Pagina 1 van 1

Stuurgedrag

Geplaatst: 24 jan 2015 16:15
door Leoop581
Sinds 7 maart 2014 ben ik in het bezit van een Renault Captur TCe 120 EDC Dynamique.

De laatste paar maanden doet zich een bijzonder verschijnsel voor. Eerder heb ik dit niet opgemerkt. Bij het wegrijden uit stilstand waarbij de auto net "rolt", bijvoorbeeld vanuit een parkeerplaats, en daarbij het stuur direct naar links of rechts wordt gedraaid is een opvallend geluid (knakkend, bonkend) en een gevoel alsof je over een steen rijdt, waarneembaar. Tevens lijkt het alsof de auto een fractie rechtdoor rijdt in plaats van de stuurrichting te volgen. Ik heb dit verschijnsel voorgelegd aan de dealer. Tijdens een proefrit werd dit verschijnsel ook geconstateerd door een monteur die van mening was dat dit verschijnsel aan de "sporing" lag. Er werden geen bijzonderheden geconstateerd. hierna werd een vergelijk gemaakt met andere Captur's. Bij het afhalen van de auto werd mij medegedeeld dat; uit onderzoek geen bijzonderheden zijn geconstateerd, tijdens een vergelijk met andere Captur's zich hetzelfde verschijnsel voordeed. Het hoort bij dit type auto.
Ik heb naar aanleiding van bovenstaande een brief geschreven naar Renault Nederland.
De reactie is kort samengevat als volgt: wat het geluid betreft dat kan bij meerdere Captur's worden geconstateerd. Verder kunnen de wielen bij maximale stuuruitslag de gewenste draai niet helemaal maken en zoeken een alternatief door enigszins te verspringen en daarmee de stand van de wielen te corrigeren zodat de draai alsnog kan worden gemaakt. Niet alleen de Captur maar ook andere modellen van Renault of zelfs andere merken kennen dit verschijnsel. Wat Renault betreft is er sprake van een defect noch van een naderend onheil en is verder onderzoek dan ook niet noodzakelijk.

Mijn concrete vraag: Komt dit verschijnsel bij meerdere auto's, in het bijzonder Captur's, voor? Wat zijn uw bevindingen (acties etc).

Re: Stuurgedrag

Geplaatst: 24 jan 2015 17:37
door Axel57
Wij hebben iets dergelijks bij koud weer smorgens als mijn vrouw dan een drempel neemt kraakt er ook voor iets. Zelf heb ik het nog niet gehoord.

Het probleem bij ons zijn de lagers van de stabilisator-as. Deze wordt binnenkort vervangen onderdeel was niet op voorraad.

Re: Stuurgedrag

Geplaatst: 24 jan 2015 19:35
door Gogol
Ik heb altijd gedacht dat dit verschijnsel optreedt tijdens de winter met hele koude banden. Anders heb ik er geen last van. Ik sta altijd in een parkeerkelder en moet dan altijd maximale stuuruitslag weg rijden.
Dat is dus bij een Clio III.

Re: Stuurgedrag

Geplaatst: 24 jan 2015 19:50
door Huite
Komt mij (ook) niet bekend voor.
Nu al slijtage op je voorwielophanging lijkt me niet waarschijnlijk.
Zou het niet het verspringen van de veren in de veerpoten kunnen zijn?

Re: Stuurgedrag

Geplaatst: 25 jan 2015 12:57
door WillemS
@Huite, als dat zo is dan dienen de veerpootlagers vervangen te worden, of wellicht het bovenste deel van de totale veerpoot.
mvg WillemS
Zou er geen genoegen mee nemen, daar is garantie voor bedoeld.

Re: Stuurgedrag

Geplaatst: 25 jan 2015 22:14
door Huite
Wist niet dat het verspringen van veren in alle gevallen op problemen met veerpootlagers en co terug te voeren is.
Weer wat geleerd!

Re: Stuurgedrag

Geplaatst: 26 jan 2015 09:14
door Leoop581
De temperatuur speelt zeker een rol. Het verschijnsel doet zich heftiger voor naarmate de temperatuur lager is. Het valt ook passagiers op en sommigen schrikken ervan.
De rubbers van de spoorstang zijn al eerder vervangen omdat bij het rijden over drempels een krakend geluid waarneembaar was. de oplossing daarvan werd gezocht in soepeler rubbers.

