Pagina 1 van 1

E10 brandstof in Duitsland

Geplaatst: 11 mei 2014 11:21
door TCe120ECD
"Steeds meer tankstations in Duitsland vervangen het bekende Euro95 om in E10, deze brandstof bevat 10% bio-ethanol. Wat een positief effect heeft op het milieu".

Vraag is of de Captur geschikt is voor E10 gebruik. Deze site ( http://www.jebentalsnelduurzaamopweg.nl/E10/) is voor mij niet Helder, omdat de Captur een "nieuw model" is, en waarschijnlijk niet is meegenomen in de beoordeling. Is uw auto niet geschikt voor E10 dan adviseert de ANWB u om het duurdere Super plus 98 te tanken

(bron: http://www.allesoverduitsland.nl/benzin ... duitsland/ )

Re: E10 brandstof in Duitsland

Geplaatst: 11 mei 2014 11:52
door Verwijderd 17328
Volgens de website die jij noemt kunnen alle Renault's nà 1997 met E10 rijden, behalve bijgaande uitzonderingen en er staat óók bij: bij twijfel de dealer raadplegen.
Onderstaand een link naar Shell over E10:

http://www.shell.nl/nld/aboutshell/medi ... itiek.html

Zelf tank ik al mijn autoleven lang alleen maar Shell en de laatste jaren alleen maar V-Power, geeft meer vermogen, minder brandstofverbruik en een schonere motor en vooral dat laatste vind ik het belangrijkste.

Re: E10 brandstof in Duitsland

Geplaatst: 11 mei 2014 17:03
door Huite
door TCe120ECD » Zo Mei 11, 2014 10:21 am
(.........................................)
Vraag is of de Captur geschikt is voor E10 gebruik.
Ja dat is de Captur.
Zelf tank ik het niet want de plusminus 4cent lagere prijs van de brandstof wordt ruimschoots teniet gedaan door het hogere verbruik op E10.
Niet doen dus is mijn advies. De gemiddelde Duitser denkt er ook zo over.
Zou E10 in Duitsland niet wettelijk verplicht zijn zouden de meeste pomphouders het niet verkopen.
De E5 brandstof (In D meestal "Super" genoemd) is door een kopersstaking van E10 weer met hangende pootjes heringevoerd!

Re: E10 brandstof in Duitsland

Geplaatst: 11 mei 2014 17:14
door Huite
door CAPTURBO » Zo Mei 11, 2014 10:52 am
(...........................................)
Zelf tank ik al mijn autoleven lang alleen maar Shell en de laatste jaren alleen maar V-Power, geeft meer vermogen, minder brandstofverbruik en een schonere motor en vooral dat laatste vind ik het belangrijkste.
In V-Power moet je geloven... :lol:

Onze auto's krijgen alles te "zuipen" als het maar goedkoop is.
Nog nooit een probleem met de brandstof gehad.
Onze Scenic 2.0 diesel heeft heeft op die manier in iets meer dan 4 jaar 370.000 km gedraaid.
Nooit iets mee gehad. Blok draaide nog als nieuw. Geen druppel olieverbruik.
Vanwege een defect druklager toen maar weggedaan omdat het vervangen daarvan (te) duur was.
Rijdt nu vast ergens in Noord Afrika met 110.000 km op de teller :mrgreen:

Re: E10 brandstof in Duitsland

Geplaatst: 11 mei 2014 21:06
door Pascal62
Al staat er Shell op het is niet allemaal van Shell wat in de tankwagens zit. Daar zijn al zat foto e.d. van gepubliceerd.

Re: E10 brandstof in Duitsland

Geplaatst: 11 mei 2014 23:49
door TCe120ECD
@Huite, jij geeft antwoord op mijn vraag en daar kan ik wat mee. Deze vraag heb ik ook bij RN neergelegd, maar nog geen antwoord gekregen. Komende zomer wordt het dus "Super" tanken in Duitsland.

Re: E10 brandstof in Duitsland

Geplaatst: 12 mei 2014 09:32
door Verwijderd 17328
Je had die vraag ook simpel aan de dealer kunnen stellen, die weet het ook en dan had je meteen antwoord gehad.
In de site over E10 wordt bij twijfel ook verwezen naar de dealer.

Re: E10 brandstof in Duitsland

Geplaatst: 12 mei 2014 09:37
door Vertrokken - 14959
Hier in het grensgebied verkopen de pompen in Duitsland gewoon Euro95, E10 en de Super98 naast elkaar.
En dat blijft ook zo. Volgens de JET-pomphouder hier net over de grens wordt E10 alleen verkocht aan geitenwollensokkenrijders (mooi scrabble woord) en die zijn er niet zo veel, die rijden elektrisch.

Re: E10 brandstof in Duitsland

Geplaatst: 15 mei 2014 16:15
door seegersj
Bij aflevering adviseerde mijn dealer me geen E10 te gebruiken, tenzij in hoge nood. E10 schijnt rubber aan te tasten. Advies was Euro 95 of indien niet beschikbaar Euro 98.

Groeten,
Jo

Re: E10 brandstof in Duitsland

Geplaatst: 15 mei 2014 18:13
door Huite
Klopt dat E10 belastender is voor rubber en aluminium dan E5 ofwel Euro 95.
Maar de Captur is wél vrijgegeven voor E10 dus zullen de problemen in de praktijk wel meevallen.
Reden om E10 niet te gebruiken is bij mij vooral dat het per Km duurder uitvalt.
Kortom lijkt voordeliger maar is het niet!

