Pagina 1 van 5

Banden slijtage Michelin Primacy 3 (17")

Geplaatst: 22 apr 2015 10:32
door Verwijderd 14612
Hoe is jullie ervaring met de slijtage van de op de Captur gemonteerde Primacy 3 (17 inch velgen)? Ik heb nu zo'n 28000 km. gereden en de voorbanden hebben nog krap 3 mm. profiel. Met andere auto's (bijv. Laguna's, Nissan QQ en Juke) haalde ik met mijn rijstijl vaak gemakkelijk 50K (soms zelfs 60K) met de voorbanden.
Ik heb de indruk dat deze Michelin's niet erg slijtvast zijn en ben dus aan het rondkijken naar andere merken (Dunlop, Bridgestone e.d.).
@Huite: met jouw hoge kilometrages heb jij waarschijnlijk de meeste ervaring (nog wel :wink: ).

NB Ik heb deze winter geen winterbanden gemonteerd gehad, dus die 28K is op dezelfde bandenset gereden.

Re: Banden slijtage Michelin Primacy 3 (17")

Geplaatst: 22 apr 2015 11:28
door Axel57
Ik moet zeggen dat het mij ook al is opgevallen.

Hebben er nu 10dkm op staan en er is nog 6mm over. Dat is dan 2mm per 10dkm. dan gaan ze maar 30/35dkm mee en ik dacht dat ze ook juist zo goed waren in duurzaamheid.

Moet wel zeggen dat wij veel stad rijden.

Re: Banden slijtage Michelin Primacy 3 (17")

Geplaatst: 22 apr 2015 11:28
door RichTrip
De Primacy is een wat meer sportieve band. Deze slijt dus iets sneller dan de Energy banden van Michelin. Nu zul je op 40000 km uit komen.

Re: Banden slijtage Michelin Primacy 3 (17")

Geplaatst: 22 apr 2015 13:24
door Scenicized
De huidige banden die op de markt zijn gaan tussen de 20.000 en 50.000km mee. Mijn Captur heeft nu 18.000km gereden, waarvan 12.000 op de zomerbanden, daar zit nog 5,5 a 6mm op. Bij rond de 30.000km op zomerbanden ben ik dus aan 2 nieuwe exemplaren. Die gaan dan op de achteras komen, de minder versleten banden van de achteras gaan dan naar voren.

Re: Banden slijtage Michelin Primacy 3 (17")

Geplaatst: 22 apr 2015 18:30
door Huite
@Stellingen90
Heb m'n TCe 90 toen met bijna 60 K ingeleverd.
Heb de winter 2013/14 op winterbanden gereden.
En bij montage van de zomerbanden voorjaar 2014 van achter naar voor gewisseld.
Bij inruil waren de bandjes nog prima maar heb ze niet opgemeten.
Wel waren ze wat aan het cuppen.

Jouw slijtage valt me erg tegen. Heb (ook) andere ervaringen met Michelin... :?

Re: Banden slijtage Michelin Primacy 3 (17")

Geplaatst: 22 apr 2015 18:31
door Huite
@Captured
De inruilplannen weer in de ijskast?

Re: Banden slijtage Michelin Primacy 3 (17")

Geplaatst: 22 apr 2015 19:39
door Scenicized
Niet in de ijskast. wacht nog op nieuws van RN i.v.m. de verlichting.

Re: Banden slijtage Michelin Primacy 3 (17")

Geplaatst: 22 apr 2015 19:56
door Huite
:thumb:

Re: Banden slijtage Michelin Primacy 3 (17")

Geplaatst: 22 apr 2015 22:08
door DHL
Michelin slijt een stuk sneller dan vroeger. Is wel een groot verschil tussen diesel en benzinewagens omdat bij een diesel veel meer koppel op de banden komt. Heb nu Conti en ik dacht dat die lang zouden meegaan, maar die vertonen nu een technische fout. 17000 km en nog niet halfweg versleten. Michelin ging max 30k mee op de vorige Espace.

