Pagina 1 van 1

automaat

Geplaatst: 26 sep 2019 21:44
door GerritMaarten
Hallo automaatrijders,

Sinds een paar weken rij ik een nwe. Captur 150pk automaat.
Na 50 jaar handgeschakeld te hebben leek mij dit een goed moment om over te stappen op een automaat.
Op zich bevalt dit inmiddels goed, echter ik heb de indruk dat er nogal verschillend mee wordt gereden.

Voorbeeld waar men verschillend over denkt is, ik sta voor een stoplicht en dan staat de automaat bij mij gewoon in de D stand met de rem zachtjes ingedrukt. Kortgeleden vertelde mij iemand dat dit niet goed is, de stand N is daar voor bedoelt.

Ik gebruik de N stand alleen als ik lang moet stilstaan bv spoorbomen.
Ander dingetje is, ik ga een onder een spoorbaan door, daar waar de weg weer omhoog gaat staan stoplichten, dus de auto gaat naar achter rijden als je niet oplet. Ik was gewend in de 1e versn. koppeling ingetrapt, handrem aan getrokken, wat is nu de beste manier? Ik zet hem weer in de D stand, voet op de rem en trek de handrem aan.

Wat is het juiste gebruik van de automaat zou ik willen vragen.

Re: automaat

Geplaatst: 27 sep 2019 07:01
door Axel57
kleine opmerking voor alle automaat rijders, dat in D laten staan met je voet op de rem is redelijk irritant voor de persoon/ auto achter je.

Die zit namelijk tegen drie rode lichten extra aan te kijken.

Voet op de rem zou ervoor kunnen zorgen dat je remmen als ze erg warm zijn krom trekken, maar of dat bij de gemiddelde Captur rijden zou kunnen gebeuren...

Re: automaat

Geplaatst: 27 sep 2019 17:43
door Dirk50
@Axel57,


Nu je het "zegt", ik maak mij er ook aan schuldig. Zal trachten deze "vervelende" actie achterwege te laten.
Overigens, kromtrekken kan ontstaan na langdurig en stevig te remmen (afdaling ect.). Bij het ingetrapt houden van het rempedaal blijven de blokken/schoenen op de remschijf, waardoor daar op het contactvlak van de remschoen de warmte zich ophoopt en de remschijf kan laten kromtrekken.
Bij stevig remmen is gedoseerd inpompend remmen aan te bevelen en bijstilstand het rempedaal los te laten.


Gr,

Dirk

Re: automaat

Geplaatst: 29 sep 2019 17:34
door adinsx
Kan prima in D laten, geen probleem. Wellicht dat die kennis nog met de ‘ouderwetse’ automaat in gedachten zit met een koppelomvormer. De EDC is een dubbelkoppelings automaat en de koppeling staat gewoon open met de voet op de rem.

Wat je kan doen bij het stoplicht als je achterliggers wat minder wil irriteren: elektrische handrem er even handmatig op. Doe ik wel eens met mijn GT205 (ook EDC). Scheelt lang de voet op de rem houden en wegrijden gaat nog eens lekker ook.

Re: automaat

Geplaatst: 23 dec 2019 17:30
door Verwijderd 31508
adinsx schreef:Kan prima in D laten, geen probleem. Wellicht dat die kennis nog met de ‘ouderwetse’ automaat in gedachten zit met een koppelomvormer. De EDC is een dubbelkoppelings automaat en de koppeling staat gewoon open met de voet op de rem.

Wat je kan doen bij het stoplicht als je achterliggers wat minder wil irriteren: elektrische handrem er even handmatig op. Doe ik wel eens met mijn GT205 (ook EDC). Scheelt lang de voet op de rem houden en wegrijden gaat nog eens lekker ook.
Welke Captur heeft een elektrische handrem?