Pagina 1 van 1

Mogelijke terugroeping van de Renault Captur

Geplaatst: 19 jan 2016 13:03
door Mathijs
De huiszoekingen die bij Renault uitgevoerd werden zouden te maken hebben met een overschrijding door de Renault Captur van de NOx-uitstootlimieten. Een anomalie – en geen bedrog volgens de autoriteiten – die de constructeur zou moeten aanpassen.

....

....De overschrijdingen van de NOx-limiet van de Captur zouden ... te wijten zijn aan oplossingen die helemaal niet betrouwbaar zouden zijn, of die, in elk geval, "het uitlaatgaszuiveringssysteem zouden blokkeren"....
- Hele verhaal op: http://www.autogids.be/autonieuws/indus ... dF15V.dpuf

Re: Mogelijke terugroeping van de Renault Captur

Geplaatst: 19 jan 2016 13:21
door Huite
Als dit werkelijkheid wordt gaan deze dieseltjes waarschijnlijk vermogen en koppel inleveren...
Worden dan gouden tijden voor chiptuners. 8)

Re: Mogelijke terugroeping van de Renault Captur

Geplaatst: 19 jan 2016 15:29
door Axel57
Inmiddels is bekendgemaakt dat in Nederland om zo'n 180 auto's gaat. De terugroepactie heeft alleen betrekking op dieselende Capturs en Kadjar die tussen februari en september vorig jaar zijn geproduceerd. Het filtersysteem zou verkeerd afgesteld zijn. Daardoor zouden de emissiewaarden van CO2 en NOx in de praktijk hoger uitvallen dan tijdens metingen in de laboratoria. Het aanbrengen van de aanpassingen zal ongeveer een halve dag per auto in beslag nemen.

bron autoweek.

Re: Mogelijke terugroeping van de Renault Captur

Geplaatst: 19 jan 2016 15:41
door Huite
Dan zal er dus meer gebeuren dan alleen een softwarewissel.
Mogelijk dat de gevolgen voor vermogen en koppel dan meevallen of in het geheel niet aanwezig zijn.
Ik hoop het voor betreffende berijders!

Re: Mogelijke terugroeping van de Renault Captur

Geplaatst: 19 jan 2016 16:53
door DHL
Gaat over de DCI 110 pk diesels

Re: Mogelijke terugroeping van de Renault Captur

Geplaatst: 20 jan 2016 10:58
door JacobMegane_etech
:shock: Da's nou jammer..... :?

Re: Mogelijke terugroeping van de Renault Captur

Geplaatst: 21 jan 2016 11:08
door TimTim
Gaat het 100% zeker alleen on de 110 pk diesels?

Want dan zijn er idd in NL niet zo veel Capturs die in aanmerking komen. Meeste zijn 90pk, zoals de mijne.
En is het al zeker of het een software of een hardware aanpassing gaat worden?

Wat Sneu. Ook Renault aan de sjoemelsoftware.

Re: Mogelijke terugroeping van de Renault Captur

Geplaatst: 21 jan 2016 11:12
door Huite
Dat laatste is naar mijn mening nog niet bewezen.
Maar wat niet is zou zo nog maar kunnen komen...

Re: Mogelijke terugroeping van de Renault Captur

Geplaatst: 21 jan 2016 12:04
door Mathijs
Tuttivini schreef:...Wat Sneu. Ook Renault aan de sjoemelsoftware.
Nee, dat is niet zo, er is geen opzet in het spel, in tegenstelling tot VW en wat ik gisteren vernam Mercedes die beneden de 15 graden celsius het programma uit schijnt te schakelen.

Dus vooralsnog is Renault sjoemelsoftware vrij. :clap:

Re: Mogelijke terugroeping van de Renault Captur

Geplaatst: 21 jan 2016 12:35
door Huite
Zou mooi zijn als eens een onafhankelijke instantie (met kennis van zaken uiteraard) alle dieseltjes eens goed controleert.
Nu is zijn het toch vooral nationale overheden die zaken onderzoeken en die conclusies trekken.
En zoals bekend is het hemd nader dan de rok...

Re: Mogelijke terugroeping van de Renault Captur

Geplaatst: 21 jan 2016 14:07
door DHL
Moest men makkelijker haalbare normen handteren dan zou er niet zoveel gesjoemeld worden. Beter zou zijn de nieuwe wagens iets goedkoper maken door iets meer vervuiling toe te laten (minder technologie nodig) en de oude auto's veel zwaarder belasten zodat die oninteressant worden om nog te rijden. Ze staan niet stil bij het feit dat de gemiddelde particuliere wagen 8,5 jaar oud is. Dat wil zeggen dat er nog heel wat zwaar vervuilende wagens op de baan zijn!

Re: Mogelijke terugroeping van de Renault Captur

Geplaatst: 21 jan 2016 15:08
door Mathijs
Huite schreef:Zou mooi zijn als eens een onafhankelijke instantie (met kennis van zaken uiteraard) alle dieseltjes eens goed controleert.

...
TNO is onafhankelijk en met kennis van zaken, en ze hebben de populairste diesels gemeten.
Dat was gisteren in het 8 uur journaal op Nl-1
Bovendien waarschuwde TNO al in 2011 voor deze emissie testen : http://www.volkskrant.nl/economie/-tno- ... ~a4199623/

Hoe dan ook, al die milieuzones die nu zo populair zijn als extra boete/inkomsten bron kun je nu zo onderuit halen, die slaan echt nergens meer op want gebaseerd op onjuiste informatie.
DHL schreef:Moest men makkelijker haalbare normen handteren dan zou er niet zoveel gesjoemeld worden.
tsja, het één en het ander staan wel in relatie met elkaar. Juist omdat auto's de norm haalden (wat dus door gesjoemel bleek te komen) gingen de eisen nog verder omhoog, wat tot nog meer gesjoemel leidde.