Re: Banden slijtage Michelin Primacy 3 (17")

Geplaatst: 22 apr 2015 22:30
door avdb55
Jullie kunnen niet rijden! :wink:
Bij 25.300 km de Primacy 3 gewisseld voor de "winter"banden.
Achterbanden tuseen 5 en 6 mm restprofiel. Voorbanden 4½ - 5 mm restprofiel.
Helaas kan ik me niet meer herinneren wat de profieldiepte in niwue toestand was, maar bij nieuwe banden is dat tegenwoordig meestal niet veel meer dan 7½ mm. Michelin bij sommige typen zelfs minder.
Wat mij betreft rijd ik er nog een keer 25.000 km mee. Dus 50.000+ in totaal.
Ik vind dat niet verkeerd.

Re: Banden slijtage Michelin Primacy 3 (17")

Geplaatst: 23 apr 2015 07:27
door mechanic
Een nieuwe michelin band heeft geen 8mm meer,eerder 6-7mm.

Re: Banden slijtage Michelin Primacy 3 (17")

Geplaatst: 23 apr 2015 07:43
door Axel57
dan zou ik 1mm per 5000km-5500km doen, x 5 is 25000/27500 met een set Michelin banden in deze omvang.

Das nog geen topper op onze Megane deden we met de HP versie bijna 50000km

Re: Banden slijtage Michelin Primacy 3 (17")

Geplaatst: 23 apr 2015 09:29
door WillemS
Als je overweegt Dunlop te kopen zal je verrast worden door nog snellere slijtage!!
De Michelins zijn mits voortdurend met een iets hogere bandenspanning gereden nog steeds zeer slijtvaste banden.
Veel hangt af van het rijgedrag en in het bijzonder de wijze waarop bochten worden aangestuurd. Eenvoudig gezegd, vaart verminderen voor de bocht en rollen door de bocht. Ik rij met Michelin's Energy 70.000km en dan hebben ze voor nog 2mm over.
De Primacy heeft veel last van "cuppen" daarom ieder jaar kruislings wisselen!! Scheelt enorm.
mvg WillemS

Re: Banden slijtage Michelin Primacy 3 (17")

Geplaatst: 23 apr 2015 09:45
door Axel57
@willem S ik zet ze altijd op 2.5bar of moeten ze nog harder. Weet eigenlijk niet eens wat er in de deur staat.

Kun je de Primacy 3 kruislings wisselen of alleen van voor naar achter?

Zelfs de geleerde zijn het niet eens over kruislings wisselen, de meeste raden het af met de huidige banden. Van voor naar achter en andersom wordt wel aangeraden.

Re: Banden slijtage Michelin Primacy 3 (17")

Geplaatst: 23 apr 2015 09:48
door WillemS
Kijk toch maar even op de sticker, neem dan de spanning voor volle belading/snelweg.
Als er op de band een soort pijl staat die de draairichting aangeeft, dan alleen van voor naar achter.
Anders gewoon kruislings. Door de veranderende draairichting voorkom je het cuppen, bij wisselen van voor naar achter gaat dat minder maar kan het wel lange tijd voorkomen worden.

Re: Banden slijtage Michelin Primacy 3 (17")

Geplaatst: 23 apr 2015 09:52
door Scenicized
Wiisselen hangt af van de draairichting van de banden. Wel altijd je beste banden aan de achterzijde monteren.

Re: Banden slijtage Michelin Primacy 3 (17")

Geplaatst: 23 apr 2015 09:53
door Axel57
Volgens de sticker in de deur 2.3bar, weet dat mijn bandenboer ze altijd op 2.5 zet.

Kan geen draairichting vinden op de band, je zou ze dus kunnen kruisen.

Wij hebben er net 6000km mee gedaan maar volgende keer eens naar kijken, ga ze wel zeker van voor naar achter omruilen.

Re: Banden slijtage Michelin Primacy 3 (17")

Geplaatst: 24 apr 2015 10:47
door WillemS
"Wel altijd je beste banden aan de achterzijde monteren".
@ Captured; Als je regelmatig wisselt slijten ze nagenoeg gelijk af.

Re: Banden slijtage Michelin Primacy 3 (17")

Geplaatst: 24 apr 2015 11:01
door DHL
Garage doet dat niet meer he banden wisselen. Banden zouden best op dezelfde plaats blijven volgens hun wegens ingelopen. Tja, kwestie van prijs blijft het iig gelijk. Ofwel vervang je tussendoor je voorbanden, ofwel vervang je er vier in één keer.