Re: Stuurgedrag

Geplaatst: 26 jan 2015 09:14
door Leoop581
De temperatuur speelt zeker een rol. Het verschijnsel doet zich heftiger voor naarmate de temperatuur lager is. Het valt ook passagiers op en sommigen schrikken ervan.
De rubbers van de spoorstang zijn al eerder vervangen omdat bij het rijden over drempels een krakend geluid waarneembaar was. de oplossing daarvan werd gezocht in soepeler rubbers.

Re: Stuurgedrag

Geplaatst: 26 jan 2015 12:23
door Scenicized
Het heeft te maken met de banden. Met de standaard zomerbanden had ik het zelfde geluid en rare gevoel. Nadat ik mijn winterwielen monteerde heb ik geen geknak meer gehoord. Het rubber van de zomerbanden wordt stugger en geeft na enkele uren stilstand een knak bij lage temperaturen.

Re: Stuurgedrag

Geplaatst: 26 jan 2015 16:05
door Verwijderd 14612
Zal toch exemplarisch zijn denk ik. Als ik nu (bij temperaturen ver onder nul) 's ochtends van mijn oprit wegrij maak ik twee draaien (eerst achteruit naar rechts en daarna naar links vooruit) met (bijna) maximale wieluitslag. Heb zomerbanden en nog nooit een vreemd geluid gehoord....

Re: Stuurgedrag

Geplaatst: 26 jan 2015 16:11
door Axel57
Lijkt mij ook vreemd als dat de banden zijn.

Zoals gemeld gaat Renault bij ons recht de stabilisator as/stang en bijbehorende lagers vervangen.

Het probleem van het kraken zat hem in de lagers.

Ik heb het zelf nog niet gehad, mijn vrouw al een keer of 3. Het klonk als een schrapend metaal geluid.

Re: Stuurgedrag

Geplaatst: 27 jan 2015 10:18
door Gsus
Ik heb hetzelfde verschijnsel. heb het vooralsnog genegeerd. Weet eigenlijk niet of ik wel zin heb in wéér een zoektocht naar een vaag mankement. (na alle gedoe met R-link)

Re: Stuurgedrag

Geplaatst: 27 jan 2015 12:54
door Renault47
als het gaat om wegrijden bij maximale stuuruitslag klopt de uitleg van Renault (tweede alinea van het eerste bericht) wel. Ik rijd wel Renault (overigens geen Captur) en herken het gevoel van "verspringen" van de voortrein wel als je vooruit weg wil rijden. De massa van de auto wil immers rechtdoor en de wielen staan er maximaal schuin onder. Knakken en kraken bij wegrijden met de voorwielen in een enigszins normale stand ken ik niet maar hoort natuurlijk niet.

Re: Stuurgedrag

Geplaatst: 27 jan 2015 13:20
door Leoop581
Ik rijd al 47 jaar auto, ook beroepsmatig, waarvan 11 jaar Renault (scenics). Het is voor het eerst dat ik met een dergelijk verschijnsel wordt geconfronteerd. De massa van de auto wil niet alleen rechtdoor, maar gaat soms echt een aantal centimeters rechtdoor en dat is niet prettig als je vlak langs andere auto's rijdt. De uitleg kan dan wel kloppen, die snap ik ook wel,maar het lijkt mij toch dat dit technisch opgevangen dient te worden. Normaal vind ik het in ieder geval niet.

Re: Stuurgedrag

Geplaatst: 27 jan 2015 15:19
door Renault47
moeilijk om te zeggen wat nu normaal is maar heb inmiddels ook al bijna een halve eeuw rij-ervaring (hoewel niet beroepsmatig) en mijn opmerking heeft betrekking op het wegrijden vanuit stilstand met volledig ingedraaid stuur. Met de Renaults die ik heb (gehad) maar ook auto's van andere merken treedt dit verschijnsel soms op, dit zou met de stuurgeometrie te maken hebben. De voorwielen zouden bij geheel indraaien van het stuur nooit helemaal evenwijdig en paralel aan elkaar staan (keuze constructeur).