Pagina 1 van 1

Franse Captur airco

Geplaatst: 17 jul 2018 22:36
door LagunaSport20
Goedeavond.

De Captur van pa zijn airco doet het niet goed. Hij is van 12/2016, en is eind vorig jaar vanuit Frankrijk in Nederland geimporteerd.

Met deze warmte viel me op dat de airco de auto niet gekoeld krijgt. Er is wel koude lucht maar niet superkoud. Niet genoeg koelmiddel lijkt het. Nu heeft pa vlak na aankoop de bumper eraf gereden en is er bij de reparatie volgens mij ook een nieuwe radiator gemonteerd.

In 2 jaar is het stug dat het koudemiddel al weggelekt is dus ik zet in op ofwel ongevalschade, ofwel een lek gecreëerd bij de reparatie.

Heb pa naar een airco specialist gestuurd, voor een check en bijvullen met fluor tracer. Die constateerde dat idd de lucht niet koud genoeg is. Maar. Zijn apparaat kon hij niet aansluiten daar de aansluitingen niet pasten. Op zijn apparaat stond ook een ander nummer dan op een plaatje onder de motorkap staat. zijn advies was om naar Renault te gaan.

Zo gezegd zo gedaan. Renault ging ermee aan de slag. Maar bij het ophalen bleek er wel te zijn bijgevuld, maar ook Renault kon geen apparaat aansluiten. Ze gingen in overleg met Amsterdam.

Tot zover het relaas van pa.

Dan vraag ik me af.

1) Wat voor appraat willen Renault en die aircospecialist aansluiten dan?

2) Waarom kan er wel gevuld worden maar geen apparaat worden aangesloten? En waarom is er geen Fluor toegevoegd om over een paar dagen met de UV lamp lekkage te kunnen zien?

3) Kunnen Franse auto's andere aansluitingen hebben dan Nederlandse auto's?

Iemand zoiets eerder meegemaakt of enig idee wat dat nu is met dat airco apparaat en aansluitingen?

mvg,

John

Re: Franse Captur airco

Geplaatst: 18 jul 2018 08:24
door FrankV
Het lijkt me sterk dat een 'Franse' Captur een ander airco systeem heeft dan een 'Nederlandse'. Volgens mij komen die allebei uit Spanje met dezelfde specificatie.
In sommige werelddelen worden er wel eens aangepaste versies van auto's geleverd, b.v. voor een klimaat waar het altijd 30+ is, maar dat lijkt me voor Frankrijk niet nodig.

Ik vermoed dat het 'apparaat' waar je het over hebt een pomp is om et systeem onder druk te zetten en eventueel drukverlies te meten. Waarom dit niet past? :think:

Waarom er geen fluorescerende stof is toegevoegd zal je toch echt aan de betreffende dealer zelf moeten vragen....

Re: Franse Captur airco

Geplaatst: 18 jul 2018 09:09
door LagunaSport20
Dank je Frank.

Het bijvullen gebeurd dus op een andere aansluiting dan het druk(verlies) meten?

mvg,

John

Re: Franse Captur airco

Geplaatst: 18 jul 2018 12:29
door gauchogringo
LagunaSport20 schreef:Dank je Frank.

Het bijvullen gebeurd dus op een andere aansluiting dan het druk(verlies) meten?

mvg,

John
Hallo, het gehele onderhoud van de airco kan gebeuren via 1 hoge druk aansluiting. Veel auto's hebben er 2, 1 hoge en 1 lage druk aansluiting. Het apparaat om bij te vullen checkt zelf op lekkage, filtert het gas dat zich nog in het systeem bevindt, voegt evt. een klein beetje olie toe (instelbaar) en vult als laatste het gas bij.
Bijvullen na 2 jaar afhankelijk van gebruik is redelijk normaal. Gebruik de airco ook in de winter regelmatig, voor ontwasemen, zodat de verbindingen in het leidingsysteem niet uitdrogen. Als hij nu goed koelt, zou ik verwachten dat de airco specialist alles heeft gedaan.

Verstuurd vanaf mijn TA-1033 met Tapatalk

Re: Franse Captur airco

Geplaatst: 18 jul 2018 12:33
door Gl1800
De airco van de Renault koelt nu eenmaal minder goed dan alle auto’s die ik hiervoor heb gehad is mijn ervaring. Ook bij mijn Clio 3 van de vorige generatie was dit het geval.

Re: Franse Captur airco

Geplaatst: 18 jul 2018 12:35
door gauchogringo
Bijvullen zonder apparaat aansluiten is trouwens niet mogelijk...

Verstuurd vanaf mijn TA-1033 met Tapatalk

Re: Franse Captur airco

Geplaatst: 18 jul 2018 12:39
door gauchogringo
Gl1800 schreef:De airco van de Renault koelt nu eenmaal minder goed dan alle auto’s die ik hiervoor heb gehad is mijn ervaring. Ook bij mijn Clio 3 van de vorige generatie was dit het geval.
Hoi, laat je systeem wat hoger afvullen, bijv. 30 gr. extra en je knieën vriezen vast aan je stuur... Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn TA-1033 met Tapatalk

Re: Franse Captur airco

Geplaatst: 18 jul 2018 12:53
door LagunaSport20
In de Laguna bevroor ik ook als de airco vol aanstond.

OT

Thanks voor alle toevoegingen. Na 2 jaar bijvullen is dus normaal. Ok, goed om te weten.

Blijft dus een raadsel wat er bij de Renault dealer gebeurd is. Wel bijgevuld terwijl het apparaat niet paste.

Moet pa maar eens terug naar Renault.

Re: Franse Captur airco

Geplaatst: 18 jul 2018 12:58
door puccini
Gl1800 schreef:De airco van de Renault koelt nu eenmaal minder goed dan alle auto’s die ik hiervoor heb gehad is mijn ervaring. Ook bij mijn Clio 3 van de vorige generatie was dit het geval.

Hoe kom je aan die wetenschap ?

De airco's van al mijn Renaults (en dat zijn er een hoop geweest) werkte en ook de huidige werkt voortreffelijk.
Niets te klagen !

Re: Franse Captur airco

Geplaatst: 18 jul 2018 13:11
door Gl1800
Is geen wetenschap maar mijn ervaring, mijn Peugeot, Opels,Seats,Misubishi’s,Volvo werden vele malen kouder dan mijn Renaults. Is gewoon een gegeven, maakt de Renault niet een minder fijne auto hoor, dus maak je geen zorgen. :D

Re: Franse Captur airco

Geplaatst: 20 jul 2018 13:50
door puccini
Gl1800 schreef:maakt de Renault niet een minder fijne auto hoor, dus maak je geen zorgen. :D
Nou om heel eerlijk te zijn de volgende auto (na 14 nieuwe Renault's te hebben gehad) gaat geen Renault meer worden !

Re: Franse Captur airco

Geplaatst: 20 jul 2018 14:13
door mechanic
Het gaat om de uitstroom temperatuur uit de roosters,ook die is bij een RN in goede conditie koud.
Hoe warmer het is buiten,hoe minder koud de airco uitstroomtemperatuur wordt. Heb de data niet voorhanden,in Dialogys staat een lijstje met de tempetaturen waar minimaal aan voldaan zou moeten worden.

Mijn ervaring is ook dat de airco bij andere merken soms het interieur beter op tempetatuur kunnen houden.
In de meeste Renault modellen gaat een 600gr ongeveer. Andere merken hebben vaak een groter bemeten inhoud,van 1kg en meer. Die hebben dus meer koel capaciteit.
In bijv een 7zits grand scenic met 550gr inhoud,moet de airco er hard aan trekken om het interieur achterin ook koel te krijgen/houden.
Teveel vullen is niet slim!

Re: Franse Captur airco

Geplaatst: 20 jul 2018 15:43
door A110
In "oudere" auto's zit nog koudemiddel met type aanduiding R134A.

Dit type koudemiddel is milieu belastend en daarom is er een nieuw koudemiddel met de benaming 1234YF.

Fabrikanten mogen vanaf 2014 dit type koudemiddel al gebruiken. En vanaf 1 januari 2017 moesten alle nieuwe auto's met het nieuwe koudemiddel voorzien zijn vanaf de fabriek.

Ik vermoed dus dat de Captur al voorzien is van dit nieuwe type koudemiddel. Je mag dus ook niet die 2 type's koudemiddel door elkaar gebruiken vandaar dat ze bij het nieuwe type een andere nippel hebben gebruikt.

Je zal dus een bedrijf moeten zoeken die overweg kan met dit nieuwe koudemiddel. Omdat dit dus weer met een ander apparaat gevuld moet worden in de auto. En niet elke garage heeft zomaar centje's op de plank om weer zo'n duur apparaat aan te schaffen.

Daarbij komt ook nog dat ze vanaf de fabriek niet het systeem helemaal vullen met de juiste hoeveelheid, dit scheelt weer centje's, maar ze gaan net eronder zitten zodat het systeem wel werkt. Maar ervaring is dat auto's na 2 jaar al problemen kunnen gaan krijgen hierdoor. Een airco mag 7 tot 8% van zijn inhoud verliezen per jaar. En dat is best veel. Als je dan ook nog eens in de winter niet je airco gebruikt loopt dit percentage nog meer op.

En een airco "bijvullen" kan gewoon niet!!

Je moet het systeem leeghalen, hierdoor kan je zien hoeveel koudemiddel er nog in heeft gezeten. Daarna zal het systeem onder druk gezet moeten worden met stikstof voor eventuele lekkage's op te sporen. Als er geen lekkage gevonden word dan word het systeem gevacumeerd. Als dit gedaan is, meestal 20 minuten dan moet het systeem een X aantal minuten op vacuum blijven en dan pas kan er de juiste hoeveelheid koudemiddel erin gepompt worden. Hierna zal het systeem weer werken.

Hopelijk heb ik jullie wat wijzer gemaakt.

Re: Franse Captur airco

Geplaatst: 20 jul 2018 21:04
door LagunaSport20
Thanks. D
WP_20180718_13_11_26_Pro.jpg
at zou het zomaar kunnen zijn.

Wel staat er op zijn factuur van Renault dealer: 6066 aftappen + vullen koudemiddelcircuit 120 euro

Heb nog niet tergugehoord van pa wat er nog met Renault Nederland besproken moet worden.

Re: Franse Captur airco

Geplaatst: 05 nov 2018 11:35
door FamJansen
Staat de Eco stand uit als de airco aan staat? Zodra je de auto namelijk op Eco zet, geeft de airco minder koude lucht.

Re: Franse Captur airco

Geplaatst: 05 nov 2018 22:20
door TheSarge
FamJansen schreef:Staat de Eco stand uit als de airco aan staat? Zodra je de auto namelijk op Eco zet, geeft de airco minder koude lucht.
De ecostand moet zorgen voor een zuinigere auto in gebruik. Hierdoor wordt de auto minder fel en zal ook de airco in capaciteit afnemen om het brandstofverbruik te laten dalen. Een airco is een energieslurper en zodoende wordt deze dan “geknepen”