Pagina 1 van 1

Een accu zuur verhaal . . .

Geplaatst: 01 apr 2021 20:24
door E20
Gisterenochtend ruim één uur met de Captur (2018) gereden. Gisterenmiddag een kwartiertje. Toen ik hem na een minuut weer wilde starten een tikkend relais met hoge frequentie. Renault Assist gebeld, Die kwam pas na drie uur. Met startkabels deed hij het weer meteen. Na doormeten bleek de accu nog maar de helft van zijn capaciteit te hebben.

Vandaag naar de garage gegaan (Mossel Waalwijk). Zo ongeveer hetzelfde verhaal alleen was de capaciteit van de accu nog maar een derde van wat die moet zijn. Ondanks een rit van een half uur naar de garage. Conclusie: accu moet vervangen worden. Dit na ruim twee-en-een half jaar en net 25000km! Valt niet onder de garantie van Renault! Maar vanwege de korte levensduur biedt de garage uit coulance een regeling aan. Ik moet 40% zelf betalen. De accu kost echter €293.35 nieuw incl BTW! Ongelooflijk voor een loodaccu van 60Ah!!!

En dan komt het bij het afrekenen: "Mijnheer, op de nieuwe accu heeft u drie jaar garantie"???!!!!

Zijn er meer mensen met dezelfde ervaring?

Re: Een accu zuur verhaal . . .

Geplaatst: 01 apr 2021 20:33
door larsdijkstra 16v
Waarschijnlijk is het een start/stop accu!!!! Deze zijn een stuk duurder!!!!

Re: Een accu zuur verhaal . . .

Geplaatst: 02 apr 2021 07:56
door A110
Dit zal inderdaad een start/stop AGM accu zijn. Deze zijn vele malen duurder dan een "gewone" lood accu.
Je kunt hem ook zeker niet vergelijken met een "gewone" lood accu. De techniek die erin zit is echt heel anders.

Ook de capaciteit is enorm belangrijk geworden. En ja ook wij zien ze met 2 jaar al defect gaan. Dus het komt zeker vaker voor.
Advies is om bij korte ritjes/afstanden het start/stop systeem tijdelijk uit te schakelen zodat de dynamo de accu voldoende kan bijladen. En zeker in deze (corona)tijden is het toch ook verstandig om toch eens per week een wat langere rit te maken.

Re: Een accu zuur verhaal . . .

Geplaatst: 06 mei 2021 19:06
door Verwijderd 31508
Mijn auto is van 2013, 25000km, en nog steeds dezelfde accu, type EFB, hebben ze jou misschien een type AGM 'aangesmeerd'?
Welk merk accu hebben ze gemonteerd?
De prijs is belachelijk hoog,voor de helft heb je een gelijkwaardige accu.
De garage rekent natuurlijk de- en montage en inregelen in het boordsysteem.
Dat laatste kun je ook eenvoudig zelf doen door minimaal 20 minuten even met de auto te gaan rijden.