Re: Banden slijtage Michelin Primacy 3 (17")

Geplaatst: 24 apr 2015 12:33
door FrankV
Captured schreef:Wiisselen hangt af van de draairichting van de banden. Wel altijd je beste banden aan de achterzijde monteren.
De Michelin Primacy 3 heeft geen aangegeven draairichting, hoef je dus geen rekening mee te houden.
Ik vermoed dat ze wel een binnen- en een buitenkant hebben, zolang je de band op de velg laat zitten kan je dus wisselen hoe je wil.

Re: Banden slijtage Michelin Primacy 3 (17")

Geplaatst: 24 apr 2015 14:34
door Scenicized
Door al die bandensoorten zie je door de bomen het bos niet meer. Zolang de banden met het meeste profiel achter zitten vind ik alles best. :lol:

Re: Banden slijtage Michelin Primacy 3 (17")

Geplaatst: 24 apr 2015 14:45
door WillemS
@DHL, dat ingelopen zijn is nu juist bij sommige type's HET probleem, die gaan cuppen zodra ze "ingelopen" zijn.
Vervolgens adviseert de garage deze te vervangen als je klachten hebt over het "zingen".
Ga je ze kruislings wisselen dan verkoopt de garage veel minder banden, ha, ha, ha.
Ik durf bijna te stellen dat als je ook met winterbanden rijdt en je wisselt de zomerbanden bij iedere wissel kruislings je wellicht 100.000 km met je zomerbanden doet.
mvg WillemS

Re: Banden slijtage Michelin Primacy 3 (17")

Geplaatst: 24 apr 2015 15:31
door TCe120ECD
Verklaar eens aan een NIET techneut, waarom de beste banden achter moeten.

Re: Banden slijtage Michelin Primacy 3 (17")

Geplaatst: 24 apr 2015 16:07
door Axel57
De aangedreven wielen (voor) hebben meer grip door de aandrijving dan de achterwielen of zoiets. :lol:

Vandaar dat de banden met het meeste profiel eigenlijk achter zouden moeten. Bijna geen garage die dat doet trouwens.

Re: Banden slijtage Michelin Primacy 3 (17")

Geplaatst: 24 apr 2015 16:09
door Scenicized
Heeft te maken met het evt. slippen van een auto. Een voorwielslip is door 99,9% van de bestuurders beter op te vangen dan een achterwielslip. Om de kans op achterwielslip te minimaliseren altijd de beste band achter. Ben ook geen techneut, maar heb wel een racelicentie en cursussen verhoogde rijvaardigheid gegeven.

Re: Banden slijtage Michelin Primacy 3 (17")

Geplaatst: 24 apr 2015 17:15
door avdb55
@ TCe120ECD :
Captured doet een goede poging om het te verklaren, maar ik - zei de wijsneus - denk het beter te kunnen.
Als de voorwielen hun grip verliezen, blijft de koersstabiliteit van de auto behouden. Bij een gripverlies op de achterwielen is er geen koersstabiliteit meer.
Oftewel: Met slippende voorwielen kun je niet remmen, maar je blijft wel die kant uitgaan die je daarvoor ook deed. Met slippende achterwielen gaat de auto tollen. Remmen werkt dan ook niet.
Omdat je bij slippende (en blokkerende wielen zijn ook aan het slippen) voorwielen wel weer grip krijgt als de snelheid eruit raakt, komt er een moment dat je de auto weer zou kunnen beheersen. Tenzij die lantaarnpaal eerder komt natuurlijk.
Het merendeel van de autotechneuten vindt daarom dat de beste banden achter moeten worden gemonteerd. Ik heb echter ooit een techneut van Porsche het tegendeel horen beweren. Die stelde dat als voorop de beste banden zitten, deze het water wegdrukken en de achterbanden daardoor geen last hebben van een geringere profieldiepte. Blijft over de vraag hoe hij dan in de bocht denkt te rijden......

Re: Banden slijtage Michelin Primacy 3 (17")

Geplaatst: 24 apr 2015 17:31
door Scenicized
Tijdens mijn jaren als instructeur lieten wij mensen van tevoren antwoorden om hun antwoord daarna in een Golf IV in levende lijve te laten controleren op waargeid. Hilarische momenten meegemaakt op een drijfnatte baan. Wat heb ik er veel zien rond tollen met kale achterbanden. Slechts een enkeling kreeg de auto met gladde banden weer onder controle. ESP/ABS aan of uit maakte geen donder uit.