Re: E10 brandstof in Duitsland

Geplaatst: 15 mei 2014 20:08
door FrankV
seegersj schreef:Bij aflevering adviseerde mijn dealer me geen E10 te gebruiken, tenzij in hoge nood.
Dit is natuurlijk je reinste flauwekul en bangmakerij. Alle auto- en motorfietsfabrikanten hebben er allang voor gezorgd dat hun motoren en de daarin verwerkte materialen bestand zijn tegen E10 brandstof.
Ik onderschrijf wel de ervaring van huite: ik heb zelf met mijn motorfiets van bouwjaar 2000 een aantal malen in Duitsland E10 brandstof getankt. Motor liep er prima op, geen enkel probleem, ook later er geen last van gehad. Verbruik lag wel een stukje hoger en per saldo, rekening houdend met de lagere prijs, hogere brandstofkosten per kilometer.

Re: E10 brandstof in Duitsland

Geplaatst: 16 mei 2014 16:18
door Verwijderd 17328
Zo'n dealer moet dat dan ook hard kunnen maken.
De dealers krijgen regelmatig servicemededelingen en daarin moet dan staan dat bepaalde typen Renault die brandstof wel of niet mogen tanken, met het risico op verval van garantie-aanspraken.

Re: E10 brandstof in Duitsland

Geplaatst: 16 mei 2014 16:44
door seegersj
Het zal wel niet over de motor gaan. Als de benzineleiding rubber bevat kan dat ook aangetast worden.

Re: E10 brandstof in Duitsland

Geplaatst: 16 mei 2014 16:50
door Huite
door seegersj » Vr Mei 16, 2014 3:44 pm
Het zal wel niet over de motor gaan. Als de benzineleiding rubber bevat kan dat ook aangetast worden.
Niet als een motor door een fabrikant is vrijgegeven voor E10... :roll:

Maar (nogmaals) je moet E10 helemaal niet willen.
Vanwege een hogere km prijs...
Alleen E10 tanken als er geen E5 cq Super cq Euro 95 te verkrijgen is!

Re: E10 brandstof in Duitsland

Geplaatst: 16 mei 2014 17:33
door WillemS
zolang als er nog honger is in de wereld ga ik geen spullen verbranden waar je ook voedsel voor kunt kweken.
mvg WillemS

Re: E10 brandstof in Duitsland

Geplaatst: 16 mei 2014 18:26
door Huite
Dat is ook een argument ja!

Re: E10 brandstof in Duitsland

Geplaatst: 20 mei 2014 22:05
door Captur ivoire
Gevonden op site renault.

Renault bevestigt dat al haar benzineauto's vanaf 2000 compatibel zijn met de E10 benzine in alle Europese landen. Uitzonderingen zijn beperkt tot een klein aantal specifieke technologieën, te weten 2.0 l direct ingespoten benzinemotoren en 2.0 turbomotoren tussen 2000 en 2002. Neemt u in geval van twijfel contact op met onze Afdeling Klant Relaties.

Geen probleem dus......

Re: E10 brandstof in Duitsland

Geplaatst: 27 jun 2014 13:34
door autoke
Misschien een beetje off-topic maar:

Heeft er ook iemand ervaring met het tanken van Super Plus (Euro98)? Iemand schreef op dit Clio forum topic http://www.clioclub.nl/viewtopic.php?f=132&t=16340 dat hij het gevoel heeft dat de auto zuiniger en feller zou zijn met het gebruik van euro 98 in een TCE 90 motor.

Re: E10 brandstof in Duitsland

Geplaatst: 27 jun 2014 14:26
door Huite
Vroegaa (toen de lucht nog schoon was en seks vies) gooide ik altijd 100 octaan benzine in mijn getunde Megane RS. Dat was (voor mijn gevoel) qua mooi lopen en vermogen merkbaar.
Maar of dat bij die eco-torretjes ook het geval is?

Als iemand mij kan bewijzen dat door het tanken van duurdere benzine mijn km prijs naar beneden gaat ben ik de eerste om het te tanken. Tot die tijd houd ik het bij de goedkoopste euro 95 die ik kan krijgen!

Re: E10 brandstof in Duitsland

Geplaatst: 29 jun 2014 23:05
door avdb55
"vroeger toen de lucht nog schoon was en seks vies" :lol:
ehhh.... de lucht is nog nooit zo schoon geweest als nu!

OT: van ethanol gebruik je ongeveer tweemaal het volume als van benzine. als je dus 5% ethanol toevoegt, moet de brandstofprijs tenminste 2,5% omlaag. Bij de huidige benzineprijs dus ca. 4,2 cent. Bij minder verschil moet je dus vanwege de prijs de gewone benzine gebruiken.

Voor mij maakt het niet uit, ik gooi diesel in mijn Captuurtje.

Voor alle sceptici m.b.t. V-power: het maakt wel degelijk uit. V-Power bevat additieven die je motor schoner houden. Ken al meerdere collega's die drivabilityproblemen konden oplossen met enkele keren V-Power tanken. Scheelt weer EGR-reinigingsbeurten. Altijd V-Power tanken is echter ook weer onzin.

Re: E10 brandstof in Duitsland

Geplaatst: 30 jun 2014 11:17
door Verwijderd 18239
Ik tank al mijn leven lang Shell brandstof en sinds V-power-benzine er is (opvolger van Pura, die ik ook al tankte) tank ik ook alleen maar V-power in verband met de weinige km's die ik rijd en het vele stadsgebruik. Heb ook (nog) nooit vervuilingsproblemen i.v.m. de EGR-klep gehad, dat voorkom ik namelijk door het tanken van eerdergenoemde brandstof.