Olieverbruik en rook Captur TCe 120
Geplaatst: 03 mei 2020 13:17
Beste allemaal,
Mijn moeder rijdt nu 3 jaar een Captur TCe 120 EDC Dynamique uit 2014, huidige kilometerstand 115.000 (overigens tot volle tevredenheid). Het laatste jaar lijkt het olieverbruik echter toe te nemen, regelmatig een lampje en melding olie bijvullen, en dan kan er weer een liter bij.
Nu reed ik laatst achter haar en de Captur was behoorlijk grijs/zwart aan het walmen bij accelereren, dat ik de lucht recirculatie-stand in mijn eigen auto maar had ingeschakeld. Het leek wel een diesel zonder roetfilter...
Ik lees op dit forum al diverse berichten uit 2015 en 2016 over een software-update i.v.m. hoog olieverbruik (i.v.m. te hoge oliedruk), maar het lijkt mij dat dit nu anno 2020 geen rol meer kan spelen. Is er een mogelijkheid om te checken of deze software update is uitgevoerd?
Zijn er ervaringen dat dit andere oorzaken kan hebben? Een defect aan de positieve carterventilatie-klep (PCV)? Defecten van de zuigerveren?
Verneem graag, dank en groeten.
Mijn moeder rijdt nu 3 jaar een Captur TCe 120 EDC Dynamique uit 2014, huidige kilometerstand 115.000 (overigens tot volle tevredenheid). Het laatste jaar lijkt het olieverbruik echter toe te nemen, regelmatig een lampje en melding olie bijvullen, en dan kan er weer een liter bij.
Nu reed ik laatst achter haar en de Captur was behoorlijk grijs/zwart aan het walmen bij accelereren, dat ik de lucht recirculatie-stand in mijn eigen auto maar had ingeschakeld. Het leek wel een diesel zonder roetfilter...
Ik lees op dit forum al diverse berichten uit 2015 en 2016 over een software-update i.v.m. hoog olieverbruik (i.v.m. te hoge oliedruk), maar het lijkt mij dat dit nu anno 2020 geen rol meer kan spelen. Is er een mogelijkheid om te checken of deze software update is uitgevoerd?
Zijn er ervaringen dat dit andere oorzaken kan hebben? Een defect aan de positieve carterventilatie-klep (PCV)? Defecten van de zuigerveren?
Verneem graag, dank en groeten.