar verder blijft alles bij het oude.

Tot zover! :dance:

Re: Resume van 1,5 jaar Captur TCe 90 rijden

Geplaatst: 01 jan 2015 15:00
door Verwijderd 14612
@Huite Mooi verhaal waar ik me goed in herken, ook al is mijn km.stand pas ongeveer 1/3 van die van jou. De grote ergernissen rond het R-link systeem zijn alle vroege eigenaren bekend en ik deel met je de continue ergernis over het totale gebruik aan informatie over R-link (updates van de navigatie, komen er ooit nog meer apps enz. enz.).

Het cruise control probleem heb ik nooit meegemaakt. Ik rij niet de grote afstanden achter elkaar die jij doet vanuit Hermannshagen-Heide en dat zal denk ik voor vrijwel alle mede-Cappie berijders in NL gelden. Cruise control zal er dus regelmatig (op de grote afstanden om de 40-60 km) wel even "afgaan" al is het niet zo drastisch als helemaal uitzetten met de hand. Heb ook geen roestprobleempje gelukkig.

In je overige opmerkingen kan ik me helemaal vinden. Fijne ruime en comfortabele auto. Prima motortje dat (ruim) voldoende is voor de Nederlandse omstandigheden.

Heel veel plezier en veel fijne en veilige kilometers gewenst met de nieuwe Cappie over een paar dagen!!

Re: Resume van 1,5 jaar Captur TCe 90 rijden

Geplaatst: 02 jan 2015 13:08
door avdb55
Huite, Ik heb dezelfde Michelins Primacy3, ook in XL uitvoering, erop zitten en ja, soepelheid is hiermee niet aan de orde.
Steifbeinig, zouden je semi-landgenoten zeggen. Het kan anders, weet ik uit ervaring. Voordat ik de auto kocht heb ik gereden met een Captur voorzien van Bridgestones. Omdat het toen nog geen punt was, heb ik niet naar LI en profiel gekeken. In de Bridgestone catalogus vind ik echter alleen maar 95V, dus dat is ook een versterkte band, net als de Michelin.
In ieder geval was de stoterigheid niet aan de orde bij de Bridgestone. Daar stond dan wel tegenover dat de manier waarop deze de bocht wenste te nemen niet geweldig was. Daar heb ik bij de Michelin helemaal geen last van! Integendeel, je kunt met een Cappie ongelofeloos hard door de bocht, maar daar heb je waarschijnlijk wel de Michelins voor nodig.

Mijn auto is van begin april. Geen enkel probleem met R-Link. Renault mag dan weing gecommuniceerd hebben, maar ik heb de indruk (vanwege gebrek aan klachten op dit forum) dat de problemen opgelost zijn.

Re: Resume van 1,5 jaar Captur TCe 90 rijden

Geplaatst: 02 jan 2015 13:23
door Huite
Heb tussen de regels door van Jeffrey71 ook begrepen dat de Conti's mogelijk ook wat minder "hard" zijn.
M'n nieuwe dieseltje staat overigens ook weer op Michelins.
0,2 a 0.3 minder bandenspanning in de Michelins brengt overigens ook wel wat meer comfort heb ik gemerkt.
Zal nog steeds wel veilig zijn alleen het verbruik wat verhogen.
Mooi overigens dat jouw elektronica het helemaal goed doet!