Re: Banden slijtage Michelin Primacy 3 (17")

Geplaatst: 24 apr 2015 17:38
door Marguerite
Hier nog een absolute niet-techneut:

Wat nu weer? Snap er niks meer van : De ANWB expert zegt:

" Banden worden niet meer kruislings verwisseld. Dat was inderdaad in het diagonale tijdperk. De huidige banden zijn zodanig opgebouwd dat kruislings wisselen ongewenst is. Gewoon rechtsvoor naar rechtsachter en linksachter naar linksvoor. Als het goed is staat op de band ook een teken in welke rijrichting de band gemonteerd moet worden.
Beantwoord door ANWB Experts data 1 op 16-10-2014

???????????????????????????????????????????????????????????????????????????

Re: Banden slijtage Michelin Primacy 3 (17")

Geplaatst: 24 apr 2015 17:45
door Axel57
ANWB heeft het ook niet altijd bij het rechte eind....

Van voor naar achter wisselen werkt bij mij altijd prima. Kruislings heb ik nooit gedaan.

Re: Banden slijtage Michelin Primacy 3 (17")

Geplaatst: 24 apr 2015 19:52
door Huite
Als er geen vaste rijrichting is kun je ook bij radiaalbanden wel kruislings wisselen.
Zou daar zelf echter niet voor kiezen omdat een radiaalband zich in de draairichting "zet".
Kan een tijdje "hobbelen" betekenen bij kruislings wisselen.
Dat is het mij niet waard. Dan maar wat extra geluid door het "cuppen".
Voor/achter wisselen is n.m.m. voldoende om je banden efficiënt te benutten.
Gebruik je winterbanden is dat een mooi moment te wisselen.
Tenzij je een veelrijder bent!

Re: Banden slijtage Michelin Primacy 3 (17")

Geplaatst: 24 apr 2015 21:10
door WillemS
Even voor de goede orde, mijn opmerkingen tav. het kruislings wisselen van de banden heeft tot doel banden die snel de neiging hebben te cuppen, dit te laten voorkomen.
Het omdraaien van de afrolrichting kan bij tijdig wisselen het cuppen heel goed voorkomen. Zijn de banden echter sterk gecupt(wat een woord zeg!) dan helpt alleen rond schaven nog, of vervangen.
mvg WillemS

Re: Banden slijtage Michelin Primacy 3 (17")

Geplaatst: 25 apr 2015 09:31
door avdb55
Ik ken het probleem "cuppen" van andere auto´s. Ik was in het verleden in de gelegenheid om daar eens met een echte bandentechneut (en dan bedoel ik iemand die ook in het bandenontwerpproces betrokken is) over te discussieren.
Zijn advies was om, als je combinatie auto en band gevoelig is voor zaagtandslijtage, de achterbanden inderdaad tijdig naar de gekruiste positie voor te plaatsen. Voorbanden aan dezelfde kant naar achter.
Omdat veel auto´s er gevoelig voor zijn (constructeurs willen nog wel eens de achterwielen ook met toespoor laten rollen) zie je dat veel banden niet meer gemaakt worden met dwarsgroeven in de schouder die volledig doorlopen tot in de eerste langsgroef. Door dit te doen stabiliseer je de blokken in de schouder en heb je minder last van zaagtandslijtage.
P.S.: de zaagtandslijtage waarover we het hier hebben wordt vaak cuppen genoemd, maar dat is iets heel anders. Als je dat tegenkomt heb je een groter probleem.

Re: Banden slijtage Michelin Primacy 3 (17")

Geplaatst: 25 apr 2015 10:11
door Huite
Zijn advies was om als je combinatie auto en band daar gevoelig voor is de achterbanden inderdaad tijdig naar de gekruiste positie voor te plaatsen. Voorbanden aan dezelfde kant naar achter.
Of ik begrijp je niet goed of je spreekt jezelf in deze zinnen tegen... :?

Re: Banden slijtage Michelin Primacy 3 (17")

Geplaatst: 25 apr 2015 11:07
door Axel57
Volgens mij is het achter naar voor kruislings en de voorbanden aan de zelfde kant naar achter.

Deze variant had ik ook nog niet eerder gehoord.

Re: Banden slijtage Michelin Primacy 3 (17")

Geplaatst: 25 apr 2015 11:15
door Huite
Ow dank zij Axel denk ik het nu te begrijpen...
Volvo rijders zijn niet het meest intelligente volk geloof ik. :mrgreen: