Moeilijk olie kunnen checken bij de 0.9 TCE
Geplaatst: 03 dec 2023 15:33
Heeft iemand hier ervaring mee?
Ik vind het momenteel erg moeilijk om het oliepeil van onze Renault Captur 0.9 TCE te checken.
Als ik met koude motor (nog niet gestart) voor de eerste keer mijn peilstok eruit trek staat het oliepeil exact op het Max teken.
Echter, doe ik de peilstok er weer in en trek hem er daarna weer uit dan lijkt het of het peil plotseling wel meer dan een centimeter boven het Max. teken staat.
Zou het kunnen dat door het ontwerp van de peilstokbuis die met een flinke bocht het oliecarter in gaat (zie foto) je olie verdeelt over de binnenkant van de buis door de peilstok omhoog te trekken en er zo een vertekend beeld ontstaat?
Mijn vermoeden wordt gestaafd doordat het peil bij iedere keer dat je opnieuw checkt en dus de peilstok eruit haalt het oliepeil lijkt te stijgen. Bij deze temperaturen is de olie natuurlijk ook vrij stroperig waardoor de olie ook makkelijk blijft hangen aan de binnenkant van de buis.
Echter, wel rot zo om zo correct je olie te kunnen checken.
Ik vind het momenteel erg moeilijk om het oliepeil van onze Renault Captur 0.9 TCE te checken.
Als ik met koude motor (nog niet gestart) voor de eerste keer mijn peilstok eruit trek staat het oliepeil exact op het Max teken.
Echter, doe ik de peilstok er weer in en trek hem er daarna weer uit dan lijkt het of het peil plotseling wel meer dan een centimeter boven het Max. teken staat.
Zou het kunnen dat door het ontwerp van de peilstokbuis die met een flinke bocht het oliecarter in gaat (zie foto) je olie verdeelt over de binnenkant van de buis door de peilstok omhoog te trekken en er zo een vertekend beeld ontstaat?
Mijn vermoeden wordt gestaafd doordat het peil bij iedere keer dat je opnieuw checkt en dus de peilstok eruit haalt het oliepeil lijkt te stijgen. Bij deze temperaturen is de olie natuurlijk ook vrij stroperig waardoor de olie ook makkelijk blijft hangen aan de binnenkant van de buis.
Echter, wel rot zo om zo correct je olie te kunnen checken.