Pagina 1 van 1

Fluittoon turbo TCe 90

Geplaatst: 13 jul 2016 12:55
door HarryR
I.v.m. de mogelijke aanschaf van een Captur heb ik er eerst eens eentje voor een weekend gehuurd via de Renault-dealer. Een paar dingen zijn me daarbij negatief opgevallen en een daarvan zit onder de motorkap, de turbo. De fluittoon daarvan is bij veel rijsnelheden duidelijk hoorbaar en bij een aantal snelheden zelfs zodanig irritant aanwezig dat je die snelheid liever niet wilt aanhouden. Bijvoorbeeld 115 km/h.
Zijn er hier meer mensen met deze ervaring of is het wellicht een incidenteel probleem? De betreffende auto was een TCe 90 in de Helly-Hansen uitvoering.

Re: Fluittoon turbo TCe 90

Geplaatst: 13 jul 2016 14:34
door Axel57
Hallo Harry,

Wij hebben onze Captur morgen precies 2 jaar maar heb geen last van een fluitende turbo. Misschien nog eens een andere Captur proberen of als deze beschikbaar is die met de 1.2Tce (met handbak).

Vind zelf de Captur erg stil, de motor hoor je ook nauwelijks.

Wat vond je nog meer negatief aan de Captur?

gr,Axel

Re: Fluittoon turbo TCe 90

Geplaatst: 13 jul 2016 19:21
door HarryR
Hoi Axel,

De handgeschakelde 120 was nog niet beschikbaar, verwacht ook niet dat die in de verhuur komt. De 120 met automaat is wel te huur, ik overweeg om die ook ook eens een weekend uit te proberen. Ik heb liever een handgeschakelde auto maar het zal ongetwijfeld toch een indruk van het blok geven.

Wat ik nog meer negatief aan de Captur vond? Niet zo veel, maar toch een paar dingen. Specifiek de trekkracht bij (zeer) lage toerentallen, onderin is 'ie echt "dood". Natuurlijk is dat te verwachten bij een 3-cilinder met deze inhoud maar de eenliter 3-cilinder in een Toyota Yaris waar ik ruime ervaring mee heb doet dat toch duidelijk beter. Een kortere 1e versnelling in de Captur zou wel handig zijn.
Verder bleef de benzinemeter na voltanken op 3/4 hangen. Volgens de verhuurder is dat normaal als je de tank niet ver genoeg leeg rijdt maar dit heb ik toch nog niet bij een andere auto meegemaakt. En had 250 km gereden alvorens weer te tanken. Nou maakt me dit niet zo heel veel uit, zet altijd de dagteller op nul bij tanken en na een tijdje weet je wel hoeveel km je op een tank kunt doen. Maar het geeft te denken over de kwaliteit van de elektronica.
Tot slot zijn er dan de stugge achtervering en het gebrek aan "stuurgevoel" maar dit waren geen verrassingen, in tests en reviews kun je hierover lezen. Maar over gefluit van de turbo had ik nog niets gelezen, vandaar de vraag op dit forum.

Behalve een paar negatieve zijn me ook veel positieve zaken aan de auto opgevallen. Hoewel je geen stuurgevoel van betekenis hebt is de auto op fatsoenlijk wegdek heel stabiel en kan zeer vlot een bocht door zonder dat de banden ook maar een piepje geven. Ook de zit achter het stuur was een positieve ervaring, er is veel in te stellen aan stoel en stuur en je kunt altijd een goede zitpositie vinden. Daarnaast is de stoel van een fijne stof waarop je (in tegenstelling tot bij genoemde Yaris) niet meteen een natte rug krijgt. De auto is ook verrassend vlot zolang je 'm maar goed op toeren houdt.

Re: Fluittoon turbo TCe 90

Geplaatst: 13 jul 2016 22:33
door Axel57
Hallo,

Nee klopt dat de 120Tce met handbak nog niet beschikbaar is. Wij hebben voor aanschaf van onze 90Tce er een bij de garage "geleend" van zaterdagmiddag tot maandagmorgen, dat was gratis! Wilde ook zeker zijn dat de Captur zou bevallen.

Zonder Eco stand vind ik hem snel genoeg hoor, moet je misschien ook aan wennen. In de stad vind ik hem zelfs lekkerder rijden in Eco Stand, is ie wat rustiger. Bij bv invoegen op de snelweg gaat ie wel even uit, die kickdown vind ik bij ons niet echt werken dus dan druk ik de knop altijd even in. Maar eenmaal op de snelweg gaat hij weer op Eco. Of dat nu echt veel brandstof bespaart durf ik niet te zeggen.

Met de benzine meter heb ik dat nog nooit gehad, ook niet bij andere RN modellen.

Renault is momenteel (schijnbaar) een van de meest betrouwbare merken.

Qua stuurgevoel wij rijden al meer dan 10jaar Renault dus ik vind het prima en wat betreft stugge achterveren? Vind hem alleen vervelend als we in de wijk over een aantal drempels rijden verder rijdt hij heerlijk.

Re: Fluittoon turbo TCe 90

Geplaatst: 14 jul 2016 14:17
door Huite
@HarryR
Opvallend aan de Captur benzinemeter vind ik dat hij erg lang "boven" blijft maar als hij dan echt gaat zakken dan gaat het ook rap en moet je niet te lang wachten met het opzoeken van een pomp! Schijnt met de vorm van de tank samen te hangen.

Wat jij schrijft over de besturing kan ik uit ervaring niet plaatsen. Ook in (serieuze) testen die ik heb gelezen was dat geen issue. Autoweek looft de besturing van de Clio zelfs rechtstreeks de hemel in en die van de Captur is nauwelijks anders. Wat je voelt zal denk ik vooral het concept van een "hoog op de poten" auto zijn. Die zijn nou eenmaal niet echt dynamisch te maken!
Went allemaal wel. Bij een HH variant kan het trouwens deels ook nog invloed van die nare Kumho banden zijn...

Ja en dan dat 900cc 3-cylindertje Blok heeft 90 pk en de Captur is niet de lichtste auto op de weg. Dat moet je accepteren of anders doorsparen voor de 4 cilinder versie. Feit is wel, Axel schreef het al, dat het 3 cilinder blok erg mooi loopt én ook erg betrouwbaar is. Is ook wat waard toch!

Re: Fluittoon turbo TCe 90

Geplaatst: 15 jul 2016 16:40
door HarryR
Zeker is dat ook wat waard! Op wat hogere toerentallen heb ik ook geen enkele behoefte aan een sterkere motor, ben een rustige rijder. Maar bij lage toeren is het anders. De diesel zal dat vast beter doen maar met 12 tot 15 duizend km/jaar is dat geen realistische keuze.
De besturing zal een kwestie van wennen zijn, zoals je schrijft hoort dat er ook een beetje bij als je een bewuste keuze maakt voor een auto die wat hoger op de pootjes staat. Op het weggedrag zelf valt maar erg weinig aan te merken, de auto gaat verrassend goed (dus veilig) de hoek om.
Het totaalpakket levert m.i. een prima auto op, alleen dat gefluit beviel me absoluut niet. Inmiddels begrijp ik dat dat wel een exemplarisch probleem zal zijn.

Re: Fluittoon turbo TCe 90

Geplaatst: 15 jul 2016 16:59
door Huite
Ja dat gefluit herken ik na 2 Cappies en 3 (of 4?) Clio's met de 0,9 TCe motor ook niet.

Re: Fluittoon turbo TCe 90

Geplaatst: 16 jul 2016 09:04
door HarryR
Dat is mooi om te horen, dan zal het ongetwijfeld een exemplarisch probleem zijn geweest. Bedankt!

Re: Fluittoon turbo TCe 90

Geplaatst: 17 jul 2016 16:57
door Buuh
@ HarryR: Nou, nee niet exemplarisch hoor. De 1.2 TCE EDC van mij "fluit" ook. Niet constant, maar bij accelereren.

Re: Fluittoon turbo TCe 90

Geplaatst: 17 jul 2016 17:24
door Huite
De een zal ook wel wat gevoeliger zijn dan de ander voor dergelijke geluiden! :dance:

Vroegha een SAAB 99 Turbo 3 gehad. Die turbo floot pas als een dolle maar had ook een kanjer van een "turbo gat".
Maar als dat ding dan eenmaal aan de gang ging kréég je me toch een schop in je rug. Geweldig! :thumb:

Re: Fluittoon turbo TCe 90

Geplaatst: 17 jul 2016 19:50
door HarryR
@Buuh, deed 'ie dat al toen je 'm kocht of is het in de loop van de tijd ontstaan?

@Huite, ja, maar nu noem je ook wel een iets andere auto ;-) Jammer genoeg is zo'n leuke bak voor mij tegenwoordig geen optie meer, te duur :-(

Re: Fluittoon turbo TCe 90

Geplaatst: 20 jul 2016 21:12
door avdb55
Vandaag de dag zou een turbomotor niet moeten fluiten. Turbodruk wordt hedentendage niet meer geregeld door de overdruk af te blazen. Is het geen mechanisch geluid?

Re: Fluittoon turbo TCe 90

Geplaatst: 23 jul 2016 19:44
door HarryR
Een heel goede vraag, en iets wat ik mezelf ook ben gaan afvragen nadat ik eens rondkeek op dit forum. Immers, over fluitende turbo's hoor je weinig over maar versnellingsbakken met bijgeluiden komen regelmatig langs. Met turbodiesels heb ik ruime ervaring en de fluittoon lijkt op het geluid van een wastegate o.i.d. Alleen dan harder. De versnellingsbak zit natuurlijk daar ook in de buurt en niet rechts naast je zoals ik meer gewend ben. Het fluiten treedt echter wel in alle versnellingen op... Lastig!